اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

طراح سوالات کنکور93 لو رفت



اخبار,اخبار اجتماعی,طراح سوالات کنکور

 

 اخبار اجتماعی - طنز) طراح سوالات کنکور 93 لو رفت
 
طرح 500 سوال از سوی نمایندگان و ارسال آن به كمیسیون‌های مختلف مجلس، در وهله اول نشان می‌دهد ما در هر زمینه‌ای كمبود داشته باشیم، در زمینه طراحی سوال به خودكفایی رسیدیم و دیگر لازم نیست از چین وارد كنیم؛ این امر البته دستاورد كوچكی نیست، چون زمان احمدی‌نژاد همین چند تا سوال هم برای گذران امور گیر نمی‌آمد. شما ببینید نمایندگان محترم مجلس بنده‌های خدا طی هشت سال گذشته چقدر در زمینه طراحی سوال در مضیقه بوده‌اند و چه فشاری را تحمل ‌كردند كه طی این هشت ماه، تمام سوالات آن هشت سال را هم از دولت روحانی پرسیدند.


شاید یك‌زمانی فكر می‌كردیم نمایندگان محترم ادای به تنگ آمده‌ها را در می‌آورند اما طرح 500 سوال نشان می‌دهد واقعا در تنگنا قرار داشتند. در دولت قبلی به حدی تهدید و ارعاب و سی‌دی و دی‌وی‌دی و فلش‌مموری و سایر ابزار لهو و لعب وجود داشت كه نمایندگان جرات نمی‌كردند حتی در جمع‌های خودمانی از وزیر وقت بپرسند: «حالت چطوره؟!» چرا كه در این صورت متهم به طرح سوال می‌شدند و احمدی‌نژاد هم آدمی نبود كه خشك و خالی جواب سوالات را بدهد.

 

به هر حال آن دوران گذشته و اكنون نمایندگان می‌توانند با استفاده ازحق قانونی خود سوالاتی را طرح كنند؛ آمار نشان می‌دهد طرح 500 سوال از سوی 280 نماینده، می‌كند به‌عبارتی هر نماینده كمتر از دو سوال، كه حتما تصدیق می‌فرمایید به حال و احوال نرسیده سوال‌ها تمام می‌شوند و باید خداحافظی كنند. قطعا كسانی مسائلی از این دست را مطرح می‌كنند كه چشم دیدن روابط حسنه قوه مجریه و مقننه را ندارند و ترجیح می‌دهند رابطه میان دولت و مجلس به روال دوره احمدی‌نژاد برگردد.  از طرفی برخی رسانه‌های همسو با غرب نیز در تلاشند تا نشان بدهند این سوالات به وزرای فعلی مربوط نمی‌شود و سوال‌ها اشتباهی مطرح می‌شود.

 

به‌طور مثال نماینده‌ای از "وزیر اطلاعات" پرسیده: «چرا وزیر امور خارجه در دانشگاه تهران قدرت دفاعی كشور را ناتوان خوانده است؟!» خب كجای این سوال اشتباه طرح شده؟ برخی رسانه‌های غربی اصلا در جریان نیستند كه برای ما اطلاعات عمومی وزیر اطلاعات چقدر مهم است؛ تقریبا همه می‌دانند وزیر اطلاعات در همه ادوار آدم مهربانی است كه در حالی كه لبخند ژكوندی گوشه لبش دارد می‌آید توی مردم و به سوالات اطلاعات عمومی آنها پاسخ می‌دهد، وسایلش را برمی‌دارد و می‌رود.

 

این در حالیست كه غربی‌ها دوست دارند وزیر اطلاعات وقتی می‌آید توی مردم، بیرون نرود. آیا این انتظار از وزیر اطلاعات انتظار صحیحی است؟  پیشنهاد می‌كنیم حالا كه سوال‌ به اندازه كافی داریم، كنكور را هر چه زودتر برگزار كنیم تا پشت كنكوری‌ها هم بتوانند با خیال راحت به تماشای رقابت‌های جام‌جهانی بنشینند.

