اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

صعود جهانی طلا به تهران رسید



 

صعود جهانی طلا به تهران رسید

 

 

قیمت سکه در بازار تهران ۵ هزار تومان بالا رفت. همان طور که انتظار می‌رفت بهای هر قطعه سکه بهار آزادی روز گذشته با ۵ هزارتومان افزایش در بازار داخلی به نرخ ۲۸۳ هزار تومان عرضه شد.

 


قیمت سکه طرح قدیم نیز ۴ هزار تومان گران شد و به رقم فروش ۲۹۰ هزار تومان در تابلو معاملات سکه دیروز درج شد. همچنین نیم سکه ۳ هزار تومان و ربع‌سکه ۱۰۰۰ تومان افزایش قیمت داشتند و به ترتیب ۱۴۵ هزار تومان و ۷۲ هزار تومان به خریداران پیشنهاد شدند. هر مثقال طلای ۱۷ عیار نیز ۹۰۰ تومان گران شد و بدون احتساب اجرت ساخت تا حد ۱۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان بالا رفت.

 


در بازار ارز، یورو ۴ تومان افزایش قیمت و دلار ۴ تومان کاهش قیمت را تجربه کرده و به ترتیب ۱۳۴۹ تومان و ۱۰۱۵ فروخته شدند. اعلام نرخ رشد اقتصادی در آمریکا انتظارات را برآورده نکرده و ارزش دلار آمریکا در مقابل یورو افت کرد. برابری یورو به دلار دیروز تا ۳۳۰۶/۱ تضعیف شد.

 


طی دو روز آخر هفته گذشته، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری در بازارهای جهانی از محدوده ۱۱۶۵ دلار به ۱۱۸۰ دلار در پایان معاملات هفتگی در بازارهای جهانی و حتی نرخ ۱۱۸۲ دلار در جریان این بازارها رسید.

 


تقاضای خرید سکه در بازار داخل در ایام سوگواری کنونی قابل توجه نیست. در ۶ ماهه اول سال نیز معمولا بازارسکه شاهد رونق کمرنگی است.

 


بهای واقعی هر قطعه سکه بهار آزادی با احتساب دلار ۱۰۱۵ تومانی و نرخ اونس ۱۱۸۰ دلاری روز گذشته بدون احتساب حق‌الضرب حداقل ۲۸۷ هزار تومان بود. در حالی که حداکثر قیمت سکه در بازار آزاد ۲۸۳ هزار تومان اعلام شد. تثبیت نرخ ارز یکی از دلایل ارزان‌تر بودن قیمت طلا در داخل کشور است.

 


۲۰۱۰، سال طلایی بازار طلا

 


در حالی كه تحلیلگران اقتصادی سال ۲۰۱۰ را سالی طلایی برای بازار طلا پیش‌بینی می‌كنند، قیمت این فلز در روز گذشته بار دیگر از مرز ۱۱۸۰ دلار در هر اونس فراتر رفت.

 


به گزارش خبرگزاری فارس، قیمت جهانی طلا كه طی روزهای گذشته روندی صعودی را طی كرده است در روز جمعه به بالاترین رقم در سال ۲۰۱۰ رسید و از مرز ۱۱۸۰ دلار در اونس فراتر رفت.

 


قیمت جهانی طلا قبل از تعطیلی بازارهای جهانی به ۷/۱۱۸۰ دلار در هر اونس رسید.

 


هر اونس طلا در این روز كه آخرین روز كاری بازارهای جهانی در هفته گذشته بود، با افزایش ۱۱ دلاری نسبت به روز قبل از آن مواجه شد و این در حالی بود كه در دو روز قبل از آن نیز قیمت طلا با افزایش نزدیك به ۱۰ دلاری مواجه شده بود.

 


بر اساس گزارش رویترز، بحران مالی یونان و نگرانی سرمایه‌داران از سرایت این بحران به دیگر كشورهای منطقه یورو، مهم‌ترین علت افزایش قیمت طلا عنوان شده است. طی ماه اردیبهشت/ آوریل قیمت طلا نزدیك به ۶ درصد افزایش داشته است كه این رقم بیشترین افزایش ماهانه از ماه آبان/ نوامبر است. پرتغال و اسپانیا كشورهای احتمالی بعدی هستند كه به سرنوشت یونان دچار خواهند شد.

 


یك كارشناس با اشاره به گسیل سرمایه‌داران به بازار طلا گفت: در شرایطی كه میزان اعتماد به ارز كاهش می‌یابد، طلا به عنوان یك پایگاه قابل اعتماد سرمایه‌گذاری مورد توجه قرار می‌گیرد.

 


در اثر بحران اقتصادی یونان ارزش یورو به شدت كاهش یافته است. اكنون سرمایه‌گذاران به نشست‌های كشورهای عضو یورو برای كمك به حل بحران مالی یونان چشم دوخته‌اند. چنانچه اعضای منطقه یورو بتوانند سیاست هماهنگ و موثری را برای كمك به این كشور اتخاذ كنند، باید انتظار داشت روند صعودی قیمت طلا متوقف شود.

