اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شیخ نور در راه نیاوران



مجمع تشخیص مصلحت نظام  ,مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست‌جمهوری

شیخ نور در راه نیاوران

در بین زیرمجموعه‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام نام یکی از مراکز بیشتر از دیگر مجموعه‌ها به گوش‌ها آشناست؛ مرکزی که با هدف تدوین و تنظیم استراتژی برای جمهوری اسلامی ایران در ابعاد گوناگون، در سال 1368 تشکیل شد و برای اولین بار موسوی خوئینی‌ها را در راس کار خود دید.

ابتدا ساختار این مرکز که زیر نظر رئیس‌جمهور اداره می‌شد به ترتیب از رئیس مرکز و معاونین آن تشکیل شده بود و به طور کلی وظیفه ارائه راهبرد به رئیس‌جمهور در برخی زمینه‌های مورد پژوهش در معاونت‌ها نظیر سیاست، اقتصاد و تکنولوژی را برعهده داشت.

 

با روی کار آمدن دولت اصلاحات و حضور آیت‌ا...‌ هاشمی در مجمع تشخیص مصلحت نظام ساختار اصلی «مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست‌جمهوری» به مجمع تشخیص مصلحت نظام منتقل و نام «مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام» برای این مجموعه انتخاب شد. پس از دوره اصلاحات بود که نام این مرکز بیشتر شنیده شد و حضور حسن روحانی ساختمان خیابان نیاوران را تبدیل به یکی از مراکز مهم سیاسی کشور کرد.

دو نام جدید برای ریاست
پس از انتخاب دکتر حسن روحانی به عنوان هفتمین رئیس‌جمهور تاریخ ایران آینده این مرکز و ریاست آن محل پرسش واقع شد و برخی گمانه‌زنی‌ها درخصوص فرد موردنظر برای جانشینی حسن روحانی مطرح می‌شدند.

 

در این میان نام محمدرضا عارف ابتدا شنیده شد اما در فرصت کوتاهی این موضوع تکذیب شد؛ پس از عارف نام محمد شریعتمداری نامزد اصلاح‌طلب انتخابات هم در مقطعی مطرح شد که او هم در برهه‌ای کوتاه موضوعش در حد شایعه باقی ماند. اما روز گذشته قدرت‌ا... علیخانی معاون پارلمانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از علی‌اکبر ناطق نوری و آیت‌ا... امینی به عنوان گزینه‌های ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع نام برد.

 

او گفته است: براساس خبری که دارم ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع به آقای ناطق نوری و آیت‌ا... امینی پیشنهاد شده که هر کدام این مسئولیت را بپذیرند خوب است. وی با اشاره به پایان دوره ریاست حسن روحانی در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اشکالی ایجاد نمی‌شود که رئیس جدید مرکز تحقیقات با چند روز تاخیر انتخاب شود.

بازگشت شیخ نور
علی‌اکبر ناطق نوری مرد 70ساله اهل نور سیاست ایران که سابقه‌ای طولانی در عرصه مدیریت سیاسی دارد گزینه‌ای است که پیش از این به واسطه حضور در مجلس و ریاست قوه مقننه تجربه‌ای در سطح بالا داشته است و آشنایی مناسبی با اصول استراتژیک دارد و در سال ۱۳۷۷ با ابتکار خود بین‌المجالس کشور‌های اسلامی را تاسیس کرد.

 

رئیس مجلس پنجم که در انتخابات دوره هفتم ریاست‌جمهوری در رقابت با سیدمحمد خاتمی عرصه را واگذار کرده بود چهار سالی می‌شود که پیرامون خود موضوعات مختلفی را مشاهده می‌کند. او از بزرگان اصولگراست اما به نظر می‌رسد از دست اصولگرایان دلگیر است؛ البته نه اصولگرایان واقعی.

 

هرچند چهره‌های مطرح و بزرگان اصولگرا اصولا احترام شیخ نور و سایر استوانه‌های اصولگرایی را نگه می‌دارند اما چهره‌های تازه به دوران رسیده منتسب به جریان اصولگرا که معمولا با استفاده از رسانه‌ها و تریبون‌های متعدد بسیار پرسروصدا هم هستند در طول این سال‌ها بارها رفتارها و سخنان ناشایستی در این زمینه از خود بروز داده‌اند که می‌تواند موجب تکدر ناطق نوری و برخی دیگر از بزرگان اصولگرا را فراهم آورده باشد.

