اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شکایت ایران از دولت عربستان درپی حادثه منا


سخنگوی دولت گفت تأکید کرد که حقوق حجاج ایرانی را پیگیری خواهیم کرد و حتماً علیه عربستان طرح شکایت می‌کنیم.

خبرگزاری آنا: محمدباقر نوبخت در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «منتقدان دولت این روزها سعی دارند ماجرای منا را به موضوعی علیه دولت تبدیل کنند و می‌گویند که باید رئیس‌جمهوری و وزیر امور خارجه مؤثرتر عمل می‌کردند و از سفر نیویورک زودتر برمی‌گشتند»، اظهار کرد: در 2 سالی که دولت تدبیر و امید روی کار آمده است هیچ‌گاه جلسات هیئت دولت غیر از روزهای یکشنبه و چهارشنبه تشکیل نشده است.

غیر از مواردی که در مورد بودجه بود جلسات اضطراری برگزار می‌شد. پس از وقوع حادثه منا، رئیس‌جمهوری از معاون اول خواستند که جلسه هیئت دولت در روز جمعه برگزار شود و در این جلسه آقای جهانگیری بارها با رئیس‌جمهوری برای اتخاذ تصمیمات مناسب، تلفنی صحبت می‌کردند، در این جلسه مقرر شد که ستادی تشکیل شود که وزارت مربوطه در آن عضو باشند و همچنین یک هیئت برای اعزام نیز مشخص شد.
 
وی افزود: آقای روحانی به همراه آقای ظریف در سفر به نیویورک و در حضور در سازمان ملل متحد، مطالبات مردم را پیگیری می‌کردند، مگر ما در داخل چقدر می‌توانیم مطالبات را انعکاس دهیم؛ ولی انعکاس مطالبات به صورت جهانی از طریق آقای ظریف و آقای روحانی مطمئناً اثرگذارتر خواهد بود.

سخنگوی دولت ادامه داد: وزیر امور خارجه عربستان می‌داند که چه اتفاقی در این کشور رخ داده و باید چه پاسخی ارائه دهد؛ ولی خودش را مخفی می‌کند. اگر منتقدان دولت می‌گویند که آقای ظریف و آقای روحانی باید برمی‌گشتند دیگر چه فرصتی پیش می‌آمد که آنها بتوانند با مسئولان دیگر کشورها صحبت کنند؟

نوبخت گفت: رئیس‌جمهوری مدام نگران این حادثه بودند ولی در هر صورت سفری انجام شده است و این سفر سالی یکبار است و باید از این ظرفیت برای بیان مواضع جمهوری اسلامی استفاده کنند.

وی افزود: هم‌اکنون رئیس‌جمهوری در راه برگشت به تهران هستند، رسانه‌ها باید بدانند که این اتفاق موضوعی نیست که به لحاظ سیاسی دولت را تحت فشار قرار دهند، دولتی که با مسائل مختلف درگیر است؛ ما به دنبال استیفای حقوق ملی کشورمان هستیم.

موضع عربستان، مسئولانه نیست

همچنین نوبخت در ادامه پاسخ به سؤال آنا، به توضیح بیشتر درباره حادثه منا پرداخت و گفت: به درستی رسانه‌ها روی این موضوع بسیار غم‌انگیز و دردناک متمرکز شده‌اند. تعدادی از زائران خانه خدا در حادثه منا جان خود را از دست داده‌اند آن هم در کشوری که مسئولان آن، خود را خادم‌الحرمین معرفی می‌کردند.

وی افزود: این حادثه در هر جایی پیش می‌آمد بسیار دردناک بود و نکته‌ای که تألم را تشدید می‌کند موضع و عکس‌العمل خادمین‌الحرمین است. آنها حداقل باید بپذیرند که مسئولیت سلامت این عزیزان با آنها بوده و حتماً باید بخاطر این حادثه عذرخواهی کنند.

سخنگوی دولت ادامه داد:‌ متأسفانه موضع دولت عربستان در این زمینه مسئولانه نیست تا جایی که مقام معظم رهبری نیز این موضوع را متذکر شده‌اند.

