اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

صدور رای درباره اختلافات دولت و مجلس


هیات عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه رای خود درباره فقدان وجاهت قانونی مکاتبات معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی با دولت و لزوم پایبندی به تشریفات مذکور در آیین‌نامه داخلی مجلس را اعلام کرد.

خبرگزاری ایسنا: هیات عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه رای خود درباره فقدان وجاهت قانونی مکاتبات معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی با دولت و لزوم پایبندی به تشریفات مذکور در آیین‌نامه داخلی مجلس را اعلام کرد.

 موضوع رد اختیارات معاونت نظارت مجلس در گزارشی از سوی هیات عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه اعلام و از جانب رهبر معظم انقلاب به مجلس و دولت ابلاغ شده است.



به دلیل اهمیت موضوع و همچنین ضرورت آشنایی با نوع دیدگاه ها و استدلال های این هیأت عالی و دولت، سوابق آن منتشر می‌شود.

مدیران و کارکنان حقوقی و اداری دستگاه های اجرایی مختلف با مکاتبات و پیگیری های «معاونت نظارت» مجلس مواجه شده‌اند.

به عنوان مثال یکی از این مکاتبات مربوط به نامه این معاونت پس از ابلاغ مصوبه طرح مهرآفرین است.



نامه مظفر به احمدی‌نژاد

این معاونت به امضای آقای حسین مظفر، از دستگاه های اجرایی خواست که به دلیل غیرقانونی بودن از اجرای این مصوبه خودداری کنند.

نمونه دیگر مکاتبه این معاونت درباره تصدّی همزمان آقای مهندس علی نیکزاد به صدارت وزارت راه و شهرسازی و در عین حال سرپرستی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بود. در این نامه از رییس جمهور خواسته شده است که وزیر جدید معرفی نماید.

بعد از چند مکاتبه، موضوع از سوی محمود احمدی نژاد به حضرت آیت الله العظمی خامنه ای، مقام معظم رهبری مدّظله العالی منعکس شد.

متن نامه رئیس جمهور به این شرح است:

نامه شماره 206263 مورخ 1391/11/2

«حضرت آیت الله خامنه ای مدظله العالی

رهبر معظم انقلاب اسلامی

سلام علیکم؛

با احترام، به استحضار عالی می رساند، متأسفانه در اصلاحات مکرر آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی تکلیف وتعهداتی برای قواه مجریه ایجاد می شود که در قانون اساسی پیش بینی نگردیده است. معمولاً در این موارد ایرادات شورای نگهبان به مغایرت با قانون اساسی، با توجیهاتی مرتفع می شود ولی عملاً آنچه در اجرا اتفاق می افتد به نحوی است که پیش از رفع ایراد در متن مصوبه ملاحظه شده است.

در تبصره ماده 73 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی (الحاقی 1387 و اصلاحی 1391) آمده است:



نامه احمدی‌نژاد به رهبری/صفحه اول

"رییس مجلس می تواند بخشی از وظایف و اختیارات خود را به معاونین قوانین، نظارت و اجرایی یا مسئولین ذیربط تفویض کند"

رییس مجلس رأساً حق قانونگذاری، یا نظارت یا اجرا را در ارتباط با سایر قوا ندارد. بنابراین، هم چنان که مشارالیه ناظر بر رئیس جمهور نیست، معاون ایشان نیز ناظر بر رییس جمهور نیست. مراجع و روش های نظارت بر رییس جمهور طبق اصول 110، 88 و 89 قانون اساسی محصور و اعلام شده است و همچنان که افزودن نهادهای نظارتی بر مراجع مقرر در قانون دیوان محاسبات- دیوان عدالت- سازمان بازرسی کل کشور در حدود مقرر در قانون اساسی ممکن نیست افزودن اشخاص نیز میسور نیست.

