اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

صالحی در جمع خبرنگاران خبر داد: اعتراف آژانس به همکاری خوب ایران با NPT/ اولویت ساخت نیروگاه‌ هسته‌ای در خلیج فارس



آژانس بین اللملی,انرژی هسته ای ایران

صالحی در جمع خبرنگاران خبر داد:
اعتراف آژانس به همکاری خوب ایران با NPT/ اولویت ساخت نیروگاه‌ هسته‌ای در خلیج فارس

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ایران به عنوان یک کشور عضو NPT با آژانس همکاری خوبی داشته و این مورد اعتراف خود این سازمان است.

به گزارش فارس علی‌اکبر صالحی، پیش از ظهر امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران بر اساس مصالح ملی و مصلحت کشور تصمیم می‌گیرد و خیلی به صحبت‌های دیگران توجه ندارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: مسئولان نظام بر اساس منفعت کشور و مصالح ملی عمل می‌کنند؛ بسیاری از افراد حرف می‌زنند اما این ملاک عمل نیست.

صالحی در ادامه سخنان خود در خصوص رابطه با‌ آژانس نیز یادآور شد: ما به عنوان یک کشور عضو NPT با آژانس همکاری خوبی داشتیم و این مورد اعتراف آنها است.

وی اضافه کرد: یک موردی که باید بین ما و آژانس حل شود که البته ارتباطی به صلح‌آمیز بودن انرژی هسته‌ای ندارد، PMD است که آن مطالبات ادعایی است و بحث کلاهک هسته‌ای یا موشک را مطرح می‌کند اما چون ما به فعالیت‌هایمان اعتماد داریم ذر راستای شفاف سازی برای همکاری با آژانس اعلام آمادگی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در همین راستا جلساتی داشتیم و ظرف دو هفته آینده مجددا جلسه خواهیم داشت و امیدواریم در این جلسات چارچوب کاری را تنظیم کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که خط تولید UO2 به کجا رسیده است افزود: ما اعلام کردیم که تولید UO2 از UO6 غنی شده در دست انجام است و امیدواریم ظرف دو سه ماه آینده این خط کامل شود و فرآیند تولید سوخت نیروگاه بوشهر را کامل کنیم.

 وی در پاسخ به این سوال که آیا ساخت نیروگاه‌های جدید مورد توجه است یادآور شد: ساخت نیروگاه در کرانه‌های خلیج فارس و کرانه‌های دریای خزر و مرکز کشور مدنظر است ولی اولویت را در کرانه‌های خلیج فارس قرار دادیم چون می خواهیم بحث آب شیرین‌کن را برای تامین آب موردنیاز استان‌های جنوبی هموار کنیم./فارس

 


ویدیو مرتبط :
ERP در شورای همکاری خلیج فارس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گزارش کامل از جلسه هیئت دولت در روز چهارشنبه/صالحی‌: اولویت ساخت نیروگاه‌ هسته‌ای در خلیج فارس



 جلسه هیئت دولت در روز چهارشنبه

گزارش کامل از جلسه هیئت دولت در روز چهارشنبه
صالحی‌: اولویت ساخت نیروگاه‌ هسته‌ای در خلیج فارس/ آخرین توفیق «توفیقی» در جلسه هیئت دولت

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، رئیس سازمان انرژی اتمی، وزیر راه و شهرسازی، سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان محیط‌ زیست در جلسه روز چهارشنبه هیئت دولت در جمع خبرنگاران حضور یافتند.

به گزارش خبرگزاری فارس، جلسه چهارشنبه هیئت دولت به ریاست حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور برگزار شد.

سیدرضا صالحی‌امیری وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، جعفر توفیقی سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط‌ زیست از کسانی بودند که در جمع خبرنگاران حضور یافتند.

آخوندی: مسکن مهر باید متوقف شود
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در پایان جلسه هیئت دولت با حضور در جمع خبرنگاران در خصوص مسکن مهر اظهار داشت: این خانه‌سازی‌ها در ظاهر به نفع مردم است اما در واقع گرفتار کردن دولت‌های آینده و مردم است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از این واحدهای مسکونی ساخته شده فاقد آب، گاز و سیستم آب و فاضلاب و خدمات هستند و دولت به شدت درگیر این کار است.

