اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

صرف ماضی بعید «وحدت» در آینده



 اخبار سیاسی ,خبرهای  سیاسی,اصولگرایان

راهیابی تنها 90 نفر از اصولگرایان در پی برگزاری دو دوره انتخابات اخیر به مجلس دهم بیانگر عدم وحدت بین آنها بود. حذف اصلاح‌طلبان در انتخابات مجالس هشتم و نهم باعث شد که در بین اصولگرایان رقابت درون گروهی ایجاد شود. این رقابت بعد از سال 88 تشدید شد.

عدم رسیدن به وحدت در بین اصولگرایان در جایی نمود کرد که در انتخابات 92 قرار بر این بود که تنها یک کاندیدای اصولگرا معرفی شود اما همانطور که مشاهده کردیم قالیباف، سعیدجلیلی از جبهه پایداری و ولایتی در این عرصه رقابتی باقی ماندند و در نهایت همین عدم وحدت بین آنها باعث شد که اصلاح‌طلبان در تعاملی ائتلافی با اصولگرایان و وحدت بر سر کاندیدای واحد پیروز میدان شود. در سال 92 با موفقیت حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر اصلاح‌طلبان به عرصه سیاست کشور بازگشتند و اصولگرایان درگیر شده دررقابت درون جناحی، حال باید با رقیب دوباره برخاسته رقابت کنند.


در انتخابات اخیر دهمین دوره مجلس شورای اسلامی هم با وجود اینکه اصولگرایان سعی کردند که با تشکیل شورای هماهنگی لیست واحدی را ارائه دهند اما جدایی تعداد زیادی از چهره‌های مطرح این جناح و قرارگیری آنها تحت‌عنوان اعتدالیون در لیست امید و یا حضور آنها به طور مستقل در انتخابات بیانگر این بود که آنها همچنان به وحدت نرسیده‌اند و نتیجه آن هم عدم موفقیت آنها برای کسب اکثریت آراء بود.

 

نه نشست‌های وحدت و همگرایی با هدایت حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی جواب داد و نه کمیته‌های 8 نفره و 10 نفره اصولگرایی. نه شورای عالی ائتلاف اصولگرایان به نتیجه خاصی رسید و نه کمیته 7 نفره‌ای که در دور دوم انتخابات تشکیل شد، نتیجه داد. اختلافاتی که با منفک شدن گروه‌های اصولگرا، اختلاف میان نواصولگرایان سهم‌خواه و افراطیون این جریان با چهره‌های معتدل رخ داد، نتایج حمایت از محمود احمدی‌نژاد در گذشته و ابراز برائت از وی در پایان ریاست‌جمهوری‌اش و .... همگی باعث شد کلاف وحدت اصولگرایان پیچیده‌تر شود.

 

حال با شکست‌های نسبی اخیر این جناح به نظر می‌رسد که ایجاد وحدت بین آنها در آینده نیز امکانپذیر نیست و اختلافات بین گروه‌های مختلف این جناح روند رسیدن به وحدت را بین آنها سخت کرده است. اینکه اصولگرایان چه برنامه‌ای برای موفقیت در انتخابات آتی و از جمله انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری داشته باشند سوالی است که جریان اصولگرایی باید در روزهای پس از تب و تاب انتخابات مجلس دهم به آن جواب دهد.


تعدادی از اعتدالیون با حفظ تفکر اصولگرایی وارد مجلس دهم شده‌اند
حسین کنعانی‌مقدم دبیر‌کمیته سیاسی جبهه ایستادگی در مورد دلایل عدم موفقیت اصولگرایان برای کسب اکثریت آراء در انتخابات اخیر دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به «ابتکار» گفت: به‌غیر از بحث تهران که لیست اصولگرایان با شکست مواجه شد به نظر می‌رسد آنها حدود 30 درصد آراء کل کشور را به دست آورده‌اند و این برای یک جریان سیاسی موفقیت کمی نیست.

 

وی افزود: نتایج آمار دو دوره انتخابات اخیر مجلس دهم نشان می‌دهد 30درصد اصولگرایان، 30 درصد اصلاح‌طلبان، 30 درصد اعتدالگرایان و مستقلین و 10 درصد هم جریاناتی که وابستگی به‌هیچ‌کدام از احزاب اصلی نداشتند، به مجلس راه یافته‌اند.این فعال سیاسی اصولگرا تصریح‌کرد: یکی از دلایلی که همیشه برای عدم موفقیت صددرصدی اصولگرایان در هر دوره از انتخابات ذکر کرده‌ایم این بوده که مطالباتی که از طرف جناح‌های مختلف مطرح می‌شد، اصولگرایان عمدتا مطالبات جناحی خود را به مطالبات مردمی ترجیح می‌دادند البته مطالبات اصولگرایان همان مطالبات انقلاب بود ضمن‌اینکه اصلاح‌طلبان و جریانات مستقل سعی کردند موجی را ایجاد کنند تا افرادی که رای خاکستری داشتند را از میدان به در کنند.

