اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

صالحی: برای زندگی در آرامش، تنوع جوامع باید محترم شمرده شود



آغاز نشست کارشناسی اجلاس عدم تعهد تهران / صالحی: برای زندگی در آرامش، تنوع جوامع باید محترم شمرده شود

با در نظر گرفتن تجربه خود بر این باوریم که گفت‌وگو، احترام به حقوق بشر و برآورد نیازهای اساسی مردم تنها راه غلبه بر چالش‌های حکومت‌های استبدادی است.وزیر امورخارجه در مراسم افتتاحیه شانزدهمین اجلاس کشورهای عضو جنبش عدم تعهد گفت: ایران از تمامی تلاش خود در این نشست برای ارتقای اهداف کلی جنبش عدم تعهد بکار خواهد گرفت.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری نم،  "علی اکبر صالحی" در آغاز شانزدهمین اجلاس کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در محل سالن همایش های صداوسیما در تهران در اظهاراتی میزبانی این جنبش را نشانه آشکاری از عزم ایران برای حمایت و تقویت جنبش و تبدیل آن به ابزاری کارآمدتر برای حمایت از منافع اعضا دانست و گفت: رجای واثق داریم به رغم تحولات عظیم دهه های گذشته جنبش عدم تعهد همچنان موضوعیت داشته و نهادی بسیار ارزشمند باشد.

امروز یکشنبه نشست کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در سطح کارشناسان در تهران برگزار شد.این نشست مقدمه برگزاری نشست وزیران خارجه و سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد است.

تهران در روزهای 5 و 6 شهریور ماه میزبان نشست کارشناسی، در روزهای 7 و 8 شهریور ماه میزبان نشست وزیران خارجه و در روزهای 9 و 10 میزبان نشست سران است.

معمولا مقامات در سطح معاون وزیر خارجه در نشست های کارشناسی شرکت می کنند. در این نشست پیش نویس بیانیه پایانی نشست سران تدوین می شود.

صالحی افزود: بر ماست که دوراندیش و مقاوم بوده و برابر چالش‌های 5 دهه گذشته که برایمان به ارث رسیده قدرت‌مان را تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه در مقابل چالش‌ها باید ظرفیت‌های کامل جنبش را برای استقرار صلح و عدالت بکار گیریم، افزود: در چنین برهه‌ای که روابط بین‌الملل از ذهنیت مخربی برخوردار شده و قدرت‌ها تلاش دارند بر اوضاع مسلط شوند، نیازمند اقدامات دسته جمعی برای ایجاد جهانی امن هستیم که در آن احترام به حقوق بین‌المللی بخصوص تعیین سرنوشت و حق انتخاب محترم شمرده شود.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان با تاکید بر اینکه جنبش عدم تعهد باید بر اساس شرایط امروز جهان تنظیم و تقویت مجدد کرد، اظهار داشت: سیاست‌های خودخواهانه و دخالت جویانه استکبار همچنان فعال است.

وی خاطرنشان کرد: تلاش‌های ما می‌تواند کمک مؤثری برای یافتن راه‌حل‌های صلح آمیز برای کشمکش‌ها و باقی ماندن جوامع بر مدار طبیعی خود باشد.

وزیر امورخارجه ادامه داد: در جامعه جهانی ارزش‌ها و عقاید یکسان نیست و برای زندگی در آرامش، تنوع جوامع باید شناسایی و محترم شمرده شود.

به گفته وی جنبش عدم تعهد در حال حاضر نقش مهمی در گفت‌وگو و نزدیکی تمدن‌ها و مذاهب ایفا می‌کند تا صلح و ثبات ایجاد شده و تبعیض‌ها برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه سازمان ملل پس از 6 دهه نیازمند اصلاحات اساسی برای هماهنگی و تطبیق با شرایط جهانی است، خاطر نشان کرد: ما در نگرانی بسیاری از اعضا در قبال کاهش توانایی‌ها و وظایف مجمع عمومی شریک هستیم.

رییس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه مجمع عمومی بر اساس منشور سازمان ملل وظایف مهمی دارد، گفت: این اعتقاد وجود دارد که ایجاد شورای امنیت دموکراتیک باید مدنظر قرار گیرد، چرا که هیچ رویکرد خودمدارانه‌ای نباید تحمیل و تحمل شود.

به گفته وی اصلاحات در سازمان ملل باید فراگیر، شفاف و کارآمد باشد تا این سه اصل نقش اساسی در تحقق اصلاحات ایفاکند.

