اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

صدر: سئوال از رئیس جمهور "تابو" نیست


نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه سئوال از رئیس جمهور "تابو" نیست گفت: اگر بار دیگر 74 امضا برای طرح سئوال از رئیس جمهور مطرح شود باید مسیر قانونی آن ادامه یابد.

 نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه سئوال از رئیس جمهور "تابو" نیست گفت: اگر بار دیگر 74 امضا برای طرح سئوال از رئیس جمهور مطرح شود باید مسیر قانونی آن ادامه یابد.

سید شهاب الدین صدر افزود: سئوال از احمدی نژاد 101 امضا داشت و در چند هفته گذشته حدود 30 امضا پس گرفته شد که همگی به صورت مکتوب به هیئت رئیسه نامه نوشتند که براساس قانون و آیین نامه مجلس حداقل باید یک چهارم مجلس(74 نفر) تقاضا می کردند لذا به زیر حد نصاب رسید و به همین دلیل از دستور کار خارج شد.

وی ادامه داد: کسانی که امضاها را پس گرفتند اعلام کردند که شرایط خاص در زمان امضا بود و آن زمان که مدتی رئیس جمهور خانه نشین شد مدنظر بوده و حالا تمام شده است.

هیئت رئیسه نمی توانست دخالت کند

صدر در پاسخ به این سئوال که "چرا مجلس آن موقع اقدام نکرد؟" اظهار داشت: هیئت رئیسه نمی توانست دخالت کند، خود نمایندگان امضاها را پس گرفتند و چون امضاها پس گرفته شده بود رئیس مجلس طرح موضوع کردند و همگی موارد مطرح شد.

وی در پاسخ به این سئوال که "سئوال از رئیس جمهور را تابو می دانید؟" گفت: من وقتی سئوال از رئیس جمهور مطرح شد گفتم که باید طبق روال قانونی و در صورت به حد نصاب رسیدن امضاکنندگان مطرح شود و نباید این قضیه خیلی حاد شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: درست است که سئوال از رئیس جمهور سابقه نداشته ولی ممکن است تعدادی از نمایندگان نسبت به عملکرد رئیس جمهور انتقادات زیادی داشته باشند؛ افرادی که می خواهند باید سئوال کنند تا فرصتی ایجاد شود که رئیس جمهور هم بتواند در زمان مقرر و قانونی پاسخ آنها را بدهد؛ اگر قانع شدند که هیچ ولی اگر قانع نشدند می توانند پیگیریهای قانونی بعدی را انجام دهند.

مجلس آزاد است

وی در خصوص این مسئله که کواکبیان و مطهری اعلام کرده اند که دوباره برای سئوال از احمدی نژاد امضا جمع می کنند بیان داشت: مجلس آزاد است و اینها نماینده مردم هستند و بالاخره نقطه نظرات و انتقادات مختلف دارند و هیچکس نمی تواند این فضا را محدود کند و ببندد. سئوال نمایندگان از وزرا و ریاست جمهوری باید مسیرهای قانونی خودش را طی کند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر نمایندگان بخواهند سئوال کنند راهشان بسته نیست اما آنچه که مسلم است در کشور باید ببینیم مسائل اصلی و اساسی کشور چیست.

مشکل اصلی مردم این موضوعات نیست

وی تأکید کرد: من فکر می کنم مشکل اصلی مردم این موضوعات نیست. ضمن اینکه نمایندگان به وظایف قانونیشان عمل می کنند و ما هم به آنها حق می دهیم اما رسانه ها باید مسائل کشور را به سمت آرمش و وحدت ببرند تا پایه های نظام مستحکمتر شود.

صدر اضافه کرد: هر چقدر از چالش بین قوا پرهیز شود و مجلس و دولت و قوه قضائیه با هم در جهت رفع مشکلات کشور تدبیر کنند به طور حتم مؤثر است و همین جلسات سران قوا که بعد از بیش از یک سال وقفه چند ماه است منظم شده و باعث امیدواری و دلگرمی مردم است.

وی تصریح کرد: برداشت من این است که در کشور باید بیشترین هماهنگی بین قوا باشد و دولت و مجلس با قوه قضائیه هماهنگی لازم داشته باشند چون مشکلات کشور در زمان کوتاهتر حل می شود اما اگر تقابل و درگیری باشد حتماً مشکلات بیشتری در کشور ایجاد می شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی  افزود: برداشت ما این است که مقام معظم رهبری هم نظرشان بر تعامل و هماهنگی بیشتر قوا و وحدت در حل سریع مشکلات مردم است و تلاشمان در مجلس این است که این اختلافات به سرعت حل شود.