آخوندی تصریح کرد: بنده در برنامه اولیه خود نیز اعلام کردم که دولت جدید به تعهدات قبلی پایبند است اما مسکن مهر طرح چندان جالبی نبوده که ادامه یابد و باید متوقف شود.

وی تصریح کرد: در مکان‌های نامناسب چندین هزار واحد مسکونی ایجاد شده است، مسکن فقط یک چهاردیواری یا خانه نیست بلکه مردم خدمات مختلف،روابط اجتماعی درست و امکانات حمل و نقل مناسب می‌خواهند.

وی در پاسخ به این سوال که در برخی نقاط بیش از مبلغ قرارداد از متقاضیان مسکن مهر مطالبه می‌کنند، آیا این اقدامات مورد تاکید شما است، افزود: اینها طرح‌های دولتی نیست و اساس کار این است مبلغی را مردم بگذارند و مبلغی را بانک‌ها تا مسکن ساخته شود و  این پروژه‌ها دولتی نیست که از دولت پرسیده شود، اما چون پیشتاز این طرح دولت قبل بوده ما نسبت به تغییر قیمت‌ها تا این لحظه مقاومت کرده‌ایم و گفته‌ایم تغییر قیمت صورت نگیرد اما آمارها نشان می دهد 40 درصد تورم داشته‌ایم،تا این لحظه به همه پیمانکاران اعلام کردیم که همه موظفند به قرارداد خود پایبند باشند تا قراردادها جابجا نشوند.

*توفیقی: روحانی بنا به مصلحت خودش مرا معرفی به مجلس نکرد
همچنین جعفر توفیقی سرپرست وزارت علوم،تحقیقات و فناوری در حاشیه جلسه دولت اظهار داشت: 400 دانشجوی ستاره‌دار از سال 90 تا 92 داشتیم که به تحصیل بازگشتند. سرپرست وزارت علوم همچنین گفت: پرونده دانشجویان مربوط به سال‌های قبل نیز در حال رسیدگی است. وی در پاسخ به سوالی درباره معرفی نشدنش به عنوان وزیر پیشنهادی علوم تصریح کرد: روحانی بنا به مصلحت خودش مرا معرفی به مجلس نکرد.

*اعتراف آژانس به همکاری خوب ایران/ اولویت ساخت نیروگاه‌ هسته‌ای در خلیج فارس
علی‌اکبر صالحی، نیز در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران بر اساس مصالح ملی و مصلحت کشور تصمیم می‌گیرد و خیلی به صحبت‌های دیگران توجه ندارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: مسئولان نظام بر اساس منفعت کشور و مصالح ملی عمل می‌کنند؛ بسیاری از افراد حرف می‌زنند اما این ملاک عمل نیست.

صالحی در ادامه سخنان خود در پاسخ به این سوال که از طرف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سیگنال‌های مثبتی دریافت می‌شود؛ به نظر شما چرا چنین شده است، یادآور شد: ما به عنوان یک کشور عضو NPT با آژانس همکاری خوبی داشتیم و این مورد اعتراف آنها است.

وی اضافه کرد: یک موردی که باید بین ما و آژانس حل شود که البته ارتباطی به صلح‌آمیز بودن انرژی هسته‌ای ندارد، PMD است که آن مطالبات ادعایی است و بحث کلاهک هسته‌ای یا موشک را مطرح می‌کند که البته این موضوع طبق اساسنامه آژانس، ربطی به آژانس بین‌المللی اتمی پیدا نمی‌کند اما چون ما به فعالیت‌هایمان اعتماد داریم ذر راستای شفاف سازی برای همکاری با آژانس اعلام آمادگی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در همین راستا جلساتی داشتیم و ظرف دو هفته آینده مجددا جلسه خواهیم داشت و امیدواریم در این جلسات چارچوب کاری را تنظیم کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که خط تولید UO2 به کجا رسیده است افزود: ما اعلام کردیم که تولید UO2 از UO6 غنی شده در دست انجام است و امیدواریم ظرف دو سه ماه آینده این خط کامل شود و فرآیند تولید سوخت نیروگاه بوشهر را کامل کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ساخت نیروگاه‌های جدید مورد توجه است یادآور شد: ساخت نیروگاه در کرانه‌های خلیج فارس و کرانه‌های دریای خزر و مرکز کشور مدنظر است ولی اولویت را در کرانه‌های خلیج فارس قرار دادیم چون می خواهیم بحث آب شیرین‌کن را برای تامین آب موردنیاز استان‌های جنوبی هموار کنیم.

