اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

صالحی: می‌توان به آینده امیدوار بود



اخبار,اخبارسیاسی,علی‌اکبر صالحی

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: توصیۀ ما به کشورهای غربی از جمله آمریکا آن است که اگر در پیِ جبران مافات هستند به تجدیدنظر در رفتار خود پرداخته و دست دوستی خود را به سوی ملّت ایران دراز کنند.

به گزارش ایسنا  علی‌اکبر صالحی درباره دلایل حمایت ایالات متحده از منافقین اظهار کرد: یکی از نقاط ضعف برخی از کشورهای غربی، عدم درک آنان از واقعیّت‌های موجود در جامعۀ ماست. آنان از نفرت عمیق ملّت ایران از گروهک‌های تروریستی بویژه گروهک تروریستی منافقین ناآگاه هستند. برخی از این دولت‌ها از جمله آمریکا گمان می‌کنند که این عناصر خودفروخته می‌توانند به پیشبرد اهداف آنان در خاورمیانه یاری رسانند. البته با گذشت زمان، حقّانیت نظام اسلامی بیش از پیش بر همگان آشکار شده است. توصیۀ ما به کشورهای غربی از جمله آمریکا آن است که اگر در پیِ جبران مافات هستند به تجدیدنظر در رفتار خود پرداخته و دست دوستی خود را به سوی ملّت ایران دراز کنند.

وی درباره نقش کشورهای غربی در حمایت از گروه‌های مخالف و تروریستی علیه ایران نیز گفت: کشورهای غربی به رغم ادعاهای فراوان در مبارزه با تروریسم از کارنامۀ درخشانی در این زمینه برخوردار نیستند. مهمترین مشکل این کشورها اعمال استانداردهای دوگانه در قبال بسیاری از موضوعات است. آن‌ها خود به نیکی می‌دانند که ایران اسلامی خود بزرگترین قربانی تروریسم است؛ امّا اعتراف به این نکته در بسیاری از مواقع با منافع و مصالح آنان سازگار نیست. شاید برخی از این کشورها در محدودۀ سخن و ادّعا با ایران و خانواده‌های قربانی ترور ابراز همدردی می‌نمایند امّا در عمل مشاهده می‌کنیم که برخی از گروه‌های تروریستی و عناصر آنان در کشورهای غربی به فعالیّت می‌پردازند و خود را به عنوان آزادیخواه جلوه می‌دهند. معتقدم کشورهای غربی باید برای حفظ جایگاه خود به تجدید نظر در این زمینه بپردازند.

وی درباره جایگاه سازمان‌های بین‌المللی همانند سازمان ملل در حمایت از کشورهای قربانی تروریسم گفت: اگرچه نمی‌توان به تمامی انتظار داشت که دولت‌های غربی در این زمینه به طور صادقانه و واقع‌بینانه وارد عمل شوند، امّا از سازمان‌های بین‌المللی انتظار می‌رود که به بازنگری در جایگاه خود بپردازند. ما می‌دانیم که دولت‌های غربی در پیِ تأمین منافع خود بوده و چندان نگران حمایت از قربانیان تروریسم نیستند امّا داستان سازمان‌های بین‌المللی به ویژه سازمان ملل متّحد، حکایت دیگری است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد:‌ فلسفۀ وجودی این سازمان‌ها ورود بیطرفانه و پدرانه به حوزه‌هایی از این دست است. چنانچه این سازمان‌ها به ابزار دست قدرتمندان تبدیل شوند، از انجام وظیفۀ خطیر خویش باز خواهند ماند. ما در عمل مشاهده می‌کنیم که اعتماد افکار عمومی در سطح جهانی به این نهادها و سازمان‌ها دچار خدشه شده است که این نکته مایۀ تأسّف است.

وی درباره نقش اندیشکده‌ها و مراکز مطالعاتی غربی یا غیرغربی در ترسیم سیاست‌های کشورها در مواجهه با تروریسم یا حمایت از آن اظهار کرد: معتقدم که چندان نمی‌توان به نقش‌آفرینی دولت‌های غربی و حتّی سازمان‌های بین‌المللی در این عرصه امیدوار بود امّا داستان نقش‌آفرینی اندیشکده‌ها و مراکز مطالعاتی مستقل، به کلی متفاوت است. اگر اصحاب معرفت و اساتید و پژوهشگران خیراندیش وارد این میدان شوند و افکار عمومی را نسبت به حقایق امور آگاه نمایند، دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی مجبور خواهند بود که خود را در مقام پاسخگویی بیابند. در این میان حضور متفکّران و اندیشمندان مسلمان از اهمیّت ویژه‌ای برخوردار است. امیدواری ما هم آن است که شاهد یک جنبش فکری و فرهنگی در این عرصه باشیم.

