اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شکایت یک ایرانی از دولت انگلیس در دادگاه حقوق بشر اروپا بررسی می شود



 

 

شکایت یک ایرانی از دولت انگلیس در دادگاه حقوق بشر اروپا بررسی می شود

 

دادگاه حقوق بشر اروپا اعلام کرده است که بررسی شکایت یک شهروند ایرانی را از دولت انگلیس بررسی خواهد کرد.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، دادگاه حقوق بشر اروپا در پی دریافت و بررسی شکایت ناصر فردایی ـ شهروند ایرانی ـ از دولت انگلیس درباره زندانی شدن، شکنجه و محرومیت از تحصیل خود، اعلام کرد که این شکایت را به سرعت در دستور کار قرار خواهد داد.

ناصر فردایی در سالهای ۵۵ و ۵۶ به عنوان دانشجو در لندن اقامت داشته و در پی فعالیت های اجتماعی سیاسی با اتهام واهی ورود به منزل یک پلیس و زخمی کردن وی بازداشت و زندانی می شود. وی پس از تحمل ۱۰ ماه شکنجه در زندان از انگلیس اخراج و از ادامه تحصیل در این کشور محروم می شود.

وی در این باره به خبرنگار مهر گفت : "سرویس اطلاعاتی انگلیس ( MI۶) به واسطه حضور بنده در تظاهرات های مربوط به مسلمانان و برخی افشاگری ها ضمن بازداشت غیرقانونی من به مدت حدود ۱۰ ماه، به شکنجه و آزار و اذیت بدنی، روحی و روانی ام پرداخت که هنوز آثار آن شکنجه ها بر بدنم باقی است. "

دادگاه انگلیس مدتی پس از اخراج فردایی، در سال ۵۸ (۱۹۷۹ میلادی) رای به بیگناهی وی می دهد اما از ارسال این حکم به تهران و ابلاغ آن به متهم خودداری و انجام این وظیفه را به ۲۸ سال بعد در سال ۸۵ (۲۰۰۶ میلادی) موکول می کند. در این حکم آمده است: "ناصر فردایی از اتهام ورود به ملک و صدمه بدنی تبرئه شد".

همچنین در گزارش کارآگاهان در دادگاه که به حکم ضمیمه که پس از سالها صادر و برای فردایی ارسال شده است، به صراحت آمده است" تردیدی نیست که واقعیتی مهم در این ادعا وجود دارد که یک پلیس سیاسی سری بسیار فعال به نام ساواک وجود دارد و یکی از اهدافش ریشه کنی مخالفان شاه و منکوب کردن فعالیت های آنان به هر وسیله ممکن است." در ادامه این گزارش کارآگاهان انگلیسی با اشاره به طولانی شدن عمدی روند کار پلیس لندن و انتقاد وارده به پلیس مبنی بر سستی در کار در زمان طرح اتهام علیه فردایی و با خودداری از طرح مستقیم ارتباط پلیس انگلیس با ساواک، بر لزوم توجه به جنبه های سیاسی این مورد شکایت تاکید کرده است.

وزارت خارجه ایران با حکم قضایی دادگاه ایرانی علیه لندن مخالفت کرد

این شهروند ایرانی درپی دریافت دیر هنگام حکم دادخواستی را به قوه قضاییه ایران علیه دولت انگلیس ارائه می کند و خواستار محکومیت دولت لندن می شود، اما در نهایت این درخواست با توضیح وزارت امور خارجه در شهریور ماه سال ۸۷ بی نتیجه می ماند. وزارت امور خارجه ایران در این تاریخ درپی استعلام قوه قضاییه درباره شکایت فردایی اعلام می کند:" وفق ماده واحده قانون صلاحیت دادگستری جمهوری اسلامی ایران برای رسیدگی به دعاوی مدنی علیه دولتهای خارجی ، تهیه فهرست دول مشمول عمل متقابل به عهده وزارت خارجه می باشد، تاکنون صرفا دو دولت ایالت متحده آمریکا و آرژانتین توسط این وزارت به عنوان دول ناقض مصونیت قضایی دولت یا مقامات رسمی جمهوری اسلامی ایران معرفی گردیده اند. بنا بر این در جهت پیشگیری از صدور آرای متهافت و تبعات نامطلوب حاصله ، خواهشمند است دستور فرمایند نسبت به انعکاس موارد به نحو مقتضی به قاضی رسیدگی کننده اقدام فرمایند."

