اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ضعف قانونی، فضا را برای بروز خشونت در خانواده فراهم می كند



 

  ضعف قانونی، فضا را برای بروز خشونت در خانواده فراهم می كند

 

نبود فرهنگ مناسب، نبود قوانین و مقررات مشخص، عدم حمایت های قضایی و وجود زمینه بروز خشونت در جامعه سبب شده است كه بسیاری از خشونت ها به قتل تبدیل شود.

دكتر امان الله قرائی مقدم در گفت و گو با خبرنگار «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با استناد به اخبار مندرج در صفحات روزنامه و رسانه های مختلف، گفت: خشونت های جسمی به ویژه خشونت در خانواده و بروز قتل افزایش یافته است.

وی با بیان اینكه فقر، بیكاری و ناتوانی والدین در برآورده كردن نیازهای خانواده ، توقعات نامعقول اعضای خانواده و مشكلات روحی و روانی می تواند خشونت در خانواده را افزایش دهد، گفت: ضعف و مشكلات قانونی سبب شده است، اعضای خانواده به ویژه مرد و پسران فضا را برای اعمال خشونت در خانواده باز كند.

این آسیب شناس مسایل اجتماعی وجود این تفكر سنتی مبنی كه مشكلات باید در درون خانواده حل شود را عاملی در بروز جرایم و خشونت در خانواده بیان كرد و افزود: بسیاری از زنان و دختران در خانه مورد خشونت قرار می گیرند، اما به دلیل این تفكر سنتی این مساله را بروز نمی دهند. متاسفانه قانون نیز از آسیب دیدگان به ویژه زنان حمایت خاصی نمی كند.

این جامعه شناس افزود: نبود فرهنگ مناسب و قوانین و مقررات مشخص، عدم حمایت های قضایی و وجود زمینه بروز خشونت در جامعه سبب شده است كه بسیاری از خشونت ها به قتل تبدیل شود.

وی درباره علل بروز قتل در خانواده ، به خشن بودن فضای جامعه اشاره كرد و یادآور شد: سریال ها و فیلم هایی كه صحنه های دلخراش خون و ترور و برخورد نامناسب افراد در جامعه را به نمایش می گذارد سبب سردرگمی و فرو ریختن ارزش ها و هنجارها در نتیجه بروز خشونت در درون خانواده می شود.

قرائی مقدم با تاكید بر اینكه مسایل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در بروز خشونت در خانواده نقش دارد، اظهار كرد: فرد در بیرون از خانواده مورد خشونت اعضای جامعه قرار می گیرد و این خشونت را به داخل خانواده سوق می دهد و سعی می كند انتقامش را از یكی از اعضای خانواده بگیرد.

● اعتیاد نقش تاثیرگذاری در بروز قتل در خانواده ندارد

وی مدعی شد: سطح سواد و تحصیلات، شخصیت درونی افراد، وضع اقتصادی و نحوه تربیت وی همگی در بروز خشونت نقش دارند.

این آسیب شناس مسایل اجتماعی با تاكید بر اینكه مسایل ناموسی یكی از دلایل عمده در بروز قتل های خانوادگی است، گفت: افراد به دلیل توهمات، تعصبات و گاها تصورات خود این اجازه را می دهند كه به بهانه دفاع از آبرو، شرف و حیثیت دست به قتل یكی از اعضای خانواده بزنند.

وی با اشاره به اینكه اعتیاد نقش تاثیرگذاری در بروز قتل در خانواده ندارد، افزود: مصرف مواد مخدر به ویژه مواد روانگردان باعث ایجاد توهم در فرد می شود و می تواند خشونت در هنگام قتل را افزایش دهد.

این جامعه شناس درباره چرایی خشن بودن برخی از قتل های خانوادگی، یادآور شد: دو نوع قتل در خانواده رخ می دهد كه در یكی از آن ها قتل به وسیله زنان رخ می دهد و دیگری مردان قتل را انجام می دهند.

به گفته وی قتل هایی كه توسط زنان صورت می گیرد، خشونت كمتری دارد و بیشتر با حضور و همكاری شخص ثالثی و به وسیله مسمومیت، خفگی و ... رخ می دهد.

قرائی مقدم افزود: قتل هایی كه به وسیله مردان در درون خانواده رخ می دهد، بیشتر به دلیل تعصبات و به بهانه دفاع از حیثیت و آبرو رخ می دهد.