 


در عین حال بسیاری از تحلیلگران اقتصادی سال ۲۰۱۰ را سالی طلایی برای بازار طلا می‌دانند. به عقیده این افراد تزریق ۵ هزار میلیارد دلار به اقتصادهای بحران‌زده جهان طی دو سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ كه برای مقابله با بحران مالی و اقتصادی انجام گرفت در سال ۲۰۱۰ اثرات منفی خود را نشان خواهد داد و باعث رشد تورم و به ویژه افزایش بیش از پیش قیمت طلا خواهد شد.... / گزارش : روزنامه دنياى اقتصاد

 


ویدیو مرتبط :
خوشحالی مردم از صعود به جام جهانی در تهران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بازار ارز تهران به ثبات نسبی رسید/ صعود سكه با طلای جهانی



اخبار,بازار ارز تهران

بازار ارز تهران به ثبات نسبی رسید

صعود سكه با طلای جهانی

افزایش قیمت جهانی طلا برای سومین روز متوالی تا سطح هزار و 260 دلار در هر اونس، موجب شد که قیمت سکه در بازار داخلی با افزایش قابل‌توجهی روبه‌رو شود. درست بر خلاف قیمت ارز که روز گذشته همزمان با کاهش تقاضای دلار برای مصارف تجاری، ثبات نسبی داشت. هر چند با خروج از فضای روانی بازار طی هفته جاری، دلالان در بازار همچنان حضور دارند و این موضوع نشان می‌دهد فضای ناشی از تداوم خوش‌بینی‌ها، هنوز نتوانسته مانع از فعالیت سفته بازی در بازار ارز شود.

ثبات نرخ ارز، افزایش قیمت سکه

افزایش بهای طلا در بازارهای جهانی قیمت انواع سکه و طلا در بازار داخلی را بالا برد. در عین حال تا بعد از ظهر نرخ ارز نسبت به قیمت‌های روز دوشنبه تقریبا تغییر زیادی نداشت.

دیروز نرخ دلار همانند روز دوشنبه تقریبا در سطح 3400 تومان باز شد و دوباره تا 3380 تومان افت کرد. سکه، اما با 15 هزار تومان افزایش روبه‌رو شد. نوسان قیمت سکه و طلا همراستا با قیمت‌های جهانی چند روزی است که همسو شده است. این اتفاق البته با افت قیمت‌های بین‌المللی نیز تقریبا تطابق بهتری نسبت به ماه‌های گذشته یافته است.

 

بازار ارز در این روزها تقاضای زیادی برای مصارف تجاری ندارد. میزان واردات به گفته فعالان این حوزه تقریبا نسبت به سال‌ها و ماه‌های پیش همچنان در کمترین سطح است. در مرکز مبادلات هم تعلل در تخصیص ارز همچنان تقاضای کل را کاهش داده و سرعت آن را کند کرده است.

 

در عین حال حضور تقویت شده دلالان در بازار نشان می‌دهد که فضای سیاسی و اقتصادی کشور همچنان نتوانسته از میزان سفته بازی در این بازار بکاهد. در واقع هنوز چشم‌انداز مناسبات سیاسی و اقتصادی در کشور شفاف نیست و انتظار می‌رود تا در صورت تداوم این وضعیت حتی با شروع دولت جدید و حتی با وجود افزایش تقاضای خرید در بازار سهام، بازار ارز جذابیت خود را از دست ندهد.

 

دیروز همچنان برخی خبرها از جمله خبر برداشته شدن ارز مرجع از مصارف ارزی کشور همچنان نقل محافل بود. در عین حال خبر حذف آن برای واردات کالاهای اساسی مورد تکذیب رییس‌کل سازمان توسعه تجارت واقع شد. حمید صافدل با تاکید بر اینکه هیچ بخشنامه یا دستور‌العملی در خصوص حذف ارز مرجع کالاهای اساسی به دست ما نرسیده، گفت: همچنان کالاهای اساسی ارز مرجع و دارو ارز مبادله‌ای می‌گیرد و هیچ تغییری صورت نگرفته است.

تغییر و دگرگونی در قیمت ارز مرجع همواره مورد توجه بازار بوده است. از این رو بازار به این مقوله نیز واکنش هوشیارانه دارد. دیروز از این بابت البته بازار تغییری نداشت، اما بحث فشارهای بین‌المللی البته با تاثیر موقت بازار را نگران کرده است.

 

قیمت‌های داخلی

دیروز در کنار دلار 3380 تومانی یورو نیز بر نرخ 4400 تومانی ثابت ماند. پوند انگلیس هم با 5140 تومان در سطح نرخ‌های روز دوشنبه باقی ماند. درهم امارات هم 920 تومان قیمت خورد که در مقایسه با قیمت روز قبل خود 10 تومان ارزان شد. در بازار سکه بهای هر قطعه سکه بهار آزادی با 15 هزار تومان افزایش تایك میلیون و 160 هزار تومان بالا رفت. نیم سکه 10 هزار تومان گران شد و 610 هزار تومان بر تابلوها نقش بست. ربع سکه نیز با همین میزان افزایش تا410 هزار تومان تقویت شد. هرگرم طلای 18 عیار هم به 107 هزار تومان رسید که 2000 تومان افزایش قیمت داشت.