فردایی به خبرنگار مهر گفت:"درپی تعلل وزارت خارجه در پیگیری شکایت ، نافرجام ماندن شکایت در قوه قضاییه و خودداری شورای عالی ایرانیان از پیگیری موضوع با وجود ۱۸ ماه اصرار بنده، شکایتم را تقدیم دادگاه حقوق بشر اروپایی در استراسبورگ فرانسه کردم."

بنا براین گزارش، دادگاه حقوق بشر اروپایی درپاسخ به دادخواست فردایی، خواستار دریافت تصمیمات مربوطه مراجع داخلی ایران در این باره شده و آورده است: "دادگاه هر چه سریعتر به درخواست شما بر اساس اسناد ارائه شده از سوی شما رسیدگی می کند، مراحل بدوا کتبی خواهد بود و در صورتی که دادگاه از شما دعوت کند، شما باید به دادگاه بیایید"..../مهر


ویدیو مرتبط :
محکومیت ایتالیا در دادگاه حقوق بشر اروپا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

محکومیت انگلیس در دادگاه حقوق بشر اروپا


براساس این گزارش، این زندانیان که شمار آنان ده نفر بوده ودرزندان های اسکاتلند بسرمی برند، درشکایت شان عنوان کرده بودند که ممنوعیت دادن رای درجریان انتخابات پارلمان درسال 2009 میلادی، نقض حقوق بشر شمرده می شود.

ایرنا: دادگاه حقوق بشر اروپا روزسه شنبه، طی حکمی باردیگر انگلیس را به نقض حقوق زندانیان بدلیل محروم کردن آنان ازحق رای دادن، محکوم کرد.

شبکه های خبری انگلیس گزارش دادند، دادگاه حقوق بشر اروپا که دراستراسبورگ مستقر می باشد، درعین حال درخواست غرامت ازسوی زندانیانی که علیه انگلیس به این دادگاه شکایت کرده بودند، را رد کرده است.

براساس این گزارش، این زندانیان که شمار آنان ده نفر بوده ودرزندان های اسکاتلند بسرمی برند، درشکایت شان عنوان کرده بودند که ممنوعیت دادن رای درجریان انتخابات پارلمان درسال 2009 میلادی، نقض حقوق بشر شمرده می شود.

دادگاه حقوق بشر اروپا به رغم اینکه تصدیق کرده است که اقداماتی برای تغییر این قانون درانگلیس درحال انجام شدن است اما گفته است محرومیت کلی زندانیان از رای دادن به منزله نقض حق انتخابات آزاد است که در کنوانسیون حقوق بشر اروپا بر آن تاکید شده است.

این دادگاه اعلام کرده است کشورها می توانند تصمیم بگیرند که کدام زندانیان را باید از حق رای دادن محروم کنند، اما ممنوعیت کلی زندانیان از رای دادن غیرقانونی است.

گفته می شود دولت انگلیس که ازسال 2005 میلادی بارها از سوی دادگاه حقوق بشر اروپا، بدلیل این قانون، محکوم شده ، بدنبال یافتن راه کاری قانونی برای لغو قانون ممنوعیت رای دادن زندانیان ویا تعدیل آن است، اما بدلیل عدم همراهی پارلمان تاکنون موفق به این کار نشده است.

به گزارش شبکه بی بی سی، هم دردولت قبلی انگلیس که از حزب کارگر بود و هم در دولت کنونی که ائتلافی ازاحزاب محافظه کار و لیبرال دمکرات است، تلاش برای تغییر قانونی ممنوعیت یاد شده، با مانع مواجه شده اند.

براساس این گزارش، پارلمان درحالی با درخواست دولت های انگلیس دراین زمینه تاکنون همراهی نکرده که پیشنهادهای مختلفی ازسوی وزرای کابینه دراین خصوص به نمایندگان پارلمان داده شده است.