اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

صدور دستور جلب عاملان حادثه شیراز



اخبار,اخبارسیاسی, علی  مطهری,مصطفی ترک همدانی

وکیل علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: دادستان شیراز دستور جلب عاملان حمله به این نماینده مجلس را صادر کرده است.

مصطفی ترک همدانی سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در مقطع کنونی، منتظر هستیم تا اقدامات قضایی لازم برای رسیدگی به این پرونده صورت گیرد.

وکیل علی مطهری که پس از حمله 18 اسفند 93 معترضان به این نماینده مجلس در شیراز با دستور کار اقامه دعوا و پیگیری حقوقی شکایت در این رابطه در شیراز حضور دارد گفت:غروب دوشنبه 25 اسفند در دیدار با سردار ذوالفقاری معاون وزیر کشور و رییس هیات تحقیق این وزارتخانه درباره وقایع شیراز، نکاتی را به صورت مکتوب از طرف موکلم اعلام کردم.

ترک همدانی گفت:این نکات شامل شرح ماوقع، میزان قصور و تقصیر مقصران و محرکین حمله کنندگان به آقای دکتر مطهری و همچنین پشتیبان ها و مباشرین حمله کنندگان بود.

وی افزود: گفت و گوها و مطالب این جلسه محرمانه است و نمی توان گزارشی از آنها ارایه داد.

وکیل علی مطهری گفت: با توجه به پیگیری های خوب استاندار فارس گمان می کنم که بزودی نتیجه بررسی هیات تحقیق وزارت کشور مشخص شود.

ترک همدانی گفت:به صورت روزانه درتماس با آقای مطهری گزارشی از روند پیگیری های حقوقی این پرونده را ارایه می کنم.

وی درپاسخ به سووالی درباره میزان رضایت ازروندرسیدگی به این پرونده گفت:نتیجه حاصله برای موکل اینجانب و رضایتمندی وی زمانی است که مقصرین و مجرمین این حادثه پس از شناسایی محاکمه و مجازات شوند.

وکیل مطهری در پاسخ به پرسشی درباره جبران شدن خسارت های وارده به خودرو حامل علی مطهری در سفر به شیراز گفت: استانداری تعمیرات خودرو را برعهده گرفته و هزینه ها را پرداخت کرده است و همچنین حامیان دکتر مطهری مبالغی را به این راننده به عنوان خسارت پرداخت کرده اند.

ترک همدانی در پاسخ به این پرسش که آیا در ارتباط با شعارنویسی بر روی خودروی خودش در شیراز با مضمون 'اخطار اول' شکایتی را در دستگاه قضایی طرح کرده است گفت: به خاطر فشردگی روند رسیدگی به پرونده آقای مطهری هنوز فرصت اقامه دعوا برای پرونده خودم را نداشته ام.

وی ادامه داد: قصد دارم شکایتی را نیز درباره شعارنویسی بر روی خودروی خودم که عصر شنبه بیست و سوم اسفند هنگام زیارت مرقد سیدعلاالدین حسین(ع) در شیراز رخ داد به مراجع قضایی ارایه کنم.

علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی دوشنبه 18 اسفند93 در فرودگاه شیراز و در مسیر رهسپاری به محل سخنرانی اش در دانشگاه شیراز، مورد حمله برخی افراد قرار گرفت.

پس از آن که معترضان شیشه های خودرو حامل مطهری را با سنگ و چوب شکستند، راننده خودرو با سرعت به حرکت درآمد اما تعدادی موتور سوار به تعقیب او پرداختند.

راننده خودرو پس از این تعقیب، وارد کلانتری میدان گل سرخ شیراز شد و بیش از سه ساعت را در محاصره معترضان در این حوزه انتظامی گذراند.

در حالی که مطهری تاکید داشت که برای سخنرانی و دعوت دانشگاه به شیراز آمده است و باید مقدمات فراهم می شد مسوولان استانی و شهرستانی شیراز وی را متقاعد به برگشت به تهران کردند.

وزیر کشور، پنجشنبه 21 اسفند 93 دستور رسیدگی و تحقیق در باره این حادثه داد.

سیدمحمد احمدی استاندار فارس شنبه 23 اسفندماه گفت:مقدمات شناسایی مهاجمان و معرفی آنان به مقامات قضایی استان فارس فراهم شده است.


  اخبار سیاسی  - ایرنا 


ویدیو مرتبط :
لحظه دستگیری عاملان حادثه گلپایگان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

احمدی‌نژاد باز هم به دادگاه نمی‌رود / صدور دستور جلب یا محاکمه غیابی؟



اخبار,دادگاه احمدی نژاد,عدم حضور احمدی نژاد در دادگاه


اخبار سیاسی - احمدی‌نژاد باز هم به دادگاه نمی‌رود

با توجه به گمانه زنی‌های چند روز اخیر یکی از نزدیکان مرتضوی به سایت ایران خبر گفته است كه احمدی نژاد امروز هم مانند جلسه گذشته در دادگاه حاضر نخواهد شد، چون تغییری در روند رسیدگی به پرونده وی حاصل نشده است.

