اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ضایعات ۱۰ درصدی آبزیان به علت بیماری



 

ماهی , پرورش آبزیان

 

سالانه بالغ بر ۶۶۰ هزار تن انواع آبزیان در كشور تولید می شود كه بیش از ۳۰ درصد این میزان معادل ۲۵۰ هزار تن سهم آبزی پروری است اما بیماری مهمترین چالش صنعت آبزی پروری شده است چرا كه سالانه به علت بیماری بیش از ۱۰ درصد ضایعات در این بخش داریم.

در این زمینه رییس سازمان دامپزشكی كشور با تاكید بر نظارت كامل بر سلامت و بهداشت آبزیان پرورشی، به خبرنگار كشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار كرد: ضایعات ناشی از بیماری های آبزیان ۱۰ درصد است كه باید با همكاری همه دستگاه ها كاهش یابد.

به گفته سید محسن دستور سال گذشته از هشت هزار مركز تكثیر و پرورش آبزیان موجود در كشور، بر هفت هزار و ۶۰۰ مركز فعال این بخش نظارت و به منظور جلوگیری و كنترل بیماری ها كمك شد و ۱۵ بیماری آبزیان تحت پوشش قرار گرفت.

وی با اشاره به اینكه آبزی پروری صنعتی مهم و موثر در زمینه تامین امنیت غذایی، اشتغالزایی و صادرات است، گفت: از ابتدای برنامه چهارم توسعه سرمایه گذاری در آبزی پروری ۱۴ درصد رشد داشته كه پیشرفتی قابل قبول است.

دستور تصریح كرد: با اقدامات انجام شده در كشور در زمینه نظارت و كنترل بر سلامت و بهداشت تولیدات آبزیان، ایران در فهرست A صادرات به اتحادیه اروپا در زمینه میگوی پرورشی و ماهیان دریایی قرار گرفته است.

رییس سازمان دامپزشكی خاطرنشان كرد: سازمان دامپزشكی طی سالهای اخیر چندین مركز تشخیص تخصصی بیماریهای آبزیان از جمله مركز تشخیص تخصصی میگو در بوشهر، ماهیان سردابی در چهارمحال و بختیاری، ماهیان گرم آبی در گیلان و ماهیان دریایی در اهواز را تاسیس كرده است.

وی با اشاره به خطر مصرف بی رویه و غیرمجاز داروها در استخرهای پرورش آبزیان، گفت: سال گذشته مراكز پرورش ماهی قزل آلا از نظر باقی مانده سموم و داروها در بدن ماهی مورد پایش قرار گرفت.

اما به گفته وزیر جهاد كشاورزی امروزه برنامه های توسعه شیلات بیش از هر زمان دیگری نیازمند ورود فناوری های نوین و تحقیقات كاربردی است زیرا هدف گذاری تولید بالغ بر ۱۵ هزار تن میگو، ۲۵۰ هزار تن ماهیان گرمابی و۱۵۰ هزار تن ماهی سردآبی در برنامه پنجم مستلزم بكارگیری راهكارهای افزایش تولید در واحد سطح و كاهش هزینه های تولید است.

صادق خلیلیان اهداف كیفی شیلات و آبزیان در برنامه پنج ساله توسعه را شامل افزایش سهم آبزیان در امنیت غذایی كشور، بهره برداری مسئولانه و پایدار از منابع آبزی كشور، بهبود كیفیت و كاهش ضایعات آبزیان، حفاظت و بازسازی موثر از ذخایر آبزیان عنوان كرده است.

اما بهره برداری از ذخایر طبیعی و دریایی طی دو دهه اخیر برای اغلب گونه های اقتصادی و با ارزش شیلاتی فراتر از حد مجاز رفته و حتی صید بیش از اندازه برخی گونه ها را در معرض تهدید قرار داده است.

با توجه به اینكه از یك و نیم میلیون هكتار اراضی مطالعه شده در استانها ۸۲۶ هزار هكتار آن در زمره خاك های غیر قابل استفاده برای كشاورزی بوده و زمینه توسعه پرورش ماهیان گرمابی و میگو دارد ضروری است از عرصه های آبی و خاكی مناسب برای آبزی پروری در كشور استفاده شود..... /  خبرگزارى ایسنا



ویدیو مرتبط :
دکتر سیامک مرادیان- ضایعات بیماری دیابت بر روی شبکیه -1

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ایدز-شرح بیماری-علت بیماری و ...



