اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شیوع سنگ کلیه در جنوب تهران!


سالیان سال است که فرو دست نشینان پایتخت آبی پر از املاح و مخلوط با آب‌های سطحی را برای نوشیدن استفاده می‌کنند و فرادستان کلانشهر تهران از آب با کیفیت بالا نه تنها برای نوشیدن که برای پر کردن استخرهایشان استفاده می‌کنند.

کیفیت چندگانه آب در مناطق مختلف شهر تهران به هیچ عنوان قابل انکار نیست اما آنچه در این میان اهمیت دارد، اخذ یکسان هزینه آب بها در تمام مناطق شمالی و جنوبی پایتخت است. این درحالی است که سالیان سال است که فرو دست نشینان پایتخت آبی پر از املاح و مخلوط با آب‌های سطحی را برای نوشیدن استفاده می‌کنند و فرادستان کلانشهر تهران از آب با کیفیت بالا نه تنها برای نوشیدن که برای پر کردن استخرهایشان استفاده می‌کنند.



مناطقی جنوبی و حاشیه‌ای تهران به جرم حاشیه نشین بودن از کمترین امکانات زندگی برخوردارند. کیفیت بد آب در این مناطق به حدی است که جز استفاده از آب معدنی در این مناطق برای ساکنان آن چاره‌ای باقی نمی‌ماند اما عده زیادی نیز به دلیل فقر اقتصادی توان خریدن آب معدنی را ندارند و به ناچار از آب‌های لوله کشی که مخلوطی از آب آشامیدنی و آب‌های سطحی است استفاده می‌کنند و لاجرم به انواع بیماری‌های کلیوی و پوستی دچار می‌شوند. اکثر پزشکانی که در این مناطق به طبابت مشغول هستند نیز بر این موضوع صحه می‌گذارند که کیفیت آب در این مناطق مطلوب نیست .

دکتر حسن اعلایی نیا، پزشک عمومی در خصوص بیماری‌هایی که در منطقه 15 در خصوص آب آلوده و مملو از املاح وجود دارد، گفت: ‌تا دو سال قبل به محض وقوع بارندگی به دلیل مخلوط شدن آب‌های سطحی با آب شرب تعداد مراجعه‌کنندگانی که مبتلا به بیماری‌های اسهال و استفراغ می‌شدند زیاد بود که این بیماری در اثر نوشیدن آب آلوده به فاضلاب گریبانگیر شهروندان می‌شد. وی تاکید کرد: اما در 3 ، 4 ماه گذشته که شرکت آب و فاضلاب اقدام به جداسازی شبکه فاضلاب شهری کرده مشکلات نیز کمتر شده است.

دکتر اعلایی نیا در عین حال تاکید کرد:‌ اما به دلیل رسوب بالای آب و املاح زیاد آن،‌ بیماری سنگ کلیه از سال‌های گذشته در میان شهروندان این منطقه افزایش پیدا کرده است. وی با بیان این نکته که بیماری‌های پوستی و ریزش مو نیز از دیگر عوارض املاح و رسوب بالای آب در منطقه است، گفت: شیوع این بیماری‌ها نیز در این منطقه و مناطق جنوبی تهران قابل انکار نیست.

هر که بامش بیش، کیفیت آب شربش بهتر
شهروندان ساکن در مناطق جنوبی پایتخت اگر چه بیشترین سهم را در به ثمر رساندن انقلاب و پیش برد جنگ تحمیلی داشتند اما سهم آنها از امکانات عادلانه شهری بسیار ناچیز است. حسین احمد پور،‌ عضو شورا یاری محله مینایی در منطقه 15 تهران می‌گوید: ‌آب این منطقه دارای رسوب بالایی است و ذرات معلق زیادی دارد. وی افزود:‌به دلیل اینکه چاه‌های این منطقه سطحی است آب منطقه یا چاه‌های فاضلاب مخلوط شده و وارد لوله‌های آب شرب می‌شود و نوشیدن این آب باعث بروز مشکلات عدیده‌ای در این باره شده است.

