اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شیخ‌الاسلام: اختیار عزل مرتضوی را نداشتم



اخبار,اخبار سیاسی,شیخ‌الاسلام

 

اخبار سیاسی - شیخ‌الاسلام: اختیار عزل مرتضوی را نداشتم

وزیر اسبق تعاون، کار و رفاه اجتماعی در واکنش به قرائت گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی در صحن علنی مجلس، در مورد دریافت کارت هدیه یکصد میلیون تومانی از این سازمان اظهار کرد: این مطلب را به گونه‌ای عنوان کردند که این مبلغ به شخص بنده داده شده در حالی که کاملا کذب است و ریالی در این رابطه پرداخت نشده و هیچ مدرکی در مورد دریافت کارت هدیه وجود ندارد.

عبدالرضا شیخ‌الاسلامی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه اصل گزارش قرائت شده حداقل در مورد بنده کاملا جهت‌دار و غیرمنصفانه است افزود: گاهی علاقه و عمدی وجود داشته که از بنده و برخی دوستان اسم برده شود و به نوعی وجه‌مان تخریب شود.

وی ادامه داد: در مواردی که به نمایندگان مجلس شورای اسلامی مربوط می‌شود خیلی کلی از آن عبور شده و تنها گفته‌اند که عده‌ای از نمایندگان مجلس هم بوده‌اند، اما هرجایی که به بنده یا عباسی یا کسانی که به نوعی با دولت نسبت داشتند به صراحت از آنها نام بردند.

وزیر اسبق تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در اصل گزارش، افراد به تعبیر گروه تحقیق و تفحص کارهایی کردند که عنوان مجرمانه دارد یعنی جرم محسوب می‌شود، اما آنجا که عناوین اقتصادی آورده شده، از ما اسم برده شده است.

شیخ‌الاسلامی در مورد دریافت کارت هدیه یکصد میلیونی از سازمان تامین اجتماعی خاطرنشان کرد: ممکن است بگویند که این مبلغ بن یا کارت هدیه بوده است، اما آنچنان که از سیاق این عبارت در متن گزارش برمی‌آید، این پول را شخصا به بنده، عباسی یا رحیمی داده‌اند.

وی افزود: دستگاه‌های حمایتی همچون سازمان بهزیستی، کمیته امداد و سازمان‌هایی که فعالیت‌های حمایتی از بخش‌های آسیب‌پذیر جامعه را دنبال می‌کنند، بودجه‌ای دارند که در اختیار مسوولان، افراد مختلف و حتی نمایندگان مجلس قرار می‌دهند تا به افراد نیازمند و بیمارانی که به آنها مراجعه می‌شود کمک کنند و این موضوع در گذشته رایج بوده و در آینده نیز خواهد بود.

وزیر اسبق تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: بنده هرگز درخواست وجهی به عنوان بن، کارت هدیه و یا به صورت نقدی از سازمان تامین اجتماعی نداشته‌ام و اصلا به شخص بنده پرداختی صورت نگرفته و برخلاف عده‌ای که گفته شده، تاییدیه‌ای از بنده وجود ندارد.

می‌خواهند بگویند 26 مازندرانی استخدام شده در تامین اجتماعی از منصوبین بنده هستند
هیچ یک از نزدیکان و بستگان من در مجموعه بسیار عظیم وزارت رفاه به کار گرفته نشده‌اند
شیخ‌الاسلامی با بیان اینکه البته بنده نفی نمی‌کنم که ممکن است به دفتر ما مبالغی به صورت کارت هدیه، بن و... داده شده باشد و اصلا جنبه مصرف شخصی نداشته و تنها جنبه مصرف عمومی در راستای اهدافی داشته که سازمان دنبال می‌کرده است.

وی در مورد قرائت گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی، در مورد استخدام 500 نفری در این سازمان ابراز عقیده کرد: گفته شده 500 نفر در سازمان تامین اجتماعی استخدام شده‌اند که 26 نفر آنها از استان مازندران بوده‌اند و می‌دانید که بنده مازندرانی هستم، بنابراین از سیاق گزارش پیداست که می‌خواهند بگویند این 26 نفر را احیانا بنده معرفی کرده‌ام و به نوعی از منصوبین بنده هستند.

