اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

صادق: هجمه‌ ها روحانی را به ستوه نمی آورد


صادق گفت: واقعا در زمان کدام دولت دیده اید در طول یک سال از آغاز کار این همه افترا و حرف عجیب و غریب درباره اش بگویند. این یعنی غیر منصفانه اما اینکه بتوانند آقای روحانی را به تعبیر شما به ستوه بیاورند صراحتا می گویم که موفق نمی شوند.

روزنامه ابتکار: محمدرضا صادق در دوره دولت دوم سید محمد خاتمی، مسئول ارتباط و هماهنگی بین مجمع تشخیص مصلحت نظام و دولت بوده است. همین مسئولیت در این دوره زمانی نشان دهنده خط و ربط اوست که این روزها سمت مشاور رسانه‌ای رییس جمهور یازدهم را برعهده دارد. متولد آذرماه کرمانشاه است و این روزها 54 سالگی‌اش را می‌گذراند.

صادق در انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته ریاست كمیته تبلیغات ستاد انتخاباتی هاشمی رفسنجانی را به عهده داشت كه با انحلال ستاد انتخاباتی هاشمی رفسنجانی به یکی از اعضای موثر تیم حسن روحانی تبدیل و در مستند تبلیغاتی او حاضر شد. از وی می توان به عنوان رابط آیت‌الله هاشمی با روحانی نام برد. معمولا تمامی اخبار مربوط به انتخاب افراد کابینه روحانی از زبان صادق در خبرگزاری‌ها و سایت ها منتشر شده و این گواه مهمی برای نشان دادن نقش صادق در کابینه روحانی است.

از سوابق مطبوعاتی خودتان بفرمایید و اینكه چه شد شما به عنوان مشاور رسانه ای رییس جمهور انتخاب شدید؟

طی سی و چند سال اخیر، فعالیت های رسانه ای، ارتباطی، تبلیغاتی و اطلاع رسانی از اصلی ترین محورهای کاری من بوده و به همین اقتضا در سالهای دفاع مقدس و بعد از آن، با جناب آقای دكتر روحانی در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی توفیق همكاری داشتم. قبل از پیروزی دكتر روحانی در انتخابات ریاست جمهوری نیز عهده دار مسولیت اطلاع رسانی و ارتباطات مجمع تشخیص مصلحت نظام بودم و از این رو باایشان که از اعضاء تاثیر گذار مجمع و رییس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام بودند ارتباط داشتم.از زمانی که دکتر روحانی برای حضور در عرصه انتخابات در حال بررسی بود ونیز دوره فعالیت های تبلیغاتی وپس از پیروزی ایشان در انتخابات 24 خرداد 93 با هدف کمک وارایه خدمت در زمینه ای كه بیشتر عمرکاری ام در آن مسیر سپری شده بود سعی كردم تلاشی را انجام دهم.

آقای دكتر روحانی در طول روز چه مدت برای خواندن روزنامه ها وقت صرف می كنند؟

جناب آقای دكتر روحانی برنامه منظم روزانه دارد و علیرغم تنوع وتعدد فعالیت ها، با نظم وبرنامه ریزی كه دارند خوشبختانه به همه كارها هم می رسند و اوقاتی را نیز برای اینكه مستقیما در جریان اخبار و مطالب رسانه ها قرار بگیرند، اختصاص می دهند.

سوالی كه برای بسیاری از مردم و فعالان رسانه ای مطرح است،این است كه رسانه یا روزنامه ای هست كه ایشان شخصا علاقه ای به آن رسانه داشته باشند و مرتب اخباری كه منعكس می كند پیگیری كنند؟

تا حدی كه اطلاع دارم ایشان بیشتر رسانه هایی كه صحیح می نگارند و منعکس کننده وقایع و رویدادها هستند را، مورد مطالعه وبررسی قرار می دهند.

در حوزه رسانه ای معمولا به چه صورت مطالب و مقالات مطبوعات را دسته بندی و به ایشان ارائه می نمایند؟

درزیر مجموعه دفتر رییس جمهوری، بخشی هست که رسانه ها را رصد کرده ومطالب لازم را گرد آوری می کند، اما رصد رسانه ای و تهیه گزارش از رویدادها و بازتابها، تنها منحصر به این بخش نیست و خود جناب آقای روحانی تاکید ودقت جدی دارند که فقط از یک مبدا و کانال، اطلاعات به ایشان نرسد و از طرق مختلف، اطلاعات را دریافت کرده و تجزیه تحلیل می نمایند.

