اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

صادق زیباکلام: وزیر علوم، درباره استیضاح باید همه چیز را به ملت بگوید



اخبار,اخبار سیاسی ,صادق زیباکلام

 

اخبار سیاسی - صادق زیباکلام: وزیر علوم، درباره استیضاح باید همه چیز را به ملت بگوید

فرجی دانا در جلسه استیضاح باید مردم ایران را خطاب قرار دهد و هر آنچه را که بر دانشگاه طی سال های گذشته رفته است، بدون آنکه واهمه ای از نتیجه استیضاح داشته باشد، برملا کند.

بالاخره پس از کش و قوس های فراوان استیضاح وزیر علوم اعلام وصول شد و آنچه که توجه تمام اذهان را درگیر خود کرده است، این است که آیا استیضاح وزیر در آستانه سال تحصیلی تااین اندازه ضروری است و اگر پاسخ مثبت است چه چیزی باعث شده تا نمایندگان مصالح کشور را در خطر ببیند و ˈرضا فرجی داناˈ را به میز استیضاح بکشانند.

پس از تعیین مهلت یک ماهه و جلسات متعدد نمایندگان با وزارت علوم سرانجام رضایت نمایندگان جلب نشد و استیضاح وزیرعلوم در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد و نمایندگان مجلس به فرجی دانا 10 روز فرصت دادند تا زمان حضور خود در مجلس شورای اسلامی را اعلام کند تا هیئت رییس مجلس شورای اسلامی نسبت به آن تصمیم گیری کند. این اقدام در حالی صورت می گیرد که در آستانه شروع سال تحصبلی جدید و بازگشایی دانشگاه ها هستیم و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری فضای دانشگاهی کشور برای توسعه علمی نیازمند آرامش است.

سعید سهراب پور، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر اینکه استیضاح وزیرعلوم از نظر من ضروری نیست، می گوید: استیضاح وزیرعلوم در آستانه سال تحصیلی جدید، آموزش عالی و فضای دانشگاه ها را با چالش مواجه می کند. هنوز تکلیف مسائل ضروری تر مشخص نشده است، برای مثال هنوز حکم رییس دانشگاه صنعتی شریف صادر نشده است. البته نتیجه استیضاح مشخص نیست اما اگر استیضاح موجب تغییر وزیر شود، فضای آموزش عالی با مشکل مواجه شده و این امر جالبی نخواهد بود.

برخلاف آنچه برخی رسانه ها سعی در القای آن دارند که مجلس شورای اسلامی به طور کلی با عملکرد وزیر علوم مخالف است اما نمایندگانی نیز وجود دارند که با استیضاح وزیر علوم مخالف هستند.

 

در همین رابطه غلامعلی جعفرزاده، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که چرا عده ای اصرار دارند در زمان تعطیلی دانشگاه ها مسئله استیضاح انجام شود می گوید : عده ای اصرار دارند در زمانی که دانشگاه تعطیل است وزیر را استیضاح کنند. سوال اینجاست که ما به دنبال چه چیزی هستیم؟ آیا خوف داریم؟ آیا جامعه دانشگاهی با نوع نگاه مجلس هماهنگ نیست؟ آیا ما کاری خلاف نظر دانشگاهیان انجام می دهیم؟ براساس بازخوردی که از مردم و جامعه دانشگاهی داشته ایم فکر می کنم پاسخ به همه این سوالات مثبت باشد.

او با تاکید بر این که قاطبه اعضای هیات علمی دانشگاه ها معتقدند که آقای فرجی دانا موجبات تحول را در دانشگاه به وجود آورده است، با انتقاد از دلایل استیضاح می گوید : خارج از حب و بغض ها من مطلعم که دانشگاه ها از حالت انتصابی و دیکتاتوری به سمت انتخابات رفته اند و حتی مدیران گروه هم انتخابی هستند. اینها اقدامات خوبی است که مورد قبول دانشگاهیان قرار گرفته، پس لازم است نمایندگان اجازه دهند آقای فرجی دانا کارش را بکند.