شیخ‌الاسلامی افزود: من سوال می‌پرسم که اگر قرار باشد 500 سهمیه در کل کشور بین استان‌ها توزیع شود آیا سهم استان مازندران با هر فرمولی که محاسبه می‌کنید، کمتر از 26 نفر می‌شود که حالا با بیان یک عبارت اینچنینی دنبال این باشند که ما را در فرآیند استخدام این افراد درگیر کنند و شاید به نوعی متهم کند که ما آنها را معرفی کرده‌ایم؟

وزیر اسبق تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه در ادامه گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی آورده شده که سه نفر از افراد استخدامی از سوی شیخ‌الاسلامی بوده‌اند، گفت: من با قاطعیت اعلام می‌کنم در طول هشت سالی که بنده در طول دولت نهم و دهم مسوولیت داشته‌ام،

به هیچ عنوان کسی را به صورت ویژه به کار نگرفته‌ام و هیچ یک از نزدیکان و بستگان من در مجموعه بسیار عظیم وزارت رفاه و سازمان‌های تابعه‌اش که صدها هزار نفر در آن مشغول به کار هستند به کار گرفته نشده‌اند تا جایی که برخی از آنها به دلیل سخت‌گیری‌های من می‌توانستند از حقوق مسلم خود به عنوان یک شهروند عادی استفاده کنند و از مزایایی برخورد شوند، اما از این موضوع محروم ماندند.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود یکی از آشنایان شما در سازمان بهزیستی استخدام شده است اظهار کرد: هرگز چنین چیزی نیست و اگر هم هست، مدارکش را ارائه کنید. هرگز بنده این کار را نکرده‌ام. به هرحال ممکن است به طور طبیعی یک عده خودشان رفته‌اند و در آزمونی شرکت کرده و جذب شده‌اند.

وزیر اسبق تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: به هرحال همه آشنایان ما کم و بیش در حال کار هستند، یکی در این وزارتخانه، یکی در شرکت دیگر و یا سازمان‌های دیگری مشغول به کار بوده و بیکار نیستند.

شیخ‌الاسلامی با اشاره به اینکه گفته‌اند 3 نفر را من برای استخدام معرفی کرده‌ام، گفت: زمانی که من وزیر بودم، گاها نامه‌های فراوانی به عنوان اشتغال دریافت می‌کردم و آنها را به طور طبیعی و به حکم وظیفه به مراجع مختلف می‌دادم، نفس معرفی که اشکالی ندارد. به هرحال ما مسوول بوده‌ایم و باید این کار را می‌کردیم.

وی افزود: بعد از زمان وزارت من سه نفر توسط من معرفی شده‌اند. من خودم می‌گویم که ده‌ها نفر را معرفی کرده‌ام و وظیفه‌ام بوده است، چراکه به هرحال آنها مراجعه کننده بوده‌اند و جدای از اینکه من وزیر باشم، معاون اجتماعی رییس جمهور بوده‌ام و نامه‌هایی از افراد مختلف به من می‌رسید و بنده هم به عباسی وزیر وقت ارائه می‌کردم و وی نیز بر روی آنها اقدام می‌کرد.

وزیر اسبق تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه ابدا این موضوع به معنای سفارش ویژه و عدم رعایت تشریفات و ترتیبات قانونی برای به کار گیری افراد نبوده است، گفت: بنده برای هیچ‌کس سفارش ویژه نکرده‌ام.

شیخ‌الاسلامی در پاسخ به اینکه اعضای هیات مدیره وقت سازمان تامین اجتماعی در مصاحبه‌های خود اعلام کرده‌اند که این استخدام 500 نفری بدون آزمون در سازمان انجام شده است، اظهار کرد: فکر نمی‌کنم که اینگونه باشد چون در خود گزارش آمده است.

وی در ادامه خواستار تقاضای وقت برای پیدا کردن این موضوع در گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی شد اما در نهایت عنوان کرد: به هرحال اینها همه‌شان در مسیر قانونی انجام شده اما خب من هم‌اکنون این مطلب را در گزارش پیدا نمی‌کنم.

وزیر اسبق تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: اگر کسانی حرف‌های دیگری در این مورد زده‌اند دلایل خودشان را دارند، به هرحال در سازمان ضوابط وجود دارد و من نباید جوابگوی استخدام 500 نفر در سازمان تامین اجتماعی باشم.

