اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ضرب الاجل بانک مرکزی به صرافی‌ ها


بانک مرکزی در اطلاعیه ای خطاب به واحدهای صنفی دارای مجوز اتحادیه کشوری طلا و جواهر که به فعالیت صرافی اشتغال دارند اعلام کرد: با توجه به تصمیمات اخیر و ابطال پروانه های صادره توسط اتحادیه فوق الذکر، این واحدها باید تا 30 تیرماه سال جاری با مراجعه به سامانه بانک مرکزی، اطلاعات مورد نیاز را ارائه کنند.

خبرگزاری مهر: بانک مرکزی در اطلاعیه ای اعلام کرد: واحدهای صنفی دارای مجوز اتحادیه کشوری طلا و جواهر باید از بانک مرکزی مجوز دریافت نمایند. در اطلاعیه بانک مرکزی تاکید شده است: تمام واحدهای صنفی دارای مجوز اتحادیه کشوری طلا و جواهر که به فعالیت صرافی اشتغال داشتند، باید از بانک مرکزی مجوز دریافت نمایند.

ادامه فعالیت تمامی واحدهای صنفی که تاکنون با مجوز اتحادیه کشوری طلا و جواهر به فعالیت صرافی اشتغال داشتند، با توجه به تصمیمات اخیر و ابطال پروانه های صادره توسط اتحادیه فوق الذکر و به استناد قانون تنظیم بازار غیرمتشکل پولی و اختیارات حاصل از ماده 96 قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی، منوط به اخذ مجوزهای لازم از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.

به همین منظور ضروری است اشخاص مزبور حداکثر تا تاریخ 93.04.30 با مراجعه به سامانه اینترنتی بانک مرکزی به نشانی www.nbfi.cbi.ir (قسمت صرافی ها - ثبت نام اتحادیه های صنفی) ضمن درج اطلاعات خواسته شده در سامانه مذکور نسبت به ثبت درخواست خود مبنی بر اخذ مجوزهای لازم جهت فعالیت در چارچوب مقررات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اقدام نمایند.

سایر مراحل صدور مجوز از سوی بانک مرکزی متعاقبا از طریق همین درگاه و همچنین مکاتبه با ثبت نام کنندگان به اطلاع خواهد رسید.


ویدیو مرتبط :
فعالیت ارزی هزاران صرافی بدون مجوز، ضرب الاجل های سرکار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فاجعه 8 میلیونی در نظام بانکی؛ آیا بانک مرکزی ضرب الاجل تعیین خواهد کرد؟



اخبار,اخبار اقتصادی,بانک مرکزی

حساب های بانکی نامشخص می توانند محملی برای رد و بدل کردن پول های با منشأ نامشروع باشند و مثلاً در خدمت پولشویی یا باندهای تبهکار و حتی تروریسم قرار بگیرند.

روز شنبه، رئیس کل بانک مرکزی آماری از حساب های ناشناخته در کشور داد که به تمام معنا از وجود یک فاجعه اقتصادی در کشور خبر می دهد.

آن طور که ولی الله سیف گفته است، در کشور 38 میلیون حساب بانکی وجود دارد که شماره شناسه و کدملی آنها تطبیق داده نشده است و از این تعداد 8 میلیون حساب ، فعال است و هنوز شناسایی نشده اند.

این که در یک کشور 80 میلیونی، 8 میلیون حساب بانکی فعال وجود داشته باشد که نمی توان دقیقاً شناسایی شان کرد، پدیده شگفت انگیز و خطرناکی است.

شگفت انگیز است به خاطر این که هر گونه افتتاح و نیز عملیات بانکی در کشور ، مستلزم شناسایی دقیق فرد، اخذ، بررسی و تطبیق مدارک هویتی و از شماره ملی اوست. با این حال، اکنون رئیس کل بانک مرکزی از 38 میلیون حساب غیر مطابق خبر می دهد که 8 میلیون شان فعال هستند!

سیستم بانکی باید در این خصوص توضیح دهد که چرا این حجم وسیع از حساب ها دچار چنین عدم شفافیتی هستند؟
احتمالاً وجود برخی حساب های قدیمی یا اشتباهات فردی،دست نویس های ناخوانا و مسائلی از این دست، بتواند بخشی از مشکل را توجیه کند ولی رقم بسیار بیشتر از حرف هاست و نشان می دهد که برخی مشکلات ساختاری در نظام بانکی وجود دارد که باعث شده است میلیون ها حساب بانکی بدون مشخصه های فردی متقن، در حال کار کردن در بانک های کشور باشند!

این وضعیت خطرناک است زیرا حساب های بانکی نامشخص می توانند محملی برای رد و بدل کردن پول های با منشأ نامشروع باشند و مثلاً در خدمت پولشویی یا باندهای تبهکار و حتی تروریسم قرار بگیرند. همچنین این حساب ها می توانند مفری مهم برای گریز ار مالیات و سایر تکالیف قانونی شوند.

نکته مثبت ماجرا این است که این حساب ها کشف و احصا شده اند و اینک انتظار می رود بانک مرکزی ضرب الاجلی برای بانک و صاحبان حساب ها تعیین کند تا نسبت به شفاف سازی حساب ها اقدام کنند و بعد از آن، این حساب های، مسدود شوند چرا که نباید سیستم بانکی، محمل اقدامات غیرشفاف باشد. مردم ما آسیب این عدم شفافیت ها را در ماجراهایی مانند اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی دیده اند و نباید اجازه داد مار عدم شفافیت باز هم جامعه را نیش بزند.

اخبار اقتصادی - عصر ایران