اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

صدا و سیما کپی‌کاری می‌کند


بهرام کلهرنیا با بیان اینکه بازار پرهرج و مرج ایجاد شده ناشی از عدم وضع قوانین لازم است گفت: طراح هنری و اخلاق‌گرایی پدیده‌های گمشده در ایران است.

خبرگزاری صبا: بهرام کلهرنیا با بیان اینکه بازار پرهرج و مرج ایجاد شده ناشی از عدم وضع قوانین لازم است گفت: طراح هنری و اخلاق‌گرایی پدیده‌های گمشده در ایران است.

امروز هنر گرافیک آنچنان در زندگی ما ریشه دوانده که به راحتی نمی‌توان از کنارش گذشت و آثار آن را در دکه روزنامه‌فروشی تا قاب تلویزیون و برنامه‌های آن و... دیده می‌شود.

در حالی‌که سالانه بیش از ۳۰۰۰هزار نفر دانش‌آموخته گرافیک در سطح عالی داریم اما باز هم وقتی به صفحه روی جلد مجلات و کتاب نگاه می‌اندازیم یا به تماشای سریالی می‌نشنیم یا پوستر یا طرح تبلیغاتی را در بلیبوردهای شهر مشاهده می‌کنیم به راحتی متوجه طرح‌های یکسان و مشابه می‌شویم و یک سوال برای ما ایجاد می‌شود که آیا طراح گرافیک ما غیر از گرافیک می‌آموزد؟

صداوسیما کپی‌کاری می‌کند/ اخلاق‌گرایی پدیده‌ای گمشده در ایران

بهرام کلهرنیا (گرافیست و عضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد تهران) معتقد است کپی‌کاری موضوعی‌ست که نه تنها در زمینه گرافیک بلکه در بیشتر امور با آن مواجه هستیم و البته این مسئله بین‌المللی و دارای وجوه مثبت و منفی است.

او با بیان اینکه در طول تاریخ هنرمندان آثار فاخر هنری را به عنوان نمونه‌ای که دارای ارزش ویژه‌ای است تکرار می‌کنند، اظهار کرد: هنرمند مبدأ اول را مانند تخته پرشی آرمانی می‌بیند و خود را مکلف می‌کند از آن بیاموزد یا براساس آن کار کند و اثری که خلق می‌شود، صاحب ارزش‌های شخصی و تکنیک‌های منحصر به فرد خودش است. این آثار کپی شده امروز به عنوان نمونه اورجینال در موزه‌ها نگهداری می‌شوند.

عضو هیات علمی دانشکده هنر و معماری با اشاره به اینکه کمال‌الملک در لوور از تابلوهای نئوکلاسیک اروپا کپی می‌کند، ‌ تصریح کرد: درحقیقت کپی کردن یعنی آموختن از یک موجود بر‌تر و تکرار کار او برای یادگیری فوت‌و فن و ارزشهای کار و زیبایی‌شناسی‌ست، بنابراین سابقه جهانی درباره کپی وجود دارد و این کار ممنوع نیست.

کلهرنیا با بیان اینکه باید بین دزدی کردن و اقتباس تفاوت قائل شد، افزود: مسئله کپی‌کاری در ایران به عوامل متعددی بستگی دارد و همه این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا رواج این ایده در ایران به شکل بیمارگونه‌ای تحقق پیدا کرده و در این بازار آشفته فضا برای سوء‌استفاده برخی افراد ایجاد شود.

او با اشاره به اینکه در زمان دانشجویی خود دسترسی‌ها محدود به کتابخانه و اسنادکم‌یاب بود، افزود: امروز به سبب گسترش دسترسی‌ها و پیشرفت ابزار‌ها، افراد می‌تواند به اسناد تصویری دسترسی پیدا کنند و عواملی مانند تعدد محیط‌های اجتماعی و دسترسی آسان و کم هزینه به اینترنت باعث شده سیستم‌های فکری و عملی تغییر کند.

عضو هیات علمی دانشکده هنر ادامه داد:  هر روز بر تعداد موسسات گوناگونی مانند شا‌تر استوک افزوده می‌شود. این شرکت‌ها به جای طراحان فکر می‌کنند و مواد و مصالح برای کار را بوجود می‌آورند. این نوع دسترسی‌ها باعث شده طراحان بجای اینکه در آتلیه عکاسی کنند یا به عکاس سفارش دهند تا برایشان سوژه بسازد از محصولات این‌ها استفاده کنند.