شیخ‌الاسلامی در ادامه مجددا به گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی اشاره و عنوان کرد: گفته‌اند که در راستای انتخابات، تشکیلاتی به نام جبهه کارگران ایران اسلامی تاسیس شده و اینها همایشی را برگزار کرده و شیخ‌الاسلامی به عنوان سرلیست این گروه انتخاباتی حضور یافته و در آنجا هم هدایایی داده شده است.

وی ادامه داد: به هرحال من مسوول آن جلسه نبوده‌ام، چرا که یک نامزد انتخاباتی بوده‌ام و از من دعوت شده است تا در جشن عید مبحث شرکت کنم، بنابراین این موضوع به بنده ربطی ندارد که اسم من را آورده‌اند.

وزیر اسبق تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه این موضوع را از مسوولان آنجا پرس‌وجو کرده‌ام گفت: آنها به من اعلام کرده‌اند که اهدای هدیه کذب محض است.

وزیر اسبق تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه در پاسخ به علت تصمیم دولت دهم در خصوص حمایت و ابقای مرتضوی و پافشاری بر ادامه مدیریت وی در سازمان تامین اجتماعی که منجر به استیضاح و برکناری شیخ‌الاسلامی به عنوان وزیر وقت شد، اظهار کرد: یک مساله مسلم وجود داشت آن هم این بود که بنده در این جریان هیچ نقشی نداشته‌ام و کاری که مجلس در آن دوران انجام داد، عملا مشخص شد که جنبه سیاسی و جناحی داشته است.

وی ادامه داد: حالا من وارد این موضوع نمی‌شوم و خیلی نمی‌خواهم شما بر روی این موضوع بحث کنید؛ باید به جای اینکه سوال شود چرا دولت بر روی ماندن مرتضوی پافشاری کرد، باید این سئوال پرسیده شود که مجلس وقت که به شیخ‌الاسلامی رای اعتماد نداد و به دلیل ابقای مرتضوی، وی را استیضاح کرد، چگونه به وزیر بعدی رای اعتماد داد؟ در حالی که با او مبحثی در ارتباط با مرتضوی مطرح نشد و مرتضوی در زمان وزیر بعدی همچنان به عنوان مسئول باقی ماند.

شیخ‌الاسلامی با اشاره به اینکه باید این سئوال از مجلس پرسیده شود که چرا این رفتار دوگانه را انجام داد؟ گفت: من نمی‌خواهم در خصوص صحت عمل یا خلاف عملکرد مجلس قضاوتی داشته باشم، اما این رفتار دوگانه به هیچ عنوان قابل توجیه نیست.

وی در پاسخ به اینکه چرا شما هیچ گاه به عنوان وزیر تصمیم نگرفتید مرتضوی دیگر به عنوان مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی فعالیت نکند و علت اینکه به پافشاری و خواست مجلس عمل نکردید، چه بود؟ بیان کرد: بنده برای عزل مرتضوی هیچ اختیار قانونی نداشتم.

آن زمان مسئول عزل و نصب مدیرعامل سازمان با توجه به مصوبه هیات دولت به معاون اول رییس‌جمهوری سپرده شده بود و زمانی که وزیر بعدی انتخاب شد، این مصوبه هم توسط مجلس لغو شد، بنابراین مسئولیت عزل و نصب بر عهده وزیر نبود؛ پس چرا مجلس در مقابل این موضوع هیچ واکنشی نشان نداد؟

شیخ‌الاسلامی افزود: این موضوع نشان می‌دهد در پشت پرده یک موضوع دیگر در جریان بوده که بنده هم از آن بی‌خبرم و هیچ علاقه‌ای برای ورود به آن ندارم و همیشه سعی می‌کنم هزاران کیلومتر از اینگونه ماجراها فاصله بگیرم.

وزیر اسبق تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به اینکه بر چه مبنا و اساسی سعید مرتضوی که هیچ‌گونه سابقه‌ای در حوزه درمان و بیمه نداشت، به عنوان مدیرعامل وقت سازمان تامین اجتماعی انتخاب شد، اظهار کرد: فرآیند انتصاب مدیرعامل سازمان یک فرآیند کاملا روشن و قانونی است و دعواها و مباحثی که در آن روزها صورت گرفت، بحث‌های حقوقی بود.

شیخ‌الاسلامی مدعی شد: برخی از نمایندگان مجلس زیاد سر به سر دولت می‌گذاشتند، همچنان که هنوز هم رها نمی‌کنند و دست از سر دولت نهم و دهم برنمی‌دارند و آن زمان هر اقدامی که دولت می‌کرد، زیر سوال می‌بردند.