نماینده مردم رشت در مجلس با اشاره به ایراد استیضاح کنندگان به وزیر علوم در مورد انتصاب معاونین وی می گوید: اینکه ما در ریز امورات وزرا دخالت کنیم کار زشتی است چرا که انتصاب معاونین حق وزراست و ما باید تنها در مورد عملکرد و اجرای قانون در یک وزارتخانه اظهارنظر کنیم زیرا اگر این مساله باب شود به این معناست که معاونین وزرا را هم مجلس باید انتخاب کند که این خارج از حدود اختیارات مجلس است.

با اعلام وصول شدن استیضاح وزیر علوم آنچه بیش از همه مورد توجه است دلایل رسمی نمایندگان برای استیضاح است. در طرح استیضاح ویر علوم آمده است : ˈبا عنایت به شیوه ی مدیریت جناب آقای دکتر فرجی دانا وزیر علوم و فناوری خلاف مصالح کشور و انتخاب رویه ای است که مانع رشد تولید علم شده است طرح استیضاح با استناد به اصل 89 قانون اساسی، خواهان استیضاح وزیر محترم علوم به علت عدم پایبندی ایشان به رویه های قانونی، مصالح کشور و مشی اعتدال و وعده های داده شده در زمان رای اعتماد به مجلس و به تبع آن ایجاد و فراهم سازی بستر و ترویج افراطی گری در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی هستیم.

عدم پذیرش و سرگردانی پذیرفته شدگان قانونی بورسیه های تحصییلات تکمیلی و متاسفانه ارائه مجوز پذیرش افراد رد صلاحیت شده در این دوره ها علی رغم تاکید مراجع ذی صلاح و قانونی کشور و بازگرداندن برخی اساتید اخراج شده توسط هیات های رسیدگی به تخلفات یا مراجع ذیربط دانشگاهها، اعزام گروه های سیاسی بعضا دارای سوابق تندروی در قالب کارشناسان، ارزیابی عملکرد روسای دانشگاه ها که زمینه ی ایجاد تنش را در دانشگاه ها نموده و تغییرشیوه انتخاب روسای دانشگاهها بر خلاف رویه های جاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و خلاف دستور صریح ریاست جمهوری، منصوب کردن عناصر دارای سابقه ی مشخص در فتنه 88 در مسئولیت های مهم ستادی، وزارتخانه و عزل اشخاص عالم متعهد و مدیر از برخی دانشگاهها و نصب افراد دارای سوابق تند وافراطی به ویژه در مدیریت های میانی دانشگاهها، عدم مواجهه درست با تحرکات سیاسی، ضد انقلاب و ضد نظام و برخی عناصر فعال در دانشگاهها و میدان دادن به برخی نشریات دارای رویکرد ضد دینی و گرایشات شدیدا قومی و تجزیه طلبانه و یا الحادی در محیط های دانشگاهی و احیای برخی تشکل های افراطی و آشوب طلب.ˈ

با وجود آنکه تعدادی از نمایندگان مجلس اتهامات سنگینی را متوجه فرجی دانا کردند اما بدنه دانشگاهی کشور و نیز بخش دیگری از بدنه مجلس شورای اسلامی دیدگاه دیگری نسبت به او دارند و با این اوصاف این سوال در اذهان شکل خواهد گرفت که مصالح کشور در خطر است یا مصالح عده ای خاص ؟
صادق زیباکلام، استاد دانشگاه می گوید : حرف اصلی استیضاح کنندگان - اگر چه به طور رسمی و علنی مطرح نمی شود - این است که وزیر علوم هم همانند آنها بر تمام بی قانونی های سال های گذشته چشم ببندد و آنها را نادیده بگیرد تا افکار عمومی و مردم از آنچه بر دانشگاه ها در دولت احمدی نژاد رفته است مطلع نشوند.

دکتر میرزاده، رییس دانشگاه آزاد نیز با ابراز تعجب نسبت به استیضاح فرجی دانا می گوید: استیضاح حق مجلس است، اما باعث تعجب است که هنوز یک سال از فعالیت های آقای فرجی دانا نگذشته می خواهند او را استیضاح کنند. کتر فرجی دانا به نظر من در برنامه هایشان بسیار موفق عمل کرده اند و توانسته اند تعامل خوبی نیز با دانشگاه آزاد به وجود بیاورندو بسیاری از مشکلات لاینحل در طی این سالها با همکاری وزارت علوم حل شده است. تعامل وزارت علوم با دانشگاه های غیردولتی نشان از نگاه ملی دکتر فرجی دانا دارد و با توجه به شناختی که از ایشان و معاونینش دارم معتقدم نباید دانشگاه ها را از مدیران توانمندی همچون این افراد محروم کرد. امیدوارم مجلس فرصت بیشتری برای ایشان قائل شوند تا برنامه هایشان را اجرایی کنند.

