اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

صداوسیما یک رسانه خصوصی شده است؟



اخبار,اخبار اجتماعی,آگهی‌های بازرگانی


اخبار اجتماعی - صداوسیما یک رسانه خصوصی شده است؟

مدت زیادی است كه تلویزیون به یك رسانه ملی و بازار تصویری تبلیغاتی برای اجناس تجاری و كالاهای دارویی تبدیل شده است...

ضمن آنكه حالا در پدیده‌ای جدید كارخانه‌داران، كاسبان و سرمایه‌داران نیز این اجازه را پیدا كرده‌اند كه از رسانه متعلق به عموم مردم ایران به عنوان تریبونی شخصی برای تبلیغ خود و حتی پخش مراسم قرعه‌كشی‌شان استفاده كنند؛ اتفاقاتی كم نظیر كه رسانه ملی را به یك شبكه خصوصی تبدیل كرده است؛ همه اینها در حالی است كه صدا و سیما در طول سال‌های اخیر حق پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی را منحصر به خود دانسته و در موارد مختلفی مخالف راه‌اندازی شبكه‌های خصوصی بوده است.

به نوشته جوان، تلویزیون این روزها دارد یك تنه جای خالی شبكه‌های خصوصی را پر می‌كند؛ در طول سال‌های اخیر، راه‌اندازی شبكه‌های رادیویی و تلویزیونی خصوصی دغدغه بسیاری از ارگان‌ها و سازمان‌ها بوده است اما صدا و سیما هیچگاه راغب به ایده راه‌اندازی شبكه‌های خصوصی نبود؛ شبكه خصوصی «عصر» نیز كه از سوی «سازمان هنری رسانه‌ای اوج» راه‌اندازی شده است برای آنكه بتواند از ایده به عمل تبدیل شود، راه طول و دراز دو ساله‌ای را طی كرده تا موافقت صدا‌و‌سیما جلب شود.

 

ممكن است بخشی از این بی‌میلی به محدودیت‌های فنی و كسری پهنای باند و مشكلات مالی صدا و سیما برای خرید پهنای باند برای این شبكه‌ها بازگردد اما شاید دلیل دیگر ترس صدا و سیما این باشد كه با آمدن شبكه‌های خصوصی، آگهی‌های بازرگانی شبكه ماهواره‌ای از رسانه ملی به رسانه‌های خصوصی شیفت شوند و سر صدا و سیما را بی‌كلاه بگذارند.

مخاطبان رسانه ملی در یك سال اخیر شاهد افزایش این قبیل تبلیغات در رسانه ملی بوده‌اند؛ بسیاری از مردم این تبلیغات نامتعارف را حاصل مشكل بی‌پولی می‌دانند كه باعث شد صدا و سیما در مواجهه با آن به سیم آخر بزند؛ با این حال هنوز كه هنوز است، كمتر بیننده‌ای این سطح از تبلیغات را در حد و اندازه رسانه‌ای محترم بر می‌شمارد كه متعلق به عموم مردم ایران است؛ به خصوص آنكه این آگهی‌ها گاهی حد خود را به عنوان یك گونه تبلیغاتی میان برنامه‌ای زیر پا می‌گذارند و در محتوای برنامه‌هایی مثل برنامه‌های آشپزی سرك می‌كشند و حتی در برنامه‌هایی مانند برنامه زنده «عمو پورنگ» تبدیل به یكی از بخش‌های مستقل و اصلی می‌شوند.

 

در مواردی حتی مخاطبان شاهد آن بوده‌اند كه برنامه‌های رسانه ملی برای پخش تبلیغ كلینیك‌های تخصصی یا چای‌های لاغری و غیره قطع شده است.

 

مطابق قانون اساسی، پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی به صورت انحصاری در اختیار صدا و سیما است و حتی نمونه‌هایی مانند «شبكه ایرانیان» و برخی شبكه‌های رادیویی نیز كه در سال‌های اخیر راه‌اندازی شدند، با مخالفت صدا‌و‌سیما به تعطیلی كشیده شدند اما امروز با وجود تبلیغاتی كه هیچ كس از آنها راضی نیست، صدا‌و‌سیما خود را به یكی از همان رسانه‌های خصوصی تبدیل كرده كه خودش سال‌ها با راه‌اندازی آنها مخالفت كرده است؛ این موضوع فلسفه انحصارگرایی رسانه ملی را زیر سؤال می‌برد.
 اخبار اجتماعی -  جوان

 


ویدیو مرتبط :
گزارش جنجالی صداوسیما از شرکت های خصوصی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دادستان تهران: رسانه ها وارد حریم خصوصی افراد نشوند



 

 

 

دادستان تهران: رسانه ها وارد حریم خصوصی افراد نشوند

 

دادستان عمومی و انقلاب تهران، دخالت در حریم خصوصی افراد را یکی از موارد قابل توجه رسانه ها و مطبوعات و یا ضررهای رسانه ای بیان کرد و گفت: رسانه ها نباید وارد حریم خصوصی افراد شوند.

عباس جعفری دولت آبادی در مراسم افتتاح دادسرای فرهنگ و رسانه با اشاره به چند نکته که باید مورد توجه جدی رسانه ها و مطبوعات قرار گیرد، افزود: این نکات ضرر رسانه ای است و برای مطبوعات، مسئولیت کیفری و مدنی خواهد داشت.

وی پوشاندن گناه را از مهمترین اصول سیاست جنایی اسلام بیان کرد و گفت: منتشر کردن یک عکس با وضع و شرایط خاص هم جرم است و از طرفی حیثیت افراد را خدشه دار می کند.

جعفری دولت آبادی با بیان اینکه امروز برخی رسانه ها درباره حریم خصوصی افراد بی باک عمل می کنند، افزود: ما این اقدام را سم مهلکی می دانیم.

دادستان عمومی و انقلاب تهران با اشاره به انتشار عکس برخی خانم ها در فیس بوک گفت: یک عکاس لاابالی این اقدام را انجام داده که برای خانواده ها مشکلاتی به بار آورده است.

وی نشر اکاذیب و افترا را یکی دیگر از موارد موهنی که باید مورد توجه مطبوعات و رسانه ها قرار گیرد، بیان کرد و افزود: بخش زیادی از پرونده ها هم در حوزه عمومی و هم خصوصی مربوط به این موضوع است.

جعفری دولت آبادی گفت: در حوزه عمومی، رویه ما این بوده است که اگر مطلبی بدون مجوز مقامات پنج گانه کشور منتشر شود، ما اقدام می کنیم.

وی گفت: اگر یکی از رؤسای قوا، مطلبی به صورت خصوصی مطرح کند، به معنای انتشار آن نیست و انتشار این مطالب مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

دادستان عمومی و انقلاب تهران، تحریک در حوزه امنیتی را یکی دیگر از خط قرمزهای مطبوعات بیان کرد و افزود: مطبوعات باید خط قرمزها را در حوزه امنیتی رعایت کنند و اقدامات تحریک آمیز در این خصوص انجام ندهند...../تحلیل:عصرایران