 

ایدز عبارت‌ است‌ از بوجود آمدن‌ ضعف‌ عمده‌ در دستگاه‌ ایمنی‌ بدن‌ (نقص‌ ایمنی‌). این‌ امر باعث‌ کاهش‌ توانایی‌ بدن‌ در مقابله‌ با عفونتها و توانایی‌ سرکوب‌ سلول‌های‌ غیرطبیعی‌ مثل‌ سلول‌های‌ سرطانی‌ می‌شود. ویروس‌ ایدز سلول‌های‌ ایمنی‌ موجود درخون‌ (لنفوسیت‌ها) و سلول‌های‌ ایمنی‌ موجود در بافت‌ها مانند مغز استخوان‌، طحال‌، کبد و گره‌های‌ لنفاوی‌) را درگیر می‌سازد. این‌ سلول‌ها در تولید پادتن‌ برای‌ مقابله‌ با بیماریها و سرطانها نقش‌ دارند. در مجموع‌ باید گفت‌ که‌ ایدز یک‌ نوع‌ نقص‌ ایمنی‌ ثانویه‌ است‌ که‌ در سیر عفونت‌ با ویروس‌ ایدز ایجاد می‌شود.

 

 

 

علت بیماری


عامل بیماری ایدز یک نوع ویروس از گروه رترو ویروسها است که باعث کاهش توانایی سیستم ایمنی بدن میزبان می‌شود. علایمی که ما در بیماری ایدز می‌شناسیم مربوط به بیماریهایی است که در اثر نقص دستگاه ایمنی بدن تولید می‌شوند. در اکثر بیماریهای ویروسی وضع به این منوال است که سلولهای مملو از ویروس ویروسها را آزاد کرده و این ویروسها خود را با پادتنهای آماده مواجه می‌بینند. در چنین وضعی بیماری شخص برطرف می‌شود. اما در مورد ویروس ایدز وضع به گونه‌ای دیگر است.

 

در اینجا اولین ویروسی که وارد اولین سلول میزبان می‌شوند از حمله پادتنها در امان می‌مانند. ویروسهای جدیدی که از سلول خارج می‌شوند بعضا توسط پادتنها خنثی می‌شوند اما ژنهای اولیه در درون سلول میزبان به تولید ویروس ادامه می‌دهند. ممکن است که ویروس در بدو ورود به سلول میزبان به صورت غیر فعال درآید و بعد از گذشت چندین سال به مساعد شدن اوضاع فعالیت بیماریزایی خود را آغاز کند. این ویروس دستگاه ایمنی بدن را تضعیف می‌کند و در این یک سرماخوردگی ساده هم می‌تواند برای شخص مشکل ساز باشد.

 

 

سیر بیماری و علایم آن


ابتلا به بیماری ایدز در اغلب موارد با عوارض ساده‌ای مانند اسهال ، خارش پوست و افزایش خفیف حرارت بدن شروع می‌شود. این عوارض پس از چند هفته خودبخود برطرف می‌شود و شخص خیال می‌کند که به سرماخوردگی دچار بوده است. از آنجا که ساخته شدن پادتنهای موثر حدود 14 روز طول می‌کشد دراین زمان جدال بین ویروسها و پادتنها در جریان است. پس از سپری شدن این مرحله دورانی فرا می‌رسد که حال شخص بیمار خوب می‌شود اما در خون او پادتن ضد ایدز را می‌توان تشخیص داد و از خون وی ویروس ایدز را بدست آورد.

 

لنفوسیت T4 که مبتلا شده است شروع به تقسیم می‌کند همین امر باعث تورم غدد لنفاوی می‌شود. تورم غدد لنفاوی گاه ماهها یا سالها بعد از ابتلای اولیه پدیدار می‌شود و می‌تواند مدتها به همان حال باقی بماند. در بسیاری از موارد هم ناراحتیهای جدی دیگری به آن اضافه می‌شود. بیماران اکثرا به شدت لاغر می‌شوند چون دیواره روده آنها مواد غذایی را بطور کامل جذب نمی‌کند. در اروپا که تغذیه مردم رضایت بخش است کم شدن وزن چندان مخاطره آمیز نیست. اما در بعضی کشورهای جهان سوم که مردم با سوء تغذیه دست به گریبانند کاهش وزن فرد را نحیف می‌کند.