وی هم‌چنین در ارزیابی از نقش برخی کشورهای منطقه‌ای در حمایت از جریان‌های افراطی تکفیری و دلایل سکوت یا عدم واکنش مناسب غرب گفت: متأسفانه، برخی از کشورهای منطقه با حمایت از جریان‌های افراطی و تکفیری خواسته یا ناخواسته آب به آسیاب دشمنان اسلام می‌ریزند. شاید برخی از این کشورها گمان می‌کنند که برای مدّتی می‌توانند از این جریان‌های افراطی برای پیشبرد مقاصد خود استفاده کنند امّا اسناد و شواهد تاریخی گواه این حقیقت هستند که حامیان و مدافعان این جریان‌های واپسگرا خود روزی در دام آن‌ها گرفتار خواهند آمد. آن‌چه که در این میان بر تأسّف ما می‌افزاید سکوت کشورهای غربی و عدم واکنش جدّی از سوی آنان است. شاید آنان گمان کنند که با حضور جریان‌های تکفیری در بخش‌هایی از جهان اسلام مشکل نخواهند داشت و دامن آنان از این آتش دور خواهد ماند، امّا باید بدانند که این تصوّری ناصواب است. عقلای قوم در جهان غرب به نیکی می‌دانند که آتش این فتنه می‌تواند دستاوردهای فنّی و مدنی آنان را در خود بسوزاند.

معاون رئیس جمهور هم‌چنین درباره ایران‌هراسی و نقش آن در مشروعیّت‌بخشی به گروه‌های مخالف برای فعالیّت علیه ایران تصریح کرد: شاید با قاطعیّت بتوان گفت که پروژۀ ایران‌هراسی به هیچ وجه یک طرح و برنامۀ جدید نیست. در واقع با پیروزی نهضت اسلامی و استقرار نظام مقدّس جمهوری اسلامی، پروژه ایران‌هراسی و دشمنی با ایران به عنوان پرچمدار اسلامِ رهایی‌بخش در دستور کار بسیاری از دشمنان قرار گرفت. اکنون نیز در ادامۀ همان سیاست شکست خورده عدّه‌ای از خطر هلال شیعی صحبت به میان می‌آورند، امّا امروزه بر بسیاری از ناظران تیزبین آشکار شده است که یکی از دلایل اصلی دامن زدن به پروژه ایران‌هراسی مشروعیّت‌بخش به گروه‌های مخالف ایران است. خوشبختانه علیرغم تبلیغات زیاد و صرف هزینه‌های بسیار، پیشبردِ این پروژه با شکست مواجه شده است.

وی درباره عملکرد و نقش رسانه‌های غربی در مبارزه با تروریسم گفت: اگر به فلسفۀ ایجاد وسائل ارتباط جمعی و رسانه‌ها نگاه کنیم، درخواهیم یافت که مهمترین وظیفۀ این‌گونه نهادها آگاهی‌بخشی به آدمیان و آماده ساختن آنان برای مقابله با خطرات پیشِ روی جامعۀ بشری است. اگر رسانه‌ها نتوانند هویّت مستقل خود را از گزند خطرات مصون بدارند، از فلسفۀ وجودی خود تهی خواهند شد. جای دریغ و افسوس است که امروزه صاحبان ثروت و کلان سرمایه‌داران غربی راهبرد اصلی بسیاری از رسانه‌ها را در کشورهای غربی و حتی غیرغربی تعیین می‌نمایند. در این کشمکش نقش رسانه‌های مستقل و اخلاق‌مدار مانند رسانه‌های کشورمان از اهمیّت بسزایی برخوردار است.

وی در اهمیّت همگرایی کشورهای منطقه‌ای و جهانی در مواجهه با تروریسم اظهار کرد: همانگونه که می‌دانید جناب آقای دکتر روحانی ریاست محترم جمهوری، سال گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل متّحد، پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ضرورت همگرایی و همراهی جهانی در مواجهه با افراط‌گرایی و تروریسم را مطرح کرد. این پیشنهاد با استقبال بسیاری از دولت‌ها مواجه شد و نشان داد که در سایۀ تعالیم اسلامی و در پرتو آموزه‌های مشترک جامعۀ بشری، می‌توان به آینده امیدوار بود. ما نباید این حقیقت را فراموش کنیم که پیامبر عظیم الشأن ما "رحمه للعالمین" است. او رحمتی است که از جانب خداوند برای رستگاری بشریّت نازل شده است. برخورداری از این ثروت بیکران معنوی ما را در نقش‌آفرینی شایسته در این عرصه یاری خواهد رساند.

