اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

طبقی از نقره به پوتین برای پشت کردن به ایران و سوریه!



اخبار,اخبار سیاست خارجی,پوتین


اخبار سیاست خارجی - روایت شرق الاوسط از
طبقی از نقره به پوتین برای پشت کردن به ایران و سوریه!

خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد «ایرانی‌ها و روس‌ها روی قراردادی 20 میلیارد دلاری برای خرید نفت ایران در برابر کالاها و تجهیزات نظامی روسیه کار می‌کنند،‌ انتشار خبر این قرارداد موجب خشم قانونگذاران کنگره آمریکا شد که تهدید کردند روند کاهش تحریم‌های ایران را متوقف می‌کنند»!

به گزارش تیک ، گویا همین دیروز بود که جنگ سرد بر جهان حاکم بود و کسی چه می‌داند، شاید بار دیگر جهان به دو اردوگاه تقسیم شود!

هنوز این گونه نتیجه‌گیری زود است، ولی اوضاع سیاسی کنونی مملو از بحران را تفسیر می‌کند. روسیه در دو سال اخیر، همه پیشنهادهای کشورهای غربی مخالف بشار اسد در سوریه را نادیده گرفته است.

 

چرا ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پیشنهاد مصالحه کشورهای خلیج فارس را در برابر توقف حمایتش از اسد در سوریه رد کرد؟ این کشورها در مورد ایران و سوریه منافع اقتصادی و سیاسی زیادی را در طبقی از نقره به پوتین پیشنهاد کردند، ولی او نپذیرفت! علاوه بر این، تحولات در اوکراین و همچنین اشغال شبه جزیره کریمه نشان داد پوتین با جسارت و ماجراجویی‌اش یک سودا در سر دارد: ارتقاء دادن روسیه به ابرقدرت و مقابله با اردوگاه غرب.

پوتین قبلا نیز به روشنی گفته بود از فروپاشی اتحاد شوروی اندوهگین است و میخائیل گورباچف را مسئول این رویداد دانسته بود. او به عنوان یک کمونیست سخن نمی‌گفت، بلکه به عنوان یک روس سخن می‌گفت که کشورش را به عنوان ابرقدرتی باور دارد که جهان را با آمریکا تقسیم کرده است.

روسیه اگر واقعا به دنبال استفاده از ایران برای پیچیده کردن مذاکرات هسته‌ای با غرب باشد،‌ نشان می‌دهد عملا رقابت بین دوطرف (روسیه و غرب) از سر گرفته شده است. به عبارت دیگر، مسکو اقدام به تشکیل اردوگاه جدیدی برای خود خواهد کرد که شامل شماری از کشورهای موجود در منظومه این کشور به اضافه گسترش دامنه جغرافیایی‌اش می‌شود.

با توجه به فروپاشی اردوگاه اتحاد شوروی در سال 1991 میلادی این اقدام برای رئیس جمهور پوتین ماجراجویی بزرگی در شرایط دشوار رقابتی محسوب می‌‌شود.

 

با این حال، هر موضعی که مسکو در سوریه و ایران و دیگر کشورها اتخاذ کند این برداشت را به وجود می‌آورد که مقامات روس در حال ایجاد تشکیلات سیاسی حامی خود هستند وگرنه چه چیز موجب می‌شود مسکو برای تخریب مذاکرات هسته‌ای به حمایت از ایران بپردازد یا ایران را به سوی تندروی در خواسته‌هایش در برابر امضای توافقنامه هسته‌ای با گروه پنج به اضافه یک سوق دهد؟ چرا روسیه به امضای توافقنامه همکاری با ایران در این شرایط سرنوشت ساز روی آورده است؟ این مسئله اگر واقعیت داشته باشد،‌ موجب تضعیف موضع کشورهای غربی خواهد شد.

مسکو تلویحا اعلام می‌کند که آماده رویارویی با غرب در مناطق ناآرام و جذب مخالفان واشنگتن است. این مسئله موضع گیری حکومت کنونی مصر را توجیه می‌کند که در واکنش به اقدامات واشنگتن، به مسکو پناه برد ،زیرا آمریکا از اخان المسلمین در برابر مخالفان سیاسی آن حمایت کرد. رئیس جمهور روسیه همزمان با نارضایتی مقامات مصری از موضع گیری‌های آمریکا، در اقدامی بی‌سابقه وزیران امور خارجه و دفاع خود را برای تحکیم روابط با حاکمان نظامی مصر به قاهره فرستاد.

موضع روسیه در قبال بحران سوریه نیز نشان می‌دهد ما صرفا شاهد مانور سیاسی نیستیم، بلکه شاهد آغاز مبارزه‌ای بر صفحه شطرنج بین المللی هستیم که خاطرات جنگ سرد را در ذهن تداعی می‌کند. در صورتی که واشنگتن نتواند به راه حلی سیاسی با مسکو در خصوص اوکراین دست پیدا کند، کشمکش گسترش بیشتری پیدا خواهد کرد و اردوگاه‌های قدیمی بار دیگر فعال خواهند شد.

