اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

(صادق زیباکلام) برنده و بازنده "استیضاح"



اخبار,اخبار سیاسی ,صادق زیباکلام

 

اخبار سیاسی - زیباکلام تحلیل کرد
(صادق زیباکلام) برنده و بازنده "استیضاح"

یک استاد دانشگاه، برنده استیضاح امروز وزیر علوم را فارغ از نتیجه جلسه رضا فرجی دانا به دلیل ارایه الگوی تازه از اخلاق مداری و تقوای سیاسی معرفی می کند و بازنده این جلسه را هم میانه روهای اصولگرا معرفی می کند.

صادق زیبا کلام با بیان این مطلب در گفتگو با فرارو درباره جلسه امروز استیضاح رضا فرجی دانا گفت: صرف نظر از نتیجه استیضاح وزیر علوم، معتقدم که برنده این جلسه کسی نبود جز آقای فرجی دانا که روش او در این جلسه می تواند الگویی از منش اخلاقی و تقوای سیاسی در جامعه سیاسی ما باشد که روز به روز به انحطاط نزدیک می شود.

وی افزود: قبل از آنکه نتیجه استیضاح و تبعات آن را مورد بررسی قرار دهیم ضرورت دارد به نحوه دفاع آقای فرجی دانا در جلسه استیضاح پرداخت که معتقدم به عنوان یک الگو باید مورد توجه قرار گیرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر هر فرد منصفی جلسه استیضاح وزیر علوم را از همان ابتدا رصد می کرد، قطعا به این نظر و عقیده رسیده است که شیوه ای که آقای فرجی دانا در برخورد با استیضاح کنندگان و مخالفان خود پیش گرفت یک شیوه کاملا اخلاقی بود.

زیباکلام با تاکید بر اینکه آقای فرجی دانا ادب و تقوای سیاسی را در جلسه استیضاح به نمایش گذاشت گفت: هیچ کسی نمی تواند یک جمله و یک کلام از نزدیک به سه ساعت جلسه استیضاح آقای فرجی دانا بیان کند که حاوی طعنه و نیش و توهین به فردی بوده باشد.

وی افزود: آقای فرجی دانا امروز برای دفاع از خود، عملکرد وزارت علوم ظرف این 9 ماه و همکارانش ذره ای از مرز ادب و اخلاق گذر نکردند و با پایبندی به تقوای سیاسی بدون توسل به شیوه هایی که اتفاقا توسط تندروها در 8 سال گذشته مرسوم شده بود یعنی افشاگری، تخریب، تهدید و تطمیع و بسیاری دیگر از روش های غیر اخلاقی، تنها به ارایه آمارهای مستدل و مستند کرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: برخلاف آقای فرجی دانا در این جلسه شاهد بودیم که تندروهای مجلس برای عزل وزیر، بازهم به همان روش و شیوه ای متوسل شدند که انتظار می رفت.

زیباکلام با بیان اینکه تندروها امروز بدون ترس از خدا و ملت به هر ترفندی متوسل شدند تا مانع از ادامه کار فرجی دانا در دولت شوند گفت: از جمله ابزارهای که تندروها در مجلس برای تخریب فرجی دانا، دولت و سیاست های آن در جلسه استیضاح به کار بردند و به آن استناد کردند گزارش های شبکه های بی بی سی، من و تو و ... بود.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: جا دارد که از این نمایندگان سوال شود که اگر این رسانه ها از منظر شما دشمن محسوب می شوند چرا به آن استناد می کنید و ادعاهای آنها را در صحن علنی مجلس باز پخش می کنید اگر نه چرا نسبت به آنها اینقدر حساسیت دارید.

وی ادامه داد: در جلسه استیضاح کاملا «سیاسی» آقای فرجی دانا، با کمال تاسف استیضاح کنندگان به جای بیان حقایق و حفظ ادب و اخلاق و استناد به آمار و ارقام واقعی و عینی تنها به کلی گویی، شعار، اتهام و غوغا سالاری روی آوردند.

