اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

صف‌ آرایی خیابانی دلواپسان از تهران تا مشهد


كمتر از یك ماه تا فرصت نهایی مذاكرات هسته‌ای، تحرك منتقدان این مذاكرات اوج گرفته است؛ تحركی كه یادآور روزهایی مشابه در یك سال پیش است، زمانی كه تیم هسته‌ای كشورمان می‌رفتند تا خود را برای مذاكرات وین مهیا كنند.

روزنامه اعتماد: كمتر از یك ماه تا فرصت نهایی مذاكرات هسته‌ای، تحرك منتقدان این مذاكرات اوج گرفته است؛ تحركی كه یادآور روزهایی مشابه در یك سال پیش است، زمانی كه تیم هسته‌ای كشورمان می‌رفتند تا خود را برای مذاكرات وین مهیا كنند.

آن روزها نشست كشورهای ١+٥ و ایران در وین، پایان مهلت شش ماهه توافق ژنو بود و خیلی‌ها فكر می‌كردند كه كار توافق در پایتخت اتریش تمام شود؛ تصوری كه حالا بعد از یك سال درباره مذاكرات منتهی به ١٠ تیر هم وجود دارد؛ مذاكراتی كه منتقدان آن می‌گویند مشخص است نتایجش از همین الان «بد» است.

برای همین هم دست به كار شدند تا نخستین هفته خرداد را با موجی جدید از تجمعات اعتراضی شروع كنند؛ تجمعاتی كه وجه مشترك خیلی از آنها یك چیز بود؛ نداشتن مجوز. از تجمع روز شنبه در میدان فلسطین تهران گرفته تا تجمع روز پنجشنبه مشهد.

مهم‌ترین حركت منتقدان اما راهپیمایی آنها بعد از نمازجمعه دیروز بود. نه در تهران بلكه در خیلی از شهرهای دیگر. از اصفهان و قم گرفته تا كرمان و شیراز.
 
تهران؛ اعتراض به توافق با امید توقف مذاكره در تهران اعضای كمیته «صیانت از منافع ایران» از حدود ساعت ١٢ ظهر در پیاده‌روی مقابل درب جنوبی دانشگاه تهران خود را‌ آماده راهپیمایی می‌كردند كه ساعت ١٤ و بعد از پایان خطبه‌های نماز جمعه آغاز شد. كمیته «صیانت از منافع ایران» كه كمی بیش از یك سال پیش با برگزاری همایش‌های «دلواپسیم» در فضای رسانه‌ای ایران مطرح شد، حالا در آستانه مهلت ١٠ تیر باز هم آستین‌ها را بالا زد تا بانی راهپیمایی‌هایی باشد با عنوان «اعتراض به توافق به هر قیمتی»؛ اعتراضی كه حالا بعد از تجمع روز شنبه در میدان فلسطین به صورت مستقیم بحث «توقف مذاكرات» را نشانه رفته است. چیزی كه دیروز با این شعار مطرح شد؛ «مسیر بی‌نتیجه باید پایان پذیرد». تظاهرات‌كنندگان در شعارهای دیگری هم خواستار مبارزه  مستقیم با امریكا بودند. از جمله اینكه «پیام ملت ما، نبرد با امریكا».
 
كمیته «صیانت از منافع ایران» یك سال پیش هم بلافاصله بعد از برگزاری نخستین همایش «دلواپسیم» راهپیمایی مشابهی را بعد از خطبه‌های نمازجمعه تهران ترتیب داده بود. حالا این اتفاق باز هم تكرار شده است؛ در هفته‌ای كه آغازش با تجمع میدان فلسطین بود و پایانش راهپیمایی بعد از نمازجمعه. از صف‌های نماز جمعه دیروز تهران اما خیلی‌ها به صف راهپیمایی اعتراضی نپیوستند. راهپیمایی كه نهایتا با كمتر از هزار نفر در میدان انقلاب به نقطه پایان رسید و برای قرائت بیانیه آخرش هم خیلی‌های دیگر از آنها كه آمده بودند، رفتند.

 این اتفاق پارسال هم بعد از راهپیمایی كه «كمیته صیانت از منافع ایران» طراحی كرده بود، افتاد. بیانیه پایانی این تجمع اعتراضی هم به شكل نرم‌تر از ترك مذاكرات سخن می‌گفت. بیانیه‌ای كه در آن آمده بود: «ملت ایران مانند رهبر خود معتقد است كه توافق نكردن از توافق كردنی كه در آن ملت ایران با این عظمت تحقیر شود، شرف دارد.» تجمع‌كنندگان كه توافق ژنو را «بی‌نتیجه و پرضرر» می‌دانستند در بیانیه خود تاكید داشتند كه طی یك سال و نیم اخیر تیم مذاكره‌كننده هسته‌ای كشورمان «بی‌محابا» بر همین مسیر می‌رود.

