اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

صادرات نیمی از آب شرب تهران!


میزان صادرات 678 هزار تنی سیب‌زمینی در سال گذشته که حدود 38 درصد افزایش یافته است، بیش از 583 میلیارد لیتر آب خورده که بیشتر از نصف آب شرب پایتخت در یک سال است.

خبرگزاری ایسنا: میزان صادرات 678 هزار تنی سیب‌زمینی در سال گذشته که حدود 38 درصد افزایش یافته است، بیش از 583 میلیارد لیتر آب خورده که بیشتر از نصف آب شرب پایتخت در یک سال است.

صادرات سیب‌زمینی در سال گذشته به 678 هزار و 723 تن رسید که از نظر وزنی 38 درصد بیشتر از سال 1393 بود و این در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی برای صادرات آب مجازی یعنی محصولات آب‌بر و کنترل آن برنامه‌ریزی‌های بسیاری طی دو سال گذشته انجام داده تا صادرات محصولات کشاورزی از نظر اقتصاد آب، به صرفه‌تر باشد.

اما با نگاهی به صادرات سیب‌زمینی به عنوان یکی از محصولات آب‌بر، می‌توان با دو دو تا چهارتایی ساده به این نتیجه رسید که با صادرات این محصول در سال گذشته به 17 کشور مختلف که عمده آن عراق، ترکمنستان و آذربایجان هستند، 583 میلیارد و 701 میلیون و 780 هزار لیتر آب خورده است که معادل 583 میلیون و 701 هزار مترمکعب می‌شود.

گرچه حجتی سال گذشته از تولید گلخانه‌ای انواع محصولات سبزی و صیفی در فضای گلخانه‌ای برای کاهش مصرف آب خبر داده و گفته که مثلا اگر محصول خیار در گلخانه تولید شود می‌توانیم در افق دو ساله 1.2 میلیارد مترمکعب آب صرفه‌جویی کنیم که به اندازه آب مصرفی شرب در پایتخت (یک میلیارد و 50 میلیون مترمکعب) است؛ اما صادرات سیب‌زمینی نشان می‌دهد که بیشتر از نیمی از آب مصرفی مردم تهران در یکسال، برای صادرات این محصول آب‌بر به کشورهای مختلف صرف شده است که ضرورت دارد وزارت جهاد کشاورزی بیش از پیش به سیاست‌های توسعه پایدار و اقتصاد آب در تجارت محصولات کشاورزی توجه کند.


ویدیو مرتبط :
آب شرب تهران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

علت کاهش شدید کیفیت آب شرب تهران



اخبار,اخبار اجتماعی, کاهش شدید کیفیت آب شرب تهران


 اخبار اجتماعی - کاهش شدید کیفیت آب شرب تهران

رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران به روش پیشنهادی توسط دستگاه‌های ذی‌صلاح در خصوص استفاده از چاه‌های عمیق برای تامین آب شرب تهران به دلیل کمبود آب در تابستان اشاره کرد و گفت: این موضوع کیفیت آب را به شدت تنزل داده و تحت‌الشعاع قرار می‌هد.

به گزارش ایسنا، رحمت الله حافظی با اشاره به اینکه آبی که از چاه به دست می‌آید و وارد لوله‌کشی شهری می‌شود قطعا آلودگی‌های خود را دارد و آب مناسب برای شرب نیست، اظهار کرد:‌ در جلسه‌ای که با حضور دستگاه‌های ذی‌صلاح درخصوص مصرف آب و کمبود آب شرب در تابستان برگزار شد نگرانی در زمینه آب و کمبود آن مطرح شد.

وی با اعلام اینکه سرانه مصرف آب در ایران نسبت به دنیا دو برابر است تصریح کرد:‌ نباید هزینه آب و گران کردن آن به عنوان ابزار مصرفی کنترل آب مطرح شود. بلکه باید الگوی مصرفی مردم در زمینه استفاده از آب اصلاح شود و باید به این سمت پیش برویم که از مردم کمک گرفته و از آنان بخواهیم که مصرف بهینه داشته باشند.

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به اینکه شورا جایگاهی در خصوص تصمیم گیری به منظور جیره‌بندی آب ندارد خاطرنشان کرد:‌ شورا تنها می‌تواند در زمینه اطلاع رسانی به مردم اقدام کند.

حافظی ادامه داد: متاسفانه مسئولان در این زمینه یا مردم را محرم نمی‌دانند یا اینکه نگران ایجاد تنش اجتماعی در کشور هستند و یا اینکه در این خصوص سهل انگاری می‌کنند اما باید بدانیم که سهل‌انگاری در این زمینه سبب ایجاد آسیب‌های جدی تر به مردم و کشور خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه باید از سه تا پنج ماه قبل زمانی که پیش بینی مساله‌ای همچون کمبود آب در کشور مطرح می‌شود اطلاع‌رسانی‌های لازم انجام شود گفت: باید هر روز و در زمان پخش برنامه‌های پربیننده اطلاع‌رسانی درخصوص کمبود آب مدنظر قرار گیرد.

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران افزود: مردم صاحبان اصلی شهر و کشورند و مسئولان و متولیان در کشور باید مسائل و مشکلات را به گونه ای صادقانه با مردم مطرح کرده و آنها را در جریان امور قرار دهند اما متاسفانه مسئولان همه چیز را از مردم مخفی کرده و اطلاع‌رسانی لازم را انجام نمی‌دهند بنابراین زمانی که بحران پیش می‌آید نمی‌توانیم از همراهی مردم استفاده کنیم.
 اخبار اجتماعی - ایسنا