 

کنعانی‌مقدم در پاسخ به‌اینکه آیا عدم رسیدن به وحدت لازم برای ارائه لیست واحد در انتخابات می‌تواند از علل این تغییر آراء اصولگرایان برای ورود به مجلس نسبت به دوره نهم باشد، اظهارکرد: اتفاقا برعکس در این دوره از انتخابات برای اولین بار بود که جریانات اصولگرا با هم بر سر ارائه لیست به وحدت رسیدند و از یک مرکزیت تبعیت کردند و هم در تهران لیست واحد ارائه دادند و هم در شهرستان‌ها از مرکز منسجمی برخوردار بودند اما ضعف آنها در این بود که نتوانستند لیست قابل‌قبولی را ببندند.

 

این کارشناس امورسیاسی در پاسخ به این پرسش که اصولگرایان باید با چه تاکتیکی برای معرفی کاندیدای مناسب جهت حضور در انتخابات آتی ریاست جمهوری به وحدت برسند که ضامن موفقیت آنها باشد، تاکیدکرد: تجربه نشان داده است که هر رئیس جمهوری که در ایران رای می‌آورد در دور بعدی هم سعی می‌کند آراء خود را حفظ کند اینبار هم این احتمال وجود دارد اما اگر آقای روحانی نتواند به مطالبات مردمی که در شعار انتخاباتی خود بدان اشاره کرده بود در یک سال باقی‌مانده تا انتخابات ریاست جمهوری عمل کند ممکن است با ریزش آراء مواجه شود و در صورتیکه این اتفاق بیفتد اصولگرایان می‌توانند برای موفقیت در انتخابات آتی کاندیدای مناسبی را معرفی کنند.

 

وی در پاسخ به‌اینکه اگر چهره‌های اصلاح‌طلب یا اعتدالگرای جدیدی هم در این انتخابات در کنار آقای روحانی قرار بگیرند برنامه اصولگرایان چه خواهدبود، اذعان‌کرد: بعید به‌نظر می‌رسد که بعد از انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی این اتفاق بیفتد ضمن‌اینکه افرادی که به اسم مستقل و اعتدالگرا در انتخابات اخیر وارد مجلس شده‌اند هنوز دارای تفکر اصولگرایی هستند و فقط از سازمان اصولگرایی به‌طور موقتی فاصله گرفته‌اند و اگر اصولگرایان بتوانند در این مجموعه سازمان‌دهی جدید و منسجمی داشته باشند با توجه به‌اینکه 4 سال هم از مسئولیت‌های اجرایی دور بوده‌اند و آثار تخریبی بر روی آنها کمتر بوده است بی‌تردید می‌توانند در دور بعد انتخابات گفتمان جدیدی را مطرح کنند.


مهاجرت اندیشه‌ای در بین اصولگرایان رو به شکل‌گیری است
مجید محتشمی رئیس جبهه اصلاح‌طلبان در بیان دلایل عدم موفقیت اصولگرایان برای کسب اکثریت آراء در انتخابات اخیر دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به «ابتکار» گفت: دلیل شکست اصولگرایان در انتخابات اخیر مجلس به حمایت گسترده آنها از آقای احمدی‌نژاد و دولت‌های نهم و دهم برمی‌گردد کمااینکه نتیجه آراء آنها نه بزرگی بود که ملت روبروی اصولگرایان گذاشتند و نشان داد مردم از بابت حمایت‌های بی‌دریغ اصولگرایان از رئیس دو دولت قبل ابراز نگرانی داشتند و رای منفی که در انتخابات اخیر به آنها دادند اثباتی بر این نظر بوده و باعث شد اصولگرایان بازنده این میدان رقابت شوند.

 

وی در پاسخ به ادعای برخی اصولگرایان مبنی‌بر‌اینکه برخی اعتدالیون با همان تفکر اصولگرایی وارد مجلس شده‌اند، اظهارکرد: به هر حال تعدادی از اصولگرایان از چهره ناصوابی که مجموعه اصولگرایی به دلیل نحوه عملکرد دولت‌های نهم و دهم داشته، شرم داشتند و نمی‌خواستند که تحت بیرق اصولگرایی که به نوعی وصل به آقای احمدی‌نژاد بود وارد انتخابات مجلس شوند این بود که در عمل واژه اعتدال را در کنار اصولگرایی خود قرار دادند و به این روش خرجشان را از جریان اصولگرا و رادیکالیزم جدا کردند.این کارشناس امورسیاسی افزود: اگر اعتدال مفری بود برای گریز موقتی از این جناح بی‌تردید بقیه 90 نفر اصولگرایی که اغلب از جبهه پایداری که توسط مصباحی‌یزدی اداره می شود، به مجلس دهم راه یافته‌اند نیز برای فرار از بدنه جبهه پایداری از عنوان اعتدالگرایی به منظور گریز از اصولگرایی و رادیکالیزم استفاده می‌کردند.


