اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شکایت از مرتضوی به دیوان عدالت اداری/چه‌کسی میثاق‌نامه راشکست



 , شکایت از مرتضوی,دیوان عدالت اداری,احمد توکلی

 

شکایت از مرتضوی به دیوان عدالت اداری/چه‌کسی میثاق‌نامه راشکست

رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی با اشاره به ماجرای استعفای مرتضوی گفت: در حال پیگیری موضوع انتصاب مرتضوی به ریاست سازمات تامین اجتماعی از راههای غیر رسمی و رسمی غیر استیضاح هستیم و به دیوان عدالت اداری نیز شکایت کرده ایم.

 

به گزارش جهان به نقل از مهر احمد توکلی در نشستی با عنوان "اما و اگر های مجلس نهم" که به همت جامعه اسلامی دانشجویان در محل دائمی این تشکل برگزار شد با بیان اینکه قانون اساسی برای با هم کار کردن نوشته شده است و نه برای پیکارکردن، گفت: اختلاف نظر طبیعی است و جمعی اگر بخواهند تصمیم گیری بکنند قطعا دچار اختلاف نظر خواهند شد و این جای نگرانی نیست.

 

مشکل جامعه اختلاف نظرها نیست بلکه مشکل عدم تمکین به قانون است

وی افزود: قانون فصل الخطاب اختلاف نظرهاست واگر در قانونی که مجلس آن را تصویب کرده باشد اختلاف نظری وجود داشته باشد نظر مجلس رافع است و اگر اختلاف نظر در مورد قانون اساسی باشد نظر شورای نگهبان رافع است بنابراین اگر تمکین به قانون اساسی وجود داشته باشد هیچ مشکلی بوجود نمی آید.

 

وی با بیان اینکه ساختار مناسب برای حل اختلاف ها پیش بینی شده است گفت: مشکل زمانی بوجود می آید که به قانون تمکین نشود وحتی نظر پایانی و نهایی مراجع همچون مجلس و شورای نگهبان زیر پا گذاشته شود و به آن تمکین نشود.

 

توکلی با بیان اینکه حزب باید در مجلس حاکم باشد تصریح کرد: یک لایحه و طرحی که بخواهد در مجلس پیگیری شود باید قبلا در حزب مورد بررسی قرار بگیرد و اشکالاتش رفع شود تا در فرآیند بررسی این طرح و لایحه در مجلس مدت زمان طولانی وقت نبرد. بنابراین اگر مشکل ساختاری و همچنین مشکل رفتاری را کنار بگذاریم نتیجه مطلوب حاصل می شود.

نماینده مردم تهران با اشاره به هیئت حل اختلافی که در سال 89 به دستور مقام معظم رهبری و به درخواست دولت برای حل اختلاف  میان دولت و مجلس شکل گرفت گفت: در سال 89 رئیس جمهور نامه ای به رهبری نوشت مبنی بر اینکه مجلس حق دولت را رعایت نمی کند و مقام معظم رهبری نیز این نامه را به شورای نگهبان ارجاع داد که کمیته ای تشکیل شد.

 

وی افزود: ابوترابی ، باهنر، دهقان و من به نمایندگی از مجلس ، آقایان عزیزی و الهام و خانم بداغی به نمایندگی از دولت و چند نفر اساتید دانشگاه که از حقوق دان بودند و همچنین آیت الله جنتی ، کدخدایی و علیزاده به عنوان نماینده شورای نگهبان مامور رسیدگی به اختلاف دولت و مجلس شدند.

 

وی با بیان اینکه این جلسات در 16 نوبت به طول انجامید گفت: نتیجه این جلسات سرانجام جز یک مورد و آن هم به شکلی خیلی ضعیف نظر دولت تامین شد و آیت الله جنتی حق را به رئیس جمهور نداد اما بعد احمدی نژاد نامه ای در رسانه ها نوشت و همان حرفهای قدیمی خود را تکرار کرد و این نشان دهنده این است که سازوکارهای قانونی برای حل اختلافات در قانون وجود دارد اما تداوم اختلافات به خاطر عدم تمکین به این قوانین است.