 

طبیعتا كسی كه بتواند به سوالات نمایندگان از وزرای كابینه پاسخ بدهد، خیلی راحت می‌تواند چند مسئله ساده فیزیك و شیمی و جبر و احتمال را حل كند و در آینده باری را از دوش دولت بردارد. به‌خصوص اینكه سوالات نمایندگان ذهن و جسم را با هم درگیر می‌كند و علاوه بر اطلاعات تخصصی می‌توان آمادگی جسمانی آزمون‌دهندگان در برخورد با جسم سخت را نیز تست كرد.

اخبار اجتماعی - قانون

 


ویدیو مرتبط :
آهنگ وره لو لو با صدای عبدالرضا حصاری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سوالات ارشد لو رفته بود؟



اخبار,اخبار دانشگاه,سوالات آزمون كارشناسی ارشد


اخبار دانشگاه  - سوالات ارشد لو رفته بود؟

خبر كوتاه بود. سوالات آزمون كارشناسی ارشد لو رفت. این خبر دست به دست در فضای مجازی چرخید. منبع خبر دانشجویان یكی از دانشگاه‌های دولتی كشور بودند كه شب قبل مانده به كنكور عنوان «نمونه سوالات كارشناسی ارشد» را در گوگل سرچ می‌كنند.

نتایج سرچ اینترنتی آنها را به سایت‌ و وبلاگی هدایت می‌كند كه نمونه سوالات كنكور كارشناسی ارشد 93 را به قیمت 1850 تومان به فروش می‌رساند. یعنی سوالات آزمونی كه قرار است با یك هفته تاخیر به دلیل بارش برف و سرما صبح روز بعد برگزار شود. سایت ارسال‌كننده سوالات بعد از ارسال وجه فایل پی دی اف سوالات را برای ثبت نام‌كنندگان ارسال می‌كند و دانشجویان صبح روز بعد از آزمون متوجه می‌شوند سوالات ارسال شده مشابه سوالات كنكور است.

ابراهیم خدایی، رییس سازمان سنجش در نخستین ساعات انتشار این خبر در گفت‌وگو با «اعتماد» می‌گوید: ما با این اقدامات بیگانه نیستیم. این وبلاگ‌ها و سایت‌ها كلاهبردار هستند كه سال‌ها پیش هم سعی كردند به نحوی اختلال ایجاد و كلاهبرداری كنند.

 

خدایی تاكید دارد انتشار سوالات بعد از پایان برگزاری كنكور صورت گرفته و این موضوع عادی است چون عده‌یی فقط به قصد خروج دفترچه آزمون سر جلسه كنكور حاضر می‌شوند. با این وجود داوطلبان در تماس با «اعتماد» تاكید دارند فایل‌های پی دی اف شده سوالات قبل از روز 25 بهمن ماه یعنی آخرین روز برگزاری كنكور برای آنها ارسال شده است.

در حال حاضر اطلاعات و اسنادی از لو رفتن سوالات 2 رشته كامپیوتر، معماری موجود است؛ متن ایمیلی كه تاریخ ارسال فایل‌های پی‌دی‌اف سوالات و زمان دقیق آن را نشان می‌دهد و همچنین تصویر فیش واریز وجه كه موفقیت‌آمیز بودن عملیات انتقال وجه را نشان می‌دهد. عنوان درگاه صادر‌كننده فیش تایید واریز «پورتال سوالات كاردانی تا دكترا» كه مربوط به یك وبلاگ است در حال حاضر با انتشار پیغامی نشان می‌دهد این وبلاگ به یكی از سه دلیل تخطی از قوانین و توافقنامه، دستور مراجع قضایی و انتشار محتوای غیر اخلاقی مسدود شده است.