صداوسیما کپی‌کاری می‌کند/ اخلاق‌گرایی پدیده‌ای گمشده در ایران

کلهرنیا با اشاره به اینکه مشکل دیگر معلمان و اساتید غیرحرفه‌ای هستند که از مسائل روز جهان بی‌خبرند، ‌اظهار کرد: وقتی دانشجو یک کار کپی شده برای آن‌ها می‌آورد کار او را مورد تایید قرار می‌دهند و دانشجو را وا نمی‌دارند تا از نقطه صفر تاصد کارش را خودش انجام دهد. همچنین در مراکز آموزشی ما به دانشجو ضرورت توجه داشتن به حوزه‌های اخلاقی آموزش داده نمی‌شود.

او با بیان اینکه یکی دیگر از مسائلی که باعث این اتفاق می‌شود القای نظر سفارش‌دهنده به طراح است گفت: اغلب سفارش‌دهنده‌ها در هنگام سفارش کار نسخه‌های تایید شده یک اثر را می‌آورد و به طراح تلقین می‌کنند و در حقیقت ترجیح می‌دهند از نسخه‌هایی استفاده کنند که فروش او را تضمین و طراح هم به سفارش دهنده اعتراضی نمی‌کند.

این گرافیست با اشاره به اینکه قوانین کپی‌رایت در کشور ما مربوط به پیش از انقلاب است، ‌ ادامه داد: همه قوانینی در این زمینه قدیمی و بسیار عقب‌مانده است و از تحولات روز در آن خبری نیست، اما به همین هم اعتنایی نمی‌شود.

کلهرنیا معتقد است؛ امروز وزارت ارشاد به عنوان متولی این ماجرا در دفاع از حقوق تالیفی هنرمندان باید کمیسیون تشکیل دهد و دفتر حقوقی مشاوره‌ها و دیدگاه‌های خود را به قانون‌گذار ارائه دهد تا آیین‌نامه‌های اجرایی در این زمینه تصویب شود.

او با بیان اینکه متاسفانه قانون گذار هیچ اقدامی انجام نمی‌دهد، افزود: از طرف دیگر جریان و طیفی هستند که به ظاهر سعی می‌کنند از حق و راستی دفاع کنند در حالی‌که خود بر مبنای فساد هستند.

این گرافیست توضیح داد: وقتی کاری به بازار می‌آید با جستجو در اینترنت و پیدا شدن نمونه‌های مشابه تلاش دارند تا فضا را ناآرام، ‌ بیمار و پر از توطئه نشان دهند.

کلهرنیا این مشکلات را از نبود سیستم ممیزی و پیگیر دانست و گفت: متاسفانه نبود قانون مشخص و آیین‌نامه‌های کاربردی بازار را برای این‌گونه افراد باز می‌کند تا از این فضای آشفته و بهم‌ریخته، توسعه بی‌اخلاقی و توسعه نبود معیار و محک برای سنجش درستی و نادرستی بیرون بیاید.

او در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه کپی‌کاری نه تنها در نشریات و طراحی پوستر‌ها اتفاق می‌افتد، گفت: ما در صدا و سیما، سینما و... نیز شاهد این مسئله هستیم و این نشان‌دهنده پدیده گمشده‌ای در این مراکز به نام مدیر هنری‌ست چراکه وظیفه مدیر هنری مدیریت طراح است. نشریات، صدا و سیما و... یا تمایلی به همکاری با مدیر هنری ندارند یا از افراد ناآگاه در این رشته بهره می‌گیرند.

عضو هیات علمی دانشکده هنر در پایان اظهار کرد: مسئله مهم در طراحی وجود ایده‌های مشابه است. این واقعیتی انکارناپذیر است که طراحان مانند هم می‌اندیشند و ایده‌های مشابه وجود دارد و عرصه‌های انسانی که میراث تاریخی را تجربه کرده ممکن است به نتایج مشترک برسد و البته میان ایدهای مشترک با دزدی تفاوت وجود دارد.


ویدیو مرتبط :
کپی کاری BBC از صدا و سیما !

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کپی کاری صدا و سیما تمامی ندارد!



از خندوانه تا جیمی فالن و از مهران مدیری تا یک شوی تلویزیونی شبانه در هندوستان، موضوع کپی کاری در رسانه ملی بار دیگر در طول تعطیلات نوروز مورد توجه شبکه های اجتماعی قرار گرفت. مرور آنچه در کنداکتور روزانه یک سال اخیر رسانه خارجی دارند.