 

عرق کردن در شب و احساس خستگی ، التهاب بیضه‌ها از سایر علایم این بیماری است. مرحله بعدی که در آن تصویر نهایی بیماری ایدز به نمایش گذاشته می‌شود حاصل از درهم شکسته شدن کامل سیستم دفاعی بدن است. تعداد سلولهای لنفوسیت T4 به شدت کاهش یافته است و در این حالت انواع بیماریهای باکتریایی ، ویروسی و انگلی قادر هستند که فرد مبتلا را از پای بیاندازند.

 

 

عوامل تشدید کننده بیماری

 

* تماس‌ جنسی‌ با افراد آلوده‌. همجنس‌بازها در معرض‌ بیشترین‌ خطر هستند.

* بی‌بند و باری‌ جنسی‌

* استفاده‌ از سرنگهای‌ آلوده‌ برای‌ تزریق‌ مواد مخدر

* تزریق‌ خون‌ یا فرآورده‌های‌ خونی‌ آلوده‌

* مواجهه‌ کارکنان‌ بیمارستانها و تکنسینهای‌ آزمایشگاهی‌ با خون ‌، مدفوع‌ ، یا ادرار افراد آلوده‌ به‌ ویروس‌ ایدز.

 

 

پیشگیری‌

 

* از تماس‌ جنسی‌ با افراد آلوده‌ یا افرادی‌ که‌ موادمخدرتزریقی‌ مصرف‌ می‌کنندخودداری‌ شود.

* از کاندوم‌ استفاده‌ شود.

* از بی‌بندوباری‌ جنسی‌ خودداری شود.

* خون‌ یا فرآورده‌های‌ خونی‌ باید از لحاظ‌ آلودگی‌ بررسی‌ شده‌ باشد.

 

 

تشخیص بیماری


تشخیص این بیماری از طریق آزمایش خون امکان‌پذیر است. خوشبختانه در کشور ما این آزمایش به صورت رایگان انجام می‌شود تا افراد مختلف از سلامتی خود اطمینان حاصل کنند.

 

 

درمان

در حال‌ حاضر داروها در معالجه‌ عفونت‌ ایدز مؤثر نیستند. برای‌ مقابله‌ با عفونت‌ها یا پیشگیری‌ از آنها ممکن‌ است‌ آنتی‌بیوتیک‌ تجویز شود. داروهای‌ ضد ویروسی‌ مانند دیدانوزین‌ ، استاوودین ، زالسی‌ تابین‌ ، زیدوودین‌ و نیز داروهای‌ مهارکننده‌ پروتئاز در درمان‌ عفونت‌ با ویروس‌ ایدز مورد استفاده‌ قرار می‌گیرند و ممکن‌ است‌ پیشرفت‌ بیماری‌ را به‌ تأخیر اندازند. تجویز آنها باید توسط‌ پزشکان‌ با تجربه‌ انجام‌ پذیرد. با این‌ داروها (مثل‌ زیدووین‌) می‌توان‌ انتقال‌ عفونت‌ به‌ نوزادان‌ مادران‌ حامله‌ را کاهش‌ داد. تحقیقات‌ زیادی‌ در رابطه‌ با داروهای‌ جدیدتر و واکسن‌ آن‌ از طریق مهندسی ژنتیک در دست‌ انجام‌ هستند.

 


درچه شرایطی باید به پزشک مراجعه نمود؟

 

* اگر شما یا یکی‌ از اعضای‌ خانواده‌تان‌ علایم‌ عفونت‌ ایدز را دارید.

* اگر پس‌ از تشخیص‌، علایم‌ یک‌ عفونت‌ دیگر ظاهر شوند (تب‌، سرفه‌، یا اسهال‌).

* اگر دچار علایم‌ جدید و غیر قابل‌ توجیه‌ شده‌اید. داروهای‌ مورد استفاده‌ در درمان،‌ عوارض‌ جانبی‌ بسیاری‌ دارند.