با وجود همه اظهارات مقامات مذاكره‌كننده كشورمان اما باز هم منتقدان مذاكرات هسته‌ای در بیانیه پایانی خود تاكید كرده‌اند: «هفته گذشته مساله بازرسی از مراكز نظامی و بازجویی از دانشمندان هسته‌ای به عنوان تنها یكی از امتیازات واگذار شده در صدر اخبار قرار گرفت و تا حدی برای عموم مردم روشن شد كه چه موارد مهمی در حال حاتم‌بخشی از سوی تیم مذاكره‌كننده است.» این در حالی است كه وزیر امور خارجه و معاونان او بارها به صراحت گفته‌اند هنوز هیچ توافقی بین ایران و كشورهای ١+٥ صورت نگرفته است. در پایان این بیانیه هم آمده است: «شركت‌كنندگان در راهپیمایی اعتراض به توافق به هر قیمتی اعتراض خود را به ادامه این مسیر بی‌نفع و پر ضرر بیان می‌دارند و به روشنی اعلام می‌كنند كه زیر بار هر توافقی نمی‌روند و اجازه انعقاد توافقی بی‌فایده و ذلت‌بار را به هیچ كس نخواهند داد.»
 
مشهد؛ دلواپسی بدون مجوز

كمتر از ٢٤ ساعت قبل از این تجمع اعتراضی در تهران، منتقدان مذاكرات هسته‌ای در مشهد نیز دست به تجمع زده بودند؛ تجمعی كه به گفته فرماندار مشهد مجوز نداشت. در تجمع مشهدی‌ها كه با عنوان «اجازه نمی‌دهیم» برگزار شد، مهرداد بذرپاش و علی‌اكبر رائفی‌پور، كارشناس ارشد رسانه و ادیان سخنرانی كردند. با این حال ساعاتی قبل از شروع این مراسم فرماندار مشهد گفته بود: «تا این لحظه كسی برای تجمع «اجازه نمی‌دهیم» درخواست مجوز نداده و به فرمانداری مراجعه نكرده است.» علی‌محمد گلستانی‌فر در گفت‌وگو با ایسنا تاكید كرده بود كه این تجمع مجوز ندارد. فرماندار مشهد با اشاره به تبلیغات این تجمع در سطح شهر مشهد گفته بود: «قاعدتا برگزاركنندگان حق نداشتند قبل از گرفتن مجوز نسبت به تبلیغات آن در سطح شهر اقدام كنند.»
 
وی به برخی شایعات درخصوص كارشكنی فرمانداری نسبت به صدور مجوز برای این تجمع اشاره و تصریح كرده بود: «اصلا تاكنون درخواستی به فرمانداری ارسال نشده، حتی طی تماس برخی افراد با معاونت سیاسی اجتماعی فرمانداری تشویق شده‌اند تا نسبت به صدور مجوز برای تجمع اقدام كنند، اما تاكنون كسی مراجعه نكرده است.» فرماندار مشهد در پاسخ به این سوال كه چه كسانی مسوول برگزاری این تجمع هستند، گفته بود: «برای ما مهم این است كه كسی مسوولیت این تجمع را قبول كند، اما تاكنون كسی مسوولیت آن را قبول نكرده است.»
 
نهایتا اما بعد از ظهر روز پنجشنبه با همین شرایط منتقدان هسته‌ای در مشهد توانستند تجمع خود را به راحتی برگزار كنند. مهرداد بذرپاش به عنوان سخنران اصلی این تجمع با كنایه به دولت گفت: «مردم دست‌شان را در جیب خودشان كرده‌اند و شعار می‌دهند. كسانی كه دست در جیب شما كرده‌اند و ازعزت و اقتدار شما خرج می‌كنند، دستشان را خارج و در جیب خود كنند و از خودشان خرج كنند.  عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه در باتلاق تحریم‌ها چه كسی كشور را فروخت، گفت: «آیا به خاطر اینكه رییس‌جمهور قبل تحریم‌ها را كاغذ پاره خواند تحریم شدیم، این جمله را كه امام هم سال ٦٢گفتند، تحریم‌ها چرا بعد از سال ٨٨ اتفاق افتاد، چرا عده‌ای الان فریاد آی دزد آی دزد سر می‌دهند، آنان دلیل تحریم‌های نسل سوم و بستری كه آنها را فراهم كرد بگویند تا پاسخ خیلی از سوالات روشن شود، چه كسی ولی زمان را یاری نكرد، باید به این سوالات پاسخ داده شود، چرا رهبری می‌گفتند سكوت نكنید كه كشور پله‌های زیادی به عقب برمی‌گردد. »
 