پخش زنده استیضاح در صدا و سیما، برای وزیر فرصتی فراهم می کند تا وی ضمن دفاع قاطع ازعملکرد خود و دولت تدبیر و امید با بیان حقایقی که در دولت گذشته بر وزارت علوم گذشته یک افتخار بزرگ کسب کند.


در همین رابطه صادق زیبا کلام، استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه رویکرد فرجی دانا در جلسه احتمالی استیضاح باید قاطعانه و شجاعانه باشد می گوید: فرجی دانا در جلسه استیضاح باید مردم ایران را خطاب قرار دهد و هر آنچه را که بر دانشگاه طی سال های گذشته رفته است برملا کند. او بدون آنکه واهمه ای از نتیجه استیضاح داشته باشد، باید به مردم بگوید که در 8 سال گذشته وزارت علوم چگونه اداره شده و چگونه شورای عالی انقلاب فرهنگی و همین کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس چشم بر واقعیت ها بسته است.
اخبار سیاسی - ایرنا

 


ویدیو مرتبط :
فیلمی که در جلسه استیضاح وزیر علوم پخش شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ناگفته‌های صادق زیباکلام از 3000 تا بورسیه تا استیضاح وزیر علوم



اخبار,اخبارسیاسی,صادق زیباکلام


اخبار سیاسی - ناگفته‌های صادق زیباکلام از 3000 تا بورسیه تا استیضاح وزیر علوم

یک مشت تئوری‌های دایی جان ناپلئونی و فرضیه‌های توطئه به عنوان علم و علوم سیاسی می خواهند به خورد دانشجویان بدهند که واقعا فاجعه است.

به گزارش پویش، بورسیه غیر قانونی3000 نفری در دولت مهرورز اصولگرایی. خبری هولناک که جامعه دانشگاهی و علمی کشور را در بهت و حیرت فرو برد. در دوره‌ی 8 ساله دولت اصولگرایان، هیچ حوزه‌ای در کشور از سیاست‌های تخریبی اقتدارگرایان مصون نماند. در برخی حوزه‌ها همچون اقتصاد و سیاست خارجی، آثار فاجعه بار آن در زمانی کوتاه پدیدار شد و تاوان سخت آن را مردم همچنان پرداخت می‌کنند، اما در حوزه دانشگاه و آموزش عالی، برخی از آثار آن اقدامات غیر قانونی، سال‌ها بعد پدیدار می‌شود.

 

بورسیه‌های غیر قانونی از آن دست اقداماتی است که اثرات دهشتناک آن در حوزه علم و آموزش سال‌ها بعد بروز خواهد کرد. بمنظور بررسی این موضوع، پایگاه خبری تحلیلی پویش با دکتر صادق زیبا کلام، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و تحلیلگر مسائل سیاسی مصاحبه ای را انجام داده است که در ادامه می خوانید:

یک مشت تئوری‌های دایی جان ناپلئونی و فرضیه‌های توطئه به عنوان علم و علوم سیاسی می خواهند به خورد دانشجویان بدهند که واقعا فاجعه است.

دکتر زیباکلام در خصوص ریشه‌های بروز این رانت علمی بیان داشت: من معتقدم که مشکل به مجلس بر می‌گردد. متاسفانه وقتی دستگاه نظارتی بر امر دولت که در حقیقت مجلس شورای اسلامی است، بنابر ملاحظات سیاسی، خطی و جناحی سکوت می کند، چنین قضایا و مسائلی پیش می‌آید. همه این مسائل ناگوار از جمله بورسیه‌ها ظرف 4 سال دوره دوم آقای احمدی نژاد اتفاق افتاد و فقط بورسیه‌ها نبود.