روزنامه ها و رسانه های خارجی هم شامل رصد ایشان می شوند؟

بله

سؤالی که برای خیلی از اهالی رسانه مطرح است این است که آقای محمدرضا صادق عملکرد خودشان در این یکسال را چگونه ارزیابی می کنند با توجه به چالشها و مسائلی که در این مدت به وجود آمد.

با وجودی که من در یک سال گذشته، زمان و انرژی زیادی در این مسیر گذاشته و خیلی سعی کردم، اما به خودم نمره خوب نمی دهم و راضی نیستم و اجازه دهید دلایل آن را خیلی فاش نکنم ولی شاید از برخی جهات به آنها در خلال پاسخ به پرسشهای دیگرتان اشاره کنم.

مقطع یا مرحله ای که در این یکسال گذشته تان وجود داشته که فکر می کنید ضعیف عمل کردید؟یا در مواجه با آن باید معتدل تر برخورد می کردید؟

خیر. چون در این مدت تند روی نداشتیم که حالا پشیمان شده باشیم. شخصا درطول عمرم تلاش کرده ام تندروی نکنم و اساسا افراط وتفریط را قبول ندارم. البته شاید در یک مورد افراط داشتم و آنهم صرف وقت ووسواس زیاد برای انجام وظایفی بود که برعهده گرفته ام. به نظر من همه چیز باید با تدبیر و تعقل همراه باشد و یکی از مواردی که از خودم راضی نیستم همین است. شاید هم به این دلیل که یکباره باعقب افتادگی های زیاد رسانه ای مواجه شدیم، چاره ای غیر از این نبود، مثلا خبرگزاری یا روزنامه ای که خودم سالهای طولانی در آنجا مشغول کار بودم را ضعیف شده وناکارآمد می یافتم و پس ازتشکیل دولت تدبیر امید بیشتر در جریان امورشان قرار گرفتم که چقدر در سالهای اخیرضعیف شده اند. به هر حال سعی کردیم کمک کنیم تا حد ممکن احیا بشوند. با این وجود یک سال گذشته را که مرور می کنم و زمان و تلاش وافر بکار رفته را می سنجم، در ذهنم این گزاره مرور می شود که مثلا اگربیشترین فرصت ایجاد شده را به جای رفع و رجوع مسائل جاری، بیشتربه فعالیت های توسعه ای و تحقیقی اختصاص می دادیم مفید تر بود.

پس در راستای عمل به گفتمان اعتدال، از نظر شما حوزه رسانه ای رییس جمهور عملکرد قابل قبولی داشته است؟

درحد کارهایی که من دنبال کردم امیدوارم اینطورباشد و البته در مورد تشکیلات پیرامون دولت برای سازماندهی رسانه های مرتبط با دولت هم سعی شده اینطورباشد ولی قضاوت در این زمینه با مردم است.

عده ای معتقدند که هیئت دولت و آقای رییس جمهور در برخورد با مخالفان تا حدودی خشن به نظر می رسند. نظر شما چیست؟

این ادعا را قبول ندارم وبرای رد آن دلایل متقن هم وجود دارد،جالب است که بگویم اغلب عکس این را به ما می گویند و به ما نسبت مدارا و نرمش بیش از حد می دهند. کجا از ما خشونت دیدید؟کجا ازدولت خشونت دیدید؟ شما در عمر همه دولتهای (بعد از انقلاب اسلامی) بررسی بکنید کدام دولت را دیدید در سال اول با چنین حجم عظیمی از افترا وانتقاد غیر منصفانه مواجه بوده باشد و خیلی از کسانی که تریبون دارند از تریبون های خود استفاده بکنند برای تخریب دولت. نه به نظر من این مطلبی که گفتید منصفانه نیست.

در مقابل آن رسانه ها معتقدند این نقد ها از سر دلسوزی برای کشور و برای نظام و انقلاب هست به نظر شما این حرف درست نیست؟

خوب باید مصداقی صحبت کنیم چون شما مصداق نگفتید من هم کلی جواب دادم اگرمصادیق پرسشتان را بفرمایید برای شما مورد به مورد توضیح می دهم واثبات می کنم.

