اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

صالحی: تعداد سانتریفیوژها به «سو» بستگی دارد



اخبار,اخبارسیاسی, سانتریفیوژها


 اخبار سیاسی - صالحی: تعداد سانتریفیوژها به «سو» بستگی دارد

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره ادعای رسانه‌های غربی مبنی بر طرح موضوع تعداد سانتریفیوژها در مذاکرات، گفت: تعداد سانتریفیوژها به مقدار "سو"ی آنها بستگی دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره ادعای رسانه‌های غربی مبنی بر طرح موضوع تعداد سانتریفیوژها در مذاکرات، گفت: تعداد سانتریفیوژها به مقدار "سو"ی آنها بستگی دارد.

به گزارش ایسنا، علی اکبر صالحی در حاشیه مراسم ختم آیت‌الله گیلانی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ما نیاز عملی خودمان در ارتباط با غنی‌سازی را طبق برنامه اقدام مشترک ژنو انجام می دهیم.

وی افزود: همان طور که مقام معظم رهبری اعلام کردند، 190هزار سو برای سوخت سالانه نیروگاه‌های تهران، اراک و بوشهر نیاز داریم. اینطور که این تعداد سانتریفیوژ برای 190هزار سو لازم است که بستگی به قدرت سانتریفیوژها دارد.

صالحی گفت: اگر از سانتریفیوژهای 10 سو استفاده کنیم 19هزار سانتریفیوژ و اگر از سانتریفیوژهای 24 سو استفاده کنیم 8 هزار سانتریفیوژ نیاز خواهیم داشت.
 
اخبار سیاسی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
تحریمها، تعداد و تحقیق و توسعه سانتریفیوژها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پذیرش محدودیت در مورد تعداد سانتریفیوژها گمانه زنی است / حذف موضوع عراق از گفتگوهای هسته ای/ کری به وین می‌رود؟



اخبار سیاست خارجی - لحظه به لحظه با دومین روز «وین ۶»؛
عراقچی: پذیرش محدودیت در مورد تعداد سانتریفیوژها گمانه زنی است

سیدعباس عراقچی و هلگا اشمیت معاونان وزیر امور خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ساعت 12 فردا (جمعه) به وقت تهران (9:30 به وقت محلی) به منظور نگارش متن پیش نویس توافقنامه جامع به رایزنی خواهند پرداخت. عراقچی گفت: فکر می کنم از فردا صبح دوباره روند نگارش متن در سطح معاونان وزیر امور خارجه ایران و خانم اشتون آغاز شود.

دومین روز از ششمین دور مذاکرات ایران و شش کشور جهان به میزبانی وین بر سر برنامه هسته‌ای کشورمان، در شرایطی با برگزاری نشست ایران و 5+1 آغاز شد که رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در پیام ویدئویی که عصر روز گذشته منتشر شد، عوارض استفاده از تاکتیک امتیازگیری در لحظات پایانی مذاکرات را یادآوری شد؛ پیامی که مشابه آن پیش از ژنو 3 منتشر شده بود.

به گزارش «تابناک»، مذاکرات وین در راستای رسیدن به راهکاری جامع در حالی از اسفندماه سال گذشته در وین از سر گرفته شد که اکنون پس گذشت پنج دور از این گفت‌وگو‌ها، طرفین در دور ششم این مذاکرات که طولانی‌ترین، پیچیده‌ترین و نفس گیرترین دور مذاکرات خواهد بود، علاوه بر کار بر روی ادامه متن توافق نهایی، مذاکرات سنگینی را برای رسیدن به راه‌حل‌هایی دوجانبه در راستای حل اختلافات بر سر موارد قرار گرفته در پرانتزها در دستور کار خواهند داشت.

در این دور از مذاکرات علاوه بر وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا، قرار است ویلیام برنز قائم مقام وزیر خارجه این کشور نیز ‌باشد. «سایمون گس» مدیرکل سیاسی وزارت خارجه انگلستان و سفیر پیشین انگلیس در ایران، عهده‌دار ریاست نمایندگی این کشور در گروه ۱+ ۵ است. «نیکلا دو ریویر» مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه فرانسه که به تازگی در پی رفتن «ژاک اودیبر» به کاخ الیزه، عهده‌دار ریاست تیم فرانسه در گروه ۱+ ۵ شده است.