 

تعداد زیادی هم به عنوان استاد و هیئت علمی وارد دانشگاه شدند و به استخدام دانشگاه در آمدند که معلوم نبود بر چه اساس و پایه‌ای خیلی از اینها به استخدام دانشگاه در آمدند و استاد و عضو هیئت علمی شدند، یعنی کارهای علمی آنها و تحقیقاتشان مشخص نبود که اینها صلاحیت استاد شدن دارند یا نه. گروه‌های آموزشی و دانشگاه‌هایی که اینها به عضویتشان در آمدند اصلا معلوم نبود که به نیروی جدید نیاز دارند یا ندارند. اینها همه مسائلی بود که اتفاق افتاد، یا بحث اسلامی کردن علوم انسانی.

 

در حال حاضر موضوعی ابلاغ کردند که از اول مهر باید اساتید بر اساس آن سر فصل‌ها تدریس کنند. من سر فصل‌های علوم سیاسی را نگاه کردم واقعا فاجعه است، یعنی یک مشت تئوری‌های دایی جان ناپلئونی و فرضیه‌های توطئه به عنوان علم و علوم سیاسی می خواهند به خورد دانشجویان بدهند که واقعا فاجعه است.

وی در خصوص مرجع ابلاغ سرفصل‌های جدید علوم انسانی اظهار داشت: اگر اشتباه نکنم اینها از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شده است و بیش از 150 نفر از اساتیدی که سر فصل‌ها را ملاحظه کرده‌اند، در نامه‌ای سرگشاده خطاب به آقای روحانی به عنوان رئیس شورای انقلاب فرهنگی، اعتراض خود را به این امر بیان کرده‌اند. همچنین کنار گذاشتن اساتیدی که باب میل دولت قبلی نبودند یا بازنشسته کردن اجباری آنها یا رشته‌هایی که در دانشگاه علامه به روی دختران دانشجو ممنوع کردند و گفتند که دختران دانشجو اجازه ندارند که در این رشته‌ها تحصیل کنند.

تمام این مسائل خلاف و غیرقانونی در دوره احمدی نژاد داشت اتفاق می‌افتاد و مجلس حتی یک بار هم متعرض وزارت علوم یا دولت آقای احمدی نژاد نشد.

ایشان در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت این مسائل در دولت تدبیر و امید بیان داشت: خیلی از اینها درست شده است و خیلی‌ها در حال اصلاح شدن است. بدبختی این است که چون اینها دارد اصلاح و درست می‌شود، کسانی که ذی نفوذ هستند و منافع آنها به خطر افتاده حالا شروع کرده‌اند به اینکه وزیر علوم را باید استیضاح کنیم. با این بهانه که ایشان چرا عوامل فتنه را در وزارت خانه آورده و معاون کرده و چرا آنها را سرپرست دانشگاه‌ها کرده است. جالب این است که تمام این مسائل خلاف و غیرقانونی و غیر علمی در آن 4 سال داشت اتفاق می‌افتاد و مجلس حتی یک بار هم متعرض وزارت علوم یا دولت آقای احمدی نژاد نشد اما الان عده ای از نمایندگان که عمدتا طرفداران احمدی نژاد و جبهه پایداری هستند دارند قیامت می کنند در مجلس که وزیر علوم را استیضاح کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در خصوص دلایل هجمه به وزیر علوم افزود: دلیلش این است که بعد از انتخابات 24 خرداد و تشکیل دولت روحانی منافع خیلی‌ها ‌مثل سابق تامین نمی‌شود و بخشی از قدرت که قوه مجریه باشد از دستشان خارج شده و دیگر نمی‌توانند مثل سابق هر کسی را که خواستند عضو هیئت علمی کنند و هر کسی که خواستند بورسیه کنند. واضح است که چرا اینقدر ناراحت هستند و می‌خواهند آقای فرجی دانا را بردارند و استیضاح کنند.

هدف اصلی آنها این است که دانشگاه‌ها مثل ارتش و اداره جات دولتی هیچ فکر و اندیشه‌ای از خودشان نداشته باشند و تابع محض اصولگرایان باشند.

وی افزود: هدف اصلی آنها این است که چون متوجه شده‌اند که دانشگاه‌ها و دانشجویان به آنها تمایلی ندارند، هیئت علمی و اساتید و نخبگان مملکت به آنها عنایتی ندارند این برنامه را می‌خواهند پیاده کنند تا کسانی که از جهت سیاسی نزدیک به اصولگرایان هستند و در جبهه پایداری هستند این تیپ افراد را بیاورند بر سر دانشگاه‌ها که دانشگاه‌ها در حقیقت مثل ارتش و مثل اداره جات دولتی هیچ فکر و اندیشه‌ای از خودشان نداشته باشند و تابع محض اصولگرایان باشند.

