اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

صدا و سیما این برنامه را هم تحمل نکرد!


سیاست حذف برنامه‌های پرطرفدار تلویزیون به برنامه‌های مذهبی هم رسیده و حالا خبر از متوقف شدن پخش برنامه معارفی «این شب‌ها» با اجرای علی درستکار به گوش می‌رسد؛ خبری که اکنون صدای اعتراض مجری این برنامه را بلند کرده و او از مدیران صدا و سیما به دلیل حذف این برنامه مذهبی انتقاد نموده است.

تابناک: سیاست حذف برنامه‌های پرطرفدار تلویزیون به برنامه‌های مذهبی هم رسیده و حالا خبر از متوقف شدن پخش برنامه معارفی «این شب‌ها» با اجرای علی درستکار به گوش می‌رسد؛ خبری که اکنون صدای اعتراض مجری این برنامه را بلند کرده و او از مدیران صدا و سیما به دلیل حذف این برنامه مذهبی انتقاد نموده است.

 چند ماه دیگر، محمد سرافراز یک سالگی مدیریتش در صدا و سیما را جشن می‌گیرد؛ مدیری که چند هفته پیش در پاسخ به خبرنگاری که از او در خصوص نمره‌ای که خودش به عملکرده ده ماه‌اش در صدا و سیما می‌دهد، گفته بود: «این مسأله را شما باید پاسخ بدهید که آیا راضی بوده‌اید، چرا که صدا و سیما هر کاری که انجام می‌دهد از تلویزیون پخش می‌کند. ما در این مدت 10 ماهه برنامه‌هایی که مورد رضایت مخاطبان باشد را پخش کردیم. ما طی این مدت در حوزه فیلم و سریال و همچنین برنامه‌هایی مثل «خندوانه» ایجاد شور و نشاط برای مردم را هدف قرار دادیم».

صدا و سیما این برنامه را هم تحمل نکرد!

بنا به سخنان سرافراز، نماد عملکرد او در این ده ماه را باید برنامه پرمخاطب خندوانه بدانیم؛ برنامه‌ای که یک جای خالی بزرگ را در صدا و سیمای ما پر و مخاطبان زیادی را با خود همراه کرد. اما خندوانه همه ماجرای نیست. اگر بخواهیم عملکرد ده ماهه محمد سرافراز را در صدا و سیما بررسی کنیم، علاوه بر راه‌اندازی برنامه جذابی چون خندوانه، با حذف برنامه‌های پرمخاطبی هم در صدا و سیما مواجه می‌شویم؛ برنامه‌هایی با سابقه چندین و چند ساله که مخاطبان پروپا قرصی داشتند و یکی از عوامل جذابیت تلویزیون بودند. در ابتدا و با حذف دو برنامه رادیو هفت و دستان، این تصور ایجاد شده بود که برنامه‌های فرهنگی از این دست در سیاست‌گذاری‌های محمد سرافراز جایی ندارند؛ اما با حذف برنامه مذهبی «این شب‌ها»، مشخص شد که این حذف‌ها چندان هم از الگوی یکسانی پیروی نمی‌کند.

برنامه این شب‌ها با اجرای علی درستکار از رمضان سال 1387 در شبکه یک کارش را آغاز کرد و در این هفت سالی که از پخش‌اش می‌گذشت، جای خود را میان علاقه‌مندان به برنامه‌های مذهبی پیدا کرده بود. آخرین قسمت این برنامه هم رمضان امسال روی آنتن رفت و بعد از آن دیگر خبری از آن نشد.

علی درستکار در این زمینه می‌گوید: «فعلا تلویزیون من را بعد از ماه مبارک رمضان کنار گذاشته است. در ایام ماه رمضان که قرار بود «این شب‌ها» 30 برنامه داشته باشد، با 15 برنامه روی آنتن رفت و در شب آخری هم که این برنامه پخش شد، به من گفتند اعلام کن از این پس «این شبها» قرار است هفتگی برنامه داشته باشد. اما بعد از آن این اتفاق نیفتاد و بدون اینکه کسی اعلام کند و گفت‌وگویی با من داشته باشد، ادامه برنامه متوقف شد».