هانس دیتر لوکاس نماینده آلمان در گروه ۱+ ۵ نیز از سال ۲۰۱۰ تاکنون نماینده آلمان در کمیته سیاسی و امنیتی اتحادیه اروپا و نیز نماینده دائمی آلمان در بروکسل بوده است. سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه نمایندگی کشورش را در گروه ۱+۵ بر عهده دارد و وانگ چون مدیرکل سیاسی وزارت خارجه چین نیز نمایندگی این کشور در گروه ۱+ ۵ را عهده‌دار است.

علاوه بر محمدجواد ظریف، وزیر امورخاجه کشورمان، سیدعباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی، مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکا و حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه، داو‌د محمدنیا مشاور وزیر خارجه، محمد امیری مدیر کل امور پادمان‌های سازمان انرژی اتمی و پژمان رحیمیان مدیر کل حوزه ریاست سازمان انرژی اتمی، اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران را تشکیل می‌دهند و یک تیم از مشاوران حقوقی از جمله امیرحسین زمانی‌نیا و جمشید ممتاز نیز تیم مذاکره کننده ایرانی را همراهی می‌کنند.

در همین راستا محمد جواد ظریف غروب روز گذشته، همزمان با مذاکرات نهایی وین  همچون مذاکرات ژنو 3، پیام ویدویی را به زبان انگلیسی منتشر کرد. در بخشی از پیام ظریف تاکید شده است: «...در حالی که به بیستم جولای (۲۹ تیر ضرب‌الاجل توافق) نزدیک می‌شویم، احساس می‌کنم که باید بار دیگر هشدار دهم که تلاش برای امتیازگیری در لحظات آخر نتیجه‌ای بهتر از آنچه ‌در سال ۲۰۰۵ به دست آمد، نخواهد داشت.

 

اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات ایران و 5+1

 
به آن کسانی که هنوز گمان می‌کنند این تحریم‌ها بوده که ایران را پای میز مذاکره آورده، فقط می‌توانم بگویم که فشار در هشت سال گذشته و ‌در ‌۳۵ سال گذشته، امتحان خود را پس داده است. تحریم‌ها مردم ایران را به زانو درنیاورده، نمی‌آورد و نخواهد آورد. هنوز برای خروج از این چرخه تشدید اوضاع، فرصت داریم. احترام متقابل را امتحان کنید. نتیجه خواهد داد.

ما داریم تلاش می‌کنیم تا به توافقی دست یابیم. نه یک توافق خوب یا توافقی بد، بلکه توافقی عملی و پایدار‌ و هر توافقی، اساسا نتیجه درک مشترک و نه تحمیل مواضع یک طرف یا طرف دیگر است. ما آماده‌ایم ‌با تمهیداتی قاطع تضمین کنیم که برنامه هسته‌ایمان همواره صلح‌آمیز می‌ماند. هنوز برای پایان دادن به این افسانه که ایران به دنبال ساخت بمب است، فرصت ‌است. ما برای اثبات این ادعای خود، سابقه‌ای ۲۵۰ ساله از عدم تجاوزگری ‌داریم.»


حذف موضوع عراق از گفتگوهای هسته ای وین
 مقام های ایران و آمریکا امروز پنجشنبه گفتند که تصمیم ندارند در حاشیه مذاکرات هسته ای، در مورد بحران عراق به بحث و تبادل نظر بپردازند.
 
به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز از وین - محل برگزاری گفتگوهای هسته ای میان تهران و قدرت های غربی- نوشت که بحران فعلی عراق از مباحث مورد گفتگو نخواهد بود.
 
این خبرگزاری به نقل از یک مقام بلندپایه دولت آمریکا که خواست نامش فاش نشود، نوشت که انتظار نمی رود حرفی از عراق پیش بیاید.
 