 تاریخ تایید فیش واریز این وجه از سوی درگاه صادر‌كننده نشان می‌دهد این فیش در تاریخ 24 بهمن ماه صادر و فایل پی دی اف در همین تاریخ ارسال شده است. اسناد دیگر مربوط به متن ایمیلی به همراه فایل‌های پی دی اف سوالات دو رشته كامپیوتر و معماری است كه این ایمیل نیز در تاریخ 13 فوریه 2014 میلادی یعنی پنجشنبه 24 بهمن ماه ساعت 21: 11 دقیقه صادر شده است. شماره تلفن ثبت شده در این سایت نیز بعد از یك بار تماس تلفنی از سوی خبرنگار «اعتماد» و توضیح در مورد فروش سوالات خاموش شد.

 اما علاوه بر این سایت‌های دیگری هم در سرچ‌های اینترنتی هستند كه با عناوین مشابه لینك دانلود سوالات آزمون كارشناسی ارشد از سال 93- 86 را بارگذاری كرده‌اند. مسوولان سازمان سنجش این موضوع را غیرممكن می‌دانند و تاكید دارند آزمون كارشناسی ارشد در امنیت كامل برگزار شده است.

 

سازمان سنجش بعد از انتشار این خبر در فضای مجازی اطلاعیه‌یی روی سایت خود قرار داد كه در آن نوشته بود: «با توجه به سودجویی و كلاهبرداری برخی از سایت‌ها و وبلاگ‌ها در فروش كلید و دفترچه سوالات، پس از برگزاری آزمون و بدون تایید و مجوز این سازمان، سوالات تمامی رشته‌های امتحانی آزمون مذكور بعدازظهر روز شنبه مورخ 92/11/26 و كلید اولیه سوالات حداكثر تا روز پنجشنبه مورخ 92/12/1 از طریق سایت اینترنتی این سازمان به نشانی www. sanjesh. org قابل دریافت خواهد بود.»

بعد از ظهر روز گذشته نیز سازمان سنجش لینك دانلود كلیه سوالات كنكور كارشناسی ارشد 93 را روی سایت خود قرار داد. نمونه سوالات كامپیوتر و معماری بارگذاری شده در سایت سازمان سنجش مشابه نمونه سوالاتی است كه داوطلبان مدعی هستند شب قبل از آزمون دانلود كردند.

 

یكی از این دانشجویان رشته معماری در گفت‌وگو با «اعتماد» می‌گوید: «آزمون ما قرار بود صبح روز جمعه 25 بهمن ماه برگزار شود. شب قبل برای آشنایی با نمونه سوالات گرایش‌های مشابه عنوان نمونه سوالات كارشناسی ارشد معماری را سرچ كردم و موفق شدم از یك سایت فایل پی دی اف سوالات را به قیمت 1850 تومان خریداری كنم.»

دانشجوی دیگری كه داوطلب كارشناسی ارشد كامپیوتر است نیز می‌گوید: موقع خریداری سوالات سایت ارسال‌كننده پیغام داد كه 24 ساعت بعد سوالات را می‌فرستد اما شب قبل از كنكور سوالات به ایمیلم ارسال شده بود كه دقیقا مشابه سوالات آزمون بود. یكی دیگر از دانشجویانی كه شب قبل از كنكور سوالات را تهیه كرده است، می‌گوید: شب قبل از كنكور اگر در گوگل درباره «دانلود سوالات ارشد 93» جست‌وجو می‌كردید، كلی سایت باز می‌شد كه همه به لینك مقصدی می‌رسید كه سوالات را می‌توانستید با قیمت 1850 تومان خریداری كنید.

او ادامه می‌دهد: در حال حاضر لینك سایت‌های مربوطه فیلتر شده است اما شب قبل از كنكور بعد از انتخاب لینك، به قسمت درگاه بانكی وصل می‌شدیم كه بعد از پرداخت پیام سایت مبدا به ایمیل ارسال می‌شد. دانشجوی رشته MBA نیز می‌گوید: دریكی از شعبه‌ها آزمون با تاخیر بیش از یك ساعت شروع شد و زودتر هم سوالات جمع شد. این دانشجو می‌گوید مسوولان علت این تاخیر را «گم شدن سوالات» عنوان كردند.