وی بیان داشت: در حال حاضر با توجه به شرایط دنیا، مسائل بسیار مهمی وجود دارد. فرمایشات مقام معظم رهبری در کرمانشاه راجع به جهتگیریهای اصلی کشور به خصوص سال جهاد اقتصادی یکی از آنهاست که باید همه مسائلی که در کشور است در جهت شکوفایی اقتصادی باشد.

استعفای مطهری رأی نمی آورد

وی در خصوص استعفای علی مطهری نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: قبول یا رد استعفای وی بسته به نظر نمایندگان است ولی بعید است که این استعفا در صحن علنی مجلس رأی بیاورد.

صدر ادامه داد: چون مطهری گفته بود که چرا جلوی سئوال گرفته شده و به همین دلیل استعفا داده ولی حالا وضع سئوال مشخص شده این استعفا معنایی ندارد.

وی تصریح کرد: مطهری انتقادهایی دارد که ممکن است نماینده های دیگر نیز این انتقاد را داشته باشند ولی فقط چند ماه از عمر مجلس هشتم باقی مانده و به مطهری که فرزند فرد شاخصی است و شهید مطهری مورد علاقه مردم است توصیه می کنیم که ایشان هم چند ماهی صبر و حوصله پیشه کرده و به وظایف قانونی اش عمل کند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: انتخابات مجلس نهم در 12 اسفند برگزار می شود و  باید کشور در روند پیشرفت خودش باشد. فضای انتخاباتی کشور به سمت رقابتی پرشور و گسترده می رود، پس هر چه بتوان وحدت را در میان اقشار مردم و نیروهای دلسوز انقلاب ایجاد کرد به مصلحت کشور است.

منبع: مهر



ویدیو مرتبط :
بنی صدر چگونه رئیس جمهور شد ؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

30 نماینده امضای خود را پس گرفتند/طرح سئوال از رئیس جمهور منتفی شد



 

 

 

30 ‌نماینده مجلس در نامه‌ای به هیئت رئیسه، نسبت به پس گرفتن امضای خود اقدام كردند كه بر این اساس تعداد امضا‌كنندگان ‌طرح مذكور ‌به ‌70‌ رسید و ‌این طرح رسماً منتفی شد.

علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس‌ به همراه ‌99 نماینده دیگر مجلس طرح سؤال از رئیس‌جمهور ‌را مطابق با اصل 88 قانون اساسی تهیه و در مورخ شنبه 90/04/05 به هیئت رئیسه مجلس ارائه كرد تا طبق آئین‌نامه داخلی مجلس این طرح ‌در دستور كار قرار گیرد.

اما برخی نمایندگان مجلس كه طرح سؤال را امضا كرده‌ بودند، به فارس گفتند كه "‌امضای ما مشروط به ‌شروط خاصی بود و در زمان فعلی حاضر به عملی شدن این طرح نیستیم ".

بر اساس این گزارش، طی روزهای اخیر 30 ‌نماینده مجلس در نامه‌ای به هیئت رئیسه، نسبت به پس گرفتن امضای خود اقدام كردند تا تعداد امضاء‌كنندگان این طرح حداكثر به عدد "70 " كه نشانگر منتفی شدن طرح است، برسد.

براساس اصل هشتاد و هشتم (88) قانون اساسی، درصورتی كه حداقل یك چهارم كل نمایندگان بخواهند درباره یكی از وظایف رئیس‌جمهور سؤال كنند، باید سؤال خود را به‌طور صریح و روشن و مختصر همگی امضاء و به رئیس مجلس تسلیم كنند. رئیس مجلس موضوع را در اسرع‌ وقت به كمیسیون تخصصی ارجاع می‌كند. كمیسیون موظف است حداكثر ظرف یك هفته با حضور نماینده معرفی شده رئیس جمهور و نماینده ‌منتخب سؤال‌كنندگان تشكیل جلسه دهد. در این جلسه، نماینده رئیس جمهور پاسخ مقتضی را از طرف رئیس جمهور ارائه خواهد كرد تا به نمایندگان‌ سؤال كننده گزارش شود...../تحلیل:انتخاب