به نظر شما روزنامه های اصلاح طلب توانسته اند در مقابل جو سازی ها و تخریب ها و تندروها ایستادگی کنند؟

اولا تشکرمی کنم از رسانه هایی که عالمانه و منصفانه در راستای تحقق خواست مردم تلاش کردند چون برای دولت مهم است که رسانه ها، نیاز های افکار عمومی و اخبار دولت را مبتنی بر منافع ملی بطور صحیح جمع آوری، پردازش و منتشر کنند و این امر واقعا جای تقدیر و تشکر دارد. انهایی هم که این کار را نکردند امیدواریم به خواست ملت توجه و در این مسیر حرکت کنند. یادمان باشد مردم در24خرداد92به افراط نه گفتند،از ان دوری کرده و به اعتدال رای دادند وگفتند با مشی اعتدالی وتعقل، آرمان های ملی و انقلابی را محقق بکنیم.

عده ای از اهالی رسانه معتقدند اکنون که دولت در برابر این همه فشار و انتقاد و توهین قرار دارد حوزه رسانه ای باید از رسانه ها و مطبوعات حامی دولت حمایت بکند. با این نظر موافقید؟

حوزه رسانه ای؟

بله حوزه رسانه ای حمایت ویژه ای بکند

همانگونه که توضیح دادم این دولت برآمده از رای ملت است و رسانه ها هم در راستای خواست ملت باید حرکت بکنند بنابراین هم دولت هم رسانه ها باید بدانند مردم چه می خواهند و در آن جهت تلاش کنند. اجراین کار هم انشاا... رضایت خداوند وآسایش مردم خواهد بود والبته رسانه ها بطریق اولی، با اقبالی که که مردم نشان می دهند. در واقع اگر رسانه ای اقدامات و وظایف دولت را که خواست ملت است بازتاب داد، خوب مردم هم همین را می پسندند. ما برای دولت و افراد دولت تبلیغ نابجا نمی خواهیم واصلا سیاست دولت تدبیر و امید این نیست، رسانه ها صرفا باید افعالی را تبیین کند که دولت انجام داده ویا می دهد.

تعامل دولت با رسانه های موافق و مخالف چگونه بوده است؟

مشی دولت تدبیر و امید این بوده که باید فرصت برابر را فراهم کرد تا رسانه های قانونی بتوانند مطالب مورد نیاز و خواست افکار عمومی را تهیه وبطور صحیح بازنمایی کنند و از این جهت تفاوتی بین رسانه های به تعبیر شما موافق و مخالف، نیست و طبق اصولی که به مردم قول داده شد و مردم هم انتظار دارند، باید بکوشیم خواست مردم محقق شود.

شنیده شده که ورود خبرنگار کیهان به نهاد ریاست جمهوری ممنوع شده آیا این کار به نظر شما درست است؟

نه این خبر صحیح نیست.البته وقتی امکانات محدود است روزنامه ها با نوبت می آیند. مشابه همین نکته ای که گفتید کرارا در باره رسانه های گوناگون مطرح وخود من در معرض سوال برخی دوستان خبرنگار هم هستیم اما زمانی که موارد را واکاوی و بررسی می کنیم، خود این عزیزان هم با من هم عقیده میشوند. البته نقص هایی هم در کار همکاران ذیربط در نهاد هست که انشاا... تدریجا برطرف خواهد شد.

نقش رسانه های اصلاح طلب در هفته های منتهی به خرداد92را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا نقشی در پیروزی دکتر روحانی داشتند؟

روزنامه های اصلاح طلب در ایام انتخابات، فعالیت حرفه ای و پوشش خوبی را داشتند البته شخصیتهای برجسته کشور وشخصیتهای اصلاح طلب هم نقش آفرین بودند. همراه با اکثریت ملت که کوشیدند و زمینه را فراهم کردند تا پیروزی اعتدال رقم بخورد.

در طول یکسال گذشته مباحثی پیش آمده که دکتر روحانی از تخریب رسانه های افراطیون به ستوه آمده باشد یا معتقد باشند که رفتارشان غیر منصفانه است؟

هر انسان عاقل و منصفی متوجه غیر منصفانه بودن بسیاری از این مباحث و تخریب ها می شود که در طول یک سال گذشته اتفاق افتاده است. واقعا در زمان کدام دولت دیده اید در طول یک سال از آغاز کار این همه افترا و حرف عجیب و غریب درباره اش بگویند. این یعنی غیر منصفانه اما اینکه بتوانند آقای روحانی را به تعبیر شما به ستوه بیاورند صراحتا می گویم که موفق نمی شوند.