 

دیروز دلار مبادله‌ای بالا رفت

بانک مركزی نرخ تمامی ارزها را دیروز سه شنبه در مركز مبادلات ارزی اعلام كرد كه بر این اساس نرخ مبادلاتی دلار، یورو و پوند نسبت به روز گذشته افزایش یافتند. نرخ هر دلار آمریكا در مرکز مبادلات ارزی ۲۴ هزار و ۷۸۷ ریال، هر پوند ۳۷ هزار و ۷۰۵ ریال و هر یورو ۳۲ هزار و 376 ریال تعیین شد.

 

طلا در جهان

دیروز بهای جهانی طلا برای سومین روز متوالی افزایش داشت و تا 1260 دلار بالا رفت. این قیمت نسبت به روز دوشنبه تقریبا 15 دلار افزایش داشت. هرچند در ادامه معاملات افت داشت و تا ساعات 19 به وقت تهران به 1250دلار به‌ازای هر اونس رسید.

 

بهای طلا با رسیدن به 1185 دلار در روزهای اخیر به پایین‌ترین سطح 34 ماه اخیر رسیده بود. افزایش تقاضا، اما دوباره موجب شد تا قیمت طلا مسیر افزایشی در پیش بگیرد. افزایش تقاضای فیزیکی در کف قیمت موجب افزایش دوباره شده است.

 

افت قیمت طلا به دنبال سخنان رییس فدرال رزرو در نشست ماه اخیر مبنی بر کاهش تدریجی و توقف برنامه‌های انبساطی فدرال رزرو تقویت شد گرچه هنوز برخی از آمارهای اقتصادی مسیر بهبود اقتصادی را به طور کامل مورد تایید قرار نداده‌اند. در عین حال اقتصاد کشورهای اروپایی و بازارهای نوظهور نیز به دلیل تلاش برای بالا نگاه داشتن نرخ رشد اقتصادی طلا را برای تقابل با تورم انتظاری خریداری می‌کنند، در روزهای اخیر افت هیجانی و شتابان قیمت طلا با افزایش تقاضای خریدهای فیزیکی مواجه شده و قیمت‌ها دوباره رشد کرد.

 

در عین حال کاهش تقریبا سهم 7/58 میلیارد دلاری طلا در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با پشتوانه طلا اعتقاد به بالا ماندن قیمت طلا را در بین سرمایه‌گذاران کاهش داده است.

بر اساس گزارش‌های رسیده در روز دوشنبه 5/1 تن طلا از یکی از بزرگ‌ترین صندوق‌ها خارج شد و حجم طلا در این صندوق تا 2043 تن رسید.

 

در حالی که این میزان هم‌اکنون پایین‌ترین سطح از سال 2010 است میزان فروش طلا در روز دوشنبه کمترین حد در دو هفته اخیر بوده است.

بهای طلا در سپتامبر 2011 در پی ثبات نرخ بهره در سطح صفر درصد در آمریکا از سال 2008 تاکنون به بالاترین حد تا 1921 دلار افزایش یافت. بهای طلا در انتظار اعلام نرخ بیکاری در این هفته است. برخی افزایش تقاضای خرید را از این منظر تاثیر‌پذیر می‌دانند.طلا از مرز مقاومتی 1250دلار عبور کرد

همچنین قیمت جهانی طلا دیروز در معاملات آتی بازارهای آسیایی افزایش یافت و به بیش از 1260 دلار رسید.

 

به گزارش سایت طلا به نقل از اینفولاین، روز جمعه هفته گذشته قیمت جهانی طلا به پایین‌ترین حد خود در سه سال اخیر رسید و تا 1180 دلار کاهش یافت. بهای این فلز در پی افزایش خرید از سوی سرمایه‌گذاران چینی به 1262 دلار رشد کرد.

 

بر اساس این گزارش، روز دوشنبه کاهش ارزش دلار در اولین روز از سه ماهه سوم سال جاری میلادی از بهای جهانی طلا حمایت کرد.اخیرا انتشار اطلاعات اقتصادی از منطقه یورو، ژاپن و آمریکا نیز نشانگر بهبود اوضاع اقتصادی جهان است که منجر به افزایش شاخص‌های سهام شده است.

تولیدات صنعتی آمریکا در ماه ژوئن افزایش یافته، این در حالی است که تولیدات صنعتی ژاپن و منطقه یورو ثابت باقی مانده است.

 

معامله گران و سرمایه‌گذاران بازار در انتظار انتشار گزارش میزان نرخ بیکاری ماهانه آمریکا در روز جمعه هفته جاری هستند که انتشار این گزارش مهم‌ترین عامل برای تعیین روند آتی بهای طلا و دلار است.

کاهش نرخ بیکاری آمریکا، کاهش میزان خرید اوراق قرضه توسط بانک مرکزی آمریکا و در نتیجه افت بهای جهانی طلا را در پی خواهد داشت./دنیای اقتصاد