وزیر خارجه با بیان اینکه مردم منطقه خاورمیانه خواهان آزادی، کرامت و عدالت هستند و هیچ قدرتی نمی‌تواند مطالبات مشروح آنها را نادیده بگیرد، گفت: با در نظر گرفتن تجربه خود بر این باوریم که گفت‌وگو، احترام به حقوق بشر و برآورد نیازهای اساسی مردم تنها راه غلبه بر چالش‌های حکومت‌های استبدادی است.

وی با اشاره به اینکه پیامدهای تحولات منطقه هر ماهه بر روابط بین‌المللی و منطقه‌ای به روشنی قابل درک است، افزود: از این رو وارد شدن نیروهای حقیقی و مستقل به گفت‌وگوهای فراگیر برای آشتی و جلوگیری از دخالت خارجی نیازمند روند سیاسی است که مبتنی بر شرایط داخلی و ویژه هر کشور باشد.

رییس دستگاه دیپلماسی مداخلات خارجی در کشورهای منطقه را غیر قابل قبول دانست و تصریح کرد: این موضوع روندهای حقیقی و مردم سالارانه را در تعیین سرنوشت خود با مشکل روبرو می‌کند.

وی فلسطین را به عنوان کانون درگیری‌های منطقه خواند و تصریح کرد: جنبش عدم تعهد به عنوان بخش اصلی جامعه بین‌الملل خواهان سیاستی عادلانه برای تعیین سرنوشت فلسطینیان و مخالفت با اقدامات نامشروع رژیم صهیونیستی هستیم.

صالحی وجود و اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی را بزرگترین تهدید امنیتی منطقه دانست و افزود: صلح در منطقه با حمایت از تروریسم کور رژیم صهیونیستی، اشغال و شکنجه حاصل نمی‌شود.

وی خواستار پایان اشغال سرزمین‌های فلسطین، سوریه، لبنان و بازگشت آوارگان فلسطینی و همچنین ایجاد سازوکاری دموکراتیک برای تعیین سرنوشت مردم فلسطین شد و آنها را عامل ایجاد آرامش و حل موضوع فلسطین دانست و تصریح کرد: بسیاری از ما قربانی اقدامات زشت تروریستی هستیم.

وزیر امورخارجه با تاکید بر مبارزه ریشه ای با تروریسم که محصول استعمارگری ابرقدرت‌ها است، تصریح کرد: رژیم صهیونیستی یکی از منابع تروریسم است و  آمریکا با سوء استفاده از حوادث 11 سپتامبر زمینه ساز ایجاد ناامنی بیشتر در منطقه شده است.

وی زمان کنونی را بهترین وقت برای برداشتن گام‌های مؤثر در جهت خاتمه دادن به همه اشکال تروریسم بخصوص دولتی مورد حمایت غرب خواند و بیان کرد: آخرین نمونه این تروریسم دولتی، ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان است.

صالحی مصرانه خواستار اجرای ماده 6 "ان پی تی" درباره نابودی سلاح‌های هسته‌ای شد و اظهار داشت: هیچ چیزی نباید ما را از توجه به تداوم مدرن سازی این سلاح‌ها و دکترین‌های نظامی در زمینه کاربرد احتمالی در مقابل کشورهای فاقد آن منحرف کند.

وی گفت: زمان بندی برای حذف سلاح‌های هسته‌ای تا سال 2025 تنها در صورتی تحقق می‌یابد که با قاطعیت آن را اجرا کنیم.

وزیر امورخارجه ادامه داد: عدم پذیرش رژیم صهیونیستی از الحاق به معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ ای مانع اصلی در مسیر جهان‌ شمولی معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای است.

وی با یادآوری این مطلب که در سال 1974 ایران در سطح منطقه‌ای پیشنهاد ایجاد منطقه‌ عاری از سلاح‌های هسته‌ ای در خاورمیانه را مطرح كرده اما تاكنون محقق نشده است، ادامه داد: ما قویا بر این اعتقاد هستیم كه هرگونه تلاشی باید در جهت الزام رژیم صهیونیستی برای رعایت دستاوردها و الزامات این اهداف باشد.

رییس سابق سازمان انرژی اتمی با تاکید بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تصریح کرد: ‌ما با اطمینان از ماهیت صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌ کشورمان همواره بر تعامل و همكاری در این مورد اصرار كرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه با در نظر گرفتن حقوق و تعهدات، ما به طور مداوم بر این موضع كه ایران نه در پی تقابل و نه خواستگار چیزی بیش از حقوق مشروع خود است، اصرار کرده ایم، اظهار داشت: آنچه كه ما در پی آن هستیم عدالت و نپذیرفتن رهیافت مبتنی بر استانداردهای دوگانه در آژانس انرژی اتمی و دیگر نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد است.