زیباکلام با بیان اینکه صحبت هایی که در جلسه امروز توسط استیضاح کنندگان مطرح شد نشان داد تا چه اندازه استنادها و ادعاهای آنها برای استیضاح آقای فرجی دانا بی پایه و اساس است گفت: معلوم نیست که فرار مغزها که نزدیک به 30 سال است یکی از جدی ترین دغدغه های نظام جمهوری اسلامی ایران است چه ارتباطی به وزیری دارد که تنها 9 ماه از حضورش در وزارت علوم می گذرد.

وی ادامه داد: یا واقعا جای تاسف دارد که دغدغه نمایندگان مجلس انتشار نشریات دانشجویی با حداقل 100 نسخه تیراژ در محیط دانشگاه است. آیا واقعا برای نظامی که معتقد است از بالاترین اقتدار برخوردار است یک نشریه دانشجویی 100 نسخه ای می تواند نگران کننده باشد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: بر این اساس صرف نظر از نتیجه استیضاح وزیر علوم، معتقدم که برنده این جلسه کسی نبود جز آقای فرجی دانا که روش او در این جلسه می تواند الگویی از منش اخلاقی و تقوای سیاسی در جامعه سیاسی ما باشد که روز به روز به انحطاط نزدیک می شود.

وی تاکید کرد: اما در مورد رای نیاوردن آقای فرجی دانا در جلسه استیضاح باید عرض کنم که این نتیجه بیش از آنکه پیروزی افراطیون و تندروهای مجلس باشد و بیش از آنکه شکست دولت آقای روحانی باشد در حقیقت شکست اصولگریان معتدل و میانه رو در مجلس بود.

زیباکلام با تاکید بر اینکه شکست فرجی دانا سرآغاز شکست خط اعتدال و میانه روی اصولگریان خواهد بود گفت: امروز دیدیم که در مجلس اصولگرا که که میانه روهای اصولگرا از اکثریت برخوردار هستند، عملا پایداری ها و طرفداران احمدی نژاد سکان هدایت اصولگریان مجلس را به دست گرفته بودند.

وی با بیان اینکه این اتفاق می تواند ضربه های شدیدی را به بدنه اصولگرایی میانه رو وارد کند گفت: به نظر می رسد که پیش روی های روز به روز تندروها در مقابل سکوت میانه روهای مجلس منجر به کاسته شدن قدرت تاثیرگذاری این طیف در مجلس شده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه قرار گرفتن فرمان هدایت اصولگرایان به دست تندروها و جبهه پایداری در مجلس سم مهلکی برای اصولگریان میانه رو است گفت: از زمانی که طرح استیضاح در مجلس مطرح شد شاهد بودیم که جامعه دانشگاهی، استاتید و دانشجویان چگونه نسبت به تندروی اعلام انزجار کردند. در این شرایط وقتی فرمان اصولگریان در اختیار تندروها قرار بگیرند اصولگرایان میانه رو باید منتظر از دست رفتن پایگاه اجتماعی خود باشند.

وی با تاکید بر اینکه سیاست های اعمالی از سوی فرجی دانا در دانشگاه ها برگشت ناپذیر است گفت: چه بخواهیم چه نخواهیم از 24 خرداد 92 روندی برای خارج کردن دانشگاه از جو امنیتی شروع شده است و این روند برگشت ناپذیر است.

زیباکلام افزود: با حاکم شدن فضای سیاسی خردگرا و اعتدالگرا در دانشگاه ها، فضای بسته سابق باز نمی گردد و چرخی که به حرکت در آمده است با استقبال پرشور دانشجویان، دانشگاهیان، اساتید به حرکت خود ادامه خواهد داد.

وی در ادامه درباره تاثیر این پیروزی بر آینده رویکرد تندروها در قبال دولت گفت: یقین بدانید این آغاز تقابل رسمی و علنی تندروها علیه دولت است. با کاهش قدرت اثرگذاری اصولگریان میانه رو که نمونه اش را با عدم پذیرش حکمیت لاریجانی توسط نمایندگان مجلس شاهد بودیم برای تندروهای مجلس این توهم ایجاد می شود که از قدرت سازماندهی در مجلس برخوردار هستند و از این رو آنها وزرای دیگر را کام استیضاح می کشانند.

