اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شکست اساسی عربستان سعودی در مقابل ایران



اخبار,اخبار سیاست خارجی,عربستان سعودی

ایران به عنوان یکی از حامیان اصلی اسد، بازیگر اصلی است و عدم حضور آن در این گفتگوها بسیار نامعقول بود، به قول یکی از دیپلمات های آمریکایی، دعوت نکردن از ایران در این اجلاس نادیده گرفتن واقعیت است.

نشست وین پایان یافت اما دعوت از ایران برای شرکت در مذاکرات در خصوص اوضاع سوریه نشان از شکست اساسی رقبای سرسخت ایران از جمله عربستان سعودی و بلند پروازی های آن در منطقه داشت.

تصمیم آمریکا که ظاهرا با پشتیبانی عربستان اتخاذ شده است در حمایت از دعوت از ایران برای ملحق شدن به مذاکرات بین المللی «وین دو» به منظور یافتن راه حلی برای جنگ داخلی سوریه از چند جنبه نقطه عطف دیپلماتیک خوشایندی بود.

 

این اولین مرتبه است که تهران که حامی اصلی بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در منطقه است در اجلاسی بین المللی در مورد این جنگ چهار ساله شرکت می کند و در عین حال نشان از شکست اساسی برای رقبای سرسخت آن یعنی عربستان و بلند پروازی هایش برای رهبری منطقه است.

ایران به عنوان یکی از حامیان اصلی اسد، بازیگر اصلی است و عدم حضور آن در این گفتگوها بسیار نامعقول بود، به قول یکی از دیپلمات های آمریکایی، دعوت نکردن از ایران در این اجلاس نادیده گرفتن واقعیت است.

مداخله گسترده نظامی روسیه در جنگ داخلی سوریه نشان داد پافشاری غرب برای برکناری اسد به عنوان بخش مهم نتیجه مذاکرات در این زمینه غیر واقعی است. آنها گفتند اسد با کشتار مردم خود هرگونه پیشرفتی را در مذاکرات با مانع مواجه کرده است.

 

ایران، مانند روسیه می گوید از راه حل سیاسی در سوریه حمایت می کند اما اسد باید بخشی از این فرایند باشد.

با این حال، اکنون ظهورداعش، تردید متحدان منطقه ای مانند لبنان و مصر در مورد لزوم خروج اسد از قدرت و لزوم ایجاد هدف مشترک با ایران و روسیه موجب شده است آمریکا و غرب سطح بلند پروازی های خود را به شدت کاهش دهند.

 

اکنون هدف، توافق بر روی چارچوب یک نقشه راه برای انتقال سیاسی قدرت در سوریه است که اسد رئیس دولت آن نباشد. دیپلمات ها معتقدند می توان به اجماع بین المللی در این زمینه دست یافت و دمشق نیز احتمالا آن را خواهد پذیرفت.

اخبار سیاست خارجی - انتخاب


ویدیو مرتبط :
مقایسه قدرت نظامی ایران و عربستان سعودی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عربستان سعودی از سوی ایران مورد هدف است



 

 

 

عربستان سعودی از سوی ایران مورد هدف است

 

وزیر کشور عربستان:

عربستان سعودی از سوی ایران مورد هدف است

با وجود همه این مشکلات، ما شاهد فعالیت های بازرگانی و تجاری در عربستان سعودی هستیم. سرمایه گذاران خارجی به رغم مشکلاتی که عربستان را احاطه کرده اند به کشور ما می آیند. عربستان سعودی به رغم همه این مشکلات اما از امنیت و ثبات برخوردار است.

وزیر کشور عربستان سعودی گفت که این کشور از اقدامات ایران علیه خود، رنج می برد.

به نقل از روزنامه سعودی المدینه، شاهزاده نایف تاکید کرد: عربستان سعودی از سوی تروریست ها مورد هدف است.

شاهزاده "نایف بن عبدالعزیز آل سعود" وزیر کشور عربستان سعودی و معاون دوم پادشاه در یک مراسم سحری در این کشور گفت: همچنان از سوی تروریسم و ترویست ها مورد هدف هستیم. تروریسم و عوامل آن همچنان به اقدامات علیه عربستان سعودی ادامه می دهند.

شاهزاده نایف که به عنوان سومین مقام ارشد در حکومت پادشاهی عربستان سعودی پس از پادشاه و ولیعهد شناخته می شود؛ افزود: برای مقابله با تروریسم آماده هستیم. اول بر خدا و سپس بر نیروهای امنیتی توانمند سعودی تکیه داریم . آنها می توانند به وظایف خود بپردازند.

وی افزود: ما از شمال با مشکلات عراق و از جنوب با مشکلات یمن  و همچنین با مشکلات ایران واقدامات این کشور علیه عربستان سعودی و از غرب با مشکلات آفریقا، احاطه شده ایم . البته با همه این مشکلات ما در عربستان سعودی در ثبات و پیشرفت زندگی می کنیم.

وزیر کشور عربستان سعودی که به حمایت از افراط گرایان اسلامی در کشورش معروف است افزود: ما با مشکلاتی از ایران روبه رو هستیم. عربستان سعودی از سوی ایران ، مورد هدف است.

اظهارات این مقام سعودی در حالی مطرح می شود که عربستان سعودی از گروه های القاعده در عراق و دیگر کشورهای منطقه به شدت حمایت می کند.

وی ادامه داد: با وجود همه این مشکلات، ما شاهد فعالیت های بازرگانی و تجاری در عربستان سعودی هستیم. سرمایه گذاران خارجی به رغم مشکلاتی که عربستان را احاطه کرده است به کشور ما می آیند. عربستان سعودی به رغم همه این مشکلات از امنیت و ثبات برخوردار است.

شاهزاده نایف متولد 1933 میلادی (78 ساله) پسر بیست و سوم  ملک عبدالعزیز پادشاه پیشین عربستان سعودی و بنیانگذار دولت مدرن این کشور است.

شاهزاده نایف از 36 سال پیش تاکنون در سمت وزیر کشور و از سال 2009 تاکنون در مسئولیت معاون دوم رئیس هیات وزیران قرار دارد.

ریاست هیات وزیران برعهده پادشاه است.