وی درباره «تروریسم خوب» و «تروریسم بد» از منظر غرب، دلایل تقسیم‌بندی و چرایی دوگانگی در این باره اظهار کرد: معتقدم یکی از دلایل وجود تقسیم‌بندیهای مصنوعی مانند «تروریسم خوب» و «تروریسم بد» عدم پرداختن به این موضوعات از منظری عقلانی و فلسفی است. باید به این موضوع پرداخته شود که آیا می‌توانیم از «سرقت خوب» و یا «سرقت بد» صحبت کنیم؟ چنانچه موضوعی در ماهیّت خود و از بُن و بنیاد قابل توجیه منطقی و عقلانی نباشد، قابل تقسیم‌بندی به خوب و بد نیست. متأسّفانه این یکی از مغالطه‌های رایج در فرهنگ غربی است. آن‌ها خود نیز به مضحک بودن این تقسیم‌بندی آگاهند، امّا منافع سیاسی و اقتصادی بسیاری را در جهان برآن می‌دارد تا به دستاویز مغالطاتی از این دست، به پیشبرد اهداف خود بیاندیشند.

وی تصریح کرد: ریشۀ این دوگانگی در نیرنگی است که در بیان و زبان سردمداران برخی کشورهای مدّعیِ حقوق انسان نهفته است. بر اهل خرد و تعقّل فرض است تا پرده از مغالطات این سیاست پیشگان بردارند و زنگ خطر را به صدا درآورند. این آتشی است که می‌تواند همۀ ما را در خود بسوزاند. اکنون زمان انتخاب است و فردا بی‌گمان دیر خواهد بود.

معاون رئیس جمهور کشورمان درخصوص برگزاری دومین کنگره بین‌المللی 17000 شهید ترور و نقش آن در مبارزه با تروریسم و حمایت از قربانیان ترور گفت: بزرگترین اولویت ما در برگزاری چنین کنگره‌ها و نشست‌هایی، تبیین دیدگاه عمیق و ژرف اسلام ناب در مقابله با تروریسم است. در روایات و منابع اصیل اسلامی به نقل از بزرگان و پیشوایان دینی ما آمده است که هرگونه قتل و یا کشتن افراد بطور ناگهانی و با ایجاد ارعاب، حرام است.

 

در بسیاری منابع معتبر تاریخی و دینی آمده است که برخی از مسلمانان در برهه‌هایی تصمیم می‌گرفتند تا نسبت به ترور دشمنان اسلام و اهل بیت(ع) اقدام نمایند، امّا با واکنش منفی آن بزرگواران مواجه می‌شدند. باید گفت که بر پایۀ اسناد و مستندات تاریخی، دامان اسلام بویژه مکتب خاندان نبوّت از آلودگی به چنین گناهان بزرگی یکسره پاک است. این حقیقت می‌تواند بعنوان یک منبع فرهنگی در مبارزه با ترور و تروریسم مورد تأکید قرار گیرد.


 اخبار سیاسی - ایسنا 


ویدیو مرتبط :
آیا می توان آینده را پیش بینی کرد؟ آیا پیش گویی درسته؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هواداران پرسپولیس، امیدوار به آینده



هواداران پرسپولیس دوباره با روحیه‌ای بالا تیمشان را تشویق می‌کنند.

هواداران پرسپولیس , پرسپولیس , تیم های فوتبال

هواداران پرسپولیس

هواداران پرسپولیس , پرسپولیس , تیم های فوتبال

مانوئل ژوزه

هواداران پرسپولیس , پرسپولیس , تیم های فوتبال

هواداران پرسپولیس مقابل ورزشگاه درفشی فر

پس از کسب پیروزی مقابل آلومینیوم هرمزگان، هواداران پرسپولیس به آینده امیدوار شده اند و با روحیه ای بالا به ورزشگاه درفشی فر می روند تا تیم محبوب خود را تشویق کنند. دیروز هم هوادارانی که به درفشی فر رفته بودند، بنرهایی در دست داشتند که نشان می داد برد مقابل آلومینیوم، آن ها را به وجد آورده است.

منبع:khabaronline.ir