ساعاتی بعد از این تجمع در سالن همایش‌های صدا و سیمای خراسان رضوی، مراسمی مشابه برگزار شد با عنوان «ایثار و مقاومت». مراسمی كه سخنران اصلی آن پدر شهید احمدی‌روشن بود. او با انتقاد شدید از تیم مذاكره‌كننده هسته‌ای كشورمان خطاب به آنها گفت: «افرادی كه رشادت شهید دشت كربلا در خون‌شان است، هرگز نمی‌توانند با یزید زمان مذاكره كنند. نباید از موضع ضعف سر میز مذاكره حاضر شوید، چراكه فردا نمی‌توانید جواب خدا، تاریخ و وجدان خود را بدهید.»


ویدیو مرتبط :
جنگ درندگان ۲ - یک صف آرایی دراماتیک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ناامیدی از انتشار فکت شیت؛ آغاز صف‌آرایی خیابانی دلواپسان



اخبار,اخبار سیاسی ,برنامه هسته ای ایران

اکنون که دلواپسان هسته‌ای از بهانه فکت شیت ناامید شده‌اند و جریان مطابق میلشان نبوده، موج جدید تحرکات خود را در خیابان‌ها آغاز کرده‌اند. کمتر از سه هفته تا پایان ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 باقی است. با وجود خبرهای نسبتا خوب مذاکرات، حاشیه‌های این ماجرای سیاسی تمامی ندارد؛ حاشیه‌ها و تحرکاتی که به نام «دلواپسی» در شهرهای مختلف برگزار شده که بهانه این دلواپسی‌ها همان راهکارهای دست‌یافته شده در مذاکرات لوزان است.

 مدتی است که دیگر می‌توان از مجلسی‌هایی گفت که در خیابان به جمع دلواپسان می‌پیوندند.


برخی نمایندگان بودند که در قم و مشهد به جمع تجمع‌های کف خیابان پیوستند چه در مجلس و چه در خیابان‌ها خود را برای رویارویی با توافق نهایی آماده می‌کنند تا از هم‌اکنون بگویند نتیجه مذاکرات مشخص است؛ نتیجه از همین الان «بد» است.روزی که ظریف و عراقچی برای ارائه آخرین وضعیت پرونده به مجلس رفته بودند، کسی گمان نمی‌کرد جلسه‌ای که با شعارهای حمایت گونه از ظریف آغاز شده بود، اینگونه ناهمخوان به ماجرایی در مجلس ختم شود. مهدی کوچک‌زاده مرد مخالفت‌های بی‌شمار با دولت و البته شخص ظریف، رخ به رخ آقای وزیر ایستاد؛ تند هجمه گفت و عاقبت هم وزیر را خائن خواند.هنوز ظریف و عراقچی پایشان را از مجلس بیرون نگذاشته بودند که محمدجواد کریمی قدوسی در گفت‌وگو با یک خبرگزاری اصولگرا گفت که عراقچی در مجلس گفته که ایران در مذاکرات هسته‌ای، بازرسی از مراکز نظامی را پذیرفته است.

 

این مسئله آنقدر برای عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تعجب‌آور بود که به این موضوع واکنش نشان داد ودر صفحه یاینستاگرام خود نوشت، جز آنکه آقای کریمی قدوسی و آن خبرگزاری را به خداوند بزرگ واگذار نمود چه می‌توان کرد؟حمید رسایی نیز دست‌نوشته‌ای از خود را خطاب به محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه منتشر و سوالی را از او پرسید.

این نماینده مجلس نوشت: «معاون شما آقای عراقچی امروز در مجلس گفت که توافق هسته‌ای منوط به پذیرش پروتکل الحاقی است در حالی که بعد از اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی توسط دولت اصلاحات و عهدشکنی غربی‌ها، مجلس هفتم طی مصوبه‌ای اقدام داوطلبانه را منع کرد، پس اقدام داوطلبانه شما غیرقانونی است. پس اگر توافق شما منوط به پذیرش پروتکل است چرا از اول مذاکرات را از مجلس پنهان کردید؟» انتشار جزئیات مکالمات صحن غیرعلنی مجلس اقدامات رسایی اما به این متوقف نماند. روز بعد از این ماجرا به انتشار جزئیات مکالمات صحن غیرعلنی مجلس پرداخت.