وزیر اسبق تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در آن زمان حساسیت بیشتری بر روی مرتضوی به خرج داده می‌شد، چون خواسته آنها به زعم مسئولان دولتی خواسته به حقی نبود.

وی با بیان اینکه موضوعی که می‌توانست در یک فضای قانونی دنبال شود و در بخش‌های گوناگون حاکمیتی با توجه به حقوق طرفین به رسمیت شناخته شود، اظهار کرد: برخی ترجیح داده‌اند از اختیارات فراقانونی استفاده کنند و آن بحث قانونی را تبدیل به یک بحث سیاسی و اجتماعی کنند.

شیخ‌الاسلامی در پاسخ به اینکه برخی معتقدند در دوره مدیریتی مرتضوی یک عقب‌گرد در سازمان تامین اجتماعی در حوزه بیمه و درمان ایجاد شد و مسائل مربوط به تحقیق و تفحص به دوره مدیریتی وی مربوط می‌شود، بنابراین اگر تصمیم مدیریتی صحیحی در انتخاب مرتضوی به عنوان مدیرعامل سازمان انتخاب می‌شد،

 شاید بسیاری از حواشی مطرح شده رخ نمی‌داد و شما نیز به عنوان وزیر وقت استیضاح و برکنار نمی‌شدید؟ عنوان کرد: من الان نمی‌خواهم راجع به عملکرد مرتضوی قضاوت کنم، خیلی‌ها هم به عکس موضوعی که شما مطرح کردید، معتقدند؛ بر روی مرتضوی حساسیت بیشتری وجود داشته و اگر یک مقدار دامنه تحقیق و تفحص را گسترده‌تر می‌کردند و مدیران قبلی را نیز مورد بررسی قرار می‌دادند، در آن زمان‌ها نیز مواردی را یافت می‌کردند. هر چند این موضوع لزوما به این معنا نیست که آنها تخلف کرده‌اند.

وزیر اسبق تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: به هر حال دوستان به آقای مرتضوی عنایت ویژه‌ای داشتند، همچنان که به ما.

وی در پاسخ به اینکه شما مرتضوی را به عنوان مدیرعامل سازمان انتخاب کردید یا وی به شما تحمیل شد؟ بیان کرد: اصلا بحث تحمیل مطرح نیست. فرآیند انتخاب مدیرعامل سازمان در قانون کاملا تصریح شده است؛ بنابراین افراد و نامزدهای تصدی این پست معرفی می‌شوند و ما در این حوزه کار را به دقت انجام دادیم و پس از بررسی در هیات امنا، جمع نظر بر این بود که مرتضوی می‌تواند سازمان را اداره کند.

شیخ‌الاسلامی با اشاره به اینکه این انتصاب یا انتخاب هماهنگی ضمنی دولت را نیز به همراه داشت و این هم یک امر کاملا طبیعی است، گفت: مگر همین الان می‌شود در سازمان تامین اجتماعی مدیرعامل را منصوب کرد، بدون اینکه موافقت رییس دولت حاصل نشود؟ سازمان تامین اجتماعی یک سازمان بسیار بزرگ و گسترده است که به اندازه چندین وزارتخانه، دامنه فعالیت دارد.

وزیر اسبق تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به اینکه درست است که در نهایت انتصاب توسط هیات مدیره و هیات امنا انجام شد، اما آیا تصمیم بر این انتخاب از طرف دولت بود یا شما؟ اظهار کرد: ما که ناهماهنگ با دولت عمل نمی‌کردیم، بنده سعی داشتم که حداکثر همگرایی و هماهنگی را با مجموعه دولت و سیاست‌های دولت ایجاد کنم تا کار کشور پیش رود.
اخبار سیاسی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
سخنان حجت الاسلام مرتضوی در دیدار با آیت الله هاشمی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزیر سابق: اختیار عزل مرتضوی را نداشتم


وزیر اسبق تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به اینکه چرا شما هیچ گاه به عنوان وزیر تصمیم نگرفتید مرتضوی دیگر به عنوان مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی فعالیت نکند و علت اینکه به پافشاری و خواست مجلس عمل نکردید، چه بود؟ گفت: بنده برای عزل مرتضوی هیچ اختیار قانونی نداشتم.

