اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شکایت مستاجران از خانه‌های خالی


چنانچه مالك آپارتمان مسكونی در تهران با مستاجر ساكن آپارتمان، بر سر نرخ مصوب به توافق نرسد و تصمیم بگیرد واحد مسكونی را بدون استفاده رها كند، با شكایتی كه مستاجر به سازمان ارائه می‌كند، پرونده ملك خالی، به جریان می‌افتد.

بازار خانه‌های خالی از سكنه اگر چه هنوز برای ساكنان فعلی، «بی‌خطر» محسوب می‌شود، اما با تصمیم جدیدی كه برای تضمین عملكرد تور تعزیرات در بازار اجاره آپارتمان‌های مسكونی، اتخاذ شده قرار است از «افزایش این خانه‌ها» جلوگیری به عمل بیاید.

سازمان تعزیرات حكومتی استان تهران اعلام آمادگی كرده است در صورت شكایت مستاجرها بابت انصراف مالك از اجاره‌داری، خالی گذاشتن واحد مسكونی توسط مالك را پیگیری می‌كند.

این، اولین اقدام عملیاتی در برخورد با خانه‌های خالی از سكنه است كه شكست یا موفقیت در آن می‌تواند دولت را برای رفع چالش قدیمی در بازار مسكن تهران، دلسرد یا مصمم‌تر كند.

پیش از این، مسوولان بخش مسكن برای عرضه اجباری حدود 200 هزار ملك مسكونی بدون استفاده در پایتخت، درخواست تصویب طرحی را داده بودند كه در صورت اجرا، جرایم مربوط به تخلف احتكار را برای مالكان بیش از 3 واحد خالی، به اجرا درمی‌آورد. اما هنوز در دولت یا مجلس مصوبه‌‌ای برای مقابله مالیاتی با خانه‌های خالی موجود، تدوین نشده است.

این در حالی است كه هم‌اكنون این امكان برای سازمان تعزیرات فراهم شده تا با اتكا به طرح «جلوگیری از رشد بیش از 9 درصدی اجاره‌بها در تهران» لااقل روند افزایش خانه‌های خالی را متوقف كند.

بر این اساس تبدیل واحدهای مسكونی اجاره‌ای به خانه‌های خالی از سكنه، حكم مخالفت مالك با اجرای طرح تعزیرات اجاره‌بها را دارد كه در صورت شكایت مستاجری كه تاكنون در آن واحد سكونت داشته، پرونده رسیدگی به تخلف مالك به جریان درمی‌آید.

اخیرا مشاهده شده مالكان واحدهای مسكونی اجاره‌ای در تهران برای فرار از طرح تعزیرات، به‌صورت موقتی از اجاره ملك انصراف می‌دهند و اقدام به دریافت حكم تخلیه برای مستاجر می‌كنند.

همچنین شیوه دیگری كه رایج شده توافق مالك و مستاجر برای تعیین اجاره‌بها بیش از 9 درصد نرخ مصوب است.

در این باره رییس سازمان تعزیرات استان تهران به «دنیای‌اقتصاد» گفت: هر دو روشی كه در بازار اجاره برای دورزدن طرح تعزیرات مورد استفاده قرار می‌گیرد قابل پیگیری است.

نظرعلی حاجی‌پاشا تصریح كرد: چنانچه مالك آپارتمان مسكونی در تهران با مستاجر ساكن آپارتمان، بر سر نرخ مصوب به توافق نرسد و تصمیم بگیرد واحد مسكونی را بدون استفاده رها كند، با شكایتی كه مستاجر به سازمان ارائه می‌كند، پرونده ملك خالی، به جریان می‌افتد.

رییس سازمان تعزیرات حكومتی استان تهران در ادامه گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» افزود: برای موجرانی كه بیرون بنگاه‌های مسكن به‌صورت غیررسمی اقدام به تنظیم اجاره‌نامه می‌كنند نیز چنانچه رقم اجاره‌بها بیش از نرخ مصوب 9درصد باشد و مستاجر شكایت كند، مالك بین 2 تا 5 برابر مبلغ اضافه دریافتی، جریمه خواهد شد.

وی همچنین گفت: در صورتی‌كه برای بار دوم پرونده‌ای برای مالك آپارتمان اجاره‌ای تشكیل و تخلف او محرز شود، ضمن اعمال تصاعدی جریمه ریالی، خدمات دولتی ملك مورد تخلف همچون انشعاب آب و برق و گاز به مدت 6 ماه قطع می‌شود.

این مقام سازمان تعزیرات در عین حال گفت: شرط ورود تعزیرات به تخلفاتی كه خارج از بنگاه‌های مسكن در حوزه اجاره‌بها یا نگهداری بدون استفاده آپارتمان‌های اجاره‌ای اتفاق می‌افتد، شكایت مستاجران نسبت به این موارد است.

