اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

صحنه هایی که با ستارگان جذاب تر می شوند


این روزها شاهد حضور پررنگ بازیگران شناخته شده سینما و تلویزیون در صحنه تئاتر هستیم؛ بازیگرانی كه برای حضور در فیلم‌های مختلف درآمدهای چندصد میلیونی دارند.

جام جم آنلاین: این روزها شاهد حضور پررنگ بازیگران شناخته شده سینما و تلویزیون در صحنه تئاتر هستیم؛ بازیگرانی كه برای حضور در فیلم‌های مختلف درآمدهای چندصد میلیونی دارند.

 شاید برای شما هم مثل ما سوال پیش بیاید كه این هنرمندان برای حضور در صحنه تئاتر چه مبالغی را دریافت می‌كنند؟


اغلب كارگردان‌ها می‌گویند كه این بازیگران برای حضورشان در تئاتر مبالغی را مطابق با قراردادهای تیپ تئاتر كه سقف آن 15 میلیون تومان است، دریافت می‌كنند، اما آیا می‌توان باور كرد كه چهره‌هایی چون مهناز افشار برای حضور یك ماهه‌ روی صحنه فقط 15 میلیون تومان دریافت كنند؟



ستاره‌ها حق دارند دستمزد بیشتری بگیرند

مائده طهماسبی، كارگردان تئاتر كه چندی پیش نمایش «كلمه، سكوت، كلمه» را در سالن ایرانشهر خانه هنرمندان روی صحنه برد، می‌گوید: این حرف و بحث‌ها از 15 سال پیش كه ما نمایش «شام آخر» را كار می‌كردیم، آغاز شد و هنوز هم ادامه دارد. به نظرم بازیگر، بازیگر است و حق دارد كه تجربه‌های متفاوتی داشته باشد. البته فكر می‌كنم این موضوع كه بازیگران سینما نباید یه تئاتر بیایند دیگر حل شده و نیاز به طرح و بررسی ندارد.

او ادامه می‌دهد: به نظر من، وقتی چهره‌ای مانند محمدرضا گلزار در یك فیلم سینمایی بازی می‌كند، حق‌دارد كه نسبت به دیگر بازیگران دستمزد بالاتری بخواهد. مردم دوستش دارند و ستاره‌شان است و به واسطه حضورش در یك فیلم افراد بیشتری به سینماها می‌آیند و فیلم فروش بیشتری خواهد داشت.

این كارگردان تئاتر ادامه می‌دهد: این قاعده در عرصه تئاتر هم همین طور است. وقتی مهناز افشار قرار است در یك تئاتر بازی كند، باید دستمزد بیشتری طلب كند، چون آنها كه اهل تماشای تئاتر هم نیستند، به واسطه نام او به تماشای تئاتر می‌آیند.

او درباره دستمزد بازیگران تئاتر خودش هم می‌گوید: بازیگران سینما هیچ كدام برای پول به تئاتر نمی‌آیند، خودشان بهتر از همه می‌دانند كه در تئاتر از پول خبری نیست. بازیگران من هم از رامین ناصرنصیر و امیرحسین رستمی گرفته تا سایر اعضای گروه همه مبلغی به مراتب پایین‌تر از سقف قرارداد تیپ دریافت كردند.

همه چیز را شفاف اعلام كردم

رضا حداد، كارگردان تئاتر «آمدیم نبودید رفتیم» اواخر سال گذشته كار خود را اجرا كرد و با استقبال بسیار خوبی هم از جانب مخاطبان حرفه‌ای تئاتر و همچنین مردم مواجه شد. او درباره این موضوع می‌گوید: ما هیچ‌گونه حمایت و كمكی را از مركز هنرهای نمایشی دریافت نكرده بودیم و تهیه‌كننده خصوصی داشتیم.

