اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

صدور حكم اعدام برای قاتل چراغی



وكلای اولیای دم: اگر شهرداری به تعهدش عمل كند، راه بخشش باز است

 شعبه دهم دادگاه كیفری استان تهران، مامور سد معبر شهرداری تهران را به اتهام قتل عمد علی چراغی به قصاص نفس محكوم كرد. متهم مردی ٣١ ساله است كه ١٥ مرداد ٩٣ همراه سه مرد دیگر، به بهانه نداشتن مجوز، علی چراغی (٤١ساله) را هنگام جمع‌آوری ضایعات آهن در تهرانپارس، مورد ضرب و شتم قرار داد و به قتل رساند. او پیش از این با رای شعبه دوم دادگاه كیفری استان تهران به قتل شبه عمد محكوم و از اعدام نجات یافته بود اما با اعتراض اولیای دم، این حكم در دیوان عالی كشور شكست تا متهم برای دومین بار محاكمه و این‌بار به قصاص نفس محكوم شود.


براساس رای صادره، متهم به ارتكاب قتل عمد با ایراد ضربه مشت به گیجگاه مقتول محكوم شده است. علی و رقیه پورامام، وكلای اولیای دم با بیان این موضوع به «اعتماد» گفتند: «قضات شعبه دهم، ضربه مشت متهم به ناحیه گیجگاه مرحوم چراغی را كشنده تشخیص داده و آن را علت مرگ دانسته‌اند كه بر همین اساس، وقوع قتل عمد را محرز اعلام و متهم را به قصاص نفس محكوم كرده‌اند.»


با صدور حكم اعدام، بار دیگر موضوع بخشش متهم از سوی اولیای‌دم مطرح خواهد شد. محمد چراغی، برادر مقتول با اعتراض به عملی نشدن وعده‌های شهرداری تهران پس از حادثه، درباره موضع اولیای دم درباره بخشش متهم به «اعتماد» گفت: «چند روز پس از فوت برادرم، چند نفر از مسوولان شهرداری و شورای شهر به خانه‌مان آمدند و متعهد شدند، خانه‌ای ٤٠٠ میلیون تومانی به نام فرزندان برادرم بزنند اما با اینكه ما خانه را انتخاب كردیم و كپی سندش را هم در اختیار شورای شهر قرار دادیم، آنها به این وعده خود عمل نكردند و خصوصا پس از صدور حكم تبرئه متهم در دادگاه قبلی، كوچك‌ترین سراغی هم از ما نگرفتند. »

 

اشاره برادر مقتول به وعده شهرداری در حالی است كه در ابتدا قرار بود این تعهد، سوای از پرداخت دیه، عملی شود. با وجود آنكه برادر مقتول در بیان صریح «هموار بودن راه رضایت» تردید داشت، اما وكیل او با صراحت، «بر باز بودن درهای بخشش متهم» تاكید كرد و آن را منوط به «عملی شدن وعده‌های مسوولان شهرداری» دانست. علی پورامام، گفت: «پس از آخرین جلسه دادگاه، خانواده متهم بارها با من تماس گرفتند و تقاضای بخشش كردند. من هم از قول اولیای دم گفتم كه با شهرداری صحبت كنند تا برای عملی كردن وعده‌های‌شان، نماینده‌ای به خانه مرحوم چراغی بفرستند. در این صورت ما هم كمك می‌كنیم تا بتوانند رضایت بگیرند.»

حكم اعدام چگونه صادر شد؟
عمدی بودن قتل علی چراغی و صدور حكم قصاص نفس برای متهم، پس از رسیدگی دو ساعته به حادثه در شعبه دهم دادگاه كیفری استان تهران به طرفین دعوی ابلاغ شده است.


٢٢ فروردین امسال، خانواده مقتول با حضور در جلسه دادگاه خواستار قصاص متهم شدند. پسر ١٣ ساله مقتول كه روز حادثه همراه پدرش بود و صحنه درگیری را دید، گفت: «٩ صبح بود. با پدرم برای جمع‌آوری ضایعات آهن به تهرانپارس رفته بودیم كه ناگهان متهم همراه سه نفر دیگر به پدرم نزدیك شد و خودشان را مامور سد معبر شهرداری معرفی كردند.