بازتاب توافق اولیه ژنو در رسانه ها چطور بوده است؟

یادمان باشد که در ژنو قرارشد طی یک زمانبندی، اقداماتی برای نیل به توافق جامع صورت گیرد و برنامه اقدام مشترک این بود که طی 6ماه 2طرف بنشینند کنار هم ومذاکره کنند وافعالی را نیز اجرایی کنند، چیزی که قبلا وجود نداشت. در واقع برخی رسانه ها این برنامه اقدام مشترک را متوجه نشدند و طبق تفسیر خودشان حکم صادر کردند.بعضا رسانه ها و کسانی هم به اسم نقد به ابعادی پرداختند که صحیح نبود. برخی هم که توجه داشتند باز حرف خودشان را می خواستند بزنند و غرض خودشان را تعقیب بکنند به هر حال امروز با رصد وضعیت کشورومردم میتوان قضاوت روشن تری ارایه کرد.

آیا از نقد های دلسوزانه رسانه های حامی دولت استقبال می کنید؟

نقد منصفانه، کارشناسانه و عالمانه تقدیر دولت را به همراه دارد هر رسانه ای که این کار را انجام بدهد مورد استقبال دولت خواهد بود.

مخالفان، دولت یازدهم را به استبداد رای و ترویج جامعه تک صدایی متهم می کنند؛ مثالشان هم صحبت دکتر روحانی بود که مخالفان توافق ژنو را بیسواد خوانده بود آیا این اظهارات درست است؟

این ادعا مورد قبول نیست.سخنرانی آقای رییس جمهور در آن مراسم با سوء استفاده از ابزارهای رسانه ای تفکیک شد و یکی دو جمله ایشان را برجسته کردند و بعد عملیات روانی را شروع کردند. اتفاقا آقای دکترروحانی بسیار مشورت پذیر است و انتقادات عالمانه و عاقلانه مورد استقبال ایشان واقع می شود.

آیا شما و مدیران تحت امر حوزه ی رسانه جلسات منظم با سر دبیران و دبیران سرویس روزنامه های کثیر الانتشار دارید؟

به اقتضای مناسبت هایی که پیش می آید جلساتی داشته و از روزنامه نگاران، مدیران مسؤل و سردبیران دعوت کرده ایم و در آینده هم انشاا... این جلسات نظم بهتری پیدا می کند. البته در یکسال گذشته و اوایل فعالیت دولت یازدهم و ابتدای سال جدید نیز حدود4-5 نشست وجلسات همفکری داشتیم و تا جایی که ذهن من یاری می کند دید و بازدید های موردی با اغلب مدیران مسئول و خبرنگاران بوده که تبادل نظر با همه رسانه ها از طیف های متفاوت از اصلاح طلب و اصولگرا صورت گرفته است.

هدف از پیدایش دلواپسان چیست؟

من چنین حزب و تشکیلاتی نمی شناسم.


ویدیو مرتبط :
ب ستوه امدن ادمهای تنها..

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پاسخ رهبر انقلاب به گلایه روحانی درباره هجمه به عملکرد هسته ای اش



حسن روحانی,عملکرد هسته ایی حسن روحانی

پاسخ رهبر انقلاب به گلایه روحانی درباره هجمه به عملکرد هسته ای اش

پس از آنکه شایعاتی مبنی بر ائتلاف دو نامزد انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری بوجود آمد موجی از مخالفت ها و موافقت ها در دایره علاقه مندان به اصلاح طلبان، اصولگرایان معتدل و اعتدالگرایان شکل گرفت و گمانه زنی هایی نیز در خصوص جلسات خاتمی و هاشمی برای حمایت از یک کاندیدا مطرح شد.

در این راستا سید رضا اکرمی نماینده دوره هشتم مجلس شورای اسلامی در گفتگو با روزنو تاکید می کند که چنین ائتلافی وجود ندارد و شایعات اینچنینی کاملا بی پایه و اساس است و و نباید در زمان انتخابات چنین شایعات بی اساسی در رسانه ها بوجود بیاید.

وی افزود: البته با توجه به روند موجود و تا زمانیکه ما تشکیلات تحزبی سازمان یافته ای نداشته باشیم وضع به همین منوال خواهد بود.

