اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

صادق زیباكلام: دلواپسان نگران كشور نیستند



اخبار,اخبار سیاسی,دلواپسیون توافقنامه ژنو


 اخبار سیاسی - صادق زیباكلام: دلواپسان نگران كشور نیستند

برای اعضای جبهه پایداری و سایر اصولگرایان تندرو، نفس فعالیت‌های هسته‌ای، میزان پیشرفت آن، ما به ازای آن برای اقتصاد مملكت و اینكه كلا فعالیت هسته‌یی چه گلی به سر كشور زده، اهمیتی ندارد.

گردهمایی اصولگرایان دلواپس توافقنامه ژنو، تازه‌ترین رویداد سیاسی پربازتاب جامعه ایران بوده است. پس از این گردهمایی، باران نقد و طنز به جانب «اصولگرایان دلواپس» روانه شد و بسیاری از مخالفان راستگرایی افراطی در ایران امروز، از این آكسیون سیاسی راست افراطی انتقاد كردند. دكتر صادق زیباكلام اما از این رویداد اظهار خشنودی كرد.

متن زیر گفت‌وگوی اعتماد با این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران درباره گردهمایی دلواپسان توافقنامه ژنو و جوانب سیاسی گوناگون آن است.

‌ ظاهرا شما از گردهمایی دلواپسان توافق ژنو اظهار خشنودی كرده‌اید. چرا؟
دلیلش این است كه من در هشت سال دولت احمدی‌نژاد خیلی سعی كردم كه یك‌هزارم انتقادهایی كه این دلواپسان به سیاست هسته‌یی دولت روحانی وارد می‌كنند، به سیاست هسته‌یی دولت احمدی‌نژاد وارد كنم ولی هیچ روزنامه و سایتی در داخل كشور حاضر نشد انتقادات مرا چاپ كند. پاسخ همه سایت‌ها و روزنامه‌ها هم تقریبا یكسان بود.

 

یعنی می‌گفتند ما انتقاد شما را قبول داریم ولی متاسفانه دستمان بسته است و نمی‌توانیم آن را منتشر كنیم. می‌گفتند شورای عالی امنیت ملی ما را از انتشار مقالات مغایر سیاست هسته‌یی نهی كرده است. من از این گردهمایی خوشحال شدم چون این دلواپسان بدون اینكه خودشان متوجه باشند، شاخه‌یی را بریدند كه خودشان هم روی آن نشسته بودند. نمی‌شود ما به سیاست‌های هسته‌یی دولت روحانی حمله كنیم ولی نتوانیم یك كلام درباره سیاست‌های هسته‌یی دوران احمدی‌نژاد حرفی بزنیم.

 

اگر قرار بر این باشد، سیاست هسته‌یی دولت نقد شود، این امر شامل دولت احمدی‌نژاد هم می‌شود. در این صورت من می‌توانم خیلی حرف‌ها بزنم و بگویم كه سیاست‌ هسته‌یی دولت احمدی‌نژاد در آن هشت سال، چه دماری از روزگار مملكت درآورد.

‌ این افرادی كه دلواپس توافقنامه ژنو هستند، خودشان را عدالتخواه و طرفدار عدالت اجتماعی می‌دانند. چرا آنها این حساسیت به توافق ژنو را به آن همه فلاكت اقتصادی دوران احمدی‌نژاد نداشتند؟
چونكه برای اعضای جبهه پایداری و سایر اصولگرایان تندرو، نفس فعالیت‌های هسته‌ای، میزان پیشرفت آن، ما به ازای آن برای اقتصاد مملكت و اینكه كلا فعالیت هسته‌یی چه گلی به سر كشور زده، اهمیتی ندارد. برای آنها مهم این است كه فعالیت هسته‌یی ابزاری است برای تندروی. یعنی نگاهی خاص به فعالیت هسته‌یی دارند. آنها بر اساس منافع ملی به مساله فعالیت‌های هسته‌یی كشورمان نگاه نمی‌كنند؛ بلكه می‌گویند ما از برنامه هسته‌یی می‌توانیم استفاده كنیم تا روش‌های تند را پیش ببریم. این جنبه مساله است كه برای اینها اهمیت دارد؛ نه اینكه برنامه هسته‌یی ما در عمل چه فواید یا هزینه‌هایی برای كشور داشته.