خبرگزاری ایسنا: وزیر اسبق تعاون، کار و رفاه اجتماعی در واکنش به قرائت گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی در صحن علنی مجلس، در مورد دریافت کارت هدیه یکصد میلیون تومانی از این سازمان اظهار کرد: این مطلب را به گونه‌ای عنوان کردند که این مبلغ به شخص بنده داده شده در حالی که کاملا کذب است و ریالی در این رابطه پرداخت نشده و هیچ مدرکی در مورد دریافت کارت هدیه وجود ندارد.

عبدالرضا شیخ‌الاسلامی با بیان اینکه اصل گزارش قرائت شده حداقل در مورد بنده کاملا جهت‌دار و غیرمنصفانه است افزود: گاهی علاقه و عمدی وجود داشته که از بنده و برخی دوستان اسم برده شود و به نوعی وجه‌مان تخریب شود.

وی ادامه داد: در مواردی که به نمایندگان مجلس شورای اسلامی مربوط می‌شود خیلی کلی از آن عبور شده و تنها گفته‌اند که عده‌ای از نمایندگان مجلس هم بوده‌اند، اما هرجایی که به بنده یا عباسی یا کسانی که به نوعی با دولت نسبت داشتند به صراحت از آنها نام بردند.

وزیر اسبق تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در اصل گزارش، افراد به تعبیر گروه تحقیق و تفحص کارهایی کردند که عنوان مجرمانه دارد یعنی جرم محسوب می‌شود، اما آنجا که عناوین اقتصادی آورده شده، از ما اسم برده شده است.

شیخ‌الاسلامی در مورد دریافت کارت هدیه یکصد میلیونی از سازمان تامین اجتماعی خاطرنشان کرد: ممکن است بگویند که این مبلغ بن یا کارت هدیه بوده است، اما آنچنان که از سیاق این عبارت در متن گزارش برمی‌آید، این پول را شخصا به بنده، عباسی یا رحیمی داده‌اند.

بنده هرگز درخواست وجهی به عنوان بن، کارت هدیه و یا به صورت نقدی از سازمان تامین اجتماعی نداشته‌ام

وی افزود: دستگاه‌های حمایتی همچون سازمان بهزیستی، کمیته امداد و سازمان‌هایی که فعالیت‌های حمایتی از بخش‌های آسیب‌پذیر جامعه را دنبال می‌کنند، بودجه‌ای دارند که در اختیار مسوولان، افراد مختلف و حتی نمایندگان مجلس قرار می‌دهند تا به افراد نیازمند و بیمارانی که به آنها مراجعه می‌شود کمک کنند و این موضوع در گذشته رایج بوده و در آینده نیز خواهد بود.

وزیر اسبق تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: بنده هرگز درخواست وجهی به عنوان بن، کارت هدیه و یا به صورت نقدی از سازمان تامین اجتماعی نداشته‌ام و اصلا به شخص بنده پرداختی صورت نگرفته و برخلاف عده‌ای که گفته شده، تاییدیه‌ای از بنده وجود ندارد.

مبالغ پرداختی به دفترم اصلا جنبه مصرف شخصی نداشته

می‌خواهند بگویند 26 مازندرانی استخدام شده در تامین اجتماعی از منصوبین بنده هستند

هیچ یک از نزدیکان و بستگان من در مجموعه بسیار عظیم وزارت رفاه به کار گرفته نشده‌اند


شیخ‌الاسلامی با بیان اینکه البته بنده نفی نمی‌کنم که ممکن است به دفتر ما مبالغی به صورت کارت هدیه، بن و... داده شده باشد و اصلا جنبه مصرف شخصی نداشته و تنها جنبه مصرف عمومی در راستای اهدافی داشته که سازمان دنبال می‌کرده است.

وی در مورد قرائت گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی، در مورد استخدام 500 نفری در این سازمان ابراز عقیده کرد: گفته شده 500 نفر در سازمان تامین اجتماعی استخدام شده‌اند که 26 نفر آنها از استان مازندران بوده‌اند و می‌دانید که بنده مازندرانی هستم، بنابراین از سیاق گزارش پیداست که می‌خواهند بگویند این 26 نفر را احیانا بنده معرفی کرده‌ام و به نوعی از منصوبین بنده هستند.