از خندوانه تا جیمی فالن و از مهران مدیری تا یک شوی تلویزیونی شبانه در هندوستان، موضوع کپی کاری در رسانه ملی بار دیگر در طول تعطیلات نوروز مورد توجه شبکه های اجتماعی قرار گرفت. مرور آنچه در کنداکتور روزانه یک سال اخیر رسانه خارجی دارند. این رفتار، موافقان و مخالفان خاص خودش را دارد. گروهی معتقدند استفاده از ایده های سرگرم کننده خارجی ها تصمیم ناخوشایندی نیست و گروهی اعتقاد دارند که صدا و سیما باید خلاقیت بیشتری از برنامه سازهایش طلب کند.

 شاید کپی برداری و اجرای نعل به نعل یک برنامه از نسخه خارجی اش، قابل توجیه باشد اما در ماه های اخیر برنامه هایی روی آنتن تلویزیون رفته اند که کپی برنامه های تولید داخل به شمار می روند. 17 سال بعد از آنکه عادل فردوسی پور با ایده برنامه های انگلیسی و آلمانی برای پوشش رقابت های لیگ، نود را تولید کرد و صاحب یکی از موفق ترین برنامه های صدا و سیما شد. حالا در شبکه ورزش، تلاش برای تکرار آیتم های برنامه او ادامه دارد. تلاشی که در همه این سال ها بارها به شکست ختم شده و بعدی به نظر می رسد این بار هم پایان بهتری داشته باشد. حتی با وجود همه حواشی پررنگی که با اصرار مجریان برنامه خلق می شوند تا این شوی تلویزیونی به قیمت قرار دادن چهره های سرشناس فوتبال رو به روس هم، توجه به دست بیاورد.

 

اخبارفرهنگی,اخباربازیگران,کپی کاری صدا وسیما

 

سرپوش سرعت
در اولین روزهای آغاز برنامه نود، هنوز امکانات سخت افزاری لازم برای پوشش روزانه مسابقه های لیگ وجد نداشت و به همین خاطر بود که در نهایت یک روز وسط هفته، برای پخش این برنامه تلویزیونی فوتبالی در نظر گرفته شد. ایده برنامه مشهور «Match of th Day» این روزها در شبکه ورزش پیاده می شود. حالا که هایلایت بازی های درست در پایان هر مسابقه روی اینترنت در دسترس هستند و به لطف رسانه های دیجیتال، مخاطبان فوتبال به شکل ثانیه ای از تحولات مسابقه های لیگ باخبر می شوند، روی آنتن بردن برنامه در شب همه مسابقه های لیگ دیگر کار جندان دشواری به نظر نمی رسد. این رویکرد اما تا زمانی قابل تحسین خواهدبود که محتوای برنامه، قربانی فرم سریعش نشود. در «شب های فوتبالی» مخاطب بارها با گزارش های ناقص از شهرستان ها و ضعف در بخش های تولیدی برنامه رو به رو شده است. ضعف هایی که قرار است سرعت روی آنها سرپوش بگذارد اما ابدا قابل انکار به نظر نمی رسند.

آمار کجاست؟
برگزاری مسابقه پیام کوتاه، حالا دیگر یکی از اعتیادهای جدی برنامه های تلویزیونی در رسانه ملی را می سازد. بسیاری از برنامه های در مرحله پیش تولید، قبل از هرچیز به نظرسنجی پیامکی فکر می کنند و روی آن تاکید ویژه ای به خرج می دهند. تا چند سال قبل، نود اولین برنامه زنده تلویزیون بود که چنین نظرسنجی هایی را برگزار می کرد اما حالا تقریبا هیچ برنامه زنده ای وجود ندارد که مخاطبانش را در معرض این نوع از نظرسنجی قرار ندهد. شب های فوتبالی نیز از همان اولین شب های پخش شدن، نظرسنجی هایی را برگزار می کند که عموما قرار است بهترین مربی، تیم یا بازیکن هفته را تعیین کنند. نکته جالب در مورد این نظرسنجی، شاید این باشد که تقریبا هیچ وقت آمار دقیق شرکت کننده های آن اعلام نمی شود و مجریان برنامه تنها به ارائه درصدها اکتفا می کنند. درصدهایی که در چند مورد، از عدد 100 نیز عبور کرده اند!

 

اخبارفرهنگی,اخباربازیگران,کپی کاری صدا وسیما

 

آنالیز استثنایی
در کنار نظرسنجی پیامکی، بخش آنالیز مسابقه های لیگ، یکی دیگر از بخش هایی به شمار می رود که پیش تر در نود دیده شده و حالا در شب های فوتبالی نیز پیاده می شود. آنالیز مسابقه های لیگ در شب های فوتبالی عموما بسیار کوتاه است و تنها به چند کار گرافیکی ساده خلاصه می شود. در این برنامه روش دیگری نیز برای تجزیه و تحلیل لیگ برتر وجود دارد و آن برقراری ارتباط تلفنی با پیشکسوتان فوتبال است. هرکدام از این پیشکسوت ها قرار است درباره یک بازی که در طول روز برگزار شده نظر بدهند اما این ارتباط ها غالبا این باور را به ذهن متبادر می کند که بسیاری از این چهره ها، اصلا مسابقه را تماشا نکرده اند و فقط گل های بازی را دیده اند. پرسینگ، پلن بی و شرح گل ها، کلمه های تکراری برای ساخت یک تحلیل کاملا پیشکسوتانه از بازی های لیگ را تشکیل می دهند.

