اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

صالحی : ایران در فناوری‌هسته‌ای تجارب‌فراوانی دارد



اخبار,اخبارسیاسی,صالحی


 اخبارسیاسی  - صالحی : ایران در فناوری‌هسته‌ای تجارب‌فراوانی دارد

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: با توجه به اینکه ایران دارای تجارب فراوان در به کارگیری فن آوری صلح آمیز هسته ای است، این آمادگی را دارد با کشورهای دوست که علاقمند به استفاده از این فن آوری هستند، همکاری کند.

به گزارش ایرنا، علی اکبر صالحی شامگاه سه شنبه در مراسم شصتمین سالروز استقلال الجزایر که از سوی سفارت این کشور در تهران برگزار شد، افزود: ایران تجارب فراوانی در به کار گیری فن آوری صلح آمیز هسته ای دارد و آماده همکاری با کشورهای دوست در چارچوب مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی و زیر نظر این سازمان است.

معاون رییس جمهوری همچنین به روابط رو به رشد جمهوری اسلامی ایران و الجزایر اشاره کرد و گفت: تهران و الجزیره روابط مناسبی دارند و روسای جمهوری دو کشور در این رابطه گفت وگوی خوبی انجام داده اند.

سفیر الجزایر در تهران نیز در این مراسم گفت: الجزایر امسال شصتمین سالروز انقلاب اول نوامبر را جشن می گیرد که نشانه مبارزه برای آزادی ملی در سال 1954 است.

«سُفیان میمونی» افزود: در آن روز جبهه آزادی بخش ملی اعلام انقلاب کرد و با صدور بیانیه ای از مردم الجزایر خواست تا سلاح به دست، برای دست یابی مجدد به آزادی و کرامتشان به منظور بازگرداندن حاکمیت دولت الجزایر به پا خیزند.

سفیر الجزایر گفت: بزرگداشت این رویداد باشکوه در زمینه توسعه پیام های امیدوارکننده ای با خود به همراه دارد که نتیجه بازگرداندن اطمینان مردم به دولت، تعمیق دموکراسی و پایه ریزی اقتصادی مدرن کارآمد و رقابتی است.

وی تاکید کرد: الجزایر در تلاش برای تبدیل شدن به یک شریک مهم در اقتصاد جهانی، ملزم به اصلاحات ساختاری و نهادین با هدف روان شدن سیستم جدید اقتصادی است.

وی با بیان اینکه الجزایر و جمهوری اسلامی ایران از روابط خوب با درک متقابل برخوردارند، افزود: دو کشور با توجه به زمینه های اقتصادی موجود، برای گسترش روابط دوجانبه و توسعه همکاری ها براساس منافع متقابل تلاش زیادی کرده اند.

میمونی ادامه داد: براین اساس دو کشور موفق به ایجاد یک چارچوب قانونی برای گسترش همکاری شده اند که نتیجه آن، انعقاد بیش از 54 معاهده، تفاهم نامه و برنامه های همکاری در بخش های اقتصادی است.

 اخبارسیاسی  - ایرنا


ویدیو مرتبط :
تاریخچه روز ملی فناوری هسته ای در ایران از سال 85 تا 94

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سلطانیه : گزارش آمانو سند پیشرفت فناوری هسته‌ای و اثبات صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های ایران است



سلطانیه :

گزارش آمانو سند پیشرفت فناوری هسته‌ای و اثبات صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های ایران است

نماینده کشورمان در آژانس گزارش آمانو را سند پیشرفت فناوری هسته‌ای ایران و نظارت کامل آژانس و صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان دانست.

 

پیشرفت فناوری هسته‌ای و اثبات صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های ایران

«علی‌اصغر سلطانیه»، نماینده کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از انتشار گزارش مدیرکل آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس در ارزیابی خود از این گزارش گفت که گزارش مدیرکل پس از 10 سال بار دیگر به صراحت این پیام را می‌دهد که ایران به طور کامل بر فناوری هسته‌ای به خصوص غنی‌سازی مسلط شده و این گزارش نسبت به گزارشات قبل نشان از تداوم فعالیت‌ها دارد.

وی افزود:‌ پیام مهم دیگر گزارش آژانس این است که علی‌رغم تمامی تبلیغات رسانه‌های غربی آژانس هیچ شواهدی از انحراف مواد و فعالیت‌های هسته‌ای به اهداف نظامی نیافته است و تمام ماشین‌های سانتریفیوژ و هر گرم اورانیوم تحت نظارت کامل آژانس است.

سلطانیه با اشاره به بخش دیگری از گزارش مدیرکل مبنی براینکه ایران توانسته 8960 کیلو اورانیوم را تا غنای 5 درصد و 324 کیلو اورانیوم را تا غنای 20 درصد تولید نماید، آن را یک موفقیت دانست.

وی ادامه داد:‌ در عین حال در این گزارش آمده است که به تدریج مواد به پودر تبدیل شده و برای مصارف صلح‌آمیز سوخت راکتور به خصوص راکتور تهران که رادیوایزوتوپ بیمارستان را تولید می‌کند استفاده شده و لذا ادعاها و جنجال‌های یک سال گذشته توسط چند کشور غربی از جمله آمریکا را خنثی کرده است.

نماینده کشورمان در آژانس ادامه داد: ضمناً این گزارش از نصب 689 سانتریفیوژ نسل پیشرفته خبر داده که این خود نشانی از موفقیت‌های علمی و فنی کشورمان است.

وی با بیان اینکه این گزارش کاملاً نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران ضمن تسلط بر این فناوری به عنوان کشوری مسئول به ضوابط بین‌المللی و تعهدات خود مطابق ان‌پی‌تی و اساسنامه آژانس عمل کرده است، گفت: البته در این گزارش به عدم اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت از جمله تعلیق غنی‌سازی اشاره شده که عبارتی تکراری است که ما پاسخ آن را بارها داده‌ایم.

به گفته سلطانیه پاسخ صریح این است که به دلایل حقوقی قطعنامه‌های شورای امنیت مبنا و وجاهت حقوقی نداشته و لذا قابل اجرا نیستند.

وی ادامه داد: علی‌رغم اینکه بارها در شورای حکام پنج دلیل حقوقی را مبنی بر رد مبنای حقوقی قطعنامه‌ها اعلام کرده‌ام تاکنون هیچ یک از کشورها نتوانسته‌اند این استدلال‌ها را رد کنند بنابراین بخش‌هایی از گزارش مدیرکل که به اتهامات و ادعاهایی بی‌اساس اشاره دارد همانند گذشته قابل انتقاد و غیرقابل قبول است و ما با آژانس در چارچوب تعهدات قانونی خود همکاری را ادامه خواهیم داد و بار دیگر به اندک کشورهای غربی توصیه می‌کنیم از سیاسی کردن فضای آژانس و یا سواستفاده از گزارش‌های مدیرکل و بالاخره استفاده ابزاری از آژانس خودداری نمایند و خود را بیش از این در آژانس منزوی نکنند./فارس