 

این افراد کار را تا آنجا پیش بردند که در دایره تنگ اصولگرایی‌شان چهره‌هایی مانند ناطق نوری جای نمی‌گرفت اما او در برابر این هجمه‌ها هیچ نگفت و بنابر گفته خودش مانند شهید بهشتی سکوت را برگزید. این روزها مکرر گفته شد که آیت‌ا...‌هاشمی‌رفسنجانی، علی اکبر ناطق نوری و سیدمحمد خاتمی به عنوان نزدیکان دکتر حسن روحانی طرف مشورت هستند. شیخ نور، هنوز ترجیح می‌دهد با وفاداری به سنت ۱۶ سال گذشته از ورود مستقیم به عرصه سیاست‌ورزی خودداری کند، هرچند این روزها از جایگزینی وی به جای رئیس‌جمهور منتخب در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع یا مسئولیت‌های اجرایی دیگری سخن به میان آمده است.

 

باید صبر کرد و دید سکوت علی‌اکبر ناطق نوری کی و چگونه می‌شکند؟ البته غیر از او نام آیت‌ا... امینی نیز شنیده می‌شود که البته در مقایسه با ناطق نوری آوازه‌اش کمتر است و تجربه‌ای کمتر دارد. به هر حال باید در انتظار بود و دید مرکزی که از دل آن دو رئیس‌جمهور یعنی سیدمحمد خاتمی و حسن روحانی بیرون آمده‌اند شاهد جلوس چه فردی بر ریاست آن خواهد بود./آرمان

 


ویدیو مرتبط :
ترنم نور - قاری شیخ عادل ریان-

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اصلاح‌طلب و اصولگرا در انتظار تصمیم شیخ نور



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 
اخبار سیاسی - اصلاح‌طلب و اصولگرا در انتظار تصمیم شیخ نور

 

«ناطق‌نوری سرلیست انتخابات مجلس می‌شود.» این خبری بود که روز گذشته از سوی صادق زیباکلام مطرح شد.

 

وی در تشریح آنچه گفته است، اینچنین اظهار کرد که برای حمایت از آقای ناطق‌نوری جبهه‌ای از ائتلاف اصلاح‌طلبان و طرفداران دولت آقای روحانی تشکیل خواهد شد و در تهران آقای ناطق‌نوری سرلیست این ائتلاف خواهد بود.

 

وی تاکید کرد: از تیرماه 1384یعنی نخستین دور ریاست‌جمهوری آقای احمدی‌نژاد و پیروزی اصولگرایان، آقای ناطق‌نوری از این طیف فاصله گرفت و به همان میزانی که ایشان از اصولگرایان فاصله گرفتند به آقای‌هاشمی نزدیک شدند بنابراین معتقدم سال‌هاست که آقای ناطق‌نوری از اصولگرایان فاصله گرفته و در آینده هم هیچ اشتراک و ائتلافی با این طیف نخواهند داشت.

 

زیباکلام اظهار کرد: در آینده به‌طور حتم آقای ناطق‌نوری همراه با ائتلاف اصلاح‌طلبان خواهد بود که این حضور تبعات و پیامی به دنبال دارد. این استاد دانشگاه افزود: ائتلاف ناطق‌نوری با اصلاح‌طلبان حاوی این پیام است که بدنه اصولگرایان معتدل و میانه‌رو که در راس آن آقای ناطق‌نوری هستند بیش از گذشته به آقای‌هاشمی نزدیک‌ شده‌اند.

 مرد پیدا و پنهان عرصه سیاست
ناطق‌نوری را باید مرد همیشه در صحنه دانست؛ حال این حضور می‌تواند عیان و شاید هم در برخی اوقات پنهان باشد. او از جرگه اصولگرایان است اما شاید نتوانیم در حال حاضر او را اصولگرا بنامیم چراکه در سال‌های اخیر رمز حضور او به اردوگاه اصولگرایی فاش شد. او به‌مثابه وزنه اعتدال در گروه‌های اصولگرا حضور داشت بدون اینکه برای او رقابت با اصلاح‌طلبان معنای رسیدن به قدرت داشته باشد.