رییس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه عدم تعهد باید با تحمیل قوانین داخلی و اعمال فرامرزی آن و اقدامات اقتصادی و تحمیلی مالی شامل تحریم‌های یك‌جانبه اقتصادی كه توسط كشورهای مشخصی علیه كشورهای عدم تعهد اتخاذ شده است، مقابله جدی كند، خاطر نشان کرد: البته این جنبش همواره و بدون شرط با یك چنین اقداماتی مخالفت كرده و اینگونه شیوه‌ها را كه در تضاد با منشور سازمان ملل و مغایر با حقوق بین‌المللی و همچنین به عنوان ضربه شدید در تجارت و سرمایه‌گذاری است، محكوم كرده است.

وی حقوق بشر را منعكس‌كننده عالی‌ترین خواسته‌های بشریت دانست و افزود: حقوق بشر نباید به مثابه ابزاری در انحصار كشورهای مشخص قرار گیرد كه برخی از آنان دارای بیشترین سوابق هولناك در زمینه نقض حقوق بشر و حقوق انسان‌ دوستانه در تاریخ معاصر هستند.

صالحی با تاکید بر اینکه حقوق بشر نباید به طور گزینشی، سیاسی و اعمال استاندارد دوگانه باشد، خاطر نشان کرد: هرگونه سوء استفاده از سازوكارهای حقوق بشری برای صلاحدیدهای سیاسی و غیرعادلانه موجب كاهش مفهوم ارزش‌های عالی به ابزار بی‌ارزش و ناچیز اعمال سیاست خارجی كشورهای مشخصی تبدیل شده است.

به گفته وی تردیدی وجود ندارد كه هرگونه تلاشی در جهت سوء استفاده از حقوق بشر بی‌نتیجه است و بطور تدریجی علیه نقض آن عمل خواهد كرد.

وزیر امورخارجه با اشاره به اینکه ما به طور كامل می‌پذیریم كه تمام ابعاد حقوق بشر به ویژه حق توسعه، امری غیرقابل تفكیك و مرتبط با هم است، افزود: موضوعات حقوق بشری باید از طریق رهیافت سازنده، غیرتقابلی و مبتنی بر گفت‌وگو و نیز بر اساس احترام به حاكمیت ملی، تمامیت ارضی، عدم مداخله در امور داخلی، بی‌طرفانه و با در نظر داشتن ویژگی‌های فرهنگی، مذهبی، اجتماعی، تاریخی و سیاسی كشورها مورد بررسی قرار گیرند.

وی به شعار و موضوع محوری اجلاس سران در تهران، به عنوان "صلح پایدار در سایه مدیریت مشترك جهانی" اشاره کرد و گفت: سه موضوع توسعه، پیشرفت و صلح از ابتدای تاسیس از جمله اهداف اصلی جنبش بوده و همچنان نیز از چالش‌های اصلی آن به حساب می‌آید.

رییس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه صلح و توسعه لازم و ملزوم یكدیگرند و یكی بدون دیگری به مقصد نمی‌ رسد، خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی و به دلیل وابستگی متقابل و فزآینده، سیاست‌ گذاری در سطح جهانی برای مواجهه با چالش‌های مشترك كه همه ملت‌ها در سراسر جهان را تهدید می‌كنند، یك بحث توسعه‌ای است.

وی كشورهای در حال توسعه را ذینفع در این موضوع دانست و خاطر نشان کرد: هماهنگی و همكاری در زمینه سیاست‌گذاری در حوزه‌های مورد علاقه یا نگرانی‌های مشترك جهانی كه بعضا با عنوان مدیریت جهانی از آنها یاد می‌شود طی چندین سال گذشته در دستور كار جامعه بین‌المللی قرار داشته و سازمان ملل توجه فزآینده‌ای بدان معطوف کرده است.

وی با یادآوری این مطلب که فارغ از چالش‌های اقتصادی، ما با چالش‌هایی در حوزه‌های اجتماعی، امنیتی و محیط زیستی مواجه هستیم، تصریح کرد: صلح و امنیت بین‌المللی همچنان اولویت اصلی بسیاری از كشورها است.

به گفته وی موضوعات داخلی و بین‌المللی، مخاطرات محیط زیستی، بحران‌های اقتصادی و بیماری‌های مسری، جرایم سازمان یافته، مهاجرت و مسائلی از این قبیل را نمی‌توان بر محدوده مرزهای ملی محصور كرد بلکه مواجهه با این چالش‌ها نیازمند تدابیر قاطع در سطح جهانی است.