همچنین از سایر مواد آیین نامه داخلی مجلس نیز به دست می آید که معاونین مجلس تنها وظیفه مساعدت به رئیس مجلس را داشته و نمی توانند در رابطه با سایر قوا از جمله نسبت به وزراء یا رئیس جمهور صلاحیت نظارتی یا تقنینی یا اجرایی داشته باشند. در بندهای 8 و 9 ماده 218 آیین نامه داخلی مجلس (الحاقی سال 1391) آمده است:

"8- معاونت نظارت موظف است گزارش نماینده ناظر و کمیسیون را بررسی و نظرات خود را حسب مورد به رئیس مجلس، دستگاه مربوط، دیوان محاسبات، کمیسیون ذیربط و نماینده ناظر اعلام نمایند.

9- معاونت نظارت موظف است عدم شرکت نماینده ناظر در جلسات را به رئیس مجلس اعلام کند."



نامه احمدی‌نژاد به رهبری/صفحه دوم

همچنین، در ماده 219 آئین نامه داخلی مجلس نیز مقرر شده است:


"معاونت نظارت مجلس موظف است حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه هر سال گزارشی از اقدامات نظارتی مجلس شورای اسلامی در سال قبل را تهیه و به هیأت رئیسه ارسال کند تا در صورت صلاحدید در جلسه علنی قرائت شود."

چنانچه مشهود است در این مواد هیچ اختیاری به معاون نظارت رییس مجلس داده نشده است که بتواند به رییس جمهور تذکر داده یا اخطار نماید بلکه اختیارات ایشان محدود به داخل مجلس شورای اسلامی است.

در خصوص وظایف معاون قوانین مجلس در جزء"5-1"ماده(3)طرح تدوین و تنقیح قوانین و مقررات کشور که عنوان می‌داشت:

- تعیین موارد نسخ صریح و اعمال آن در مجموعه های تنقیح شده و ارسال آن به روزنامه رسمی

شورای نگهبان اعلام داشته است: اطلاق عبارت " تعیین موارد نسخ صریح و اعمال آنها..." توسط معاونت مزبور و لازم الاتباع بودن این امر برای مجریان و قضات مغایر اصول 58، 73، 85، 138 و 167" شناخته شده است. (نظریه شماره 88/30/37758 مورخ 1388/12/26)

همچنین شورای محترم نگهبان در آخرین اصلاحات آیین نامه داخلی مجلس درباره ماده ای که به تصویب مجلس رسیده بود که معاونت نظارت مجلس بتواند گزارش های عملکرد نهادهای غیر از مجلس شورای اسلامی از جمله قوه مجریه، قضائیه و نهادهای تحت نظر رهبری را ارزیابی و نتایج آن را به مجلس ارائه نماید با این استدلال مردود اعلام نمود:

"ماده 28، مغایر اصول متعدد قانون اساسی از جمله اصول 57، 89، 156 و 160 و اصول نظارتی شناخته شد."

(نامه شماره 90/30/41444 مورخ 1390/8/29)

بنابراین، برای معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی از منظر شورای محترم نگهبان نیز حق مداخله و تذکر به سایر قوا پذیرفته نشده است.

این روش در مجلس فراتر از قانون اساسی و آیین نامه داخلی مجلس است و قانونگذار بر رعایت قانون اولی از سایر قواست.

امید است با تذکر حضرتعالی رفع ایراد شود.

محمود احمدی نژاد»

ارجاع درخواست رئیس جمهور به هیئت عالی حل اختلاف

پس از نامه رئیس جمهور، رهبر فرزانه انقلاب موضوع را به هیأت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه ارجاع دادند.

این هیأت نیز پس از ملاحظه و پیگیری، نتیجه بررسی های خود را به محضر رهبر معظم انقلاب ارسال نمود.