این استاد دانشگاه افزود: آنچه مسلم است بزرگترین مشکل تندروها با دولت روحانی سر جامعه مدنی و توسعه سیاسی و فضای باز و آزادی رسانه ای است. اساسا تندروها در مورد مسائلی همچون مسائل اقتصادی و صنعتی و معیشتی مردم دغدغه ای ندارند.

وی در خاتمه گفت: تندروها می خواهند که وزارتخانه های علوم و ارشاد را به دوره قبل از 24 خرداد 92 برگردانند تا سیاست های بسته گذشته در آن اعمال شود. بنابراین آنها سر مست از پیروزی امروز، وزارت ارشاد را در کوتاه مدت و وزارت خارجه را در دراز مدت به منظور توقف روند مذاکرات هسته ای هدف قرار خواهند داد.
اخبار سیاسی - فرارو

 


ویدیو مرتبط :
#27 چرا به AMP نیاز داریم؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ناگفته‌های صادق زیباکلام از 3000 تا بورسیه تا استیضاح وزیر علوم



اخبار,اخبارسیاسی,صادق زیباکلام


اخبار سیاسی - ناگفته‌های صادق زیباکلام از 3000 تا بورسیه تا استیضاح وزیر علوم

یک مشت تئوری‌های دایی جان ناپلئونی و فرضیه‌های توطئه به عنوان علم و علوم سیاسی می خواهند به خورد دانشجویان بدهند که واقعا فاجعه است.

به گزارش پویش، بورسیه غیر قانونی3000 نفری در دولت مهرورز اصولگرایی. خبری هولناک که جامعه دانشگاهی و علمی کشور را در بهت و حیرت فرو برد. در دوره‌ی 8 ساله دولت اصولگرایان، هیچ حوزه‌ای در کشور از سیاست‌های تخریبی اقتدارگرایان مصون نماند. در برخی حوزه‌ها همچون اقتصاد و سیاست خارجی، آثار فاجعه بار آن در زمانی کوتاه پدیدار شد و تاوان سخت آن را مردم همچنان پرداخت می‌کنند، اما در حوزه دانشگاه و آموزش عالی، برخی از آثار آن اقدامات غیر قانونی، سال‌ها بعد پدیدار می‌شود.

 

بورسیه‌های غیر قانونی از آن دست اقداماتی است که اثرات دهشتناک آن در حوزه علم و آموزش سال‌ها بعد بروز خواهد کرد. بمنظور بررسی این موضوع، پایگاه خبری تحلیلی پویش با دکتر صادق زیبا کلام، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و تحلیلگر مسائل سیاسی مصاحبه ای را انجام داده است که در ادامه می خوانید:

یک مشت تئوری‌های دایی جان ناپلئونی و فرضیه‌های توطئه به عنوان علم و علوم سیاسی می خواهند به خورد دانشجویان بدهند که واقعا فاجعه است.

دکتر زیباکلام در خصوص ریشه‌های بروز این رانت علمی بیان داشت: من معتقدم که مشکل به مجلس بر می‌گردد. متاسفانه وقتی دستگاه نظارتی بر امر دولت که در حقیقت مجلس شورای اسلامی است، بنابر ملاحظات سیاسی، خطی و جناحی سکوت می کند، چنین قضایا و مسائلی پیش می‌آید. همه این مسائل ناگوار از جمله بورسیه‌ها ظرف 4 سال دوره دوم آقای احمدی نژاد اتفاق افتاد و فقط بورسیه‌ها نبود.

 

تعداد زیادی هم به عنوان استاد و هیئت علمی وارد دانشگاه شدند و به استخدام دانشگاه در آمدند که معلوم نبود بر چه اساس و پایه‌ای خیلی از اینها به استخدام دانشگاه در آمدند و استاد و عضو هیئت علمی شدند، یعنی کارهای علمی آنها و تحقیقاتشان مشخص نبود که اینها صلاحیت استاد شدن دارند یا نه. گروه‌های آموزشی و دانشگاه‌هایی که اینها به عضویتشان در آمدند اصلا معلوم نبود که به نیروی جدید نیاز دارند یا ندارند. اینها همه مسائلی بود که اتفاق افتاد، یا بحث اسلامی کردن علوم انسانی.