یک مقام ارشد ایرانی هم با تکرار این نکته اعلام کرده که ˈدستور کار ما در وین روشن است.ˈ
 
به گزارش رویترز، این مقام جمهوری اسلامی گفت: ˈما تنها در مورد موضوع هسته ای صحبت خواهیم کرد و موضوع دیگری از جمله بحران عراق در گفتگوها مطرح نخواهد شد.ˈ
 
در دور فعلی گفتگوهای هسته ای وین انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین هم شرکت خواهند داشت.
 
انتظار می رود این گفتگوها تا 15 ژوئیه (24 تیرماه) به طول بینجامد.

 
23:10- سیدعباس عراقچی و هلگا اشمیت معاونان وزیر امور خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ساعت 12 فردا (جمعه) به وقت تهران (9:30 به وقت محلی) به منظور نگارش متن پیش نویس توافقنامه جامع به رایزنی خواهند پرداخت.

22:56- اولین روز ششمین دور مذاکرات ایران و گروه 1+5 درباره گام پایانی توافقنامه ژنو لحظاتی پیش پایان یافت.

22:32- یک مقام ارشد آمریکایی در خصوص مذاکرات ایران و گروه 1+5 در وین گفت: ما در آغاز سه هفته فشرده هستیم. آنچه جان کری در واشنگتن پست نوشت نشان داد که ما چگونه به این مذاکرات نگاه می‌کنیم. ایرانی ها به کرات اعلام کرده اند که به دنبال تسلیحات هسته‌ای نیستند. مذاکرات بسیار جدی است اما اختلافات قابل ملاحظه ای باقی مانده است. ما سخت کار می کنیم تا ترکیب‌هایی را پیدا کنیم که این اطمینان را بدهد که ایران به دنبال سلاح نیست.

وی همچنین گفت: رهبران ایران باید تعامل کنند تا راه حل رسیدن به اهداف آنها پیدا شود. ما دیروز دیدار دو جانبه با ایران داشتیم که طولانی بود. آخر این هفته متمرکز بر کار کارشناسان خواهد بود. ما به مهلت 20 جولای متعهد هستیم.

این مقام آمریکایی در پاسخ به این سوال که آیا بحث عراق هم در مذاکرات مطرح می‌شود یا خیر، گفت: برنز برای مذاکرات هسته‌ای اینجا آمده است ما متمرکز بر مذاکرات هسته‌ای هستیم.

مذاکره کننده آمریکایی همچنین تاکید کرد رسیدن به توافق تا 20 جولای سخت است اما غیرممکن نیست.

 

21:25- هیأت‌های 1+5 در حال انجام رایزنی‌های داخلی هستند.

21:18- در ادامه رایزنی‌های هیأت مذاکره کننده ایرانی با اعضای 1+5، تیم مذاکره کننده کشورمان به ریاست سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه با هیأت روس به ریاست سرگئی ریابکوف به رایزنی پرداختند که این رایزنی پس از حدود یک ساعت و نیم پایان یافت.  هیأت روس در گروه 1+5 بعدازظهر دیروز (چهارشنبه) نیز به همراه هیأت چین با محمدجواد ظریف به رایزنی پرداخته بودند.

19:34- مذاکره کننده ارشد چین در گفتگوهای هسته‌ای در وین گفت که دیدار سه‌جانبه وی به همراه نماینده روسیه با وزیر خارجه ایران خیلی خوب بوده است.

19:23- نشست هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در وین با سه کشور اروپایی آلمان، بریتانیا و فرانسه لحظاتی پیش پایان یافت.  قرار است هیات مذاکره‌کننده ایران ساعت 17 امروز به وقت وین (19:30به وقت تهران) با هیات روس دیدار خواهد داشت.

 

18:52: کاترین اشتون مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا از نقش مهم یوکی آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای تشکر کرد.