وی در خصوص تاثیرات این موضوع بر سیستم علمی و آموزشی کشور بیان داشت: تاثیرش این است که هر وقت در هر کشوری و در هر جامعه‌ای هر وقت علم و دانش و پژوهش، دانشگاه، آموزش عالی و فرهنگ هر وقت آغشته شد به ایدئولوژی و مسائلی که دولت‌ها و حکومت‌ها می‌خواهند، در نهایت در بلند مدت آن جامعه و آن کشور پسرفت کرده و هیچ پیشرفتی نکرده است. نمونه آن اتحاد شوروی و چین و کوبا هست و علم و دانش فقط در سایه آزاد اندیشی پیشرفت می‌کند. اینکه شما 3000 تا بورسیه که مثل شما فکر می‌کنند در دانشگاه استاد ‌شوند، به جز اینکه علم و دانش در مملکت پسرفت می‌کند هیچ فایده دیگری ندارد و نخواهد داشت.

زیباکلام در خصوص نحوه برخورد وزارت علوم با این افراد تصریح کرد: من پیشنهاد می‌کنم برای اینکه این شائبه پیش نیاید که خطی و جناحی عمل می‌شود، آقای فرجی دانا جمعی از اساتید در هر دانشگاهی که چهره‌هایی شناخته شده‌ و با تجربه‌اند و انسان‌هایی شریف و فرهیخته و با فرهنگ و با فضیلت و عالم هستند، کمیته‌هایی تشکیل بدهند و برای هر گروه و دانشگاه به این موضوع رسیدگی کنند و از بین این 3000 تا آنهایی که از یک حداقل اعتبار علمی برخوردارند را همچنان بگذارند که ادامه تحصیل بدهند و آنها که فاقد صلاحیت علمی هستند، همچنان که خیلی از آنها هستند به نظر من، جلویشان گرفته شود.

باید از مجلس پرسید که وقتی هزاران دانشجو و فرزندان مملکت توسط تشکیلات اطلاعاتی و امنیتی احمدی نژاد از تحصیل محروم شدند چرا شما اعتراض نکردید.

ایشان در پاسخ به سوال خبرنگار پویش در خصوص ارتباط بحث استیضاح وزیر علوم و افشای بورسیه‌های غیر قانونی بیان داشت: گروهی که منافعشان به خطر افتاده بیرون مجلس و درون مجلس فعایت می‌کنند تا به بهانه اینکه معاون وزیر علوم در جریان فتنه بوده یا فلان سرپرست دانشگاه که آقای فرجی دانا تعیین کرده ایشان از کنار فتنه رد ‌شده است، وزیر علوم را تخریب کنند. اینها همه بهانه است، اینها مشکل اصلیشان این است که آقای فرجی دانا دارند دانشجویانی که از تحصیل محروم شدند بعد از حوادث تلخ 22 خرداد 88 و هزاران دانشجویی که تحصیلشان تعلیق شد و یا از دانشگاه‌ها اخراج شدند، آقای فرجی دانا دارند اینها را به تدریج به دانشگاه‌ها برمی‌گردانند.

 

به نظر من باید واقعا از مجلس پرسید که وقتی هزاران دانشجو، بچه‌های مردم و فرزندان مملکت توسط تشکیلات اطلاعاتی و امنیتی 4 سال دوم احمدی نژاد از تحصیل محروم شدند چرا شما اعتراض نکردید و حالا آمده‌اید آقای فرجی دانا را که دارد این ظلم فاحش و بیدادی که به دانشگاه‌های مملکت رفته را ترمیم می‌‌کند، استیضاح می‌کنید.

وی در خصوص سرانجام استیضاح آقای فرجی دانا افزود: 50 یا 60 نفر از طرفداران احمدی نژاد مثل آقای الیاس نادران و دیگران جلودار این قضیه هستند و یقینا این موضوع به جایی نخواهد رسید.
 اخبار سیاسی - پویش