دانشجوی دیگری می‌گوید: سه متن داده شده برای رشته MBA دقیقا مشابه نمونه سوالات سال‌های قبل بود كه از اینترنت خوانده بودم و گزینه‌ها را از حفظ می‎زدم. آزمون كارشناسی ارشد امسال قرار بود بر اساس برنامه‌ریزی قبلی صبح و بعدازظهر روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه 16، 17 و 18 بهمن ماه در 62 شهرستان كشور برگزار شود.

 

اما این آزمون با توجه به شرایط بد جوی در شمال كشور یك هفته به تعویق افتاد و به روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه، 23، 24 و 25 بهمن ماه منتقل شد و سازمان سنجش مجبور شد دوباره برای داوطلبان كارت ورود به جلسه صادر كند. خبر تعویق آزمون كارشناسی ارشد بعدازظهر 15 بهمن ماه یعنی روز قبل از آزمون از سوی مسوولان وزارت علوم و سازمان سنجش اطلاع‌رسانی شد یعنی زمانی كه سوالات كنكور به حوزه‌های امتحانی ارسال شده بود.

یكی از مسوولان وزارت علوم در پاسخ به این سوال «اعتماد» كه آیا تاخیر یك هفته‌یی برگزاری آزمون در شرایطی كه سوالات به حوزه‌ها ارسال شده بود، زمینه لو رفتن سوالات را به وجود نیاورده است، می‌گوید: تمام دست اندركاران آزمون در این مدت در قرنطینه به سر می‌بردند و حتی خود ما هم كه از طرف وزارت علوم رفته بودیم، اجازه ورود پیدا نكردیم و جو امنیتی در حوزه‌های امتحانی برای امنیت هر چه بیشتر برگزاری كنكور حاكم بود.

در حال حاضر رییس سازمان سنجش می‌گوید پرونده برای پیگیری به وزارت اطلاعات فرستاده شده و از دست ما خارج است. صحت و سقم ادعای تعدادی از داوطلبان مبنی بر لو رفتن سوالات همچنان از سوی این سازمان در حال بررسی است. «اعتماد» نیز تنها برای روشن شدن اصل قضیه و دفاع از حقوق داوطلبان در حال پیگیری این موضوع است.

 

در این زمینه دو پیش‌فرض مطرح است. یكی اینكه سوالات كنكور كارشناسی ارشد با تاخیر یك هفته‌یی برگزاری آزمون لو رفته و توسط افراد كلاهبردار و سودجو منتشر شده باشد. فرضیه‌یی كه رییس سازمان سنجش آن را رد می‌كند و می‌گوید منطقی نیست كه كسی به سوالات كنكور دسترسی داشته باشد و آن را با هزینه اندك در اینترنت به فروش برساند.

 فرضیه دوم فرضیه‌یی است كه انتشار این اخبار را برنامه‌ریزی شده و دستاویزی برای انتقاد و ضربه زدن به وزارت علوم و مسوولان سازمان سنجش می‌داند.

 

روز گذشته حسین توكلی در گفت‌وگو با آنا، تاكید كرد كنكور كارشناسی ارشد با كیفیت مطلوب و در نهایت نظم و آرامش برگزار و قرنطینه دفتر فناوری اطلاعات سازمان سنجش برای قرائت پاسخنامه‌های امتحانی قبل از زمان شروع فرآیند آزمون یعنی صبح چهارشنبه 23 بهمن ماه آغاز شد. توكلی شایعات منتشر شده در برخی شبكه‌های اجتماعی در خصوص سوءاستفاده‌های احتمالی و لو رفتن سوالات را رد كرد و گفت: داوطلبانی كه شكایتی دارند، می‌توانند برای پیگیری به سازمان سنجش مراجعه كنند.
اخبار دانشگاه -  اعتماد