اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شکایت ۱۲ نماینده از احمدی‌نژاد به علت عدم اجرای صحیح قانون هدفمندی یارانه‌ها



 

12نماینده مجلس از رئیس جمهور به علت اجرا نکردن قانون هدفمند کردن یارانه‌ها شکایت کردند.به گزارش قانون، در این شکایت که به هیات رئیسه مجلس تحویل شده، آمده است:«گزارش‌های دستگاه‌های نظارتی و نیز کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی و شکایت‌های مکرر تولید کنندگان بخش‌های خدماتی حاکی از آن است که متاسفانه دولت قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را نه آنگونه که مجلس تصویب کرده بلکه هرگونه که خود صلاح دانسته به اجرا گذاشته است. از طرفی مصاحبه‌های رئیس جمهور درباره افزایش یارانه‌های پرداختی به مردم نیز در حالی انجام می‌شود که منابع مربوط تکافوی مبالغ تعیین شده فعلی نیست و گزارش‌ها به این اشاره دارد که نه تنها سهم بخش تولیدی و خدماتی بلکه بخش‌های دیگر از منابع دولت نیز به این امر اختصاص یافته است. از آنجا که این بی‌نظمی در سطح گسترده‌ای انجام می‌شود و آثار و پیامدهای منفی نیز در اداره امور کشور دارد لذا در اجرای ماده 233 آئین‌نامه داخلی تقاضای رسیدگی به این مسئله مهم را داریم».

 

دولت شعری گفته که در قافیه آن مانده است

در همین راستا علی‌اکبر اولیا، نماینده یزد و صدوق در مجلس که یکی از امضاکنندگان این شکایت است در گفت‌وگو با قانون می‌گوید: بخش‌های مختلف تولید اعم از صنعتی، کشاورزی و خدماتی از عملکرد دولت در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها گله‌مند هستند. واقعیت امر این است که دولت شعری گفته که در قافیه آن مانده است و ارقامی را برای پرداخت یارانه‌ به مردم تعیین کرده است که در چارچوب قانون هدفمند کردن یارانه‌ها امکان پرداخت آن وجود ندارد، لذا ناگزیر شده از سایر منابعی که در اختیار دارد اقدام به پرداخت یارانه‌های نقدی کند.

این عضو کمیسیون عمران مجلس معتقد است که این اقدام بیانگر عدم تبعیت دولت از قانون و چارچوب‌هایی است که مجلس در آنها اصرار داشته است و یک اختلال مهمی در امور اقتصادی کشور را به دنبال خواهد داشت.

نماینده یزد و صدوق ادامه داد: در شرایط فعلی تولید به شدت ضربه خورده و به همین دلیل ما در قالب شکایت از دولت و در راستای ماده 233 آئین‌نامه داخلی مجلس این شکایت را به هیات رئیسه ارائه دادیم که لاریجانی رئیس مجلس نیز دستور ارجاع آن به کمیسیون ذیربط یعنی کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی را داده است.

به گفته اولیا، کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی نیز گزارشی را از عملکرد دولت در اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها تنظیم کرده است. به نظر می‌رسد این کمیسیون به زودی پاسخ شکایت 12 نماینده از رئیس جمهور را ارائه دهد.../عصر ایران


ویدیو مرتبط :
انتقاد نوبخت از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حمله شدید توکلی به احمدی نژاد: اجرای قانون هدفمندی دلبخواهی نیست



حمله شدید توکلی به احمدی نژاد: اجرای قانون هدفمندی دلبخواهی نیست

فاز دوم هدفمندی باید فورا اجرا شود

 رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس هشتم گفت: دولت نمی‌تواند از هر زمانی که دلش خواست، فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کند و قیمت حاملهای انرژی را به یکباره افزایش دهد تا پرداخت‌ها را بیشتر کند.

احمد توکلی در گفتگو با مهر درخصوص احتمال اجرای فاز دوم قانون هدفمندکردن یارانه ها در ماههای پایانی سال توسط دولت برای افزایش بیشتر مبلغ ماهانه یارانه نقدی، اظهارداشت:

براساس قانون، دولت باید به صورت تدریجی قیمت حاملهای انرژی را افزایش دهد و درآمدی که از محل هدفمندکردن یارانه ها بدست می آورد، هم باید به صورت ماهیانه هزینه کند.

وی با بیان اینکه درآمد حاصل از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها از طریق اصلاح قیمت حاملهای انرژی به‌دست می‌آید، گفت: براین اساس، افزایش قیمت حاملهای انرژی موجب افزایش قیمت سایر کالاها و به تبع کاهش تولیدات در کشورخواهد شد به طوری که هم تولیدکننده و هم مصرف کننده تحت فشار قرار خواهند گرفت.

 

رئیس مرکز پژوهشهای مجلس هشتم تصریح کرد: بنابراین باید افزایش قیمتها با شیب ملایم و به صورت تدریجی ظرف مدت پنج سال صورت گیرد تا به مردم فشار نیاید و به همین دلیل، قانونگذار افزایش قیمت حاملهای انرژی و سایر کالاها را به صورت تدریجی تصویب کرده است تا به مردم و تولیدکنندگان فشار مضاعف وارد نشود.

 

وی با یادآوری اینکه دولت در سال نخست اجرای قانون هدفمندکردن یارانه ها از قانون تخطی و به صورت سلیقه ای عمل کرد، گفت: متاسفانه در این رابطه گزافه گویی‌هایی از سوی دولتمردان صورت گرفت که در یک نظام دموکراتیک، یک جرم فاحش محسوب می شود.

توکلی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال، وقتی رئیس جمهور در ابلاغ قانون بودجه سال 91 گزافه‌گویی می‌کند و اعلام می‌دارد بندهایی از مصوبه مجلس در قانون بودجه با قانون اساسی مغایرت دارد، وزیر قانون ندان آنهم صراحتا به خود جرات می دهد که بگوید ما مصوبه مجلس را در دولت بررسی می کنیم!

 

وی اضافه کرد: این اظهارات درحالی است که طبق اصل 94 قانون اساسی، وظیفه تشخیص انطباق مصوبات مجلس با قانون اساسی برعهده شورای نگهبان است نه مرجع دیگری و وقتی شورای نگهبان آن مصوبه را تائید می کند، یعنی این مصوبه هیچ مغایرتی با قانون اساسی ندارد.

 

نماینده منتخب مردم تهران در مجلس نهم با بیان اینکه براساس قانون مجازات اسلامی تخطی از قانون جرم است، درعین حال تصریح کرد: البته این کار دولت از جرم بالاتر است، چون مجری قانون، قانون را از قانونیتش انکار می‌کند و این مسئله به هیچ وجه در نظام مردمسالار قابل تحمل نیست.

وی در ادامه به فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و افزود: هرقانونی امر حاکمیتی است که اگر تاریخی برای اجرا در آن قید نشده بود، باید بلافاصله اجرا شود درحالی که دولت با وقاحت از اجرای فوری آن سرباز می‌زند.

توکلی تصریح کرد: بنابراین، دولت نمی تواند از هر زمانی که دلش خواست، فاز دوم قانون هدفمند کردن یارانه ها را اجرا کند و قیمت حاملهای انرژی را به یکباره افزایش دهد تا پرداختها را بیشتر کند./مهر