وی با اشاره به ثبت نام ۸۶۸ نفر برای کاندیداتوری ریاست جمهوری و در پی آن انتخاب تنها ۸ تن از این افراد گفت: اگر ما در کشور تشکیلات و احزاب سازمان یافته شده ای داشته باشیم هرگز چنین اتفاقاتی بروز پیدا نمی کند و شاهد چنین ضعف هایی نخواهیم بود. در کشورهای دیگر انتخابات معمولا میان ۲ الی ۴ نفر صورت می گیرد و افرادی انتخاب می شوند که توانایی اداره کشور را دارند و به لحاظ مدیریتی از قدرت بالا و تجربه کافی برخوردارند.

اکرمی ادامه داد: وقتی کاندیدایی می داند که رای ضعیفی دارد چرا وقت و انرژی و دارایی خود را بیهوده هزینه می کند؟ برخی از این کاندیداها اگر ده بار دیگر هم بیایند باز هم مردم به آنها رای نمی دهند و مورد پذیرش مردم قرار نمی گیرند.

عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه ما که نمی خواهیم کدخدا انتخاب کنیم اظهار داشت: ما می خواهیم رییس جمهور ۷۰ میلیون نفر را انتخاب کنیم که عاقل، بالغ و توانمند باشد و این لباس برازنده اش باشد. ما باید کسی را انتخاب کنیم که مدیریتش برای همگان اثبات شده باشد و پای میز مذاکره نشسته باشد.

نماینده اسبق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بی اخلاقی های بسیاری در این زمان دیده شده است گفت: متاسفانه برخی از کاندیداها برای بالا بردن رای خود سعی می کنند دیگران را زیر سوال ببرند و اعتبار و آبروی آنها را خدشه دار کنند.

وی با اشاره به هجمه هایی که علیه روحانی در برخی سایت ها و رسانه های نزدیک به دیگر کاندیداها ایجاد شده است گفت: روحانی در برابر همه گفته ها و پرداخته های علیه خود کتابی مدون نوشته است و اگر این افراد راست می گویند بیایند و بیانیه و سندی بنویسند که این ادعای او را رد کند.

وی تاکید کرد: این افراد حتی می توانند با روحانی مناظره برگزار کنند و هر چه می خواهند در خصوص مسائل هسته ای از وی بپرسند. آقای روحانی مدعی است که تمام کارهایی که انجام داده اولا با سران سه قوه هماهنگ بوده و در تمام این موارد هم رهبری در جریان بوده اند و تا مجوز مکتوب نگرفته است هیچ اقدامی نکرده و همه امور را با هماهنگی کامل انجام داده است.

اکرمی در بخش دیگری از سخنانش افزود: روحانی از سال ۸۱ تا ۸۴ پرونده هسته ای را از رفتن به شورای امنیت حفظ کرد و توانست کاری کند که سه کشور قدرتمند از حق وتوی خود استفاده کنند ولی پس از آن به گونه ای عمل شد که این پرونده به شورای امنیت ملی رفته و هم اکنون باید پنج رای بگیریم تا بتوانیم پرونده هسته ای ایران را به شورای حکام باز گردانیم.

نماینده مردم تهران در مجلس هشتم اظهار داشت: ما در زمان مسوولیت روحانی در شورای امنیت ملی غنی سازی را به صورت داوطلبانه تعلیق کردیم تا سانتیریفیژها را کامل کنیم. در این زمان بود که کیک زرد تولید و بسیاری از فن آوری دیگر راه اندازی و تکمیل شد.

اکرمی تصریح کرد: آنهایی که این موضوع را تکذیب و تخریب می کنند می توانند از شورای عالی امنیت ملی سند بگیرند و ردنامه ای صادر کنند مبنی بر اینکه کارهای آقای روحانی غلط بوده یا انجام نشده است.

وی افزود: من شنیده ام که آقای روحانی به حضرت آقا گلایه ای کرده اند مبنی بر اینکه هجمه هایی در خصوص ایشان با موضوعیت هسته ای وجود دارد و ایشان نیز فرموده اند که شما که کتابی در این زمینه نوشته اید و جواب همه آنها را داده اید.

اکرمی گفت: متاسفانه در کشور ما بهانه جویی به وفور وجود دارد و کتاب آقای روحانی می تواند پاسخ گوی خوبی به همه این بهانه جویی ها باشد.

منبع:irdiplomacy.ir