این برنامه هم مانند رادیو هفت و دستان به خوبی توانسته بود خیلی عظیم مخاطبان خود را پیدا کند و در این هفت سال پیگیرانه پای برنامه‌اش بنشاند؛ اما گویا یکی از سیاست‌های جدید صدا و سیما ریزش مخاطب است. چه اینکه تا کنون نشان داده شده که با حذف این برنامه‌های پرمخاطب، فکری برای جایگزینی آن‌ها نشده و فقط جای خالی آن‌ها در تلویزیون است که خودنمایی می‌کند.

بد نیست محمد سرافراز و همکارانش بدانند که تنها با برند خندوانه نمی‌توانند مخاطبان را راضی نگه دارند، چه اینکه روشن است رسانه فراگیری چون صدا و سیما باید ذائقه مخاطبان مختلف از طیف‌های مختلف را تأمین کند. همانقدر که خندوانه موجب شادی و فرح بینندگان تلویزونی می‌شود، طیف مذهبی به دیدن برنامه‌های معارفی چون این شب‌ها، دوستداران فرهنگ به برنامه‌های فرهنگی چون دستان و رادیو هفت و ورزشی‌ها به دیدن برنامه‌ای چون فوتبال 120 علاقه دارند. برنامه‌های پر مخاطبی که خیلی آرام و بی سرو صدا از روی آنتن جمع شدند و هیچ توضیحی دقیقی در خصوص علت توقف پخش یا فکری برای جایگزینی آن‌ها دیده نمی‌شود.


ویدیو مرتبط :
هیچ وقت صدا و سیما پخش نکرد!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سرانجام قانون احقاق حق در برنامه های صدا و سیما اجرا شد



 

 

سرانجام قانون احقاق حق در برنامه های صدا و سیما اجرا شد

 

در روزهای اخیر، اتفاق خوبی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی رخ داد و آن اعتراف این رسانه به یک خطا و عذرخواهی بود. این موضوع در چارچوب قانون احقاق حق در صدا و سیما ارزیابی می شود.

ماجرا از این قرار بود که بخش «جهت اطلاع» از اخبار «20 و 30 » شبكه دو، طی روزهای گذشته با ارائه‌ی گزارشی از روز فلسفه، به اشتباه اعلام كرد كه زنگ روز فلسفه بدون حضور دانش‌آموزان توسط حداد عادل نواخته شد؛ این در حالی است كه خبرنگار صدا و سیما به دلیل دیر رسیدن به محل، موفق به ثبت تصویر نواختن زنگ فلسفه توسط حداد عادل در حضور دانش‌آموزان نمی‌شود؛ بنابراین از حداد عادل خواسته می‌شود كه بار دیگر برای ضبط این تصویر، زنگ را به صدا درآورد كه در تصویر ثبت شده توسط تلویزیون، دانش‌آموزی حضور نداشته است. اما بخش «جهت اطلاع» اخبار «20 و 30 » كه با نگاهی طنز به خبرهای هفتگی می‌پردازد، به اشتباه اعلام كرد كه زنگ فلسفه بدون حضور دانش‌آموزان توسط حداد عادل نواخته شد.

در پی بروز اشتباه در ارائه‌ی این خبر، شامگاه گذشته ـ پنج‌شنبه ـ «20 و 30» ضمن عذرخواهی چند باره از حداد عادل، با تصحیح خبر خود بر این نكته اذعان داشت كه مرتكب گاف شده است.