وی با بیان این نکته که آب منطقه فشار کمی در تمام طول سال دارد، افزود:‌ ابتلا به بیماری‌های پوستی و کلیوی کمترین عوارضی است که شهروندان این منطقه در اثر نوشیدن آب به آن مبتلا می‌شوند.



منطقه 20 ناسالم‌ترین آب را دارد
منطقه 20 تهران که به عنوان شهر سالم از آن نام برده می‌شود وضعیتی مشابه و شاید بدتر از دیگر مناطق جنوبی دارد. این منطقه به دلیل واقع شدن در جنوبی‌ترین نقطه تهران میزبان فاضلاب‌هایی است که از مناطق شمالی تهران به پایین سرازیر می‌شوند و به حکم طبیعت در اثر سطحی بودن چاه‌های آب فاضلاب‌ها با این آب‌ها مخلوط می‌شوند و برای استفاده به خانه‌های شهروندان می‌روند.

کیفیت پایین آب در این منطقه باعث شده تا اکثر شهروندان به استفاده از دستگاه‌های تصفیه آب روی بیاورند این در حالی است که به گفته کاظم افخم، دبیر شورایاری محله عباس آباد،‌ با وجود وضوح آلودگی آب در این منطقه و مشکلاتی که شهروندان در استفاده از آب شرب دارند مراجع رسمی زیر بار آلودگی آب این منطقه نمی‌روند ولی پزشکان مستقر در این محله از غیر بهداشتی بودن و کیفیت پایین آب گله دارند.

آب جنوب تهران مشکلی ندارد
با وجود اینکه اهالی جنوب تهران از کیفیت پایین آب ناراضی هستند، ‌مسئولان شرکت آب و فاضلاب وجود این مقدار املاح در آب را طبیعی می‌دانند و معتقدند این املاح و رسوبات مشکلی متوجه سلامت مردم نمی‌کند. یک کارشناس اداره بهداشت محیط مرکز شرق تهران با بیان این نکته که این لحظه هیچ‌کدام از املاح آب مناطق جنوبی تهران بیشتر از حد مطلوب نبوده، گفت:‌ با اطمینان خاطر می‌گویم که شهروندان می‌توانند با خیال راحت از آب شبکه شهری استفاده کنند و هیچ مشکلی متوجه آنها نیست.

مهندس سعید زهرایی تاکید می‌کند:‌ در تمام نمونه برداری‌های انجام شده در تمام مناطق تحت پوشش شبکه بهداشت شرق تهران هیچ آلودگی میکروبی مشاهده نشده است و عدم وجود کلی فرم در آب (عامل باکتریایی)‌ نشان دهنده این است که هیچ عامل بیماری زایی در آب وجود ندارد و وقتی این عوامل نباشد نشان دهنده این است که آب از نظر میکروبی سالم است.

وی درعین حال تصریح کرد:‌وجود بیماری‌هایی کلیوی نه تنها مربوط به سنگینی و وجود املاح در آب منطقه نمی‌شود بلکه این بیماری وابسته به شرایط فیزیولوژی افراد است. کارشناس اداره بهداشت محیط مرکز شرق تهران افزود: کیفیت آب در خصوص پارامترهای شیمیایی از نظر وجود املاح مضر و سایر املاح مفید مرتبا بررسی می‌شود و در حال حاضر میزان املاح و رسوبات آب موجود در مناطق در حد مجاز است .

دکتر محمد باقر اسلامیان متخصص داخلی که در منطقه 20 تهران مطب پزشکی دارد اما نظری بر خلاف مهندس زهرایی دارد. وی معتقد است وجود املاح در آب برخی نقاط دومین عامل ایجاد سنگ‌های کلیوی بعد از مسائل‌ارثی و ژنتیکی است .

منبع : Salamatnews.com
باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir


ویدیو مرتبط :
عفونت کلیه و سنگ ساز بودن کلیه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گزارش تصویری: بازداشت زورگیران جنوب تهران


نهمین مرحله طرح برخورد با اراذل و اوباش بامداد صبح امروز دوشنبه در شهر ری اجرا شد.

خبرگزاری مهر: نهمین مرحله طرح برخورد با اراذل و اوباش بامداد صبح امروز دوشنبه در شهر ری اجرا شد.