دومین جلسه دادگاه احمدی نژاد امروز برگزار می‌شود. جلسه اول دادگاه بدون حضور متهم اصلی یعنی رئیس جمهور دولت‌های نهم و دهم در حالی برگزار شد كه قاضی محسن افتخاری، سرپرست دادگاه‌های کیفری استان تهران در اولین جلسه دادگاه با برگزاری نشست خبری متذكر شد که جلسه‌ رسیدگی به اتهامات محمود احمدی‌نژاد در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران بدون حضور وی برگزار شد و در این جلسه هیات قضایی اظهارات شکات را استماع کرد.

 

وی تاکید کرد: اطلاع‌رسانی در مورد تصمیم هیات قضایی برای این پرونده از طریق سخنگوی قوه قضاییه انجام می‌شود. یكی از مهم‌ترین نكاتی كه آن‌زمان در رسانه‌ها مورد نقدو بررسی قرار گرفت پیامدهای عدم حضور رئیس جمهور سابق و وكیل او در دادگاه بود. اینكه در صورت تكرار این بی‌اعتنایی به پیشگاه دستگاه قضا رفتار او با مجازاتی همراه خواهد بود یا خیر؟ یا پاسخ دستگاه قضا به این رفتار رئیس جمهور سابق مانند شهروندان عادی خواهد بود یا خیر؟

 دادگاه می‌تواند غیابی محاکمه کند و حکم دهد
سخنگوی دستگاه قضا،حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری در پاسخ به ابهامات مطرح شده و این سوال كه آیا عدم حضور احمدی نژاد در دادگاه باعث می‌شود که وی بازداشت شود؟ گفت: در رابطه با این پرونده باید بگویم در برخی رسانه‌ها گفته شده که چرا به این پرونده اینقدر سریع رسیدگی کردید، اما روند رسیدگی به این پرونده سریع نبوده است؛ زیرا با توجه به شکایت مجلس و شاکیان خصوصی این زمان رسیدگی سریع نبوده است.

 

وی با بیان این که در قانون آیین دادرسی رسیدگی به اتهامات مقامات مسئول با نحوه رسیدگی به دیگر افراد متفاوت است، ادامه داد: پرونده‌ای برای رسیدگی به دادگاه می‌رود،‌ پرونده‌ای به دیوانعالی، پرونده دیگری به دادسرا یا به دادگستری می‌رود.

 

سخنگوی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: همچنین در‌ قانون آیین دادرسی کیفری پیش‌بینی شده است که اگر فردی به دادگاه احضار شد و حضور نیافت در این راستا دادگاه می‌تواند چه اقداماتی انجام دهد. در اینجا باید گفت که اگر فرد احضار شده به دادگاه نیامد و قاضی مطلع بود که دلیل عدم حضورش موجه است، در اینجا یک تکلیف دارد و در موارد دیگر ممکن است متهم در دادگاه حاضر نشود و اعلام نکند که به چه دلیل حضور نیافته، در اینجا قاضی با علم خود می‌گوید عدم حضورش غیرموجه بوده و در اینجا تکلیف دیگری دارد.

 

وی افزود: در حال حاضر در مورد پرونده آقای احمدی‌نژاد خودشان در دادگاه حاضر نشدند و وکیل وی به دادگاه مراجعه نکرده است؛ لذا قاضی نمی‌داند عذرش موجه است یا خیر؛ بنابراین وی را دوباره در تاریخ 16 دی ماه به دادگاه احضار کرده‌ است.محسنی‌اژه‌ای تصریح کرد: در قانون آیین دادرسی کیفری پیش‌بینی شده مواردی که دادگاه تشخیص دهد که متهم نیامده است و لایحه هم داده نشده است دادگاه می‌تواند غیابی محاکمه کند و حکم دهد.

 ادعای یكی از نزدیكان مرتضوی در رابطه با دادگاه امروز
با توجه به گمانه زنی‌های چند روز اخیر یکی از نزدیکان مرتضوی به سایت ایران خبر گفته است كه احمدی نژاد امروز هم مانند جلسه گذشته در دادگاه حاضر نخواهد شد، چون تغییری در روند رسیدگی به پرونده وی حاصل نشده است. وی تاكید كرده است كه احمدی نژاد همچنان به روند رسیدگی به این پرونده اعتراض دارد و 100 جلسه دیگر هم برگزار شود در چنین محکمه ای حاضر نخواهد شد.

بر اساس این گزارش، دادگاه کیفری استان تهران برای بار دوم محمود احمدی‌نژاد را برای بیان دفاعیاتش در مورد شکایت کمیسیون اصل 90 مجلس و شاکیان خصوصی احضار کرده است.

 

شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران در روزهای پایانی خرداد 92 با ارسال احضاریه‌ای برای محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور وقت ایران وی را برای پاسخگویی به اتهامات مطرح شده علیه وی در روز 5 آذر ماه به دادگاه فراخوانده بود.

 

اولین جلسه رسیدگی به اتهامات محمود احمدی‌نژاد در پنجم آذر ماه در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران تشکیل شد، اما وی به دلایل نامعلوم از حضور در دادگاه امتناع کرد. این در حالی‌ست که سیامک مدیرخراسانی قاضی رسیدگی‌کننده به پرونده محمود احمدی‌نژاد بیان کرده بود که به دلیل اینکه پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی قرار دارد، حضور متهم در دادگاه الزامی‌است. همچنان حضور یا عدم حضور احمدی نژاد در دادگاه هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
اخبار سیاسی - روزنامه قانون