 

شیخ نور بسیار خوب می‌دانست که رقابت سیاسی را نمی‌توان از فضای جامعه حذف کرد چراکه آنچه باقی خواهد ماند رکود و افسردگی است و رقابت در سیاست سبب پویایی و نشاط خواهد شد. نقشی که ناطق‌نوری در سال‌ها حضور در عرصه‌های مختلف برای خود ترسیم کرده، ترویج اخلاق در سیاست است که تبریک زودهنگام او به سیدمحمد خاتمی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 76 نشانه آشکاری از این اخلاق‌مداری و اخلاق‌آموزی محسوب می‌شود.

 

او از سال 84 به بعد به‌تدریج خود را از اردوگاه اصولگرایان جدا کرد چون اعتبار خود را در دور بودن از بی‌مهری شاگردان مشاهده می‌کرد و اصرارها برای بازگرداندن او هم نتیجه‌ای نداشت.

 

در آستانه هر انتخاباتی نخستین نامی که در اذهان اصولگرایان و اصلاح‌طلبان نقش می‌بندد حجت‌الاسلام ناطق‌نوری است و جالب اینکه اصولگرایان هنوز در رویای این هستند که ناطق‌نوری متعلق به اردوگاه آنهاست و اصلاح‌طلبان نباید چشمی به همراهی شیخ نور با خود داشته باشند اما او هر دو گزینه را رد کرده است یعنی نه دیگر تعلق به اردوگاه اصولگرایان دارد و نه همراه اصلاح‌طلبان می‌شود بلکه او خط میانه را خواهد پیمود یعنی خط اعتدال.

 روایت برادر از امتناع برادر
اما چرا بار دیگر نام ناطق نوری به میان آمده است؟ مسلم است که در انتخابات مجلس دهم هر لیستی که نام ناطق‌نوری در آن باشد شانس پیروزی بیشتری دارد و از سوی دیگر نمی‌توان از اقتدار او چشم پوشید. اما آیا ناطق‌نوری تمایل به حضور در انتخابات دارد.

 

برادر او اینچنین گفته است «خودشان در اینباره صحبت کرده‌اند و گفته‌‌اند که من شرکت نمی‌کنم.» احمد ناطق‌نوری در عین حال درباره جلسات اصلاح‌طلبان با ناطق‌نوری تصریح کرد: این دید و بازدید‌ها و اصرار و درخواست‌ها همچنان ادامه دارد اما هنوز ایشان جواب مثبت نداده است.

 

برادر حجت‌الاسلام ناطق‌نوری با بیان اینکه این درخواست‌ها از سوی طیف‌های مختلفی از جمله اصولگرایان واقعی و اصلاح‌طلبان مطرح شده است، افزود: کسانی که اصولگرایان اصلی و پایه‌گذار اصولگرایی بوده‌اند نیز این درخواست را مطرح کرده‌اند. وی همچنین درباره علت پافشاری اصلاح‌طلبان بر حضور حجت‌الاسلام ناطق‌نوری در جریان انتخابات آتی گفت: آنها معتقد هستند کسی که می‌تواند انسجام ایجاد کند، ایشان است لذا هر گروهی که به دنبال انسجام باشد و فاصله‌ها را کم کند به نفع کشور است و فرقی نمی‌کند چه کسی باشد.

 شاید بیاید
به ضرس قاطع نمی‌توان از غیبت ناطق‌نوری در انتخابات مجلس سخن گفت چرا که او از افرادی است که هرگاه احساس کند به حضورش در جایگاه‌های مختلف برای اعتلای کشور نیاز است، وارد عرصه می‌شود چنانکه در سال 92 کمتر اصولگرایی انتظار داشت که ناطق‌نوری در کنار آیت‌ا... ‌هاشمی و سیدمحمد خاتمی حضور پیدا کند و از کاندیدایی حمایت کند که امروز لبخند به لب ایرانیان آورده و غم را از چهره آنها زدوده است.
اخبار سیاسی  - آرمان