18:50- یک مقام عالیرتبه دولت آلمان گفت: صدر اعظم آنگلا مرکل در سفر به چین که قرار است در روزهای 5 تا 8 جولای انجام شود، در مورد برنامه هسته ای ایران و روند مذاکرات این کشور با 1+5 با مقامات چینی گفت وگو خواهد کرد.

18:39- ناوی پیلای، کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل متحد گفته نگرانی درباره وضعیت حقوق بشر ایران هم باید در مذاکرات با کشورهای ۱+۵ گنجانده شود.


18:6- در حال حاضر نیز تیم مذاکره کننده ایرانی به ریاست سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی در حال رایزنی با نمایندگان سه کشور اروپایی (آلمان، انگلستان و فرانسه) در گروه 1+5 هستند و قرار است رایزنی معاونان وزیر خارجه ایران با سرگئی ریابکوف نماینده روسیه در گروه 1+5 ساعت 17 به وقت محلی (19:30 به وقت تهران) در هتل پله کوبورگ شهر وین برگزار شود.

یک دیپلمات نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته‌ای در این باره گفت که فضای کنونی حاکم بر این رایزنی‌ها خوب است و هنوز ادامه نگارش متن توافقنامه جامع هسته‌ای آغاز نشده است.

17:05- پس از دیدار سه جانبه، هیأت مذاکره کننده ایرانی به ریاست سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی با سرگئی ریابکوف با طرف روس در گروه 1+5 در ساعت 17 به وقت محلی به رایزنی خواهد پرداخت.

 

16:32- قرار است بعدازظهر امروز به وقت محلی نیز هیأت‌های ایران به ریاست سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی و سه کشور اروپایی (انگلستان،‌فرانسه و‌ آلمان) با یکدیگر به رایزنی بپردازند.

16:18- رایزنی‌ دوجانبه هیأت‌های ایران و آمریکا به ریاست سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه کشورمان و طرف آمریکایی که ساعت 10:30 صبح امروز به وقت محلی در هتل پله کوبورگ (محل اقامت روسای هیأت‌ها) در وین آغاز شده بود، پایان یافت.


15:53- مایکل مان سخنگوی اشتون در پاسخ به سوالی درخصوص محدودیت های ایجاد شده برای ورود خبرنگاران به محوطه لابی هتل کوبورگ محل اقامت هیات های مذاکره کننده هسته ای برای انجام مصاحبه با اعضای هیات ها، گفت: این تصمیم به خاطر برخی از مسائل امنیتی اتخاذ شده و هدف از آن تامین امنیت محل مذاکرات هیات های مذاکره کننده بوده است. تلاش خواهیم کرد تا خبرنگاران نیز بتوانند بدون مشکل به فعالیت حرفه ای خود بپردازند.

مایکل مان همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص مدت زمان حضور هیات های مذاکره کننده در وین و اینکه آیا تا 20 جولای خانم اشتون و سران هیات ها در وین حضور خواهند داشت، گفت: هنوز چیزی به طور دقیق مشخص نیست اما ممکن است هیات ها در مقطعی به پایتخت های خود باز گردند تا پس از انجام مشورت های مورد نیاز دوباره بعد از چند روز به وین آمده و مذاکرات را ادامه دهند.

15:46- رویترز گزارش داد، در شرایطی که مذاکرات ایران و 6 قدرت جهانی برای دستیابی به توافق نهایی و جامع هسته‌ای تا 20 جولای بار دیگر در شهر وین آغاز شده برخی دیپلمات‌های آگاه غربی مدعی شدند: ایران درخواست ها و تقاضاهای خود در خصوص ابعاد برنامه غنی سازی اورانیوم را کاهش داده است. علی رغم برخی تحرکات از سوی ایران هنوز دستیابی به توافق نهایی تا 20 جولای آسان نیست. تعداد سانتریفیوژهای فعال در ایران هنوز یکی از مسائل اصلی حل نشده در مذاکرات هسته‌ای به شمار می‌رود. دستیابی به توافق بر سر مساله هسته‌ای ایران می‌تواند یکی از مهمترین ابزارها برای تنش زدایی از خاورمیانه و جلوگیری از وقوع جنگی دیگر در منطقه است.