سوالی که تکرار می شود
«نظر شما درباره عادل فردوسی پور چیست؟» مجری های برنامه شب های فوتبالی که در طول نوروز نیز با نام «نوروز فوتبالی» روی آنتن می رفت، اصرار زیادی به پرسیدن این سوال از بخشی از مهمان های شان داشتند. آنها اصرار زیادی به خرج دادند تا از چهره هایی دعوت کنند که مدت هاست جایی د برنامه تلویزیونی نود ندارند. از مایلی کهن تا قلعه نویی، این برنامه نه تنها به افرادی که رابطه خوی با مجری و تهیه کننده نود ندارند تریبون تقدیم کرد، بلکه حتی با پرسیدن سوال مستقیم در مورد عادل، شرایط انتقاد از این چهره را روی آنتن برنامه نیز فراهم آورد.

بعید به نظر می رسد که بین دعوت از این چهره ها و سوال پرسیدن در مورد عادل فردوسی پور، رابطه مستقیمی وجود نداشته باشد. ظاهر دست اندرکاران تولید این برنامه خودشان را رقبای جدی نود می دانند و همین بهانه، کافی است تا در روزهای تعطیلی نود و پخش روزانه نوروز فوتبالی، دست از هیچ تلاشی برای کنایه زدن به فردوسی پور برندارند.

 

اخبارفرهنگی,اخباربازیگران,کپی کاری صدا وسیما

 

باور کنیم؟
مدتی بعد از انتخاب ترکیب بهترین های بعد از انقلاب فوتبال ایران در برنامه نود که بازتاب های بسیار زیادی نیز داشت، نوروز فوتبالی نیز تصمیم گرفت بهترین های لیگ برتر در سال 94 را به نظرسنجی بگذارد. تقریبا در همه پست های این نظرسنجی، گزینه هایی حیرت انگیز دیده می شدند که حضورشان، تردیدهایی را در مورد نوع نگاه کارشناسانه در این برنامه رقم زد. در پست هافبک دفاعی، چهره هایی مثل ابراهیم صادقی یا منگو باتیستا دیده می شدند اما هیچ خبری از کمال کامیابی نیا و احمد نوراللهی نبود تا این طور به نظر برسد که این برنامه تلاش می کند مخاطبان استقلالی منتقد نود را جذب کند.

قرار گرفتن خالد شفیعی در فهرست دفاع های منتخب سال و شرکت دادن حسن بیت سعید در پست هافبک چپ، بخشی از شاهکارهای دیگر برنامه ای بود هک در آنتن طلایی نوروز فرصت ایده آلی برای جذب مخاطب داشت اما این فرصت را صرف کپی برداری از برنامه های دیگر و نمایش روابط نه چندان دوستانه با این برنامه ها کرد.

جنجال سازی
اظهارنظر صریح امیر قلعه نویی علیه سیدمهدی رحمتی و واکنش تند اینستاگرامی این گلر، دستپخت آخرین قسمت از برنامه نوروز فوتبالی بود. برنامه ای که قرار بود به عنوان یک شوی شاد در روز سیزدهم فروردین روی آنتن برود اما جنجال های چهاردهم فروردین در صفحه اول روزنامه ها را خلق کرد. شاید در روزهای فاصله گرفتن نود از حواشی، عجیب نیست که این برنامه تلویزیونی در شبکه ورزش از فرصت پرداختن به حواشی برای بیشتر دیده شدن استفاده کند؛ اما مشکل بزرگ شب های فوتبالی، همچنان عدم تعادل بخش های مختلف برنامه است.

 برنامه ای که در فرصتی کوتاه اصرار به پوشش همزمان حواشی و لایه های فنی دارد، برنامه ای که توامان به کپی کاری و انتقاد از عادل فردوسی پور ادامه می دهد. برنامه ای که مجریانش را ژست سوال های جدی، از هوتن قلعه نویی درباره رستوران ایتالیایی اش می پرسند!

 

اخبار فرهنگی و هنری - هفته نامه تماشاگران امروز،برترین ها