اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

طرابلس هم علیه قذافی بلند شد/مناطقی از پایتخت در کنترل انقلابیون



 

 

 

طرابلس هم علیه قذافی بلند شد/مناطقی از پایتخت در کنترل انقلابیون

 

به نقل از خبرگزاری ها، شب گذشته و هنگام غروب و افطار، شماری از مردم معترض ساکن در طرابلس علیه معمر قذافی رهبر لیبی به خیابان ها ریختند و خواستار سرنگونی حکومت او شدند.

همزمان با این اقدام، در تعدادی از مساجد طرابلس ، صدای تکبیر و الله واکبر و فراخوان قیام علیه قذافی منتشر شد.

یکی از ساکنان طرابلس نیز به خبرنگار رویترز گفته است که برخی از علمای دین و روحانیون با استفاده از بلندگوی مساجد طرابلس از مردم  خواستند تا علیه حکومت قذافی به پاخیزند.

وی گفت: این درخواست  هنگام اذان مغرب و افطار منتشر شد. در بسیاری از مناطق، جوانان  معترض به خیابان ها آمدند و با الله اکبر علیه قذافی شعار می دادند.

در حال حاضر شهر طرابلس توسط مخالفان تقریبا محاصره شده است و آنها برای حمله به این شهر آماده می شوند.

هم اکنون درگیری ها میان انقلابیون و نیروهای قذافی در مناطق سوق الجمعه، فشون، ادامه دارد.هواپیماهای ناتو نیز همزمان با درگیری های مسلحانه در شهر طرابلس، مناطقی از این شهر را بمبماران کرد.از شب گذشته تاکنون بارها صدای مستمر شلیک گلوله در طرابلس به گوش می رسد. 

همچنین رصد مکالمات بی سیم فرماندهان نیروهای قذافی در طرابلس نشان می دهد که این نیروها از کمبود سوخت و تسلیحات رنج می برند.شب گذشته خبرنگار الجزیره در نزدیکی شهر طرابلس، بخش هایی از مکالمات بی سیم فرماندهان نیروهای قذافی را به صورت زنده برای مخاطبان این رسانه پخش کرد.

خبرنگار الجزیره گزارش داده است که انقلابیون لیبی بر بخش هایی از شهر طرابلس از جمله تاگورا  و سوق الجمعه سیطره پیدا کرده اند.برخی منابع خبری گفته اند که در درگیری شب گذشته در طرابلس، حدود یکصد نفر کشته شده اند اما سخنگوی دولت قذافی گفت که پایتخت امن است.

درگیری های دیروز میان نیروهای قذافی و مخالفان در مناطق فشلوم، تاجورا و بن عاشور ادامه داشت.انقلابیون در شهر طرابلس در دو منطقه سوق الجمعه و تاجورا توانستند 35 نفر از نیروهای قذافی را بازداشت کنند.مخالفین همچنین منزل منصور ضو فرمانده گردان های قذافی را در شهر طرابلس اشغال کرده اند.انقلابیون کنترل موزه اسلامی در منطقه سیدی خلیفه طرابلس را نیز به دست گرفته اند.

این در حالی است که انقلابیون لیبی در اطراف طرابلس قرار دارند و برخی از آنها نیز وارد این شهر شده اند.پیش از این مخالفان مسلح با در اختیار گرفتن کنترل شهر زاویه در غرب طرابلس، محاصره پایتخت را کامل کرده بودند.انقلابیون لیبی تلاش می کنند در ساعت های آینده از سه جهت به شهر طرابلس حمله کنند.

هم اکنون درگیری در مناطقی از طرابلس ادامه دارد.برخی از مخالفان نیز گفته اند که درگیری های شدیدی در اطراف پایگاه هوایی معتیقه در منطقه تاجورا در طرابلس در جریان است و  منطقه تاجورا نیز به طور کامل در اختیار مخالفان قرار دارد.در درگیری مسلحانه مخالفان و نیروهای قذافی از هر دو طرف شماری کشته و زخمی شده اند.

با این حال همچنان شهر طرابلس در کنترل نیروهای قذافی قرار دارد. تلویزیون دولتی لیبی (الجماهیریه) از شب گذشته تصاویر مستقیمی را از باب العزیزیه محل استقرار قذافی و میدان الخضرا میدان اصلی شهر طرابلس در مقابل باب العزیزیه را نشان می دهد که دهها نفر از حامیان قذافی در حمایت از وی در حال رقص و پایکوبی هستند.دولت لیبی نیز با ارسال پیامک هایی برای ساکنین شهر طرابلس، از آنها خواسته تا با مزدوران مقابله کنند.

معمر قذافی رهبر لیبی نیز شب گذشته با انتشار پیام صوتی به حامیان خود اطمینان داد که علیه مخالفان پیروز خواهند شد.با این حال قذافی همچنان با نکوهش انقلابیون و مخالفان، آنها را موش نامید و گفت که با حملات موش ها مقابله شده است.