محتشمی با تاکید بر اینکه هم‌اکنون شرایط به گونه‌ای است که پایگاه اجتماعی رادیکالیزم و افراطی‌گری رو به ضعف و حاشیه رانده می‌شود در مورد اینکه چه میزان احتمال رسیدن به وحدت بین اصولگرایان در جهت موفقیت در انتخابات آتی ریاست جمهوری وجود دارد، تصریح‌کرد: با توجه به اینکه مهاجرت اندیشه‌ای در بین اصولگرایان رو به شکل‌‌گیری است به‌صورتی‌که به‌طور گسترده از اصولگرایی افراطی و رادیکالیزم به سمت اعتدال در حرکت هستند اگر یک نفر تلاش کند که این جریان را برای موفقیت در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مدیریت کند به‌طور قطع یک گام به عقب را دنبال کرده تا بتواند حیثیت از دست رفته در طول دولت‌های نهم و دهم را به این جناح برگرداند.

 

دبیرکل حزب آزادی درباره اینکه برخی از اصولگرایان عدم تحقق وعده‌های انتخاباتی روحانی را عاملی برای موفقیت اصولگرایان در انتخابات آتی ریاست جمهوری می‌دانند، یادآورشد: اصولگرایان افراطی جبهه پایداری برای ممانعت از مهاجرت گسترده اعضای خود از افراطی‌گری به اعتدال به‌طور قطع تلاش می‌کنند که به نوعی دولت یازدهم را از باب معیشت و رفاه اجتماعی زیرسوال ببرند به‌همین دلیل پسا برجام را نقطه تاریک این دولت معرفی کرده و همه فشار خود را با استفاده از ابزار تبلیغاتی و رسانه‌ای که در دست دارند، بر این دولت اعمال می‌کنند

 

کمااینکه می‌بینیم رسانه ملی هم در این مسیر یاری‌رسان آنها شده است و تلاش می‌کند که به نوعی اعتدالگرایی که اصلاحات پیشه گرفته و نماد آن توسط آقای روحانی در دولت تدبیر و امید رونمایی شده است زیرسوال ببرد تا راه گریز اصولگرایان معتدل از جبهه افراطی‌گری به سمت جبهه اعتدال را ببندد.

 

 اخبار سیاسی  -  ابتکار  


ویدیو مرتبط :
زمان گذشته ( ماضی بعید ) از زبان انگلیسی دوم دبیرستان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هاشمی‌رفسنجانی: در انتخابات آینده به مانور وحدت نیاز داریم



هاشمی‌رفسنجانی,انتخابات ریاست جمهوری,اخبار انتخابات ریاست جمهوری

هاشمی‌رفسنجانی: در انتخابات آینده به مانور وحدت نیاز داریم

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: در شرایط فعلی امت اسلامی بیش از هر زمان نیاز به اتحاد و همدلی و همکاری دارد و لازم است از اقدامات تفرقه افکنانه پرهیز شود.

به گزارش خبرآنلاین، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درمراسم عزاداری شهادت جانگداز بانوی دو عالم، ام‌ابیها، حضرت فاطمه زهرا(س)، كه با حضور جمعی از روحانیون تهران و قم و اقشار مردم برگزار شد، گفت: آنچه بعد از پیامبر گرامی اسلام، امتش را آزرده كرده، بی‌وفایی‌ها و مظالم نسبت به اهل بیت ایشان بوده كه باعث اختلاف در امت اسلام شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنانش با توجه به شرایط امروز كشور و با تشریح فهرست‌وار مشكلات و معضلات، عقیدتی، اخلاقی، ا قتصادی، فرهنگی و سیاسی كشور، انتخابات آینده ریاست جمهوری را بسیار مهم خواند و گفت: در انتخابات آینده نیاز به مانور وحدت همه‌جانبه داریم تا بتوانیم با تحقق عملی حماسه سیاسی، زمینه‌های اجرایی حماسه اقتصادی را نیز ایجاد كنیم.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به توقعات به‌حق اقشار گوناگون جامعه و به خصوص جوانان از انقلاب و نظام اسلامی پس از سه دهه تصریح كرد: مردم مؤمن ایران، با استعدادهای تمدنی و تاریخی فراوان و ذخایر غنی مادی، جغرافیایی و انسانی بی‌نظیر، مستحق رفاه، پیشرفت و فعالیتی بیش از پیش هستند و امیدواریم با برگزاری انتخاباتی پرشور، باشكوه موردنظر رهبری معظم انقلاب توسط مجریان و ناظران و ایجاد رقابتی سالم و قانونی میان سلایق و گروه‌های سیاسی مختلف وفادار به قانون اساسی، فشارها و توطئه‌های دشمنان را خنثی و كید آنان را به خودشان باز گردانیم.

گفتنی است در پی اعلام نظر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در نخستین جلسه این مجمع در سال جدید مبنی بر آمادگی این مجمع با مشورت دفتر رهبری معظم انقلاب، برای تهیه و تدوین سیاست‌های كلی تحقق نامگذاری امسال توسط رهبری معظم انقلاب به عنوان سال حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی، صبح امروز (شنبه 24/1/92) اولین جلسه كمیسیون اقتصاد كلان، بازرگانی و اداری این مجمع در محل دفتر مجمع تشكیل شد.

در این جلسه راه‌های تحقق حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی در سال جاری در كشور مورد بحث و بررسی اعضای كمیسیون قرار گرفت و مقرر شد این جلسات در آینده نیز ادامه داشته باشد./خبرآنلاین