اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

صادق زیباکلام: «برجام 2» یعنی چه؟



اخبار سیاسی,خبر های سیاسی,صادق زیباکلام

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به صحبت رئیس جمهور مبنی بر لزوم اجرای برجام داخلی در کشور گفت: مقصود آقای روحانی از برجام داخلی، نوعی آتش‌بس، وفاق ملی و آشتی ملی میان دو جریان عمده اصولگرا و اصلاح‌طلب است.

بعد از اجرای برجام، حسن روحانی بارها از لزوم اجرای برجام داخلی یا برجام 2 در کشور سخن گفته است. رئیس‌جمهور در واکنش به رد صلاحیت برخی نامزدهای انتخابات مجلس گفت که باید از مدل «برجام» استفاده کرد. وی در مورد مسائل اقتصادی نیز بارها از اصطلاح «برجام ۲» استفاده کرده و حتی در مورد مسائل سیاسی هم بارها اصطلاح «برجام داخلی» را به کار برده است.

منظور رئیس‌جمهور از برجام 2 یا برجام داخلی چیست؟ برای موفقیت در برجام داخلی چه الزاماتی مورد نیاز است؟ هدف اصلی در برجام داخلی چه باید باشد؟

دکتر صادق زیباکلام استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این‌باره گفت: صحبت درباره مقصود آقای روحانی از بیان برجام داخلی نوعی حدس و گمانه‌زنی است چون ممکن است هرچه ما بگوییم فردا آقای روحانی بگوید منظور من این نبوده است. منتها می‌توان با نگاه به برجام اصلی از یک‌سو و نگاه به شرایط داخلی کشور از سوی دیگر، گفت به نظر می‌رسد که مقصود آقای روحانی از برجام داخلی نوعی آتش‌بس، وفاق ملی و آشتی ملی میان دو جریان عمده اصولگرا و اصلاح‌طلب است.

وی افزود: آقای روحانی می‌گوید اختلافات دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب به هیچ‌وجه به اندازه اختلاف ایران و آمریکا نیست و همانطور که ایران و آمریکا توانستند به نوعی توافق و آتش‌بس برسند، چرا در داخل کشور نتوانیم از این حالت کینه‌توزانه‌ای که نسبت به هم داریم بیرون بیاییم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اظهار کرد: البته موضوع آشتی ملی را آقای هاشمی بعد از حوادث سال 88 عنوان کردند و آقای روحانی به نوعی همان حرف آقای هاشمی را تکرار می‌کنند اما به نظر من آقای روحانی دارد آب در هاون می‌کوبد و به همان دلیل که هاشمی نتوانست آشتی ملی ایجاد کند روحانی هم نمی‌تواند برجام داخلی را از قوه به فعل درآورد.

زیباکلام درباره دلیل خود مبنی بر عدم موفقیت روحانی در انجام برجام داخلی گفت: در مورد برجام هسته‌ای هم ما نیاز به حل بحران داشتیم و هم آمریکا می‌خواست که بحران هسته‌ای ایران حل بشود. لذا هم ما یک امتیازاتی دادیم و در برخی موارد عقب‌نشینی کردیم و هم آمریکا.

وی ادامه داد: اما در مورد برجام داخلی ما شاهد یک تمایل یک‌طرفه از سوی افرادی همچون آقای هاشمی و روحانی هستیم و طرف مقابل که اصولگرایان هستند، خیلی نیاز و تمایل به آشتی ملی ندارند و اساسا آشتی ملی به صرفه و صلاح آنها نیست که بخواهند انجام دهند.