شیخ‌الاسلامی افزود: من سوال می‌پرسم که اگر قرار باشد 500 سهمیه در کل کشور بین استان‌ها توزیع شود آیا سهم استان مازندران با هر فرمولی که محاسبه می‌کنید، کمتر از 26 نفر می‌شود که حالا با بیان یک عبارت اینچنینی دنبال این باشند که ما را در فرآیند استخدام این افراد درگیر کنند و شاید به نوعی متهم کند که ما آنها را معرفی کرده‌ایم؟

وزیر اسبق تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه در ادامه گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی آورده شده که سه نفر از افراد استخدامی از سوی شیخ‌الاسلامی بوده‌اند، گفت: من با قاطعیت اعلام می‌کنم در طول هشت سالی که بنده در طول دولت نهم و دهم مسوولیت داشته‌ام، به هیچ عنوان کسی را به صورت ویژه به کار نگرفته‌ام و هیچ یک از نزدیکان و بستگان من در مجموعه بسیار عظیم وزارت رفاه و سازمان‌های تابعه‌اش که صدها هزار نفر در آن مشغول به کار هستند به کار گرفته نشده‌اند تا جایی که برخی از آنها به دلیل سخت‌گیری‌های من می‌توانستند از حقوق مسلم خود به عنوان یک شهروند عادی استفاده کنند و از مزایایی برخورد شوند، اما از این موضوع محروم ماندند.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود یکی از آشنایان شما در سازمان بهزیستی استخدام شده است اظهار کرد: هرگز چنین چیزی نیست و اگر هم هست، مدارکش را ارائه کنید. هرگز بنده این کار را نکرده‌ام. به هرحال ممکن است به طور طبیعی یک عده خودشان رفته‌اند و در آزمونی شرکت کرده و جذب شده‌اند.

وزیر اسبق تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: به هرحال همه آشنایان ما کم و بیش در حال کار هستند، یکی در این وزارتخانه، یکی در شرکت دیگر و یا سازمان‌های دیگری مشغول به کار بوده و بیکار نیستند.

شیخ‌الاسلامی با اشاره به اینکه گفته‌اند 3 نفر را من برای استخدام معرفی کرده‌ام، گفت: زمانی که من وزیر بودم، گاها نامه‌های فراوانی به عنوان اشتغال دریافت می‌کردم و آنها را به طور طبیعی و به حکم وظیفه به مراجع مختلف می‌دادم، نفس معرفی که اشکالی ندارد. به هرحال ما مسوول بوده‌ایم و باید این کار را می‌کردیم.

وی افزود: بعد از زمان وزارت من سه نفر توسط من معرفی شده‌اند. من خودم می‌گویم که ده‌ها نفر را معرفی کرده‌ام و وظیفه‌ام بوده است، چراکه به هرحال آنها مراجعه کننده بوده‌اند و جدای از اینکه من وزیر باشم، معاون اجتماعی رییس جمهور بوده‌ام و نامه‌هایی از افراد مختلف به من می‌رسید و بنده هم به عباسی وزیر وقت ارائه می‌کردم و وی نیز بر روی آنها اقدام می‌کرد.

وزیر اسبق تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه ابدا این موضوع به معنای سفارش ویژه و عدم رعایت تشریفات و ترتیبات قانونی برای به کار گیری افراد نبوده است، گفت: بنده برای هیچ‌کس سفارش ویژه نکرده‌ام.

شیخ‌الاسلامی در پاسخ به اینکه اعضای هیات مدیره وقت سازمان تامین اجتماعی در مصاحبه‌های خود اعلام کرده‌اند که این استخدام 500 نفری بدون آزمون در سازمان انجام شده است، اظهار کرد: فکر نمی‌کنم که اینگونه باشد چون در خود گزارش آمده است.

وی در ادامه خواستار تقاضای وقت برای پیدا کردن این موضوع در گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی شد اما در نهایت عنوان کرد: به هرحال اینها همه‌شان در مسیر قانونی انجام شده اما خب من هم‌اکنون این مطلب را در گزارش پیدا نمی‌کنم.

وزیر اسبق تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: اگر کسانی حرف‌های دیگری در این مورد زده‌اند دلایل خودشان را دارند، به هرحال در سازمان ضوابط وجود دارد و من نباید جوابگوی استخدام 500 نفر در سازمان تامین اجتماعی باشم.