متن نامه آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی رییس هیأت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه خطاب به رهبر معظم انقلاب به شرح زیر است:




نامه هاشمی شاهرودی به رهبری

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مدّظله العالی

رهبر معظم انقلاب اسلامی

با سلام و تحیت، بازگشت به ارجاع اختلاف قوای مجریه و مقننه در خصوص نقش نظارتی مجلس شورای اسلامی و مکاتبات نظارت مجلس شورای اسلامی در این زمینه موضوع نامه شماره 209263 مورخ 1391/11/2 ریاست محترم جمهوری به استحضار می رساند موضوع در جلسه مورخ 1391/12/2 هیأت عالی که با شرکت اعضا به جز حجت‌الاسلام والمسلمین آقای ابوترابی تشکیل شد مورد بررسی قرار گرفت. اینک نظر مورد اتفاق اعضای حاضر را به شرح زیر به استحضار می رساند:

"وظایف نظارتی مجلس در قانون اساسی احصا و محصور شده و این وظایف باید طبق تشریفات مذکور در آیین نامه داخلی مجلس انجام شود و دستورالعمل موضوع تبصره 2 ماده 73 آیین نامه داخلی مجلس نمی تواند مستند انجام اینگونه مکاتبات باشد."

ضمناً گزارش دبیرخانه هیأت عالی در این زمینه به پیوست تقدیم می گردد.

سید محمود شاهرودی

ابلاغ نظر رهبر معظم انقلاب

پس از ارسال نامه آیت الله شاهرودی رهبر معظم انقلاب نظر این هیئت را تایید و پی نوشت فرمودند:

"دفتر:

به مجلس و دولت ابلاغ شود

سیدعلی خامنه‌ای

91/12/12


ویدیو مرتبط :
نفرین امام رضا(ع)(اختلافات مجلس و دولت و ناراحتی مقام معظم رهبری)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دولت و مجلس به فکر مشکلات مردم باشند/ حضور مردم در پای صندوق رای به معنای رضایت آن ها از همه چیز نیست



مهدوی‌کنی , صندوق رای  , مشکلات اقتصادی  , راهپیمایی 22 بهمن

 

مهدوی‌کنی گفت: مردم گرفتاری دارند حضور مردم در پای صندوق رای دلیل بر این نیست که از همه چیز راضی هستند، زیرا مشکلات اقتصادی و مشکلات دیگری دارند و باید دولت‌، مجلس وهمه کسانی که برای مردم خدمت ‌می‌کنند با هماهنگی با هم به فکر مردم باشند زیرا این نوع هماهنگی مشکلات دیگری را ایجاد ‌می‌کند.

رییس مجلس خبرگان رهبری در یازدهمین اجلاس مجلس خبرگان دوره چهارم، با اشاره به اینکه در شش ماه گذشته در کشورهای اسلامی حوادث بزرگی به وقوع پیوسته است، گفت: راهپیمایی 22 بهمن و انتخابات مجلس شورای اسلامی که در دوازدهم اسفند برگزار شد دو حادثه بزرگ داخلی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: دشمنان انقلاب با تبلیغات فراوان چشم دوخته بودند که ملت را از رهبری جدا کنند، اما ملت ما با حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی مشت محکمی بر تبلیغات آنها زدند.

وی خاطرنشان کرد: تبلیغات در برخی اثر گذاشته بود و عده‌ای در داخل کشور نگران حضور مردم در پای صندوق‌های رای بودند، که بحمدالله با راهنمایی رهبری و سخنان سیاستمداران، انتخابات باشکوه با حضور گسترده مردم برگزار شد.

مهدوی کنی خاطرنشان کرد: در این موقعیت که ما نگران دشمنان خارجی و مخالفان داخلی بودیم حضور مردم در پای صندوق‌های رای تمام تبلیغات علیه کشور را خنثی کرد و باید از این حادثه بزرگ درس بگیریم و در مسایل سیاسی، اجتماعی و دینی از آن استفاده کنیم.

رییس مجلس خبرگان با اشاره به اینکه حضور این میزان جمعیت در انتخابات حتی در کشورهایی که ادعای دمکراسی دارند نیز سابقه ندارد، افزود: مردم با وجود مشکلاتی که دارند وابسته به انقلاب هستند، گرفتاری‌ها و مشکلات را ‌می‌بینند و حس ‌می‌کنند اما از سوی دیگر می‌دانند که انقلاب‌، مملکت‌، امام‌، اسلام و شهدا مال خودشان است و راضی نیستند این مسایل را با چیزهای دیگر عوض کنند.