 

در حال حاضر موضوعی ابلاغ کردند که از اول مهر باید اساتید بر اساس آن سر فصل‌ها تدریس کنند. من سر فصل‌های علوم سیاسی را نگاه کردم واقعا فاجعه است، یعنی یک مشت تئوری‌های دایی جان ناپلئونی و فرضیه‌های توطئه به عنوان علم و علوم سیاسی می خواهند به خورد دانشجویان بدهند که واقعا فاجعه است.

وی در خصوص مرجع ابلاغ سرفصل‌های جدید علوم انسانی اظهار داشت: اگر اشتباه نکنم اینها از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شده است و بیش از 150 نفر از اساتیدی که سر فصل‌ها را ملاحظه کرده‌اند، در نامه‌ای سرگشاده خطاب به آقای روحانی به عنوان رئیس شورای انقلاب فرهنگی، اعتراض خود را به این امر بیان کرده‌اند. همچنین کنار گذاشتن اساتیدی که باب میل دولت قبلی نبودند یا بازنشسته کردن اجباری آنها یا رشته‌هایی که در دانشگاه علامه به روی دختران دانشجو ممنوع کردند و گفتند که دختران دانشجو اجازه ندارند که در این رشته‌ها تحصیل کنند.

تمام این مسائل خلاف و غیرقانونی در دوره احمدی نژاد داشت اتفاق می‌افتاد و مجلس حتی یک بار هم متعرض وزارت علوم یا دولت آقای احمدی نژاد نشد.

ایشان در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت این مسائل در دولت تدبیر و امید بیان داشت: خیلی از اینها درست شده است و خیلی‌ها در حال اصلاح شدن است. بدبختی این است که چون اینها دارد اصلاح و درست می‌شود، کسانی که ذی نفوذ هستند و منافع آنها به خطر افتاده حالا شروع کرده‌اند به اینکه وزیر علوم را باید استیضاح کنیم. با این بهانه که ایشان چرا عوامل فتنه را در وزارت خانه آورده و معاون کرده و چرا آنها را سرپرست دانشگاه‌ها کرده است. جالب این است که تمام این مسائل خلاف و غیرقانونی و غیر علمی در آن 4 سال داشت اتفاق می‌افتاد و مجلس حتی یک بار هم متعرض وزارت علوم یا دولت آقای احمدی نژاد نشد اما الان عده ای از نمایندگان که عمدتا طرفداران احمدی نژاد و جبهه پایداری هستند دارند قیامت می کنند در مجلس که وزیر علوم را استیضاح کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در خصوص دلایل هجمه به وزیر علوم افزود: دلیلش این است که بعد از انتخابات 24 خرداد و تشکیل دولت روحانی منافع خیلی‌ها ‌مثل سابق تامین نمی‌شود و بخشی از قدرت که قوه مجریه باشد از دستشان خارج شده و دیگر نمی‌توانند مثل سابق هر کسی را که خواستند عضو هیئت علمی کنند و هر کسی که خواستند بورسیه کنند. واضح است که چرا اینقدر ناراحت هستند و می‌خواهند آقای فرجی دانا را بردارند و استیضاح کنند.

هدف اصلی آنها این است که دانشگاه‌ها مثل ارتش و اداره جات دولتی هیچ فکر و اندیشه‌ای از خودشان نداشته باشند و تابع محض اصولگرایان باشند.

وی افزود: هدف اصلی آنها این است که چون متوجه شده‌اند که دانشگاه‌ها و دانشجویان به آنها تمایلی ندارند، هیئت علمی و اساتید و نخبگان مملکت به آنها عنایتی ندارند این برنامه را می‌خواهند پیاده کنند تا کسانی که از جهت سیاسی نزدیک به اصولگرایان هستند و در جبهه پایداری هستند این تیپ افراد را بیاورند بر سر دانشگاه‌ها که دانشگاه‌ها در حقیقت مثل ارتش و مثل اداره جات دولتی هیچ فکر و اندیشه‌ای از خودشان نداشته باشند و تابع محض اصولگرایان باشند.