‌ به نظر شما، برای این افراد عدالت اجتماعی مهم‌تر است یا تندروی؟ اگر لازمه بسط عدالت اجتماعی روابط حسنه با جهان غرب باشد، استقبال نمی‌كنند؟
خیر! برای تندروها، نه در ایران بلكه در همه جای دنیا، مهم‌ترین چیز نگاه خاص آنهاست. اینكه چه چیزی به درد كاهش فقر و شكاف طبقاتی و افزایش عدالت اجتماعی می‌خورد، البته برای آنها مهم است ولی اولویت ندارد. اولویت آنها، امریكاستیزی و غرب‌ستیزی است.

‌ آقای روحانی در آخرین اظهارنظرشان صریحا گفتند كه در پی سازش با جهان خارج هستیم. در ادبیات سیاسی ما، واژه «سازش» بار معنایی منفی دارد؟ نظرتان درباره‌ تصریح حسن روحانی چیست؟
این حرف آقای روحانی در حقیقت نشان داد كه بازگشته‌ایم به سیاست خارجی دوران اصلاح‌طلبان. البته اصلاح‌طلبان واژه «سازش» را به كار نمی‌بردند و از گفت‌وگوی تمدن‌ها و تنش‌زدایی حرف می‌زدند. مراد و مقصود آقای روحانی هم چیزی جز این نیست. روحانی اعتقادی به تنش‌زایی دارد.

‌ فكر می‌كنید این تندروها تا چه حد می‌توانند چوب لای چرخ دولت روحانی بگذارند؟ آیا همان كاری را كه با دولت خاتمی كردند، با دولت روحانی هم می‌توانند انجام دهند؟
احتمال دارد همان‌طور كه دولت خاتمی را فلج كردند، دولت روحانی را هم فلج كنند. ولی دو تفاوت اساسی بین الان و دوران اصلاحات وجود دارد؛ نخست اینكه رویكرد روحانی متفاوت از خاتمی است. او دارد سعی می‌كند كه اصولگرایان میانه‌رو را نیز در كنار خودش حفظ كند. دوم اینكه شرایط عمومی كشور خیلی متفاوت‌تر از 16 سال پیش است. میزان آگاهی مردم خیلی زیادتر از آن دوران شده است. در دوران خاتمی، تندروی برای خیلی از مردم ایران هنوز معنا و مفهوم داشت ولی الان دیگر تندروی برای خیلی از مردم ما، معنا و مفهوم خودش را از دست داده است. تندروی در 24 خرداد 1392 فقط چهار میلیون رای به دست آورد. بنابراین پیشبرد سیاست تندروی در ایران امروز، خیلی دشوارتر از ایران دوران خاتمی شده است.

‌ علی لاریجانی هم اخیرا دو بار با قوت از دولت روحانی حمایت كردند. از نزدیكی لاریجانی و روحانی چه تحلیلی دارید؟
این نزدیكی به‌خوبی نشان می‌دهد كه پیشبرد غرب‌ستیزی و سیاست‌های افراطی سخت‌تر از قبل شده است. دكتر علی لاریجانی نه جزو اصلاح‌طلبان است نه نزدیك به هاشمی، نه لیبرال و نه ملی، ‌مذهبی؛ ولی او هم، با اینكه می‌داند روحانی اعتقاد چندانی به غرب‌ستیزی و امریكاستیزی ندارد، قرص و محكم از دولت روحانی دفاع می‌كند. این وضع ناشی از همان تفاوت كلی دوران روحانی و دوران خاتمی است به نظر من.