وی درباره وظایف نمایندگانی که وارد مجلس ‌می‌شوند، افزود: مجلس باید به فکر مردم باشد مردم گاهی فکر ‌می‌کنند نماینده کار یک فرماندار یا استاندار را انجام ‌می‌دهد، به همین دلیل توقع دارند که نماینده کارهای جزئی منطقه را انجام دهد، اما یک نماینده نماینده همه مردم است و نظرش باید نظر جمعی باشد‌.

مهدوی کنی با اشاره به اینکه نظارت بر اجرای صحیح قوانین و قانون‌گذاری از مهمترین وظایف یک نماینده است، گفت: نظارت بر امور و اجرای قانون نیازمند به حضور نماینده است و اگر نماینده حضور و مطالعه نسبت به مسایل داخلی و خارجی نداشته باشد نمی‌تواند ناظر خوبی باشد‌.

وی تاکید کرد: مردم توقع دارد که نماینده به این دو موضوع اهمیت بدهد و به درستی به وظایف خود عمل کند و نمایندگان مردم باید سعی اشان متناسب با مسوولیت شان باشد.

رییس مجلس خبرگان خاطرنشان کرد: گرچه رقابت خوبی انجام شد و من به شخصه به دنبال این بودم که ائتلاف در بین اصولگرایان ایجاد شود و بر این عقیده‌ام که باید بین مومنین نزدیکی و ائتلاف وجود داشته باشد و کسانی که زیر پرچم اسلام حضور دارند با هم بردار هستند و با ائتلاف با هم نباید رقابت به دشمنی تبدیل کنند.

وی افزود: کسانی که به کاندیداها رای دادند و کسانی که در انتخابات رای آوردند باید رقابت را کنار بگذارند و اگر ‌می‌خواهند انتخابی که انجام داده‌اند نتیجه خوبی داشته باشد با هم یکی باشند و توصیه ما این است که نمایندگان در مجلس نیز رقابت گروهی را کنار بگذارند و برای بررسی طرح ها و لوایح فقط رقابت فکری داشته باشند و از مباحثی که خصومت در آن وجود دارد دوری کند زیرا دشمن به درد مملکت نمی خورد.

مهدوی کنی تصریح کرد: مجلس و دولت نیز باید بر خوردهای برادرانه داشته باشد و هدف اصلی به پیشرفت کشور است توجه کند و تلاش کنند کاری که انجام ‌می‌دهند به نفع نظام و مردم باشد.

وی با اشاره به اینکه مردم ‌می‌خواهند که به مشکلاتشان رسیدگی شود، گفت: مردم گرفتاری دارند حضور مردم در پای صندوق رای دلیل بر این نیست که از همه چیز راضی هستند، زیرا مشکلات اقتصادی و مشکلات دیگری دارند و باید دولت‌، مجلس وهمه کسانی که برای مردم خدمت ‌می‌کنند با هماهنگی با هم به فکر مردم باشند زیرا این نوع هماهنگی مشکلات دیگری را ایجاد ‌می‌کند.

رییس خبرگان با تاکید بر اینکه مجلس باید قوانینی را تصویب کند که به درد مردم بخورد گفت: کشور با مشکلات فرهنگی مواجه است و رادیو‌، تلویزیون و رسانه‌های مختلف باید مسایل عمومی کنترل کنند و اگر مسایلی را مشاهده ‌می‌کنند به رفع آن اقدام کنند.

وی همچنین درباره مسایل خارجی گفت: در کشورهای اسلامی ملت ها بیدار شدند و این حرکت بسیار قابل توجه است زیرا کشورهای دیگر در تلاشند تا این بیداری را از بین ببرند و مسلمانان باید بین آنها نفوذ کنند و با ورود اسلام در بین آنها کشورهایشان را مصادره کنند‌.

مهدوی کنی در پایان با تاکید بر اینکه کشورهای خارجی نباید در سیاست کشورهای دخالت کنند، گفت: خداوند همیشه پشتیبان مسلمانان است و همیشه آنها پیروز خواهند شد.../انتخاب