اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ضرب‌ الاجل مخالفان سوریه برای دیپلمات ها


ارتش آزاد سوریه طی بیانیه‌ای به سفیران کشورهای عربی، خارجی و نیز هیات‌های دیپلماتیک در دمشق 72 ساعت مهلت داد تا خاک این کشور را ترک کنند.

خبرگزاری ایسنا:  ارتش آزاد سوریه طی بیانیه‌ای به سفیران کشورهای عربی، خارجی و نیز هیات‌های دیپلماتیک در دمشق 72 ساعت مهلت داد تا خاک این کشور را ترک کنند.

شورای نظامی ارتش آزاد سوریه با صدور بیانیه‌ای از سفیران کشورهای عربی و خارجی، هیات‌های دیپلماتیک و نیز سازمان‌های بین‌المللی حاضر در دمشق خواست تا خاک این کشور را ترک کنند.

در این بیانیه به گروه‌های دیپلماتیک مهلت داده شده تا طی 72 ساعت آینده خاک سوریه را ترک کنند.

شورای نظامی ارتش آزاد سوریه همچنین از همه کشورهای جهان، وزیران و نمایندگان این کشورها خواست تا از سفر به سوریه و ارتباط با مسوولان نظام این کشور ممانعت کنند چرا که در این صورت در کشتار مردم سوریه دست خواهند داشت.

این شورا در بیانیه خود از همه شرکت‌های عربی و خارجی نیز خواست تا هر چه سریعتر فعالیت‌های خود را در دمشق پایان داده و طی 72 ساعت آینده کارمندان خارجی خود را از سوریه خارج کنند.

در بیانیه شورای نظامی ارتش آزاد سوریه از همه سرمایه‌گذاران و تاجران عربی و خارجی نیز که طرح‌های اقتصادی یا سرمایه‌گذاری‌های را در سوریه دارند خواسته شده تا فعالیت‌های خود را پایان دهند.

شورای مذکور در بیانیه خود ادعا کرده است: کسانی که با انجام خواسته‌های این شورا مخالفت کنند شریک نظام سوریه در کشتار ملت و نیز غارت ثروت‌های سوریه و ضربه زدن به آزادی و دموکراسی هستند.


ویدیو مرتبط :
ضرب الاجل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ملاقات دیپلمات های ایرانی با مخالفان در سوریه



علی لاریجانی در گفت و گو با فایننشال تایمز مطرح کرد

ملاقات دیپلمات های ایرانی با مخالفان در سوریه

لاریجانی در گفت و گویی کم سابقه با روزنامه فایننشال تایمر خاطرنشان کرد دیپلمات های ایرانی با اعضای اخوان المسلمین و سلفی ها و لیبرال های محافظه کار ملاقات کرده اند و آنها را به پذیرفتن اصلاحات دمکراتیک از طریق رفتار صلح آمیز و نه خشونت و ناآرامی، ترغیب کرده اند.

 



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

دیپلماسی ایرانی: علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که جمهوری اسلامی با گروه های مخالف در سوریه گفت و گو کرده است. وی همچنین از برخی کشور ها که اشاره ای به نام آنها نکرد به دلیل سد کردن راه تلاش ها برای یافتن راهکاری صلح آمیز به منظور برون رفت از بن بست سوریه انتقاد کرد.

لاریجانی در گفت و گویی کم سابقه با روزنامه فایننشال تایمر خاطرنشان کرد دیپلمات های ایرانی با اعضای اخوان المسلمین و سلفی ها و لیبرال های محافظه کار ملاقات کرده اند و آنها را به پذیرفتن اصلاحات دمکراتیک از طریق رفتار صلح آمیز و نه خشونت و ناآرامی، ترغیب کرده اند.

البته لاریجانی به نام اعضای این گروه های مخالف اشاره نکرد و همچنین زمانی که این ملاقات ها انجام شده اند را نیز محرمانه گذاشت. با این حال وی تصریح کرد این ملاقات ها در ایران انجام شده و ادامه دارد و برخی پیشرفت های اندک نیز در آن حاصل شده است.