صالحی با یادآوری این مطلب که جهان كنونی نیازمند همكاری موثر تمامی اعضای جامعه بین‌المللی بر مبنای عدالت و برابری برای مواجهه موثر با چالش‌ها و مسائل عمده‌ای است كه نوع بشر با آنها درگیر است، گفت: بنابراین ما نیازمند یك نظام عادلانه، شفاف و كارآمد مدیریت جهانی برای مواجهه با چالش‌ها و مخاطرات ناشی از مشكلات اقتصادی بین‌المللی، تهدیدهای امنیتی جهانی، آسیب‌های زیست محیطی، تغییرات آب و هوا، مهاجرت، بیماری‌های مسری و غیره هستیم.

وی هماهنگی مواضع کشورهای عضو عدم تعهد برای ایجاد نظامی عادلانه و شفاف را خواستار شد افزود: هیچ دولتی نمی‌تواند ادعا كند كه بی‌عیب و نقص است، با وجود این به اعتقاد ما سیاست‌های نخ‌نمای مبتنی بر ارعاب و توهین نه تنها ناعادلانه و ناموجه است بلكه موجب تضعیف همكاری بین‌المللی برای تحقق اهداف و مقاصد منشور ملل متحد می باشد.

وزیر امورخارجه با تاکید بر اینکه بدون شك طراحان سیاست‌هایی ناعادلانه به زودی در خواهند یافت كه اینگونه سیاست‌ها محكوم به شكست است، گفت: بنابراین ما نیازمند اتخاذ رویكردی جامع و دسته‌جمعی برای پیشبرد اصول منشور ملل متحد بر مبنای روابط دوستانه و مسالمت‌آمیز، احترام متقابل، منافع مشترك و برابر كلیه دولت‌های عضو سازمان ملل متحد هستیم.

وی خاطر نشان کرد: مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران با تمام وجود آمادگی دارد تا مسئولیتی كه از سوی اعضای جنبش عدم تعهد بر آنها نهاده شده را بر دوش گرفته و در جهت ارتقای نقش و جایگاه جنبش در امور جهانی و نیز برای پیشبرد اصول اهداف عالیه آن، همه تلاش و توان خود را به كار گیرد.

برگزاری نشست های کمیته های کارشناسی

نشست کمیته‌های کارشناسی شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران آغاز به کار کردند.

نشست کمیته‌های کارشناسی در 3 بخش اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و با هدف تدوین پیش نویس سند نهایی در 3 فصل و 688 بند برگزار می‌شود./عصرایران

 


ویدیو مرتبط :
سبک زندگی | بهم ریختن نظام ارزشی جوامع

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بازگرداندن آرامش به زندگی پراضطراب امروزی



 

 

چگونه آرامش را به زندگی پر اضطراب امروزی بازگردانیم

 

جامعه ی ما آكنده از بار اطلاعاتی سنگین است و ابزاری چون تلویزیون، رادیو، اینترنت، تبلیغات ، پست الكترونیك و تلفن همراه همگی بر این سنگینی می‌افزایند. از سوی دیگر شكل زندگی در عصر حاضر بویژه در جوامع شهری ناگزیر توام با سر و صداها، ترافیك، ‌شلوغی‌ها و انبوهی از كارهای الزام‌آور روزمره است كه قطعا تمام این فاكتورها افزایش استرس و سلب آرامش انسانها را موجب می شود.

 

محققان و روانشناسان در سالهای اخیر تلاش كرده‌اند به شیوه‌های مختلف كه متداول‌ ترین آنها انتشار اخبار، مقالات و توصیه‌های بهداشتی است به مردم در حفظ آرامش در میان این همهمه و آشفتگی یاری برسانند. به اعتقاد آنها دسترسی و مطالعه این منابع هرازگاهی می‌تواند ما را به یاد نیاز اصلی مان به آرامش بیاندازد و حتی دقایقی از این زندگی پرمشغله جدا سازد. در این رابطه "استیو موریل" كارشناس و نویسنده مقاله ای در روزنامه "دیلی مدیتیشن و دیلی لایف" روش‌هایی را برای كسب آرامش در زندگی عنوان كرده كه به شرح زیر آنها را ذكر می كنیم :

 

حداقل روزی 15 دقیقه را در سكوت بگذرانید و به نیازهای واقعی خود و چیزهایی كه دارید فكر كنید. سكوت عصاره آرامش است. البته با اجبار نمی‌توان سكوت كرد. بلكه باید زمانی كه فرا رسید آن را بپذیرید. روزی یك ساعت در اتاقی تنها بمانید و حتی اگر لازم شد در را روی خود ببندید.