 

مدیرمسئول هفته‌نامه 9 دی مدعی بود که این متن از روی فایل صوتی سخنان عراقچی در جلسه غیرعلنی نوشته شده است؛ سخنانی درباره پذیرش پروتکل الحاقی و بازرسی از مراکز نظامی. اقدامی که خلاف قانون اساسی، قانون مطبوعات و آئین‌نامه داخلی مجلس بود.

نخستین واکنش نسبت به این مسئله، از سوی مهدی کیایی مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی صورت گرفت. مهدی کیایی با اشاره به اینکه در حال حاضر موضوع پرونده هسته‌ای و مذاکرات مربوط به آن یکی از مسائل و مقوله‌های مهم و حساس کشور است، گفت که «با توجه به تصمیم مسئولان کشور و هیات رییسه مجلس در زمینه تشریح اقدامات هیات مذاکره‌کننده ایرانی در جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی شایسته نبود رسانه‌ها از قول منابع آگاه یا برخی افراد اقدام به انتشار غیرقانونی جزئیات جلسه غیرعلنی مجلس کنند.»

مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس با اظهار گلایه از برخی رسانه‌ها در مورد انتشار محتوای جلسات غیرعلنی مجلس همچنین تاکید کرده بود که «بر اساس آیین‌نامه داخلی، انتشار محتوای جلسات غیرعلنی غیرقانونی بوده و رسانه‌ها نمی‌بایست مذاکرات غیرعلنی مجلس را منتشر کنند».

مهمترین واکنش نسبت به این مسئله از سوی رئیس قوه قضاییه صورت گرفت و آیت‌الله صادق آملی لاریجانی با لحنی صریح اعلام کرد که «توهین به تیم مذاکره کننده یا انتشار مذاکرات غیرعلنی مجلس با تیم مذاکره کننده هیچ کمکی به روند مذاکرات نمی‌‌کند و وجهی ندارد.» نخستین بهانه منتقدان هسته‌ای برای مخالفت با مذاکرات فکت‌شیت بود. در حالی که خلاصه توافق شده ایران و 1+5 در لوزان از همان روزهای نخست در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت و تیم مذاکره‌کننده با حضور در مجامع دانشگاهی و همچنین مجلس به بیان دستاوردها و اتفاقات رخ داده در مذاکرات هسته‌ای لوزان پرداخته بود. منتقدان باز بر روی فکت‌شیت ایران تمرکز کردند. بهانه نیز چیزی نبود جز اظهارات مقامات غربی و فکت‌شیت آمریکایی‌ها، اما تمرکز و تکیه منتقدان هسته‌ای بر فکت‌شیت آمریکا و اصرار بر انتشار فکت‌شیت ایرانی بدون در نظر گرفتن بیانیه سوییس، در زمانی که ایران و گروه 1+5 وارد فرایند نگارش سند نهایی توافق شده‌اند را می‌توان مسئله‌ای بی‌معنی و نوعی آدرس غلط دادن دانست.

با آنکه فکت‌شیت آمریکا به باور کارشناسان، اقدامی سیاسی تبلیغاتی است که بیش از هر چیز کارکردی داخلی دارد و اقدامی برای دلگرمی دادن متحدانی چون اعراب و رژیم صهیونیستی است. از سویی، بسیاری از مفاد آن،‌ برخلاف روح بیانیه سوییس تنظیم شد و در واقع کج‌راهه‌ای برای انحراف افکارعمومی است، مخالفان توافق با اهدافی از پیش تعیین شده آشکارا سخنان وزیر امور خارجه کشورمان را در مورد نتیجه رایزنی‌های هسته‌ای زیر سوال بردند و با وارد ساختن تردید بر آن، بر انتشار فکت‌شیت از سوی سوی مسئولان دیپلماسی کشور پافشاری کردند. اکنون که دلواپسان هسته‌ای از انتشار فکت‌شیت ایران ناامید شده‌اند و نتوانسته‌اند اقدامی بر میل خود سامان بدهند‎؛ موج جدید تحرکات خود را آغاز کرده‌اند. دلواپسان هسته‌ای نخستین هفته خرداد را با موجی جدید از تجمعات اعتراضی شروع کنند؛ تجمعاتی که وجه مشترک خیلی از آنها بی‌مجوزی است اما آنها همچنان بر برگزاری این سخنرانی‌ها اصرار می‌‌کنند. از تجمع در میدان فلسطین تهران گرفته تا تجمع روز پنجشنبه هفته گذشته در مشهد و راه‌پیمایی بعد از نمازجمعه و تجمع در قم، اصفهان، کرمان، شیراز، رشت و شاهرود.

 

اخبار سیاسی - ایلنا