وی افزود: بر همین اساس، مشاهده می‌شود که پاسخ اصولگرایان به روحانی برای انجام برجام داخلی، یک «نه» بزرگ است چون همانطور که عرض شد، آنها نیازی به آشتی ملی ندارند.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: نمی شود که فقط آقای روحانی در مسیر توافق برای برجام داخلی گام بردارد و طرف مقابل هیچ امتیازی ندهد. چنانکه در برجام اصلی آمریکا امتیازاتی داد و با فعالیت 6 هزار سانتریفیوژ یا با آب سنگین ماندن رآکتور اراک موافقت کرد و در عوض ما قبول کردیم که 19 هزار سانتریفیوژ فعال نباشد یا آب سنگین اراک، پلوتونیوم تولید نکند.

زیباکلام در پاسخ به این سوال که موفقیت در برجام داخلی چه الزاماتی دارد؟ گفت: اولین گامی که اصولگرایان باید بردارند که بسیار سخت و مشکل است و حاضر نیستند چنین کاری بکنند، این است که از بخشی از قدرت خود صرف نظر کنند و انحصار قدرت خود را کاهش دهند که به نظر من به هیچ‌وجه حاضر نیستند چنین کاری بکنند.

وی ادامه داد: به طور مثال اصولگرایان حاضر نیستند مجلس دهم مقداری مستقل باشد و ابتکار عمل داشته باشد و چهره‌های مستقل بیشتری داشته باشد. آنها حاضر نیستند از انحصار سفت و سختی که بر تلویزیون و سایر قوا دارند کوتاه بیایند.

وی افزود: اصولگرایان فقط حاضر شدند قوه مجریه را واگذار کنند که آن هم اجتناب‌ناپذیر بود؛ چراکه رئیس‌جمهور باید توسط انتخابات مشخص شود. اما در جاهای دیگر که این اجبار وجود ندارد همچون مجلس که می‌توانند جلوی حریف را بگیرند، از قدرت دست نمی‌کشند.

زیباکلام در پاسخ به این سوال که با این شرایط، کسانی که قصد اجرای برجام داخلی را دارند باید چه اهدافی را مدنظر قرار دهند؟ گفت: اگر هیچ فشاری به اصولگرایان وارد نشود، هیچ دلیلی وجود ندارد که آنها بخشی از قدرت خود را واگذار کنند.

وی با بیان اینکه حق، دادنی نیست بلکه گرفتنی است، گفت: اصلاح‌طلبان باید تلاش کنند قدرت خود را در مراکزی همچون مجلس افزایش دهند.

وی افزود: علی‌رغم اینکه اصولگرایان به شدت در برابر این اقدام اصلاح‌طلبان مقاومت خواهند کرد اما خیلی چیزهاست که در عین حال به نفع اصلاح‌طلبان است. مثلا نسل جوانی که در دانشگاه به طور منظم فارغ‌التحصیل می‌شود. همین الان 4.5 میلیون دانشجو داریم که شاید فقط نیم میلیون نفر آنها طرفدار اصولگرایان باشند و بنابراین پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان خیلی نیرومند و گسترده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: اصلاح‌طلبان می‌توانند در‌ بخش‌هایی از حکومت که توسط انتخابات تعیین تکلیف می‌شود به طور منظم پیشروی کنند. اگرچه این پیشروی کند خواهد بود و با مقاومت اصولگرایان مواجه خواهد شد اما با پشتوانه مردمی که وجود دارد، می‌توان این پیشروی را استمرار بخشید.

زیباکلام درباره برداشت خود از موفقیت یا عدم موفقیت برجام داخلی نیز گفت: برجام داخلی در آن بخش‌هایی که برای اصولگرایان داوطلبانه است، آب در هاون کوبیدن است اما در بخش‌های انتخابی می‌توان قدرت را از اصولگرایان گرفت چنانکه در خرداد 92 قوه مجریه را از آنها گرفتیم و در 7 اسفند 94 نیز باید تلاش کنیم حتی با فرستادن افراد مستقل اجازه حضور تندروها در مجلس را ندهیم.