وی خاطر نشان كرد: قتل توسط مردان بسیار خشن بوده و مردان از روش های پیچیده و سنگدلانه همچون مثله كردن نیز استفاده می كنند... / تحلیل:خبرگزارى ایسنا


ویدیو مرتبط :
کلیپ خشونت در خانواده !!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی:مسئولان زمینه برگزاری انتخابات قانونی و آزاد را فراهم كنند



آیت‌الله هاشمی رفسنجانی:مسئولان زمینه برگزاری انتخابات قانونی و آزاد را فراهم كنند

مسئولان تكلیف دارند زمینه حضور و مشاركت فعال مردم را در عرصه‌های مختلف از جمله انتخابات، به صورت قانونی و آزاد فراهم كنند/تفكر شورایی، ضد خودمحوری، خودبینی و قانون‌گریزی است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، امروز در دیدار جمعی از نمایندگان شوراهای اسلامی شهرهای كشور، تفكر شورایی را ضد خودمحوری، خودبینی و قانون گریزی دانست و با توجه به تأكید مكرر دین اسلام به تفكر و مدیریت شورایی گفت: هرچند پس از پیروزی انقلاب اسلامی، همه اعضای شورای انقلاب تفكر شورایی داشتند، ولی مرحوم آیت‌الله طالقانی در این مورد بسیار پیگیر بودند.

 



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

به گزارش ایلنا،رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینكه قانون تشكیل شوراها در مجلس شورای اسلامی و در زمان دفاع مقدس به تصویب رسید، گفت: هرچند به دلیل مشكلات و مضیقه‌های كشور، اجرای این قانون تا سال 77 تحقق نیافت، ولی با انجام سه دوره انتخابات شوراهای اسلامی، اكنون شاهد نقش‌آفرینی خوب و مؤثر این شوراها به عنوان یكی از اركان مردم‌سالاری در قانون اساسی هستم.

ایشان با اشاره به سابقه قدیمی كارهای شورایی در كشور حتی در مناطق روستایی، یكی از راههای تحقق تفكر شورایی را تشكیل شوراهای اسلامی شهرها در سراسر كشور خواند و گفت: تشكیل شوراهای شهر یاری نیز به منظور كمك به تصمیمات شوراهای اسلامی و مشاركت آحاد مردم در تصمیم‌گیری‌های شهری، یكی دیگر از آثار و بركات عملكرد شورایی است كه برای كشور تاكنون مؤثر و كارگشا بوده است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در تبیین اهمیت و جایگاه مشورت از دیدگاه اسلام، به آیاتی از قرآن كریم كه پس از شكست اولیه مسلمانان در جنگ اُحد نازل شد، اشاره كرد و گفت: در بحبوحه جنگ كه نفرات زیادی از سپاهیان اسلام حتی حضرت حمزه به دلیل غفلت برخی برای حفاظت از تنگه اُحد به شهادت رسیده و خود پیغمبر نیز مجروح شده بودند و شرایط سختی برای مسلمانان و پیامبر پیش آمده بود، آیه‌ای بر پیامبر نازل شد كه رحمت خداوند شامل حال تو شد، چون نرمش نشان دادی و خشونت به خرج ندادی و همان جا خداوند توصیه می‌فرماید: كسانی را كه به غفلت پشت جبهه را خالی كردند، ببخش و حتی با آنان مشورت كن.

ایشان با اشاره به همزمانی انتخابات شوراهای اسلامی با ریاست جمهوری گفت: از هم‌اكنون برنامه‌ریزی‌ها و تشریك مساعی‌ها برای انجام خوب انتخابات شوراها همراه با انتخابات ریاست جمهوری در دستور كار باشد تا این موضوع مورد غفلت و تحت‌الشعاع قرار نگیرد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، قانون كنونی انتخابات و تشكیل شوراهای اسلامی را خوب توصیف كرد و گفت: چنانچه نیاز به تغییراتی در این قانون احساس می‌شود، باید به صورت لایحه و در زمان مناسب كه منتج به نتیجه‌گیری مفید شود به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در سؤال یكی از حاضرین در مورد نقش و تكلیف مردم در شرایط كنونی كشور به‌ویژه انتخابات گفت: مردم متمدن، بافرهنگ و متدین ایران اسلامی همواره با درك شرایط و مقتضیات كشور به تكلیف خود به خوبی عمل كرده‌اند و همان‌گونه كه مردم تكلیف دارند در صحنه‌های انقلاب حضور داشته باشند، مسئولان نیز تكلیف دارند زمینه حضور و مشاركت فعال مردم را در عرصه‌های مختلف از جمله انتخابات، به صورت قانونی و آزاد فراهم كنند.

در ابتدای مراسم سركار خانم‌ها، دكتر ابتكار و نجفیان از شوراهای اسلامی تهران و همدان و آقایان مهندس معین و فقیه عبداللهی از اصفهان و مازندران در سخنان جداگانه‌ای با برشمردن مشكلات و مضیقه‌های شوراهای اسلامی در سراسر كشور به بیان عملكرد و برنامه‌ها و نقش مؤثر و مفید شوراها پرداختند و خواستار ارائه راه‌حل از سوی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای كمك به مشكلات این شوراها شدند./ایلنا