یک دیپلمات آگاه تاکید کرد: ایران تعداد سانتریفیوژهای درخواستی را کاهش داده ولی تعداد مورد درخواست ایران هنوز زیاد و غیر قابل قبول است. روز گذشته یک مقام رسمی ایران در مصاحبه با رویترز تاکید کرد: تهران حاضر نیست در درخواست خود مبنی بر لزوم داشتن 50 هزار دستگاه سانتریفیوژ کوتاه بیاید. ایران حداقل به 50 هزار سانتریفیوژ نیاز دارد و نه 49999 دستگاه. ما به هیچ وجه بر سر این مساله مصالحه نخواهیم کرد. طرف دیگر در خصوص چند هزار سانتریفیوژ صحبت می‌کند که این مساله از سوی ایران قابل قبول نیست.

ولی دیپلمات‌های غربی اعلام کردند: ایران در مذاکرات پشت درهای بسته دیگر تاکید و اصراری بر 50 هزار دستگاه ندارد. ایران خواستار در اختیار داشتن تعداد کمتری سانتریفیوژ شده است ولی دیپلمات‌های غربی حاضر به افشای تعداد آن نشده‌اند.

ایران هم اکنون 19 هزار دستگاه سانتریفیوژ در اختیار دارد که تنها 10 هزار دستگاه آن فعال است.  یک مقام دیگر ایرانی در حالی که حاضر به اشاره به اظهارات دیپلمات‌های غربی در خصوص تعداد جدید سانتریفیوژها نشد تاکید کرد: همان طور که گفته‌ایم ما حاضر هستیم تا اطمینان دهیم که به دنبال بمب هسته‌ای نیستیم. ما عزم خود را نشان داده‌ایم ولی این مساله منتهی به درخواست‌هایی نخواهد شد که حقوق ما را نقض کند. چند هزار سانتریفیوژ کمتر یا بیشتر تفاوتی ندارد. حق ما برای غنی سازی اورانیوم مورد قبول همه طرف‌های شرکت کننده در مذاکرات قرار گرفته است. راهکارهای فنی زیادی وجود دارد که دو طرف نسبت به تامین حقوق خود و برطرف شدن نگرانی‌ها اطمینان حاصل کنند.


15:31- سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه چهارشنبه در وین گفت: همکاری میان طرف‌های درگیر در مذاکرات می‌تواند راه را برای رسیدن به توافق نهایی تا ضرب‌الاجل 20 جولای (29 تیر) فراهم سازد. کارهای بسیاری باید انجام شود. سند نهایی به وزرای خارجه ایران و1+5 تسلیم خواهد شد، هنوز به چنین هدفی دست نیافته‌ایم. در جریان برگزاری مذاکرات برخی از همکاران ما در وین حضور خواهند داشت. احتمالا هیئت آمریکایی و ایرانی نیز در بالاترین سطح نمایندگانشان حضور داشته باشند. من باید برای شرکت در نشست کشورهای عضو بریکس در برزیل که طی روزهای 15 تا 17 جولای برگزار می شود وین را ترک کنم.


14:47- رویترز در گزارشی به 9 موردی که به ادعای این رسانه انگلیسی موارد اختلافی بین ایران و قدرت‌های جهانی در مذاکرات هسته‌ای هستند پرداخت. این موارد عبارتند از "ظرفیت‌غنی‌سازی ایران"، "تحقیق و توسعه در حوزه سانتریفیوژها"، "رآکتور اراک"، "تحقیقات درباره برنامه هسته‌ای نظامی"، "تحریم‌ها"، "موشک‌های بالستیک" و "مدت زمان توافق". به صورت خلاصه می‌توان موارد اختلافی که رویترز آنها را نام برده چنین تشریح کرد:

نخست، "ظرفیت‌غنی‌سازی ایران"؛ ایران هم‌اکنون دارای 19 هزار سانتریفیوژ است که 10 هزار سانتریفیوژ در حال فعالیت هستند، کشورهای غربی سعی دارند ایران بخش اعظمی از این سانتریفیوژ‌ها را برچیند در حالیکه کشورمان بارها اعلام کرده نیاز عملی هسته‌ای ایران نیازمند افزایش ظرفیت غنی‌سازی کشور است.