 

متهم گفت باید برای جمع‌آوری ضایعات مجوز داشته باشیم و چون كارمان غیرقانونی است، باید ماشین‌مان را بخوابانند. یكی از آنها سوار ماشین ما شد تا دنبال ماشین آنها به پاركینگ برویم اما ٢٠٠ – ٣٠٠ متر كه حركت كردیم، پدرم نظرش تغییر كرد و ماشین را در پیچ خیابان ایزدپناه نگه داشت و پیاده شد. می‌خواست به پلیس زنگ بزند كه متهم به سمتش آمد و با پنجه بوكسی كه در دست داشت، از پشت ضربه‌ای به گیجگاه پدرم زد. او با پشت روی زمین افتاد و بیهوش شد و هشت روز بعد هم در بیمارستان، به دلیل ضربه مغزی فوت كرد.»


استفاده متهم از پنجه بوكس، نقطه ابهام این حادثه است چرا كه هیچ شاهدی در دادگاه به استفاده متهم از آن شهادت نداده است. با این حال از آنجا كه متهم پیش از این در بازجویی‌ها به بوكسور بودن خود اعتراف كرده است، قضات شعبه دهم تشخیص داده‌اند كه او از خطر ضربه‌ای كه وارد كرده مطلع بوده است.


این در حالی است كه متهم كه چهار فقره سابقه كیفری دیگر نیز در ارتباط با سرقت و مواد مخدر در پرونده دارد، در جلسه دادگاه، وقوع قتل را ناخواسته دانست و گفت: «من بوكسور حرفه‌ای نیستم و آن روز هیچ ضربه‌ای به سر مقتول نزدم. وقتی با هم درگیر شدیم، مقتول فحش داد و لباسم را پاره كرد. به سمت ماشینم رفتم تا چوب بردارم اما چیزی پیدا نكردم برای همین با مشت ضربه‌ای به سمت صورت مقتول پرتاب كردم كه به گردنش خورد. او ناگهان از حال رفت و سمت چپ سرش با سرعت و ضرب به زمین خورد و بیهوش شد. فكر كردم فیلم بازی می‌كند. با پا به او زدم اما تكان نخورد. یكی از بچه‌ها یك بطری آب یخ را هم روی صورتش خالی كرد اما عكس‌العملی نداشت. چند ثانیه بعد از دهانش كف آمد. خیلی ترسیده بودم برای همین سوار ماشین شدم و فرار كردم.»


حكم صادر شده نشان می‌دهد كه اظهارات متهم مبنی بر وارد كردن ضربه به گردن مقتول و بوكسور حرفه‌ای نبودن مورد قبول قضات واقع نشده و آنها او را عامل قتل عمد دانسته‌اند.


 اخبار حوادث  -  اعتماد 


ویدیو مرتبط :
واکنش مرسی به صدور حکم اعدام خود در دادگاه مصر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

صدور حكم اعدام فوتبالیست قاچاقچی



 

 

صدور حكم اعدام فوتبالیست قاچاقچی

 

به گزارش خبرنگار ورزشی شبكه خبر آتی نیوز، یكی از بازیكنان سابق فوتبال ایران كه مدت‌هاست وارد كارهای خلاف و خرید و فروش مواد مخدر شده اكنون در آستانه اعدام قرار گرفته است.

یكی از بازیكنان تیم فوتبال پرسپولیس در این زمینه به خبرنگار ورزشی شبكه خبر آتی‌نیوز، گفت: آنطور كه شنیده‌ام حكم اعدام این بازیكن صادر شده و به زودی او اعدام خواهد شد.

در خانه این بازیكن مواد مخدر پیدا شد و قاضی نیز بر طبق قانون رای خود را در این زمینه صادر كرده است.

یك كارشناسان حقوقی فوتبال در این زمینه به خبرنگار ورزشی آتی نیوز گفت: متاسفانه مطالبی كه برخی نشریات ورزشی در حمایت از این بازیكن سابق می‌نوشتند به نوعی به ضرر او تمام می شد زیرا شائبه دخالت در كار قوه قضاییه و تحت تاثیر قرار دادن قاضی از آنها استنباط می‌شد.