 

فراکسیون های مجلش هشتم نیم بند هستند؛ فقط برای تقسیم قدرت مجلس فعال بودند

وی با اشاره به فراکسیونهای نیم بند مجلس هشتم گفت: بیشتر فراکسیونهای مجلس هشتم در زمان تقسیم قدرت مجلس فعال بودند و در مسائل مهم کشور همچون قضیه اختلاف 3 هزار میلیاردی و افزایش نرخ ارز عملا هیچ گونه تلاشی از آنها ندیدم. و این فراکسیونها کارکرد پارلمانی به معنای کامل ندارند.

 

وی ادامه داد: اکثر فراکسیونها بر اساس انس و الفت شکل می گیرند که نتیجه اش حل نشدن اختلافات در مجلس است و برخی منازعاتی شکل می گیرد که در مجلس نیست.

 

توکلی با بیان اینکه رایحه خوش و جبهه پیروان خط امام در ابتدای مجلس هشتم یک تفاهم غیر آشکار با یکدیگرداشتند گفت: الان که بر سر ریاست مجلس نهم موضع آشکار گرفتن خیلی خوب است و دلخوری ها از همان جایی شروع می شود که پنهانی بر سر موضوعی تصمیم گیری می شود.

 

کاندیدای جبهه متحد اصولگرایان ادامه داد: رایحه خوش انتظاراتی از رئیس مجلس داشتند که محقق نشد و الان به طور آشکار از لاریجانی انتقاد می کنند و اعلام موضع کرده اند که از کاندیدای لاریجانی برای ریاست مجلس نهم حمایت نخواهد کرد.

 

مجلس نهم طلیعه اش خوب نیست / سه گروه تاثیرگذار در این مجلس

وی با بیان اینکه مجلس نهم طلیعه اش خوب نیست گفت: چند طیف فکری در مجلس داریم که به سه دسته تقسیم می شوند. رایحه خوش، اصولگرایان سنتی و تحول خواهان که البته انتخابات تهران نتیجه نهایی را مشخص خواهد کرد.

رئیس مرکز پژوهشهای مجلس در پاسخ به سئوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه با توجه به صحبت های شما مجلس نهم مجلس کارآمدی نخواهد بود گفت: البته مجلس نهم با 1+3 روبرو است یعنی یک سال با احمدی نژاد و 3 سال با رئیس جمهور دیگر. بنابراین تنش ها و اختلافات احتمالی مجلس نهم با رفتن احمدی نژاد پایان می یابد و نگرانی های شما کم می شود.

 

کاندیدای جبهه متحد اصولگرایان با بیان اینکه نباید از اختلاف و اظهار نظر بهراسیم گفت: وظیفه مجلس سئوال کردن و مخالفت کردن و موافقت نکردن است. بنابراین نباید نگران این اختلافات باشیم و چیزی که نگران کننده است عدم تمکین به قانون است.

 

احمدی نژاد میثاق نامه را شکست

در ادامه این نشست یکی از دانشجویان ضمن انتقاد از توکلی و اینکه در حرفهایش پارادوکس وجود دارد گفت: شما اعتقاد به کار حزبی دارید اما عملا در زمان انتخابات ریاست جمهوری سال 84 به آن عمل نکردید و احمدی نژاد که از جمعیت ایثارگران کاندید شده بود مورد حمایت این حزب قرار نگرفت.

 

کاندیدای جبهه متحد اصولگرایان توضیح داد: در سال 84 احمدی نژاد، قالیباف ، رضایی و خود من نیز نامزد بودیم که ما 4 نفربر اساس یک مکانیزم مشخص میثاق نامه ای نوشتیم و قرار شد که بر اساس نظرسنجی که قواعد این نظرسنجی نیز در آن میثاق نامه مشخص شده بود هر کس بیشترین رای را بیاورد بقیه کاندیداها تسلیم بشوند و به نفع آن یک نفر کناره گیری بکنند.

