اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

صراحتا به من گفته شد مارلبرو را قانونی وارد نكنید !



اخبار,اخبار اقتصادی , قاچاقچیان

واردات قانونی مارلبرو بهتراست یا قاچاق 500 میلیارد تومانی آن ؟ مسئله قاچاقچیان این است. آمارهای غیررسمی‌می‌گویند سالانه حدود چهار میلیارد نخ سیگار، یعنی  200میلیون پاكت مارلبرو به كشور وارد می‌شود.

حدود یك سال پیش كه محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت برای اولین بار پس از مدت‌ها صحبت ازتاسیس نمایندگی فیلیپ‌موریس در ایران به میان آورد با خشم بسیاری از جمله نادرقاضی‌پور، عضو كمیسیون صنایع مجلس كه گفته بود: اگر وزیر بر واردات مارلبرو پافشاری كند او را استیضاح می‌كنیم   رو به رو شد. حالا چرا؟ چون می‌گویند كارخانه فیلیپ‌موریس صهیونیستی است. از طرفی حسین طلا كه پیش از این مدیر عامل شركت دخانیات بوده است  از دلایل مخالفت با واردات قانونی مارلبرو به كشور چیزهایی می‌داند كه به گفته خودش نمی‌تواند بگوید. فقط همین‌قدر توضیح می‌دهد كه  صهیونیستی بودن دلیل جلوگیری از واردات قانونی مارلبرو نیست. حسین طلا كه اكنون عضو كمیسیون اجتماعی و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی‌است در گفت‌گو با «قانون»می‌گوید:  موضوع واردات قانونی مارلبرو مربوط به سا‌ل‌ها پیش است.


  موضوع قاچاق سیگارمارلبرو در ایران به معضلی بزرگ تبدیل شده است. چه اتفاقی افتاده است؟ 
به واردات سیگار دو نگاه وجود دارد . یك نگاه ایده‌آلیستی و یك نگاه رئالیستی؛ نگاه آرمان‌گرایانه می‌گوید ای كاش كسی سیگار نكشد تا  شاهد بیماری‌های تنفسی و سرطان‌‌های ناشی از مصرف سیگاردر ایران نباشیم .

 

اما نگاه رئالیستی و واقع‌گرایانه این است كه به هر حال تقاضا برای این كالا در كشور وجود دارد و  علی رغم اطلاع افراد تحصیلكرده و حتی پزشكان از مضرات آن مصرف كاهش نیافته است.  واقعیت این است قاچاق كالای سیگار ضررش بیشتر است . چهار نوع قاچاق سیگار داریم . در نوع اول،  كالای برند اصلی و تاریخ مصرف‌دار است ولی عوارض قانونی آن پرداخت نمی‌شود كه به اقتصاد آسیب می‌زند. در قاچاق نوع دوم،  برند اصلی است اما تاریخ مصرف آن كالا  گذشته و چون از مبادی قانونی نمی‌آید بنابر این كیفیت كالا هم بررسی نمی‌شود، مضاف بر اینكه عوارض مالیاتی و قانونی هم پرداخت نخواهد شد . نوع سوم اینكه برند تقلبی سیگار وارد كشورمی‌شود. نكته آخر اینكه نگاه تروریستی وجود داشته باشد كه دشمنان از طریق واردات غیر قانونی سیگار آلوده به كشور  دست به اعمال غیر انسانی خود بزنند.


  با علم به همه آسیب‌هایی كه قاچاق سیگار برای كشور و مردم دارد، چه باید كرد؟
عقل سلیم می‌گوید باید كالا را به صورت قانونی وارد كرد تا بتوان جلوی آسیب‌های چند برابر ناشی از قاچاق آن را گرفت. برای اینكه این كار انجام شود باید با شركت‌های دخانیات تعامل صورت گیرد تا بتوان این كالا را به صورت رسمی‌به كشور وارد كرد. شركت  دخانیات هم این كار را می‌‌كند، می‌گوید هر شركتی كه می‌خواهد سیگار وارد كند بیاید از این نهاد مجوز بگیرد،  اگر كیفیت مورد تایید بود واردات می‌تواند انجام شود. 


  اما سیگار مارلبرو نه در داخل تولید و نه به صورت قانونی وارد می‌شود. بر اساس آمار اعلام شده سالانه 4 میلیارد نخ سیگار مارلبرو به كشور قاچاق می‌شود...
من این آمار 4 میلیارد نخ را  نه رد می‌كنم نه تایید چرا كه  شاید تعداد بیشتر و شاید كمتر از این آمار باشد،  اما من معتقدم ما در این زمینه اصلا آمار نداریم و این‌ها آمارهای غیر قابل اطمینان است. ولی خب من هم فكر می‌كنم كه حداقل برآورد 4میلیارد نخ سیگار باشد.

 

پس سیگاری را كه به صورت رسمی‌وارد نمی‌شود چه گروهی از آن سود می‌برند؟ قاچاقچیان . ضرر به چه كسی می‌رسد؟ اول اقتصاد كشور و بعد مصرف‌كننده چرا كه ممكن است كالا با كیفیت لازم به كشور وارد نشود. حالا دوستان ما معتقدند مارلبرو برند صهیونیستی است ما هم می‌گوییم قبول، البته  تشخیص این مورد در صلاحیت ما نیست و دستگاه امنیت ملی باید در این باره اعلام نظر كند،  اما حرف‌مان هم این است اگر مارلبرو صهیونیستی است نباید اجازه دهند كه حتی یك نخ از این سیگار قاچاق به كشور وارد شود .