دوم، "تحقیق و توسعه در حوزه سانتریفیوژها"؛ ایران تحقیق و توسعه برای دستیابی به تکنولوژی هسته‌ای و همچنین تولید و نصب سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر را حق خود می‌داند در حالیکه غرب در تلاش برای جلوگیری از تولید نسل جدید سانتریفیوژها در ایران است.

سوم، "رآکتور اراک"، تولید پلوتونیم در رآکتور اراک مستمسکی برای غربی‌ها شده تا به بهانه استفاده احتمالی نظامی از این پلوتونیوم با آن مخالفت کنند. ایران اعلام کرده با اصلاحاتی در این رآکتور و در عین حال حفظ ماهیت آن حاضر به برطرف کردن نگرانی‌های طرف مقابل است.

چهارم، "تحقیقات درباره برنامه هسته‌ای نظامی" غربی‌ها از چندین سال پیش از برخی فعالیت‌های نظامی ایران در حوزه هسته‌ای خبر داده‌اند در حالیکه کشورمان بارها به صورت مستدل به این ادعا پاسخ داده و هرگونه فعالیت در این حوزه را رد کرده است.

پنجم، "تحریم‌ها" جدول زمانی و نیز چگونگی رفع تحریم‌ها که هشت سال پیش علیه کشورمان اعمال شده است تبدیل به یکی از موارد پیچیده در مذاکرات گشته‌اند.


13:40- کارل بیلت وزیر خارجه سوئد در صفحه شخصی خود در توئیتر درباره مذاکرات ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 درباره برنامه هسته‌ای که در حال حاضر در وین پایتخت اتریش در جریان است گفت: دستیابی به توافقنامه جامع با ایران امکانپذیر است. مذاکرات ماراتن گونه و مهم درباره برنامه هسته‌ای ایران هم اکنون در وین در جریان است و امکان دستیابی به توافق با ایران وجود دارد.

13:35- مایکل مان، سخنگوی مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اعلام کرد کاترین اشتون که اکنون برای مذاکرات بین ایران و شش قدرت جهانی در وین به سر می‌برد با یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، دیدار کرد.


13:10- قرار است بعدازظهر امروز نیز نشست چهارجانبه‌ای با حضور هیات‌های ایران و سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و بریتانیا در هتل محل اقامت روسای هیات‌ها برگزار شود.

13:02- رایزنی دو جانبه هیات‌های ایران و آمریکا آغاز شد.

12:55- رویترز گزارش داد، در شرایطی که کمتر از 3 هفته به ضرب الاجل تعیین شده 20 جولای برای دستیابی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی وقت باقی مانده رهبران غربی به طور خصوصی به این مساله اذعان کرده‌اند که زمان مذاکرات هسته‌ای با ایران باید تمدید شود هر چند این مساله می‌تواند روند سختی که پیش از این آغاز شده را پیچیده تر کند.

در شرایطی که بحران و تنش در خاورمیانه و عراق همچنان وجود دارد مخاطرات دیپلماتیک و سیاسی به شدت زیاد است. اسرائیل دشمن دیرین ایران تهدید کرده است که در صورت شکست دیپلماسی برای حل و فصل مساله هسته‌ای ایران به تاسیسات اتمی این کشور حمله خواهد کرد. این در حالی است که ایران هرگونه تلاش برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای را رد کرده و بر این مساله تاکید دارد که زرادخانه اتمی رژیم صهیونیستی تهدیدی جدی علیه امنیت و ثبات خاورمیانه است.


12:38- نشست افتتاحیه ششمین دور مذاکرات ایران و گروه 1+5 درباره راه‌حل جامع هسته‌ای در وین پایان یافت. قرار است پس از آن رایزنی دوجانبه هیأت‌های ایران و آمریکا در هتل محل اقامت روسای هیأت‌ها (پله کوبورگ) انجام شود.