‌ و سوال آخر: این روزها نامه‌های انتقادی زیاد می‌نویسید. نگران خودتان نیستید؟!
چون دلم برای كشور می‌سوزد این نامه‌ها را می‌نویسم ولی راستش خیلی هم نگرانم! معمولا وقتی بی‌وقت زنگ تلفن یا زنگ خانه‌ام به صدا درمی‌آید، نگران می‌شوم. مگر می‌شود آدم نگران نباشد؟!
اخبار سیاسی - اعتماد


ویدیو مرتبط :
دلواپسان ضد دولت نیستند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بیش از 80 درصد مبتلایان به آب سیاه در كشور از بیماری خود مطلع نیستند



 

 

بیش از 80 درصد مبتلایان به آب سیاه در كشور از بیماری خود مطلع نیستند

 

استاد دانشگاه علوم پزشكی و پزشك متخصص چشم پزشكی گفت: 80 تا 90 درصد مبتلایان به بیماری آب سیاه در كشورهای در حال توسعه از جمله ایران از بیماری خود مطلع نیستند.

'شاهین یزدانی' روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا به مناسبت هفته جهانی گلوكوم -آب سیاه- افزود: بیماری آب سیاه به مجموعه ای از بیماری ها اطلاق می شود كه عصب چشم را دچار ضعف می كند و در نهایت موجب نابینایی می شود.

عضو انجمن چشم پزشكی ایران با تاكید بر اینكه بیماری آب سیاه موجب اختلال در میدان دید می شود، ادامه داد: میدان دید، محوطه ای از دنیای واقعی است كه توسط سیستم چشم ادراك می شود.

یزدانی خاطرنشان كرد: به رغم اینكه بیماری آب سیاه بدون علامت است اما علایمی مانند تاری دید، درد خفیف و نیز بزرگی تیرگی -قرنیه- در كودكان می تواند نشانه بروز این بیماری باشد.

استاد دانشگاه علوم پزشكی تصریح كرد: تخریب عصب چشم در بیماری آب سیاه از اطراف میدان دید آغاز می شود و تخریب عصب چشم در مركز دید ، بسیار دیر رخ می دهد؛ بنابراین اغلب مبتلایان در مرحله پیشرفته متوجه بیماری خود می شوند.

یزدانی گفت: طبق بررسی ها، شیوع بیماری آب سیاه در ایران در خوشبینانه ترین حالت بین یك و نیم تا دو درصد است.

وی افزود: هرچند از یك نوزاد یك روزه تا یك فرد مسن 90 ساله ممكن است به بیماری آب سیاه مبتلا شوند اما این بیماری اغلب در افراد مسن و بیش از 40 سال بروز می كند و لازم است چشم ها پس از 40 سالگی بطور سالانه معاینه شوند.

این متخصص چشم پزشكی اظهار داشت: علاوه بر افراد مسن، افرادی كه یكی از وابستگان درجه یك و دو خانواده آنان به هریك از انواع آب سیاه مبتلا شده اند و یا افراد دارای فشار چشم بالا در معرض بیشتری از ابتلا به آن قرار دارند.

یزدانی خاطرنشان كرد: بنابراین افراد مستعد ابتلا به بیماری آب سیاه لازم است معاینه سالانه چشم خود را از سنین پایین تر و حتی كودكی آغاز كنند.

وی تاكید كرد: عوارض و آثار بیماری آب سیاه بر چشم، غیرقابل برگشت و درمان است و در صورت ابتلا، تنها می توان با درمان های دارویی یا لیزری، سیر پیشرفت بیماری را به تاخیر انداخت.

یزدانی یادآور شد: بیماری آب سیاه انواع مختلفی دارد و می تواند به دنبال تاثیر ضربه -تروما- ، التهاب، خونریزی یا بیماری دیابت در فرد بیمار ایجاد كند.

ششم تا دوازدهم مارس برابر با 15 تا 21 اسفندماه جاری به نام هفته جهانی آب سیاه -گلوكوم - نامیده شده است.