 

وی افزود: بر طبق نظرسنجی ها پیشتاز بودن قالیباف را نشان می داد بنابراین جلسه ای میان ما 4 نفر برگزار شد که بعدها من تشریح این جلسه را در کتاب خاطراتم می نویسم و منتشر می کنم، احمدی نژاد شروع به زیر پا گذاشتن این میثاق نامه کرد بنابراین ما تشکیلات حزبی را زیر پا نگذاشتیم بلکه این احمدی نژاد بود که میثاق نامه را شکست.

 

رئیس مرکز پژوهشهای مجلس همنچنین در پاسخ به این دانشجو که پرسیده بود پس چرا در دور دوم همان انتخابات به احمدی نژاد رای دادید گفت چرا که احمدی نژاد تنها سیاستمداری نیست که میثاق نامه را شکسته است و من در آن برهه وظیفه ام بود که به احمدی نژاد رای بدهم و از این کارم هم پشیمان نیستم اما در سال 88 گفتم که حمایت از احمدی نژاد حرام و تلاش برای تبلیغش خلاف شرع است اما باز اضطرارا به وی رای دادم.

 

توکلی همچنین در ادامه این نشست در پاسخ به سئوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه شما خود را سردمدار مبارزه با مفاسد اقتصادی می دانید دوست و هم حزبی شما یک تشکیلات بزرگ حزب در سراسر کشور به همراه چند سایت حرفه ای و تاثیرگذار راه انداخته است در صورتی که دانشجو نیز هست و فقط درآمد مجلس را که به گفته خودمان 2، 3 میلیون است دارد هزینه های این کارهای تشکیلاتی را از کجا می آورد؟ گفت: من خبر دارم که آقای زاکانی بدهی خیلی سنگینی دارد و حزب گسترده ای هم ندارد. تنها حزب گسترده ای که ما در ایران داشتیم حزب توده و حزب جمهوری اسلامی بوده است و الان هم تقریبا حزب موتلفه به معنای واقعی حزب در ایران است.

 

وی افزود: بالاخره آقای زاکانی با این همه سابقه سیاسی که در انقلاب دارد فقط توانایی دارد که یک ساختمان در تهران اجاره کند و به فعالیت سیاسی بپردازد که تامین کردنش هم زیاد سخت نیست  و فکر نمی کنم که در دیگر شهرستانها دفاتری داشته باشد. البته اطلاعات دقیقی در این زمینه ندارم و باید خود ایشان پاسخگو باشد.

 

وزارت ارشاد نمی تواند مجوز راه اندازی تلوزیون اینترنتی بدهد

این کاندیدای جبهه متحد اصولگرایان همچنین در پاسخ به سئوال دانشجویی مبنی بر اینکه آیا مکانیزم تبلیغات جبهه متحد در دور دوم انتخابات با توجه به اینکه جبهه پایداری شبکه تلویزیونی اینترنتی راه اندازی کرده است تغییر می کند یا خیر، تصریح کرد: من در دور اول انتخابات خودم به شخصه هیچ نوع تبلیغاتی نداشتم اما در دور دوم تبلیغاتم بیشتر شده و یک بروشوری تبلیغاتی با آقای نادران تهیه کرده ایم.

 

وی در مورد سایت تلویزیونی اینترنتی جبهه پایداری گفت: این اقدام حتما باید مجوز داشته باشد و ما قطعا آن را پیگیری خواهیم کرد.

 

رئیس مرکز پژوهشهای مجلس همچنین در پاسخ به دانشجویی که گفته بود جبهه پایداری از وزارت ارشاد مجوز گرفته است گفت: وزارت ارشاد نمی تواند مجوز راه اندازی چنین سایتی بدهد و از محدوده اختیارات این وزارتخانه خارج است.

 

توکلی در پاسخ به سئوال دانشجویی مبنی بر اینکه آیا اقدام اخیر سایت الف مقدمه ای برای مذاکره با آمریکا نیست گفت: من افتخار می کنم که تدبیری کردم که از نظام دفاع کنم. بنده آدم انقلابی هستم وما در عصری زندگی می کنیم که رسانه و دیجیتال در آن حرف اول را می زند و قطعا این حرفها به من نمی چسبد.