نوبخت تصریح کرد: حادثه منا نشان داد که مجموعه تمهیدات دولت عربستان برای خدمت‌رسانی به حج ناکافی بود. حالا هم با وجود اینکه کشورهای داغدار اعلام می‌کنند آماده همکاری با عربستان هستند ولی دولت عربستان از دادن ویزا به آنها خودداری می‌کنند و هیچ نوع تقویت همکاری را برنمی‌تابد.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون ما بر روی این موضوع متمرکزیم که پیکر پاک حجاج ایرانی را به داخل منتقل کنیم و همچنین مجروحان را به سرعت برگردانیم. ما در پی یافتن مفقودان هستیم. متأسفانه هرچه از تعداد مفقودان کم می‌شود به تعداد کشته‌شدگان افزوده می‌شود. ما با فوریت به دنبال شناسایی مفقودان هستیم. قرار بود یک هیئت از دولت با مسئولیت وزارت فرهنگ و وزارت امور خارجه در روز جمعه به عربستان بروند ولی متأسفانه سعودی‌ها به آنها ویزا ندادند و بهانه آنها این بود که قبلاً وزیر بهداشت برای اعزام به عربستان درخواست داده است.

نوبخت ادامه داد: متأسفانه 65 هزار زائر ایرانی آسیب‌دیده با عواطف جریحه‌دار در عربستان هستند که ما می‌خواهیم به سرعت آنها را به کشور بازگردانیم.

سخنگوی دولت همچنین درباره تعیین مبلغ دیه برای زائران ایرانی که در حادثه سقوط جرثقیل کشته شده بودند، گفت: ما نمی‌گذاریم حق هیچ‌کس ضایع شود. اگر مبلغ بیمه کمتر از حدی‌ست که اعلام شده، حتماً آن را دنبال خواهیم کرد و در جهت احقاق حقوق ایرانیان تلاش می‌کنیم.

وی همچنین درباره تدفین پیکر کشته‌شدگان در عربستان هم گفت: عربستانی‌ها بدون اجازه از خانواده و طی روال رسمی نمی‌توانند این کار را انجام دهند. برخی از کشورها اعلام کرده‌اند که تدفین پیکر کشته‌شدگان آنها در عربستان صورت گیرد ولی ما چنین اجازه‌ای ندادیم البته خانواده‌های ایرانی می‌توانند در این زمینه اظهارنظر کنند.

دولت عربستان باید درباره سرنوشت رکن‌آبادی پاسخگو باشد

سخنگوی دولت درباره مفقود شدن غضنفر رکن‌آبادی در عربستان و اظهارات مقامات آل‌سعود در این زمینه گفت: آقای رکن‌آبادی با پاسپورت عادی به حج مشرف شده‌اند و دولت عربستان موظف است که درباره مفقود شدن وی پاسخگو باشد.

مسئولیت استانداری‌ها برای استقبال شایسته از پیکر حجاج جان‌باخته


نوبخت همچنین درباره انتقال اجساد حجاج ایرانی به استان‌ها و شهرستان‌های کشور گفت: دولت در ستاد داخلی به این نتیجه رسیده است که پس از انتقال پیکر جان‌باختگان به کشورمان، همه مقامات هیئت دولت برای تکریم آنها در فرودگاه مهرآباد حاضر شوند و مراسم رسمی در آنجا برگزار شود. از همان جا اجساد شهرستانی‌ها که خانواده‌هایشان بسیار بی‌تابند به استان‌ها و شهرستان‌های مختلف انتقال می‌یابند. استانداری‌ها نیز مسئول‌اند که مراسم شایسته‌ای برای آنها برگزار کنند.

شکایت از عربستان و پیگیری حقوقی حادثه منا حتما صورت می‌گیرد

سخنگوی دولت همچنین درباره اظهارات نامناسب وزیر امور خارجه عربستان درباره ایران گفت: وقتی می‌پذیریم که یک کشور متخاصم است، بیان چنین واکنش‌هایی از آن انتظار می‌رود. آنها با این همه تعلق خاطری که به آمریکا دارند آقای اوباما این کشور را دموکراتیک نمی‌داند از این رو انتظار می‌رفت که چنین سخن بگویند.