  واقعا مارلبرو صهیونیستی است ؟
گفتم تشخیص این مورد تنها با دستگاه امنیتی است، اما اگر غیر قانونی است پس چرا این حجم قاچاق انجام می‌شود؟  جلوگیری از ورود قانونی یك كالای پر تقاضا برای چه كسانی می‌تواند نفع داشته باشد؟ با این تفاسیر ما حرف‌مان این است چرا اجازه می‌دهید حدود 400 تریلی سیگار به كشور وارد شود. هر تریلی اگر 20 متر هم باشد می‌شود 8 كیلومتر، یعنی هشت كیلومتر تریلی دارد قاچاق سیگار مارلبرو انجام می‌شود؛ همه هم می‌گویند غیر قانونی است و همه هم می‌گویند « كی بود كی بود،  من نبودم» .


  برای این حجم از واردات می‌توان اسم قاچاق  گذاشت؟ بگوییم واردات سازمان‌یافته بهتر نیست؟ 
خیر. به دلیل اینكه قاچاق به مفهوم عدم پرداخت عوارض و مالیات دولت در جریان ورود كالا به كشور است. اما می‌توان نام «قاچاق سازمان یافته»  برای این معضل گذاشت. پس با این شكل است قاچاق سیگار مارلبرو این است كه همه در آن ذی‌نفع هستند به غیر از نظام  و دولت.


  سال گذشته خبرها مبنی بر اعطای مجوز به یك شركت برای واردات مارلبرو بود كه با جنجال ایجاد شده در نطفه خفه شد. داستان از چه قرار بود؟
بالاخره اتفاق‌هایی هم در پشت پرده افتاد كه جریانات مسئول باید هر زمان صلاح می‌دانند در این باره اطلاع رسانی كنند. من نمی‌خواهم وارد این قضایا بشوم . من اخباری دارم كه نمی‌توانم آن را بیان كنم. 


  با همه نگرانی‌هایی كه شما از مضرات قاچاق سیگار و مارلبرو به كشور دارید چرا آن زمان كه خودتان مدیرعامل دخانیات بودید فكری برای واردات قانونی مارلبرو در ایران نكردید؟ مگر نظرتان این نیست از این قاچاق همه منتفع شده‌اند به غیر از نظام ؟
از سال‌های گذشته این موضوع مورد بحث است. من همان زمان هم كه رئیس سازمان دخانیات بودم همین نظر را داشتم اما در آن مقطع هم بین دستگاه‌ها اختلاف نظر وجود داشت‌. كمیته‌ای در مجموعه كمیسیون امنیت ملی مجلس به این موضوع پرداخت و این كمیسیون متشكل از چند دستگاه است. قرار بر این بود لیست شركت‌هایی كه صهیونیستی بودن آن محرز است به دستگاه‌ها ابلاغ شود. اما شركت فیلیپ موریس در این لیست نبود. اما صراحتا به من گفته می‌شد شما اجازه ندارید وارد كنید. 


  به دلیل سود سرشار قاچاق مارلبرو بود كه اجازه ندادند قانونی وارد كنید ؟
نمی‌توانم بگویم . 


  آقای طلا، تكلیف مارلبرودر ایران چه خواهد شد؟
بینید بر اساس قانون هر شركتی كه می‌خواهد سیگار وارد كند بر اساس قانون مجلس باید شرایط واردات را داشته باشد. اگر قرار است مارلبرو مجوز واردات بگیرد از این قاعده مستثنا نیست. یعنی اگر قرار است مجوزی داده شود برابر قانون بودجه آنها باید تاسیسات و كارخانه خود را در ایران احداث كرده و تولید كنند. 


  اصلا مجلس اجازه این بررسی را نداد. آقای نعمت‌زاده به محض اینكه حرف از تاسیس نمایندگی فیلیپ‌موریس در ایران زد تا پای استیضاح هم پیش رفت ...
البته تا پای استیضاح نرفت فقط قراربود چندتا سوال از او بشود. حالا استیضاح هم كه نشد. دلیل توقف این موضوع چیزدیگری بود كه نمی‌توانم آن را بیان كنم. 


  مارلبرو در ایران واردات قانونی خواهد داشت یا خیر؟
به این راحتی خیر. چرا كه كسانی كه سود سرشار از قاچاق این سیگار عایدشان می‌شود حاضر نیستند  به این سادگی‌ها به واردات قانونی آن رضایت دهند.

 

اخبار اقتصادی -  روزنامه قانون

 


ویدیو مرتبط :
چگونه 70 درصد قاچاق از مسیرهای قانونی وارد کشور می‌شود؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزير امور خارجه ايران وارد منامه شد.






وزیر امور خارجه



منامه - وزير امورخارجه ايران جمعه شب وارد منامه پايتخت بحرين شد و مورد استقبال رسمي "نزار بحارنه" وزير مشاور در امور خارجه اين کشور قرار گرفت.

 

 

به گزارش خبرنگار اعزامي ايرنا ، "منوچهر متکي" که پيش از بحرين به سودان و جيبوتي سفر کرده بود ، براي شرکت در ششمين نشست مباحث امنيتي منامه وارد بحرين شده است.

 

 

متکي در حاشيه اين نشست قرار است با برخي از مسئولان عاليرتبه بحريني و کشورهاي حاضر در اين نشست ديدار کند.