ماجرای اهدای هدیه در تشکیلات جبهه کارگران ایران اسلامی

شیخ‌الاسلامی در ادامه مجددا به گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی اشاره و عنوان کرد: گفته‌اند که در راستای انتخابات، تشکیلاتی به نام جبهه کارگران ایران اسلامی تاسیس شده و اینها همایشی را برگزار کرده و شیخ‌الاسلامی به عنوان سرلیست این گروه انتخاباتی حضور یافته و در آنجا هم هدایایی داده شده است.

وی ادامه داد: به هرحال من مسوول آن جلسه نبوده‌ام، چرا که یک نامزد انتخاباتی بوده‌ام و از من دعوت شده است تا در جشن عید مبحث شرکت کنم، بنابراین این موضوع به بنده ربطی ندارد که اسم من را آورده‌اند.

وزیر اسبق تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه این موضوع را از مسوولان آنجا پرس‌وجو کرده‌ام گفت: آنها به من اعلام کرده‌اند که اهدای هدیه کذب محض است.

برای عزل مرتضوی هیچ اختیار قانونی نداشتم

وزیر اسبق تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به علت تصمیم دولت دهم در خصوص حمایت و ابقای مرتضوی و پافشاری بر ادامه مدیریت وی در سازمان تامین اجتماعی که منجر به استیضاح و برکناری شیخ‌الاسلامی به عنوان وزیر وقت شد، اظهار کرد: یک مساله مسلم وجود داشت آن هم این بود که بنده در این جریان هیچ نقشی نداشته‌ام و کاری که مجلس در آن دوران انجام داد، عملا مشخص شد که جنبه سیاسی و جناحی داشته است.

وی ادامه داد: حالا من وارد این موضوع نمی‌شوم و خیلی نمی‌خواهم شما بر روی این موضوع بحث کنید؛ باید به جای اینکه سوال شود چرا دولت بر روی ماندن مرتضوی پافشاری کرد، باید این سئوال پرسیده شود که مجلس وقت که به شیخ‌الاسلامی رای اعتماد نداد و به دلیل ابقای مرتضوی، وی را استیضاح کرد، چگونه به وزیر بعدی رای اعتماد داد؟ در حالی که با او مبحثی در ارتباط با مرتضوی مطرح نشد و مرتضوی در زمان وزیر بعدی همچنان به عنوان مسئول باقی ماند.

شیخ‌الاسلامی با اشاره به اینکه باید این سئوال از مجلس پرسیده شود که چرا این رفتار دوگانه را انجام داد؟ گفت: من نمی‌خواهم در خصوص صحت عمل یا خلاف عملکرد مجلس قضاوتی داشته باشم، اما این رفتار دوگانه به هیچ عنوان قابل توجیه نیست.

وی در پاسخ به اینکه چرا شما هیچ گاه به عنوان وزیر تصمیم نگرفتید مرتضوی دیگر به عنوان مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی فعالیت نکند و علت اینکه به پافشاری و خواست مجلس عمل نکردید، چه بود؟ بیان کرد: بنده برای عزل مرتضوی هیچ اختیار قانونی نداشتم. آن زمان مسئول عزل و نصب مدیرعامل سازمان با توجه به مصوبه هیات دولت به معاون اول رییس‌جمهوری سپرده شده بود و زمانی که وزیر بعدی انتخاب شد، این مصوبه هم توسط مجلس لغو شد، بنابراین مسئولیت عزل و نصب بر عهده وزیر نبود؛ پس چرا مجلس در مقابل این موضوع هیچ واکنشی نشان نداد؟

پشت پرده موضوعات دیگری در جریان بود که از آنها بی‌خبرم

شیخ‌الاسلامی افزود: این موضوع نشان می‌دهد در پشت پرده یک موضوع دیگر در جریان بوده که بنده هم از آن بی‌خبرم و هیچ علاقه‌ای برای ورود به آن ندارم و همیشه سعی می‌کنم هزاران کیلومتر از اینگونه ماجراها فاصله بگیرم.

وزیر اسبق تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به اینکه بر چه مبنا و اساسی سعید مرتضوی که هیچ‌گونه سابقه‌ای در حوزه درمان و بیمه نداشت، به عنوان مدیرعامل وقت سازمان تامین اجتماعی انتخاب شد، اظهار کرد: فرآیند انتصاب مدیرعامل سازمان یک فرآیند کاملا روشن و قانونی است و دعواها و مباحثی که در آن روزها صورت گرفت، بحث‌های حقوقی بود.