وی افزود: ای ملت لیبی ، برای نابودی این موش ها که امشب گسترش پیدا کرده بودند ؛ به شما تبریک می گویم.قذافی ادامه داد: می دانم که هم اکنون بمبباران هوایی در طرابلس صورت می گیرد اما صدای آتش بازی شما از صدای بمبباران هواپیماها بالاتر است.

قذافی با انتقاد شدید از مخالفان گفت که آنها گروهی هستند که به دنبال سوء استفاده از مساجد هستند. کشورهای غربی به دنبال نفت لیبی هستند.وی همچنین از مردم لیبی خواست تا به طور میلیونی برای آزادی لیبی اقدام کنند و به این مسخره بازی پایان دهند.

با این حال ابراهیم موسی سخنگوی کابینه قذافی شب گذشته در کنفرانس مطبوعاتی در طرابلس گفت که وورد مخالفان به شهر طرابلس متوقف شده است.شب گذشته تلویزیون دولتی لیبی سخنرانی سیف الاسلام فرزند معمر قذافی را پخش کرد.وی در سخنانی تاکید کرد که با مخالفین مقابله خواهد شد. او گفت: شورش در لیبی بی نتیجه است. تسلیم نخواهیم شد پرچم سفید را بلند نخواهیم کرد . این کشور ماست و آن را ترک نخواهیم کرد.

شادی در بنغازی همزمان با عملیات انقلابیون در شهر طرابلس، مردم بنغازی و دیگر شهرهای لیبی شب گذشته برای جشن و شادی به مناسبت آغاز آزادسازی طرابلس ، شب را تا صبح به جشن و پایکوبی پرداختند.انتشار خبرهای قیام بخش هایی از مردم ساکن طرابلس علیه قذافی باعث شد مردم تونس در پایتخت این کشور نیز به خیابان ها بریزند و به ابراز شادی بپردازند.

اعتراضات در لیبی از حدود 6 ماه پیش علیه حکومت 42 ساله معمر قذافی رهبر این کشور آغاز شد که با مقابله گسترده نیروهای دولتی روبه رو شد. پس از آن با جدایی بخشی از سران سیاسی و نظامی حکومت قذافی و پیوستن آنها به مخالفین، این کشور صحنه جنگ داخلی شده است.هم اکنون نیروهای قذافی با شکست های پیاپی در شهر طرابلس محاصره شده اند...../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
بریدن انگشتان پسر قذافی توسط انقلابیون

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جنایات انقلابیون لیبی علیه طرفداران قذافی لو رفت؛ 300 جسد در گور دست جمعی!



 

 

جنایات انقلابیون لیبی علیه طرفداران قذافی لو رفت؛ 300 جسد در گور دست جمعی!

 

شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی گزارش داد شورای ملی انتقالی لیبی درباره جرایم انقلابیون علیه نیروهای معمر قذافی دیکتاتور سابق این کشور تحقیق می کند.

احمد بانی سخنگوی نظامی شورای ملی انتقالی لیبی اعلام کرد درباره هر کشتار دسته جمعی که از سوی نیروهای این شورا در درگیری با رژیم معمر قذافی رخ داده باشد،تحقیق می کند.

این اظهارات بانی در حالی مطرح می شود که ساکنان شهر سرت بیش از سیصد جسد از طرفداران قذافی را در این شهر در گور دسته جمعی دفن کرده اند.

برخی از ساکنان این شهر تاکید کردند برخی از این اجساد از ناحیه سر هدف اصابت گلوله قرار گرفتند که نشان دهنده عملیات اعدام گروهی است.

یاسر البردیسی گزارشگر این شبکه در گزارشی در این زمینه افزود این اجساد از احتمال کشتار غیرقانونی در شهر سرت در هفته های گذشته خبر می دهد، زمانی که نیروهای شورای انتقالی شهر سرت را محاصره کرده بودند.

به دلیل از هم پاشیدگی که در بیشتر این اجساد رخ داده است، روشن شدن هویت این افراد مقدور نشد.

همزمان با دفن صدها جسد در این شهر، سازمان دیده بان حقوق بشر نیز از شورای انتقالی خواست در باره این حادثه تحقیق کند.

تصاویر گورهای دسته جمعی ،نگرانی متحدان غربی این شورا را درباره وضع اجرای قانون و تشکیل دولت باثبات در دوران پس از قذافی برانگیخته است.

همچنین اقدام شورای انتقالی در نشان دادن اجساد قذافی و معتصم فرزند وی در شهر مصراته خشم بسیاری را در خارج برانگیخت و قبل از این که اجساد آنان از هم پاشیده شود دفن شدند.

مسئولان این شورا بارها اعلام کرده بودند سیطره ای بر افراد مسلح ندارند.

اما برخی شیوه رفتار با قذافی و طرفداران وی را در زمان بازداشت قابل توجیه می دانند و تاکید می کنند آنچه روی داد انتقام جویی انقلابیون از جنایت های رژیم قذافی در بیش از چهار دهه گذشته است../انتخاب