قانون احقاق حق در برنامه های صدا و سیما

متن قانون احقاق حق در صدا و سیما چنین است:

« چنانچه در برنامه‌های پخش شده سازمان ( اعم از خبری، گزارشی، تولیدی در قالب‌های مختلف بیانی ـ تصویری و نمایشی) از شبکه‌های محلی، سراسری و بین‌المللی و یا در اطلاعیه‌های صادره از سوی آن سازمان، مطالبی مشتمل بر توهین، افتراء یا خلاف واقع نسبت به هر شخص ( اعم از حقیقی یا حقوقی) باشد و یا به هر نحوی اظهارات اشخاص تحریف گردد مراحل ذیل برای احقاق حق طی خواهد شد:

مدعی می‌تواند اعتراض خود را کتباً به سازمان صدا و سیما منعکس نماید. سازمان صدا و سیما در صورت قبول اعتراض ظرف 24 ساعت پاسخ را به صورت عادلانه و حداقل دو برابر زمان اصل مطلب که از پنج دقیقه کمتر نباشد در همان برنامه و ساعت و در همان شبکه به صورت رایگان پخش نماید.

در صورت عدم توافق میان معترض و سازمان صدا و سیما، وی می‌تواند موضوع را برای رسیدگی به شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما به عنوان مرجع تشخیص وقوع توهین، افترا، تحریف یا خلاف واقع منعکس نماید و شورای نظارت نیز موظف است در اسراع وقت ( حداکثر 48 ساعت) به مسأله رسیدگی نموده و در صورتی که حق را به ذینفع داد نظر خود را به سازمان صدا و سیما ابلاغ کند و سازمان صدا و سیما موظف است پاسخ ذینفع را مشروط به آنکه متضمن توهین و افتراء به کسی نباشد حداقل دوبرابر مدت زمان مطالب اصلی که از پنج دقیقه کمتر نباشد و تا حداکثر 24 ساعت پس از دریافت پاسخ در همان برنامه و ساعت و در همان شبکه به طور رایگان پخش نماید.

شورای نظارت موظف است برای تحقق وظایف مندرج در این قانون ساز و کار لازم را فراهم سازد.

چنانچه سازمان صدا و سیما از اجرای مصوبه شورای نظارت خودداری نماید و یا شاکی نسبت به نظر شورای نظرات معترض باشد بنابر شکایت شاکی، شعبه خاصی که به این منظور تشکیل می‌شود، نسبت به موضوع خارج از نوبت ( حداکثر یک هفته) رسیدگی و حکم مقتضی را براساس این قانون صادر خواهد نمود.

صدا و سیما مکلف است نظر دادگاه را ظرف 24 ساعت اجرا کند و در صورت عدم اجرای حکم، متخلف به مجازات مستنکف از اجرای حکم دادگاه محکوم خواهد شد. »

یک اقدام و چند نکته

1- اینکه صدا و سیما به خاطر گاف یک خبرنگار خود، عذرخواهی نماید و در بخش های مختلف، سعی در جبران خطا نماید، فی نفسه اتفاق مبارکی است.

2- مدیران صدا و سیما فراموش نکنند که قانون مذکور فقط برای آقای حداد عادل وضع نشده و همه آحاد مردم می توانند از این حق قانونی بهره مند شوند.

3- در حالی این قانون درباره آقای حداد عادل - به درستی- اجرا شد که از زمان ابلاغ آن در مرداد 88 تاکنون افراد بسیاری در همین صدا و سیما در اخبار، مناظره ها، میزگردهای سیاسی و ... مورد اتهام قرار گرفتند اما برغم درخواست های مکررشان برای دفاع از خود، هرگز نتوانستند با  استناد به این قانون مترقی احقاق حق کنند. این سیاست یک بام و دو هوا هرگز نمی تواند در منظر ملت ایران، مقبول بیفتد.

وقتی مردم می بینند برای یک خطا ، آن هم در حد زدن زنگ یک مدرسه ، صدا و سیما بارها از شخص مربوطه عذرخواهی می کند اما در قبال سنگین ترین اتهامات اقتصادی ، سیاسی و امنیتی به افراد دیگر ، قانون احقاق حق را نادیده می گیرد و خود را به نشنیدن می زند ، با تمام وجود از تبعیض موجود آزرده خاطر می شود.

صدا و سیما نباید فراموش کند که عنوان "رسانه ملی" را یدک می کشد و یکی از الزامات رسانه ملی شدن نیز اجرای بی طرفانه این قانون درباره همه است...../تحلیل:عصرایران