اخبار سیاسی - فرارو


ویدیو مرتبط :
صادق زیباکلام

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نامه سرگشاده صادق زیباکلام خطاب به احمدی نژاد



صادق زیباکلا,نامه صادق زیباکلا به احمدی نژاد

نامه سرگشاده صادق زیباکلام خطاب به احمدی نژاد

جناب آقای دکتر محمود احمدی نژاد

ریاست جمهوری اسلامی ایران دامه اقباله

احتراما به استحضار آن مقام منیع می رساند که در آخرین روزهای سال گذشته در نامه ایی خطاب به وزیر علوم خواهان برکناری روسای دانشگاه تهران و تربیت مدرس شدید.

دلیل این اقدام  را از جمله" فضای امنیتی و سیاسی" که آنان در این دانشگاهها برقرار نموده اند اعلام داشتید.

حقیر علم و اطلاع چندانی از وضعیت دانشگاه تربیت مدر س ندارم و پیرامون آن نمی توانم اظهار نظری داشته با شم. اما در خصوص دانشگاه تهران بایستی بگویم که این اظهار نظر حضرتعالی شگفت زده ام نمود.

شگفتی ام از دو بابت بود. نخست آنکه برایم جالب بود که جنابعالی پس از گذشت نزدیک به 8 سال از ریاست جمهوری تان و درست در ماههای پایانی آن متوجه فضایی که در دانشگاههای کشور در طی این مدت حاکم بوده افتاده اید. 

آقای رئیس جمهور،اگر جنابعالی در طی این دو دوره ریاست جمهوری تان، بالاخص در سالهای دورآن دوم ریاست تان بعد از 22 خرداد 88 سری به دانشگاههای کشور می زدید و فضای سیاسی آنها را با سالهای قبل از ریاست جمهوری تان مقایسه می کردید باورتان نمی شد که این همان دانشگاه قبل از به قدرت رسیدن اصولگرایان در سال 84 می باشد.

آنقدر فضای دانشگاهها  بعد از 22 خرداد 88  محدود، سنگین و بسته شد که بوصف نمی آید. آنوقت جنابعالی بعد از طی این سالها ، و آنهم بعد از آنکه هزاران دانشجو در طی این سالها دچار مشکل شدند و بسیاری مع الاسف از ادامه تحصیل باز ماندند، بصرافت افتاده اید که در دانشگاهها چه می گذرد.

 

من حمل بر صحت می کنم و فرضم بر این است که دغدغه شما در این فقره نه از باب خرده حساب های سیاسی با روسای این دو دانشگاه است، و نه از باب تبلیغات انتخاباتی بلکه اصالتا به آنچه عنوان کرده اید باور دارید. در آنصورت مواجهه می شوم با شگفتی دومم. اینکه چرا دکتر فرهاد رهبر رئیس دانشگاه تهران بعنوان "مقصر" برگزیده شده؟

کارنامه ایشان بعد از 22 خرداد 88 در مقایسه با کارنامه بسیاری از روسای دانشگاههای دیگر بمراتب "سفید"تر و قابل قبول تر است. کافیست جنابعالی  کارنامه مدیریت دانشگاه تهران را با فی المثل کارنامه جناب حجت الاسلام دکتر شریعتی ریاست دانشگاه علامه مقایسه نمایید. آیا مستحضر هستید از22  خرداد 88 باین سو جناب شریعتی  چه تعداد اساتید این دانشگاه را بدلایل سیاسی بازنشسته، اخراج  و ممنوع التدریس کرده اند؟ 

ایضا بسیاری از دانشگاههای شهرستانها. یقیننا  اگر هدف جنابعالی کنار زدن حجاب ترس و سلطه ارعاب فکری حاکم بر دانشگاهها و باز گردانیدن فضای آزاد اندیشی  در محیط های علمی باشد، بر کناری ریاست دانشگاه تهران انصافا می بایستی در انتهای لیست تان باشد. اگر هدف جنابعالی بواقع بوجود آوردن یک فضای علمی باز در دانشگاههای کشور است بنحوی که اساتید و دانشحویان از یک حداقل امنیت شغلی و حرفه ایی بر خوردار بشوند در آنصورت و با عرض  پوزش می بایستی با ستحضار شریفتان برسانم که کارنامه و عملکرد وزارت علوم که وزیر متبوعه آن زیر نظر شخص شخیص خودتان  خدمت می نمایند بمراتب سیاه تر از بسیاری از دانشگاهها است.