وی در خصوص تاثیرات این موضوع بر سیستم علمی و آموزشی کشور بیان داشت: تاثیرش این است که هر وقت در هر کشوری و در هر جامعه‌ای هر وقت علم و دانش و پژوهش، دانشگاه، آموزش عالی و فرهنگ هر وقت آغشته شد به ایدئولوژی و مسائلی که دولت‌ها و حکومت‌ها می‌خواهند، در نهایت در بلند مدت آن جامعه و آن کشور پسرفت کرده و هیچ پیشرفتی نکرده است. نمونه آن اتحاد شوروی و چین و کوبا هست و علم و دانش فقط در سایه آزاد اندیشی پیشرفت می‌کند. اینکه شما 3000 تا بورسیه که مثل شما فکر می‌کنند در دانشگاه استاد ‌شوند، به جز اینکه علم و دانش در مملکت پسرفت می‌کند هیچ فایده دیگری ندارد و نخواهد داشت.

زیباکلام در خصوص نحوه برخورد وزارت علوم با این افراد تصریح کرد: من پیشنهاد می‌کنم برای اینکه این شائبه پیش نیاید که خطی و جناحی عمل می‌شود، آقای فرجی دانا جمعی از اساتید در هر دانشگاهی که چهره‌هایی شناخته شده‌ و با تجربه‌اند و انسان‌هایی شریف و فرهیخته و با فرهنگ و با فضیلت و عالم هستند، کمیته‌هایی تشکیل بدهند و برای هر گروه و دانشگاه به این موضوع رسیدگی کنند و از بین این 3000 تا آنهایی که از یک حداقل اعتبار علمی برخوردارند را همچنان بگذارند که ادامه تحصیل بدهند و آنها که فاقد صلاحیت علمی هستند، همچنان که خیلی از آنها هستند به نظر من، جلویشان گرفته شود.

باید از مجلس پرسید که وقتی هزاران دانشجو و فرزندان مملکت توسط تشکیلات اطلاعاتی و امنیتی احمدی نژاد از تحصیل محروم شدند چرا شما اعتراض نکردید.

ایشان در پاسخ به سوال خبرنگار پویش در خصوص ارتباط بحث استیضاح وزیر علوم و افشای بورسیه‌های غیر قانونی بیان داشت: گروهی که منافعشان به خطر افتاده بیرون مجلس و درون مجلس فعایت می‌کنند تا به بهانه اینکه معاون وزیر علوم در جریان فتنه بوده یا فلان سرپرست دانشگاه که آقای فرجی دانا تعیین کرده ایشان از کنار فتنه رد ‌شده است، وزیر علوم را تخریب کنند. اینها همه بهانه است، اینها مشکل اصلیشان این است که آقای فرجی دانا دارند دانشجویانی که از تحصیل محروم شدند بعد از حوادث تلخ 22 خرداد 88 و هزاران دانشجویی که تحصیلشان تعلیق شد و یا از دانشگاه‌ها اخراج شدند، آقای فرجی دانا دارند اینها را به تدریج به دانشگاه‌ها برمی‌گردانند.

 

به نظر من باید واقعا از مجلس پرسید که وقتی هزاران دانشجو، بچه‌های مردم و فرزندان مملکت توسط تشکیلات اطلاعاتی و امنیتی 4 سال دوم احمدی نژاد از تحصیل محروم شدند چرا شما اعتراض نکردید و حالا آمده‌اید آقای فرجی دانا را که دارد این ظلم فاحش و بیدادی که به دانشگاه‌های مملکت رفته را ترمیم می‌‌کند، استیضاح می‌کنید.

وی در خصوص سرانجام استیضاح آقای فرجی دانا افزود: 50 یا 60 نفر از طرفداران احمدی نژاد مثل آقای الیاس نادران و دیگران جلودار این قضیه هستند و یقینا این موضوع به جایی نخواهد رسید.
 اخبار سیاسی - پویش