وی درباره شکایت دولت ایران از دولت عربستان در وقوع حادثه منا گفت:‌ حتماً شکایت صورت می‌گیرد و پیگیری‌های لازم حقوقی در این زمینه انجام خواهد شد؛ استیفای حقوق حجاج از سوی دولت بسیار مورد تأکید است.


ویدیو مرتبط :
کاروان پسر پادشاه عربستان، علت حادثه منا+فیلم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

محمد رفسنجانی : نمی‌توان در حادثه کشتار حاجیان در منا دولت عربستان را مقصر دانست/ نباید از اینجا برای دولت سعودی حکم صادر کرد



اخبار,اخبار اجتماعی ,محمد هاشمی رفسنجانی

رئیس دفتر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با بیان اینکه نمی‌توان در حادثه کشتار حاجیان در منا دولت عربستان را مقصر دانست، گفت:‌ همین دولت بی‌کفایت عربستان هر سال دو تا پنج میلیون عمره‌گزار و حج‌گزار را میزبانی می‌کند و حوادث کمی اتفاق می‌افتد.

محمد هاشمی رئیس دفتر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به حادثه کشته شدن بیش از 450 زائر خانه خدا در سرزمین منا در مناسک حج امسال اظهار داشت: اینکه حج‌گزاران در مسجدالحرام و سرزمین منا جان خود را از دست دادند، حادثه بسیار تلخی است.

هاشمی ادامه داد: ما نمی‌توانیم بگوییم مقصر کیست و باید مقصر را شناسایی کرد چرا که صرف وقوع این حادثه در یک کشور دلیل نمی‌شود که ما مسئولان آن کشور را مسئول وقوع این حادثه بدانیم.

رئیس دفتر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به اتفاق مسجدالحرام و ازدحام امروز در سرزمین منا تصریح کرد: این موضوعات باید توسط متخصصین کارشناسان در محل بررسی شده و سپس حکم صادر شود و از این رو بنده نمی‌توانم قضاوت کنم.

«قضاوت در این مسائل مشکل است، در تهران 8 میلی‌متر باران آمد و چندین کشته داشتیم اما این دلیل نمی‌شود که قضاوت کنیم چه کسی مسئول است.»

وی در پاسخ به این سوال که مگر دولت سعودی به عنوان مجری برگزاری حج وظیفه تأمین امنیت جان زائران خانه خدا را بر عهده ندارد، گفت: امنیت در حوادث نیست چرا که ممکن است در اثر طوفان، جرثقیل سقوط کند و می‌دانیم که طوفان یک حادثه طبیعی است و روزانه در مکان‌های مختلف طوفان و سیل جان عده‌ای را می‌گیرد و آن دولت مقصرش نیست، فرض کنیم با دولت عربستان، آمریکا و اسرائیل مشکل داریم اما نمی‌توان بر این اساس آنها را مقصر اعلام کنیم.

هاشمی در پاسخ به این پرسش که نظر شما درباره فرمایش امام که فرمود باید حرمین شرفین به دست کسی قرار بگیرد که شایستگی داشته باشد، چیست، گفت: من زمانی می‌توانم در این باره نظر بدهم که در محل باشم، ببینم و آن را بررسی کنم، نه اینکه از راه دور دست به قضاوت بزنم که منتج به قضاوت سیاسی و عجولانه شود.

 وی در عین حال متذکر شد: درست است این حادثه دلخراش است اما نمی‌توان گفت که آیا این دولت مقصر بوده یا خیر و از اینجا برای آنها حکم صادر کرد.

رئیس دفتر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی ادامه داد: بالاخره همین دولت بی‌کفایت عربستان هر سال دو تا پنج میلیون عمره‌گزار و حج‌گزار را میزبانی می‌کند و حوادث کمی اتفاق می‌افتد و در طول 50 سال اخیر حدود 200 میلیون زائر به عربستان رفته‌اند از این رو نباید در اثر یک حادثه قضاوت کرد.

وی بر همین اساس افزود: اگر دولت عربستان مقصر است باید مجازات شود و اگر لیاقت ندارد باید برگزاری حج را از دستش گرفت اما نباید قضاوت عجولانه کرد بلکه باید مبتنی بر شواهد روشن و توسط متخصصان و به دور از هر گونه حب و بغض به بررسی ابعاد این موضوع پرداخت.


  اخبار سیاسی  -  فارس