12:32- روزنامه آمریکایی لس آنجلس تایمز در مطلبی با اشاره به مذاکرات ایران و 1+5 در وین گفت که هر دو طرف مذاکره کننده در این نشست برای دستیابی به توافق جامع تلاش می‌کنند اما در عین حال مراقب هستند تا مسبب شکست احتمالی مذاکرات نیز نباشند.

این روزنامه آمریکایی در ادامه مطلب خود می‌نویسد که مذاکره کنندگان تاکنون قادر به حل سه موضوع؛ تعداد سانتریفیوژهای ایران، مدت زمان توافق جامع و همچنین برنامه‌ای برای لغو تحریم‌های سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و ایالات متحده علیه تهران نبوده‌اند.


12:15: «المانیتور» با اشاره به مذاکرات وین 6 نوشت: «آمریکا 15 مقام آمریکایی را به ریاست ویلیام برنز و وندی شرمن، معاونان وزیر خارجه آمریکا راهی مذاکرات میان ایران و 1+5 کرده است که به کارگیری تعداد چشمگیری از پرسنل ارشد نشان‌دهنده اهمیت بالایی است که واشنگتن برای رسیدن به توافق با ایران قائل شده است.

برخی منابع به روزنامه المانیتور گفته‌اند، احتمالا جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز بعد از سفر 9 تا 10 جولای(18 و 19 تیرماه) به چین، هفته آینده به مذاکرات بپیوندد، هر چند تصمیم برای پیوستن کری و سایر وزرای خارجه به مذاکرات هنوز نهایی نشده است.

منابع نزدیک به مذاکرات به المانیتور گفته‌اند «اختلاف اصلی میان دو طرف بر سر میزان برنامه غنی‌سازی ایران در توافق نهایی است.»

رابرت اینهورن، مشاور سابق رئیس‌جمهور آمریکا نیز در مصاحبه با روزنامه المانیتور در این باره گفت: «فکر می‌کنم مذاکرات بسیار دشوار باشد مگر اینکه ایرانی‌ها واقعا آماده تغییر رویکرد خود باشند.مسئله صرفا از بین بردن اختلاف‌ها و یافتن راه میانه برای مواضع دو طرف نیست. ایران می‌خواهد دارای ظرفیت تولید سوخت برای راکتورهای انرژی هسته‌ای خود باشد و آمریکا و شرکایش معتقدند که این امر به ایران امکان دستیابی به ظرفیتی را می‌دهد که غیر قابل قبول است. به جای آن، پیشنهاد آنها به ایران این است که ظرفیت تامین سوخت برای تعداد اندکی از راکتورهای تحقیقاتی را داشته باشد.»

اینهورن ادامه داد:‌ «ایران ماه‌ها فرصت داشت برای افکار عمومی خود توضیح دهد که امتیاز‌ آمریکا درباره غنی‌سازی بسیار مهم است و ایران می‌تواند برنامه هسته‌ای توانمندی به همراه ظرفیت‌های غنی‌سازی متوسط داشته باشد. اما ایران چنین نکرد. به جای آن در افکار عمومی تمایل خود برای داشتن ظرفیت تولید سوخت برای راکتورهای هسته‌ای را تبلیغ کرد. نمی‌دانم آیا آنها امکان تغییر این موضوع را دارند یا خیر. اگر این امکان را نداشته باشند، توافقی صورت نمی‌گیرد.»

12:08- بعد از نشست عمومی قرار است ایران و آمریکا به طور دوجانبه با یکدیگر گفت‌وگو کنند و پس از آن دیدارهای دو و سه جانبه دیگر با سایر کشورها برگزار خواهد شد.

11:50- مذاکرات ایران و کشورهای عضو ۱+۵ درباره برنامه هسته‌ای ایران در وین آغاز شد. مایکل مان سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از آغاز مذاکرات ایران و کشورهای عضو 1+5 درباره برنامه هسته‌ای ایران در وین پایتخت اتریش خبر داد.


اخبار سیاست خارجی - تابناک،ایرنا