اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شکایت ایران از تحریم 8 شرکت پتروشیمی


مدیرعامل شرکت هلدینگ خلیج فارس با بیان اینکه تحریم ۸ شرکت پتروشیمی ایران غیرقانونی است، گفت: کلیه شرکت‌هایی که تحریم شده‌اند خصوصی هستند و این اقدام را از نظر حقوقی پیگیری می‌کنیم.

خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل شرکت هلدینگ خلیج فارس با بیان اینکه تحریم ۸ شرکت پتروشیمی ایران غیرقانونی است، گفت: کلیه شرکت‌هایی که تحریم شده‌اند خصوصی هستند و این اقدام را از نظر حقوقی پیگیری می‌کنیم.

جمشید سبزکار  در مورد تحریم 8 شرکت پتروشیمی توسط آمریکا و قانونی بودن این کار اظهار داشت: این کار خلاف قانون است و این نشان می‌دهد آمریکا به قوانینی که خودش می‌گذارد نیز پایبند نیست. بر اساس قانونی که خود آمریکا گذاشته فعالیت شرکت‌های خصوصی کاملاً آزاد است.

وی با تأکید بر اینکه کلیه شرکت‌های تحریم‌شده زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس هستند و همان طور که خود هلدینگ خصوصی است شرکت‌های زیرمجموعه آن نیز خصوصی هستند، گفت: کجای دنیا نسبت به فعالیت شرکت‌های خصوصی ممنوعیت ایجاد می‌کنند؟ یعنی آمریکا این را نمی‌داند که نباید به شرکت‌های خصوصی کار داشته باشد؟

مدیرعامل شرکت هلدینگ خلیج فارس در پایان در پاسخ به این سؤال که: "در واکنش به این مسئله چه اقدامی انجام خواهید داد؟"، گفت: این مسئله را قطعاً از نظر حقوقی پیگیری خواهیم کرد.

 آمریکا روز جمعه 8 شرکت پتروشیمی ایران را در لیست سیاه تحریم‌ها قرار داد و به مشتریان محصولات ایرانی در سراسر جهان هشدار داد. شرکت‌های پتروشیمی تحت تملک ویا کنترل دولت ایران که در فهرست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته‌اند، شامل شرکت پتروشیمی بندر امام، شرکت پتروشیمی بوعلی سینا و شرکت پتروشیمی مبین هستند.

البته این اقدام در حالی انجام شده که این شرکت‌ها خصوصی هستند و ارتباطی با دولت ندارند.


ویدیو مرتبط :
تحریم شرکت ملی نفتکش ایران از سوی اروپا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سایه دردناک تحریم های ایران بر بخش پتروشیمی اروپا



 

سایه دردناک تحریم های ایران بر بخش پتروشیمی اروپا

 

تحریم های بازرگانی آمریکا علیه ایران دشواری هایی را برای بخش پتروشیمی اروپا ایجاد کرده است.به گزارش عصر ایرانبه نقل از روزنامه سعودی "الریاض"، به نظر می رسد تحریم های بازرگانی آمریکا تاثیرات سختی را بر بخش پتروشیمی اروپا داشته باشد. به ویژه در زمینه محصول پتروشیمی "متانول" ایران که به دلیل هزینه کم آن در بازارهای اروپایی ، رواج پیدا کرده بود.

همچنین اقدام شرکت های بیمه در بازار پتروشیمی باعث شده تا اروپایی ها در زمینه خرید میتانول ایران با سختی هایی روبه رو شوند.

شرکت های خریدار تولیدات پتروشیمی ایران در این باره گفته اند: تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران احتمالا باعث ایجاد مشکلات خطرناکی در زمینه واردات تولیدات پتروشیمی برای بازارهای اروپایی می شود . موضوعی که قطعا منجر به افزایش بهای تولیدات پتروشیمی خواهد شد.

منابع صنعتی در اروپا نیز اعلام کردند پس از تصمیم آمریکا و اروپا به تشدید تحریم ها علیه ایران، به سختی می توان متانول ایران را در بازار اروپا بازار یابی کرد و این در حالی است که بهای آن بسیار ارزان است.

با وجود اینکه تحریم ها علیه ایران به طور مشخص علیه متانول اعمال نمی شود و خرید آن از سوی کشورهای اروپایی کاملا قانونی است ولی تنها تعداد بسیار اندکی از بانک ها، آمادگی خود را برای ارائه خدمات مالی برای خرید تولیدات پتروشیمی ایران ارائه می کنند. همین موضوع شرایط را برای خرید تولیدات پتروشیمی ایران توسط شرکت های اروپایی سخت می کند و منجر به کاهش واردات تولیدات پتروشیمی ایران به بازار اروپا و افزایش سرسام آور بهای این محصول می شود.

یکی از بازرگانان بازار محصولات پتروشیمی در این باره گفت: موضوع، نبود علاقه در اروپا برای خرید تولیدات پتروشیمی ایران نیست بلکه مسئله، بانک هایی هستند که تصمیم گرفته اند احتیاط به خرج دهند و در حال حاضر به دیدگاه های آمریکا احترام بگذارند. در حالی است که آمریکا و اتحادی اروپا به دنبال تاثیرگذاری بر بانک های چینی و ژاپنی در زمینه ارتباط با ایران هستند؛ بانک های اروپایی نیز همین اقدام را انجام می دهند.

بسیاری از منابع نیز می گویند: در روزهای آینده با غیرممکن شدن خرید متانول ایران و بازاریابی آن در اروپا روبه رو خواهند شد به ویژه در سه ماهه آخر 2010 که در این مقطع قطعا با نقص شدیدی در عرضه محولات پتروشیمی روبه رو خواهیم شد. این وضعیت به رغم ظرفیت بزرگ تولید محصولات پتروشمی در ایران است که توانایی تولید سالانه پنج میلیون تولیدات پتروشیمی را دارد.

یکی از مشاوران بازاریاب های محصول اتیلن نیز گفت: با توجه به روند رو به افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در کشورهای آسیایی به ویژه خاورمیانه و چین، این شرکت ها به شدت به دنبال رفع نیاز به محصولات پتروشیمی اروپا هستند. آنها به دنبال جبران توقف صادرات از ایران هستند.