این جمله که «روسیه ثابت کرده است در زمان بحران‌ها از متحدانش حمایت می‌کند» در منطقه خاورمیانه زیاد شنیده می‌شود. دولت آمریکا در سوریه در برابر اسد چه کار کرده است؟! یک صندلی گذاشته و بر آن نشسته است تا تماشاگر بدترین و بزرگترین کشتار در منطقه باشد!
اخبارسیاست خارجی - تیک

 


ویدیو مرتبط :
ایران نیروی زمینی به سوریه اعزام کرد - خدا پشت پناهشون

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فیگارو : رایزنی های پشت پرده ایران و آمریكا درباره بحران سوریه



 

فیگارو : رایزنی های پشت پرده ایران و آمریكا درباره بحران سوریه

 

فیگارو می نویسد در این گفتگوهای محرمانه دو طرف ایرانی و آمریكایی توافق كرده اند كه هر حكومت جدیدی كه در سوریه روی كار بیاید باید در جهت ایجاد ثبات منطقه ای حركت كرده و با همه قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای روابطی سازنده و متعادل برقرار سازد.

روزنامه فرانسوی فیگارو طی گزارشی مدعی شد كه ایران و آمریكا تا كنون چند دور مذاكرات محرمانه درباره بحران سوریه داشته اند.

این روزنامه فرانسوی روز یكشنبه به نقل از برخی دیپلمات های فرانسوی و نیز منابعی از اپوزیسیون سوریه نوشته است كه ایران و آمریكا تا كنون دو دور مذاكرات داشته اند كه یك دور آن در اواخر ماه آگوست و یك دور دیگر آن در اوایل سپتامبر سال جاری میلادی بوده است .

فیگارو به مكان این مذاكرات اشاره ای نكرده است اما نوشته است كه در این مذاكرات راهكارهای برون رفت سوریه از بحران و راه های انتقال مسالمت آمیز قدرت در این كشور و نیز تشكیل شورای عالی نظامی به سبك مصر برای سوریه برای كنترل اوضاع و گردش آرام قدرت از حكومت اسد به یك حكومت جدید مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است.

این گزارش روزنامه فیگارو در حالی است كه ایران و آمریكا از ابتدای بحران سوریه سیاست هایی به غایت متفاوت و متضاد درباره این بحران در پیش گرفته اند و در حالی كه واشنگتن از مخالفان حكومت بشار اسد پشتیبانی كرده و فشارهای سیاسی و اقتصادی علیه حكومت اسد را دو چندان كرده ، ایران آشكارا از حكومت بشار اسد حمایت كرده و غرب و آمریكا را به فتنه انگیزی در سوریه متهم می كند.

اما روزنامه فیگارو در گزارش اخیر خود به نقل از یك دیپلمات آگاه فرانسوی می نویسد كه ظاهرا ایران متقاعد شده كه رژیم بشار اسد با یك حكومت جدید جایگزین شود .

فیگارو می نویسد در گفتگوهای محرمانه بین ایران و آمریكا ، دیپلمات های آمریكایی از ایران خواسته اند كه با خروج نیروهای آمریكایی از عراق ثبات منطقه و عراق را بر هم نزنند و در مقابل ایرانیان نیز از آمریكای خواسته اند تا در صورت سقوط رژیم بشار اسد از یك حكومت جدید سوریه كه روابط خصمانه ای با ایران داشته باشد ، حمایت نكنند.

بر اساس این گزارش ایران به هیچ وجه حاضر به تشدید درگیری و بروز یك جنگ داخلی در سوریه نیست و ترجیح می دهد تا روند انتقال قدرت در این كشور به آرامی و بدون ایجاد آشوب و ناامنی انجام شود.

فیگارو می نویسد در این گفتگوهای محرمانه دو طرف ایرانی و آمریكایی توافق كرده اند كه هر حكومت جدیدی كه در سوریه روی كار بیاید باید در جهت ایجاد ثبات منطقه ای حركت كرده و با همه قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای روابطی سازنده و متعادل برقرار سازد.

این روزنامه فرانسوی به نقل از سفیر فرانسه در دمشق مدعی می شود كه اخیرا ایران به حكومت بشار اسد توصیه كرده كه به جای تیراندازی به سمت مخالفان در خیابان ها و كشتار آنها ، با شناسایی رهبران معترضان آنها را شبانه در خانه هایشان دستگیر كنند .

فیگارو همچنین در این گزارش مدعی می شود كه واحدهایی از سپاه پاسداران كه از سوی ایران برای مقابله با ناتو به لیبی اعزام شده بودند همزمان با پایان كارحكومت قذافی به سودان و سوریه بازگشته اند.../عصرایران