حاجی‌پاشا درباره اینكه برخی مالكان با این بهانه كه قصد دارند واحد مسكونی كه تا پیش از این در اجاره بوده را به اقوام یا مستاجر جدید اجاره دهند، تصریح كرد: این قبیل موارد باید اثبات شود و مالكانی كه با هدف عدم پذیرش سقف اجاره‌بها، از اجاره‌داری انصراف می‌دهند تحت رسیدگی قرار می‌گیرند.

وی درباره خانه‌های خالی موجود در تهران نیز گفت: هنوز مصوبه‌ای مبنی بر اخذ مالیات یا هر نوع مقابله دیگر با مالكان خانه‌های خالی، ابلاغ نشده است و فعلا پیگیری‌های تعزیراتی صرفا محدود به آن دسته از آپارتمان‌های اجاره‌ای است كه مالكان‌ آنها هنگام توافق با مستاجر در بنگاه‌ بدون رعایت سقف 9 درصد، از اجاره‌داری انصراف داده و اقدام به نگهداری بدون استفاده واحد مسكونی می‌كنند.

خانه‌های خالی از سكنه در تهران نمونه بارز سوداگری در بازار املاك مسكونی است كه از یك‌سو عرضه واحدهای مصرفی را كاهش داده و از سوی دیگر باعث افزایش اجاره‌بها شده است. 200 هزار واحد مسكونی خالی از سكنه كه طبق آخرین گزارش دریافتی از وزارت راه و شهرسازی، وجود آنها در تهران تایید شده است، معادل نزدیك به 10 درصد كل واحدهای مسكونی در شهر تهران است كه این نرخ بیش از دو برابر نرخ استاندارد خانه‌های خالی در هر شهر است.

وزارت راه‌وشهرسازی اخیرا با استفاده از گزارش اداره برق تهران، از روی میزان مصرف برق واحدهای مسكونی مطلع شد نزدیك به 200 هزار واحد مسكونی در تهران خالی از سكنه نگهداری می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد



ویدیو مرتبط :
شهر خالی ، جاده خالی ، کوچه خالی ، خانه خالی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اخذ مالیات از خانه‌های خالی آغاز می‌شود



 

 


مالیات

 

 

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه موضوع اخذ مالیات از واحدهای خالی از سکنه در اصلاحیه قانون مالیاتی حل خواهد شد، گفت: به زودی ویرایش دوم اصلاح قانون مالیاتی آغاز می شود.

علی عسگری در گفتگو با مهر درباره مالیات واحدهای مسکونی خالی از سکنه گفت: موضوع اخذ مالیات از واحدهای خالی از سکنه در اصلاحیه قانون مالیاتی حل خواهد شد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی از اتمام ویرایش اول اصلاح قانون مالیاتی خبرداد و افزود: سازمان مالیاتی این اصلاحیه را برای نظرسنجی برای برخی از افراد ارسال کرده است.

وی از دریافت نظرات مختلف در ارتباط با اصلاح قانون مالیاتی خبرداد و افزود: در حال حاضر در مرحله جمع بندی نظرات هستیم و پس از آن ویرایش دوم را آغاز خواهیم کرد.

عسگری مطرح کرد که اگر این رسیدگی به قانون به صورت اصل هشتادوپنجمی صورت گیرد به تسریع تصویب قانون کمک خواهد شد.

موضوع اخذ مالیات از واحدهای خالی از سکنه در سال 81 از قانون مالیاتها حذف شده بود و اختلاف نظراتی در مورد اینکه از واحدهای خالی از سکنه اخذ شود یا خیر، وجود داشت.

با توجه به این امر سازمان مالیاتی در قوانین جدید مالیاتی به دنبال تعریف پایه‌ای معتبرتر از مالیات بر سرمایه برای دریافت مالیات از واحدهای مسکونی خالی بود.

همچنین برای نهایی شدن موضوع اخذ یا عدم دریافت مالیات از واحدهای خالی از سکنه کارهای کارشناسی بسیاری در سازمان مالیاتی صورت گرفته است.

سازمان امور مالیاتی کشور پیش از این نیز از آمادگی این سازمان برای اخذ مالیات از واحدهای خالی از سکنه خبرداده بود. به هر حال اجرای این کار نیاز به قانونی جامع دارد. پیش از این نیز مجلس در مورد این موضوع و به منظور تعدیل قیمت مسکن بحثهایی را انجام داده بود.

علی اکبر عرب مازار رئیس سابق سازمان امور مالیاتی کشور به مهر گفته است که اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه  باعث سوق یافتن مالکین این واحدها به سمت اجاره آنها می شود که بدین طریق نیز عرضه واحدهای اجاره‌ای در سطح شهرها افزایش خواهد یافت..../تحلیل:عصرایران