صالحی در پاسخ به این سوال که چه چیزی ممکن است مذاکرات را به هم بریزد گفت: ما باید در درون کشور انسجام کامل داخلی داشته باشیم که دولت یازدهم مشغول حل و فصل این موضوع است.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: ما به آینده مذاکرات امیدواریم و ان‌شاءالله انسجام داخلی در جهت پیشبرد این امر باشد. دیگران در خارج از کشور خیرخواه ما نیستند و نمی‌خواهند جمهوری اسلامی از پرونده‌های تصنعی خارج شود.

صالحی در پایان خاطرنشان کرد: از رژیم صهیونیستی تا دیگران، نمی‌خواهند جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌المللی و تعاملات سیاسی و تجاری از جایگاه بالاتری برخوردار شود و به همین خاطر فشار می‌آورند و موانع ایجاد می‌کنند ولی ما به لطف خداوند متعال و ارشادات مقام معظم رهبری و جدیت دولت یازدهم، مطمئن هستیم که از این پرونده به صورت برد - برد عبور می‌کنیم و البته یک برد ما برد جمهوری اسلامی و طرف مقابل و یک برد، برد جامعه بین‌المللی و آژانس بر تقویت ان‌.پی‌.تی است.

*صالحی‌امیری:تشکیل کمیته‌ای برای سالم‌سازی محیط ورزشی/ فدراسیون‌ها دیگر با سرپرست اداره نمی‌شوند
سید‌رضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به جدول برنامه ریزی شده برای مشخص انتخابات فدراسیون ها گفت: انتخابات در 13 فدراسیون برگزار خواهد شد و تاکنون انتخابات فدراسیون‌های شنا و چوگان برگزار و رئیس آنها مشخص شده است.

وی تصریح کرد: قرار است روسای باقی فدراسیون‌ها نیز تا پایان اسفند 93 از طریق انتخابات، مشخص شوند.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان ادامه داد: مکانیزمی است که تا پایان اسفند هر رئیسی که 4 سالش تمام شود در روز آخر مسئولیتش انتخابات برگزار خواهد شد و رئیس آینده فدراسیون انتخاب می‌شود، از این رو هیچ فدراسیونی دیگر با سرپرست اداره نمی‌شود.

صالحی امیری در ادامه تصریح کرد: کمیته‌ای در ورزش برای سالم‌سازی محیط ورزشی با مکانیزم‌های سیستمی، انضباطی و مالی مشخص تعیین کرده‌ایم که جلوی بروز فساد در ورزش را بگیرد و این به جای برخوردهای پلیسی کوتاه‌مدت خواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همکاران ما در جامعه فوتبال سالم هستند و نباید عملکرد چند نفر یا چند ده نفر باعث شود خدمات پاک بقیه در این عرصه مخفی شود.

*رحمانی فضلی: استاندار جدیدی در جلسه هیئت دولت منصوب نشد
همچنین عبدالرضا رحمانی فضلی در حاشیه جلسه هیات دولت در روز چهارشنبه در پاسخ به این سوال که آیا در جلسه امروز هیات دولت استاندار جدیدی منصوب شد یا خیر؟ گفت: در جلسه امروز هیچ استاندار جدیدی منصوب نشد.

به گزارش فارس، رحمانی فضلی پیش از این در پاسخ به انتقادات درباره تاخیر در روند انتصاب استانداران، روند بررسی و انتصاب استانداران جدید را منطقی توصیف کرده بود.