 

حدادعادل در رعایت حقوق نمایندگان از لاریجانی کوشاتر بود

وی در ادامه در مورد عملکرد ریاست لاریجانی در مجلس هشتم افزود: در بعضی جاها آقای لاریجانی درست عمل کرد و در بعضی جاها نیز اشتباهاتی داشت و در مقایسه با ریاست حداد عادل در مجموع آقای حداد در رعایت حقوق نمایندگان کوشا تر و موفق تر بوده است اما نمی توانیم این دو را با هم مقایسه کنیم چرا که ممکن است در بعضی جهات لاریجانی بهتر و موثرتر باشد.

 

نماینده مردم تهران با بیان اینکه مسئولین و نیروهای انقلاب حاصل تاریخ خونبار ما هستند گفت: نباید نیروهای نظام راکه در نظام تربیت شده اند و سرمایه های مردم پای آنها ریخته شده و از آنها کار بر می آید را له کنیم.

 

 , شکایت از مرتضوی,دیوان عدالت اداری,احمد توکلی

 

شکایت از مرتضوی به دیوان عدالت اداری

رئیس مرکز پژوهشهای مجلس همچنین در مورد ماجرای استعفای سعید مرتضوی رئیس سازمان تامین اجتماعی گفت: هنوز از طریق غیر رسمی و رسمی غیر استیضاح  کار را پیگیری می کنیم و شکایتی به دیوان عدالت اداری نوشته ایم که انتصاب مرتضوی غیر قانونی است و 5، 6 نفر از نمایندگان نیز پای آن را امضا کرده اند.

 

توکلی در پاسخ به این که آیا مرتضوی در محل کار خود حاضر شده است یا خیر گفت: مرتضوی جسته و گریخته سر کار خود می رود اما طبق اطلاعات این گونه نبوده است که به طور عادی از صبح تا شبب سر کار خود باشد.

 

اگر من به جای دانشجویان اما صادق بودم از ادبیات بهتری استفاده می کردم

وی همچنین در مورد نامه اخیر دانشجویان دانشگاه امام صادق خطاب به آیت الله مصباح گفت: اگر من این نامه را می نوشتم حتما از ادبیات بهتری استفاده می کردم چرا که باید حرمت روحانیت را حفظ کنیم اینها سرمایه ملی هستند. مگر چند تا آیت الله همچون آیت الله مهدوی کنی، آیت الله مصباح و آیت الله یزدی داریم؟

نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد: ما می توانیم انتقاد کنیم اما باید حرمت ها حفظ شود. عدم احترام با کسانی که به مردم و نظام خدمت می کنند نه تنها کارها را درست نمی کند بلکه برعکس موجب تنش می شود./جهان نیوز


ویدیو مرتبط :
شکایت‌ از دستگاه‌های اجرایی به دیوان عدالت اداری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نامه رئیس دیوان عدالت اداری درباره مرتضوی


رئیس دیوان عدالت اداری در نامه‌ای به سرپرست وزارت رفاه،‌ کار و تأمین اجتماعی خواستار برخورد با اقدامات غیرقانونی مرتضوی شد.

خبرگزاری فارس: رئیس دیوان عدالت اداری در نامه‌ای به سرپرست وزارت رفاه،‌ کار و تأمین اجتماعی خواستار برخورد با اقدامات غیرقانونی مرتضوی شد.
 
یک منبع آگاه، با اعلام این خبر افزود: حجت الاسلام منتظری در نامه‌ای به سرپرست وزارت رفاه،‌ کار و تأمین اجتماعی اقدامات مرتضوی را غیرقانونی دانست.

وی افزود: در متن این نامه ذکر شده که با توجه به ابلاغ دستور برکناری مرتضوی،‌ وی هیچ گونه مسئولیتی ندارد اما طی چند وقت اخیر اقدام به جابجایی و انتصاب مدیران‌کل برای سازمان های تأمین اجتماعی در شهرهایی از جمله اردبیل و کرمانشاه کرده است.

این منبع آگاه در ادامه تصریح کرد: رئیس دیوان عدالت اداری با تأکید بر غیر قانونی بودن این اقدامات خواستار پیگیری این موضوع از سوی سرپرست وزارت رفاه شده و اعلام کرده در صورت عدم توجه، افراد خاطی تحت تعقیب قرار می گیرند.