به گزارش این روزنامه انگلیسی، ایران پیش تر به ارتباط با گروه های مخالف در سوریه اشاره کرده بود اما جزئیاتی در این زمینه منتشر نشده بود.

این در حالی است که بشار اسد متحد نزدیک ایران در منظقه به شمار می رود و تهران تاکید دارد که اسد باید در قدرت باقی بماند. دولت بشار اسد که از اقلیت های علوی در سوریه تشکیل شده همبستگی خاصی با اسلام شیعه دارد که اغلب مردم ایران به آن اعتقاد دارند.

در مقابل گروه های مخالف در سوریه که اغلب سنی هستند تهران را به دخالت در امور سوریه متهم می کنند. گفتنی است اسلام گرایان سوری ارتباط با افرادی نزدیک به دولت ایران را پذیرفته اند و ادعا می کنند جمهوری اسلامی از آنها می خواهد به جای بحث در خصوص گذار سیاسی،  از درخواست برای کناره گیری اسد از قدرت صرفنظر کنند.

دیپلمات ها و تحلیلگران در ایران می گویند بحران سوریه یک جنگ نیابتی بین ایرن شیعه و کشور های عرب سنی مذهب در حاشیه خلیج فارس است. کشور های مانند عربستان و قطر که از گروه های مخالف در سوریه حمایت می کنند.

این در شرایطی است که محمد مرسی، رئیس جمهور مصر درخواست کناره گیری اسد از قدرت را مطرح کرده، در زمینه تشکیل گروه تماس برای خروج از بحران سوریه ابتکار عمل به خرج داده است. وی در مرداد ماه پیشنهاد کرد ایران، مصر، عربستان و ترکیه گروه تماس را تشکیل دهند و تا کنون 2 نشست گروه تماس در سطح معاونان و وزرا در قاهره  برگزار شده است.

اما لاریجانی می گوید که هنوز برای قضاوت در مورد ابتکار مرسی زود است. به گفته لاریجانی این غلط است که برخی کشور ها گرد همایی تشکیل دهند و بگویند شخصی (اسد) باید از قدرت کنار برود. به جای این کار، گروه های مخالف در سوریه باید به دنبال مشارکت سیاسی و تقویت اصلاحات باشند و هدف حذف دولت را دنبال نکنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار داشت: این گروهای مخالف مردم سوریه هستند. آنها می توانند در روند اصلاحات مشارکت داشته باشند و ایده های خود را برای یافتن راهکار مطرح کنند. اما برخی کشور ها مداخله می کنند و اجازه نمی دهند این روند به نتیجه برسد. وی خاطرنشان کرد، منظور من این است که گرو های مخالف برای تصمیم گیری به طور واقعی تنها نیستند.

لاریجانی افزود: همچنین پیشرفت در یافتن راهکاری برای بحران سوریه با توجه به ساختار چند لایه ای آشوب گران و عدم حضور یک رهبر که بتواند از جانب همه مخالفان سخن بگوید، کند تر شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد ایران علاقه ای ندارد که دشمنان منطقه ای و غربی خود را به بحران سوریه بکشاند و همچنین قصد ندارد توجه ها را از برنامه های هسته ای خود منحرف کند. به گفته وی همچنین هدف تهران استفاده از بحران سوریه به عنوان یک ابزار مذاکره ای با قدرت های جهانی بر سر برنامه های هسته ای اش نیست.

وی در مقابل قدرت های غربی و برخی کشور های منطقه ای را به ارسال سلاح برای گروه های مخالف در سوریه متهم کرد.

تحلیلگران می گویند هدف ایران در سوریه اطمینان یافتن از نفوذ خود در این کشور در صورت هر گونه انتقال قدرت است اما در عین حال جمهوری اسلامی به حمایت از اسد در سوریه تعهد دارد. هرچند لاریجانی به این موضوع اشاره ای نکرده اما تاکید دارد که سوری ها باید در انتخاباتی که توسط دولت اسد و در صورت لزوم تحت نظارت بین المللی برگزار می شود، شرکت کنند./دیپلماسی ایرانی