ابتکار: پیگیر وضعیت یوزپلنگ آسیایی هستیم
معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه کاهش آلودگی شهر تهران، در عالی‌ترین سطح مورد توجه ماست، اظهارداشت: هفته آینده با حضور وزرای مربوطه و همچنین شهرداری تهران و دیگر مسئولان مربوطه جلسه‌ای در ارتباط با آلودگی تهران و تلاش برای کاهش آن برگزار خواهیم کرد.

وی با تأکید بر اینکه 7 شهر ایران به عنوان شهرهای آلوده محسوب می‌شوند، گفت: برنامه‌هایی برای کاهش آلودگی این شهرها داریم.

ابتکار ادامه داد: در سال‌های گذشته برنامه‌هایی برای کاهش آلودگی این شهرها وجود داشت که متاسفانه همه برنامه‌ها متوقف شده بود و در تلاش هستیم که این برنامه‌ها را دنبال کنیم.

وی در ادامه به نقش و مشارکت مردم در راستای کاهش آلودگی اشاره کرد و افزود: استفاده شهروندان از حمل‌ونقل‌های عمومی به منظور کاهش آلودگی بسیار اهمیت دارد.

ابتکار در ادامه به اهمیت حفظ تنوع زیستی در سطح کشور اشاره کرد و درباره وضعیت یوزپلنگ آسیایی در کشور نیز گفت: پیگیر وضعیت یوزپلنگ آسیایی هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ‌سیاست‌گذاری‌های مربوطه در بخش حیات وحش و تنوع زیستی را دنبال می‌کنیم.

جای خالی «نوبخت» در جمع خبرنگاران/ آخرین توفیق «توفیقی» در جلسه هیئت دولت

جلسه روز چهارشنبه هیئت دولت با حاشیه‌هایی همراه بود که در ادامه می‌آید.

*جلسه چهارشنبه هیئت دولت به ریاست حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور برگزار شد.
*سیدرضا صالحی‌امیری وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، جعفر توفیقی سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط‌ زیست از کسانی بودند که در جمع خبرنگاران حضور یافتند.

*اولین وزیری که به نظر می‌رسید عجله زیادی هم داشت و قبل از پایان جلسه از ساختمان هیئت دولت خارج شد  مصطفی پورمحمدی بود؛ خبرنگاران از وی برای پاسخ به سؤالاتشان دعوت کردند اما وی به سرعت از حیاط دولت خارج شد.

* محمدعلی نجفی رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز که این روزها به دلیل اظهارنظرش درباره «قلیان» سوژه داغ رسانه‌ها شده در جمع خبرنگاران حاضر نشد و تنها از دور برای عکاس‌ها دست تکان داد.

*علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و جعفر توفیقی سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حالی که مشغول صحبت بودند از ساختمان هیئت دولت بیرون آمدند؛ توفیقی گرچه مثل قبل خیلی تمایل به حضور در میان خبرنگاران را نداشت اما باز هم به میان آنان آمد و گفت: معرفی نشدن من به عنوان وزیر علوم بنابر مصلحت خود رئیس‌جمهور بود.

*البته شاید این آخرین توفیق توفیقی برای حضور در هیئت دولت بود چراکه روز یکشنبه 5 آبان‌ماه جلسه رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی برگزار خواهد شد.

*روز کم‌خبر دولت در حالی به پایان رسید که دلیل اصلی آن را باید غیبت محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت دانست؛ وی چهارشنبه به عنوان نماینده دولت در جلسه بررسی لایحه اصلاحیه بودجه سال 92 در مجلس حضور داشت.

*شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری که اخیراً 18 نفر از نمایندگان مجلس درخصوص برخی اظهارنظرهایش به رئیس‌جمهور تذکر داده بودند، برای خروج از حیاط هیئت دولت به جای سمت چپ، از سمت راست حیاط دولت خارج شد که از وی خواسته شد از سمت چپ حیاط دولت را ترک کند.

/فارس