 

هیچگاه جلوی گریه خود را نگیرید و گهگاهی گریه كنید این كار باعث تخلیه تنش‌هایتان شده و به شما آرامش می‌دهد.

 

وقتی احساس می‌كنید كه سرتان پر از فكرهای جورواجور منفی است با قدم زدن آنها را پاك كنید.

 

افراد آرام به خود می‌گویند كه برای تغییر گذشته كاری نمی‌توان كرد، آنگاه از تفكر به آینده و ادامه زندگی لذت می‌برند.

 

آرامش را از كودكان بیاموزید. آنها در همان لحظه‌ای هستند كه زندگی می‌كنند و لذت می‌برند.

 

اگر نمی‌توانید دیگران را ببخشید بدانید كه افكار خشمگین همواره شما را با این افراد مرتبط خواهد كرد. اما شاد كردن دیگران باعث آرامش می‌شود.

 

هر چه اكسیژن بیشتری به شما برسد آرام‌تر خواهید شد. بنابراین خوب است كه در محل كار یا خانه خود گیاهانی را نگهداری كنید.

 

سعی كنید از چیزی كه هستید راضی باشید در این صورت احساس آرامش بیشتری می‌كنید.

 

با حركات آرام و صحبت كردن شمرده احساس آرامش را به جمع منتقل كنید.

 

با شوخ طبعی به آرامش خود كمك كنید.

 

مهم نیست كه با شما مودبانه برخورد شود یا نه بلكه برخورد محترمانه شما باعث ایجاد آرامش و احساس خوبی در شما خواهد شد.

 

سرعت حركت شما با احساستان رابطه مستقیمی دارد. آرام راه بروید و حركات بدن خود را آرام كنید. طولی نمی‌كشد كه آرام خواهید شد.

 

گاهی می‌توانید برای رسیدن به آرامش دراز بكشید، عضلات خود را شل كنید و به هیچ چیز فكر نكنید.

 

لحظه های زیبای زندگیتان را بنویسید و از آنها عكس و فیلم بگیرید. سپس بیشتر وقت آنها را به یاد آورید و درباره ‌شان فكر كنید و لذت ببرید.

 

آهسته غذا خوردن و جویدن باعث تجدید توان فكری و احساس آرامش خواهد شد.

 

هرچند وقت یكبار ساعت خود را باز كنید تا خود را از فشار زمان نجات دهید. همچنین درآوردن كفش‌ها به كاهش فشار عصبی كمك می‌كند.

 

برای تاثیر بیشتر و رسیدن به آرامش در خود متمركز شوید و آرام نفس بكشید.

 

تمرین كنید كه آرامتر از حد معمول صحبت كنید. اینكار به خودی خود ضربان قلب و تنفس را آرام می‌كند.

 

احساسات و مشكلات خود را به دیگران بگویید و آرامش بیشتری احساس كنید.

 

یكی از مهم ترین مهارت‌ها در آرام بودن، فكر نكردن به مسایل كوچك است. دومین مهارت، كوچك شمردن تمام مسایل است.

 

شاد كردن دیگران، ‌موجب آرامش می‌شود. نمی‌دانید چه لذتی دارد پول رستوران امشب را با توافق سایرین به یك كارتن خواب هدیه بدهید. قدردانی كنید. دیگران را برای لطف كردن به خود تحت فشار قرار ندهید، لطف كه وظیفه نیست.

 

اگر می‌دانستید كه: "سیگار كشیدن + ورزش نكردن‌ = استرس، اضطراب و حذف آرامش"، هرگز سیگار نمی‌كشیدید و ورزش كردن را به تعویق نمی‌انداختید.

 

راحتی یكی از عناصر مهم آرامش است. دمای مناسب، صندلی، لباس و كفش راحت این امكان را برای شما فراهم می‌كند. پوشیدن لباس های گشاد و راحت باعث ایجاد راحتی و احساس آرامش می‌شود.

 

اگر به عقاید مذهبی و معنوی پایبند باشید، به یكی از با افتخارترین روش‌های رسیدن به آرامش خاطر رسیده‌اید. اگر از خدا دور افتاده‌اید، اكنون وقت آشتی است. داشتن یك تكیه گاه معنوی در حد تعادل موجب آرامش می‌شود.

منبع:عصر ایران