 

نمی دانم جنابعالی چه میزان  اشراف بر سیاست های وزارت علوم از 22 خرداد 88 باین سو داشته اید؟ آیا مستحضر هستید که مدتهاست که دیگر دانشگاهها حق استخدام استاد ندارند و وزارت علوم خود راسا این کار را انجام می دهد؟ 

به بیان دیگر، دانشگاهی مثل تهران با نزدیک به 70 سال سابقه و وجود اساتیدی با تجربه و باسواد حق ندارد یک استاد جدید برای خودش استخدام نماید و یک هسته ایی در وزارت علوم  بصورت مخفی گزینش اساتید را برای تمامی  دانشگاههای کشور انجام می دهند. تصور نمی کنم خیلی پیچیده باشد که بتوان حدس زد که ملاک و معیار اعضاء آن کمیته مخفی کدامین می باشند.

تصور نمی کنم نتوان حدس زد که که برای وزارت علوم  از 22 خرداد 88 باین سو، چه میزان ملاک و معیارهایی همچون استعداد، توان و کارنامه علمی و تحقیقاتی یک داوطلب استخدام در دانشگاه ملاک و معیار بوده و چه میزان گرایشات ایدئولوژیک و تمایلات سیاسی وی. آیا مستحضر هستید چه میزان متقاضی استخدام در دانشگاهها، یا اساتیدی که قرار دادی هستند  برای تبدیل وضعیت شان  چگونه سالهاست در بلاتکلفی بسر می برند؟

آیا مستحضر هستید همان مختصر استقلالی را که دانشگاههای کشور از آن برخوردار بودند بعد از 22 خرداد 88 پایمال گردید و تمامی امور دانشگاهها زیر نظر وزارت علوم قرار گرفت؟

آیا مستحضر هستید ظرف قریب به چهار سال گذشته صدها دانشجو بواسطه دلایل سیاسی یا محروم از تحصیل شدند یا با سپردن انواع و اقسام تعهد با ادامه تحصیل شان بصورت "مشروط" موافقت شده است؟ آیا مستحضر هستید که کسر قابل توجه ایی از این "تنبیهات و متنبه سازی" ها توسط خود وزارت علوم صورت گرفته؟ آیا مستحضر هستید گزینش وزارت علوم چگونه مانع از ورود بسیاری از متقاضیان ورود به تحصیلات عالیه در مقاطع فوق لیسانس و دکترا شده است؟

آیا بنظر جنابعالی با عنایت به کارنامه وزارت علوم و با عنایت به عملکرد امثال مدیریت دانشگاه علامه ظرف 4 سال گذشته، می بایستی همچنان بسروقت دکتر فرهاد رهبر بروید که یکصدم قلع و قمع های دانشگاه علامه ویکهزارم قلع و قمع های وزارت علوم را بعد از 22 خرداد 88 نداشته است؟

اما اگر قرار است که ریاست دانشگاه تهران بنا بر دلایل دیگری برکنار شوند، پس در آنصورت پای مسائل دیگرهمچون وجود فضای سیاسی نامطلوب در دانشگاهها و امثالهم را بمیان نکشید چون ازاین بابت با بودن وزارت علوم ، دانشگاه علامه و بسیاری داشگاههای دیگروعملکردی که آنان بعد از 22 خرداد 88 داشته اند، تصور نمی کنم به این زودی ها  نوبت به دانشگاه تهران و دکتر فرهاد رهبر برسد.

با احترام و عرض ادب                                                                   

صادق زیباکلام

خبرآنلاین