شیخ‌الاسلامی مدعی شد: برخی از نمایندگان مجلس زیاد سر به سر دولت می‌گذاشتند، همچنان که هنوز هم رها نمی‌کنند و دست از سر دولت نهم و دهم برنمی‌دارند و آن زمان هر اقدامی که دولت می‌کرد، زیر سوال می‌بردند.

وزیر اسبق تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در آن زمان حساسیت بیشتری بر روی مرتضوی به خرج داده می‌شد، چون خواسته آنها به زعم مسئولان دولتی خواسته به حقی نبود.

وی با بیان اینکه موضوعی که می‌توانست در یک فضای قانونی دنبال شود و در بخش‌های گوناگون حاکمیتی با توجه به حقوق طرفین به رسمیت شناخته شود، اظهار کرد: برخی ترجیح داده‌اند از اختیارات فراقانونی استفاده کنند و آن بحث قانونی را تبدیل به یک بحث سیاسی و اجتماعی کنند.

اگر دامنه تحقیق و تفحص گسترده‌تر می‌شد و مدیران قبلی را نیز مورد بررسی قرار می‌دادند، مواردی از تخلف می‌یافتند

شیخ‌الاسلامی در پاسخ به اینکه برخی معتقدند در دوره مدیریتی مرتضوی یک عقب‌گرد در سازمان تامین اجتماعی در حوزه بیمه و درمان ایجاد شد و مسائل مربوط به تحقیق و تفحص به دوره مدیریتی وی مربوط می‌شود، بنابراین اگر تصمیم مدیریتی صحیحی در انتخاب مرتضوی به عنوان مدیرعامل سازمان انتخاب می‌شد، شاید بسیاری از حواشی مطرح شده رخ نمی‌داد و شما نیز به عنوان وزیر وقت استیضاح و برکنار نمی‌شدید؟ عنوان کرد: من الان نمی‌خواهم راجع به عملکرد مرتضوی قضاوت کنم، خیلی‌ها هم به عکس موضوعی که شما مطرح کردید، معتقدند؛ بر روی مرتضوی حساسیت بیشتری وجود داشته و اگر یک مقدار دامنه تحقیق و تفحص را گسترده‌تر می‌کردند و مدیران قبلی را نیز مورد بررسی قرار می‌دادند، در آن زمان‌ها نیز مواردی را یافت می‌کردند. هر چند این موضوع لزوما به این معنا نیست که آنها تخلف کرده‌اند.

وزیر اسبق تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: به هر حال دوستان به آقای مرتضوی عنایت ویژه‌ای داشتند، همچنان که به ما.

جمع نظر هیات امنای تامین اجتماعی بر انتخاب مرتضوی بود

وی در پاسخ به اینکه شما مرتضوی را به عنوان مدیرعامل سازمان انتخاب کردید یا وی به شما تحمیل شد؟ بیان کرد: اصلا بحث تحمیل مطرح نیست. فرآیند انتخاب مدیرعامل سازمان در قانون کاملا تصریح شده است؛ بنابراین افراد و نامزدهای تصدی این پست معرفی می‌شوند و ما در این حوزه کار را به دقت انجام دادیم و پس از بررسی در هیات امنا، جمع نظر بر این بود که مرتضوی می‌تواند سازمان را اداره کند.

شیخ‌الاسلامی با اشاره به اینکه این انتصاب یا انتخاب هماهنگی ضمنی دولت را نیز به همراه داشت و این هم یک امر کاملا طبیعی است، گفت: مگر همین الان می‌شود در سازمان تامین اجتماعی مدیرعامل را منصوب کرد، بدون اینکه موافقت رییس دولت حاصل نشود؟ سازمان تامین اجتماعی یک سازمان بسیار بزرگ و گسترده است که به اندازه چندین وزارتخانه، دامنه فعالیت دارد.

وزیر اسبق تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به اینکه درست است که در نهایت انتصاب توسط هیات مدیره و هیات امنا انجام شد، اما آیا تصمیم بر این انتخاب از طرف دولت بود یا شما؟ اظهار کرد: ما که ناهماهنگ با دولت عمل نمی‌کردیم، بنده سعی داشتم که حداکثر همگرایی و هماهنگی را با مجموعه دولت و سیاست‌های دولت ایجاد کنم تا کار کشور پیش رود.