 درباره دستمزد بازیگران هم از نظر من اعلام مبلغ مشكلی ندارد، اما این كار را نمی‌كنم، چون ممكن است بازیگران دوست نداشته باشند این موضوع به صورت رسانه‌ای اعلام شود.


حداد درباره جمع هزینه‌های نمایش «آمدیم نبودید رفتیم» اظهار می‌كند: من برای اولین بار اعلام می‌كنم كل هزینه این تئاتر 390 میلیون تومان شده است.

حداد باز هم توضیح می‌دهد: در كار ما قرار بود هر یك از بازیگران اسپانسری برای گروه جذب كنند و از آن اسپانسر هم مبلغی دریافت كنند. درباره مهناز افشار هم همین اتفاق رخ داد، وگرنه بنده هیچ مبلغ اضافه‌تری نسبت به سقف قراردادهای تیپ به ایشان نپرداختم.

این كارگردان در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌كه آیا دستمزد بازیگران تئاتر بر مبنای قراردادهای تیپ تئاتر پرداخت شده یا نه؟ می‌گوید: دستمزدها در مواردی كمتر از سقف بالای این قراردادها هم پرداخت شده است!

سهم مركز هنرهای نمایشی از بودجه تئاتر

گروهی دیگر از تئاترهایی كه روی صحنه می‌روند با تصویب شورای حمایت از بودجه دولتی بهره‌مند می‌شوند، بودجه‌ای كه به گفته قادر آشنا مدیر مركز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد درمواردی به حدود 300 میلیون تومان هم رسیده است، اگرچه امیر دژاكام به عنوان یكی از كسانی كه از این بودجه برخوردار شده به همین موضوع هم انتقادهایی دارد.

این كارگردان باسابقه تئاتر چندی پیش تئاتر «ساقی» را روی صحنه داشت. او می‌گوید: به جای بررسی میزان دستمزد بازیگران تئاتر‌ها به این بپردازید كه چرا مركز هنرهای نمایشی بودجه ما را نمی‌دهد تا دستمزدشان را پرداخت كنیم!

این كارگردان ادامه می‌دهد: كارگروه تخصصی هزینه‌های نمایش ما را محاسبه كرد و به شورای حمایت ارجاع داد. اما شورای حمایت تنها با 70 درصد مبلغ برآورد شده موافقت كرد، اما تا این لحظه تنها هزینه‌های صحنه و دكور را به ما پرداخت كرده و من هنوز نتوانسته‌ام دستمزد بازیگرانم را پرداخت كنم.

به گفته دژآكام، با این‌كه دو ماه پیش اجرا به پایان رسیده، هنوز هیچ خبری از پرداخت هزینه‌هایی كه شورای حمایت آنها را تصویب كرده نشده است.

شكایت از یك كارگردان


در این میان بازار رنجش میان بازیگران و كارگردان‌های تئاتر هم داغ است تا آنجا كه كار به شكایت هم كشیده می‌شود؛ هفته پیش یكی از بازیگران تئاتر گفت: از یكی از كارگردانان به دلیل پرداخت نكردن دستمزد به خانه تئاتر شكایت كردم. اگرچه روز گذشته باخبر شدیم این ماجرا به خیر و خوشی به پایان رسیده است.


ویدیو مرتبط :
صحنه هایی جذاب از پشت صحنه دزدان دریایی کارائیب 4

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عجیب ترین صحنه‌ی دیدار ستارگان (عکس)



اخبار,اخبار ورزشی,افشاریان

افشاریان در یک تصمیم عجیب ویکتور بایا را برای لحظاتی اخراج کرد.

خداداد افشاریان در صحنه ای عجیب ویکتور بایا را از مین بازی اخراج کرد.در حالی که دو تیم منتخب جهان و منتخب ایران برای بازی خیرخواهانه به دیدار یکدیگر رفته بودند این تصمیم عجیب پس از چند ثانیه توسط خود افشاریان عوض شد و کارت قرمز بایا به زرد تبدیل شد.

اخبار ورزشی - ورزش سه