اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شوک استخدامی دوم دولت به مجلس !



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

شوک استخدامی دوم دولت به مجلس 

آرمان: هنوز بسیاری از شوک استخدام 1500 نفر در نهاد ریاست‌جمهوری خارج نشده بودند که روز گذشته ضرب‌الاجل دولت برای استخدام 500 هزار نفر در سراسر کشور روی سایت‌های خبری قرار گرفت.

این خبر را یک عضو هیات تطبیق مصوبات دولت اینگونه اعلام کرد که دولت برای استخدام 490 تا 500 هزار نفر در سراسر کشور تلاش می‌کند البته در کنار آن هم گفت که مجلس این مصوبه دولت را غیرقانونی دانسته است.

محمدرضا خباز اظهار داشت: طرح دولت که به نام «مهر آفرین» مصوب شده، بسیار بد است و هیات تطبیق کلیات این مصوبه را مغایر با اصول قانون اساسی، برنامه پنجم توسعه و قانون خدمات کشوری دانست.

دو مصوبه در یک روز

خباز با اشاره به مصوبه دولت که تحت عنوان «مهرآفرین» منتشر شده است، اظهار کرد: براساس این مصوبه، دولت به مسئولان اجرایی استان و استانداران مجوز و اختیار استخدام نیرو داده است. وی به مصوبه قبلی دولت برای استخدام 1500 نفر در نهاد ریاست‌جمهوری اشاره کرد و گفت: رئیس مجلس در نامه‌ای 6 صفحه‌ای استدلال‌های حقوقی و قانونی پیرامون مغایرت این مصوبه را به دولت ابلاغ کرد.

نماینده کاشمر در چهار دوره مجلس گفت: با خبر شدیم که دولت در همان تاریخ 29 آذرماه که این مصوبه را پیشنهاد و به تصویب رسانده است، مصوبه دیگری که بسیار بدتر از مصوبه اولی است داشته که براساس آن اختیاراتی به استانداران داده شده تا نیروهایی را استخدام کنند. وی ادامه داد: این مصوبه هم از نظر قانونی همان ایرادات مصوبه قبلی را دارد.

علاوه بر ایرادات قبلی، این مصوبه اختیاراتی به استانداری داده که مخل ماده 179 قانون برنامه درباره اختیارات شورای برنامه‌ریزی استان است.

طبق برنامه پنجم توسعه اعتبارات استانی از مرکز تقسیم نمی‌شود و زیر نظر شورای برنامه‌ریزی تقسیم می‌شود اما این مصوبه با کمال تاسف مقرر کرده استانداران با استفاده از اختیاراتی در سراسر کشور نیروهایی را به تصمیم خود استخدام کنند. وی گفت: این مصوبه تاسف ما را بیشتر برانگیخت زیرا این استخدام‌ها قرار است با همان روش غیرقانونی و غیرشرعی در مقیاس بزرگ‌تر انجام شود.

طرح مهرآفرین پیوست 70 صفحه‌ای دارد

این نماینده مجلس با بیان اینکه این مصوبه ایرادات قانونی دیگری نیز دارد که از حوصله افکار عمومی خارج است، گفت: مصوبه مذکور پیوستی 70 صفحه‌ای دارد که کلیات آن در جلسه هیات تطبیق مصوبات دولت رد شد و بررسی جزئیات آن همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: آنچه مسلم است اینکه دولت تلاش دارد حدود 500 هزار نفر را یعنی کسانی که در طول دو دوره ریاست‌جمهوری یعنی 7 سال گذشته به نوعی با دولت همکاری‌هایی داشته‌اند را استخدام کند.

در این مصوبه قید شده افرادی که در هیچ جا هیچ رد پایی هم ندارند و حتی استخدام قراردادی و پیمانی هم نبوده‌اند امکان استخدام برایشان فراهم است. عضو هیات تطبیق مصوبات دولت خاطرنشان کرد: این مصوبه سرتا پا ضد قانون است و به مصلحت نیست و رئیس‌جمهور قصد دارد 500 هزار نفر را به خیل جمعیت عائله‌مند و پرفرزند دولت اضافه کند در حالی که دولت‌های نهم و دهم به وظیفه تعدیل نیرو عمل نکرده و امروز تصمیم دارد در روزهای پایانی عمر خود این تعداد را استخدام کند که برای کشور بد است و این چیزی جز زمینگیر کردن دولت نیست.

واکنش سریع دولت

دولت به خوبی می‌دانست که اقدام جدیدش واکنش‌هایی را همانند و شاید بیشتر از طرح استخدام 1500 نفر در نهاد ریاست‌جمهوری برخواهد انگیخت پس خود زودتر از هر منتقدی گفت که این استخدام‌ها با اهداف انتخاباتی صورت نمی‌گیرد البته آنها لغو مصوبه استخدام 1500 نفر را سند قرار دادند به نحوی که مدیرکل امنیتی ـ سیاسی نهاد ریاست‌جمهوری با اشاره به لغو مصوبه استخدام کارکنان در نهاد ریاست‌جمهوری این اقدام را نوعی بداخلاقی سیاسی عنوان کرد و گفت: مصوبات استخدامی دولت ناگهانی و انتخاباتی نیست.

فارس نوشت؛ مجید امیدی شهرکی با اشاره به مصوبه دولت درباره استخدام 1500 نفر در نهاد ریاست‌جمهوری و لغو آن توسط هیات تطبیق مصوبات با قوانین مجلس شورای اسلامی گفت: مسیری که این مصوبه برای تصویب در هیات دولت طی کرده، کاملا مشخص است و شما می‌توانید روند کامل تصویب آن را از معاون منابع انسانی ریاست‌جمهوری جویا شوید.

ما به این بداخلاقی‌های سیاسی عادت کرده‌ایم!

وی افزود: جنجال‌های به وجود آمده بر سر این مصوبه به نوعی بداخلاقی سیاسی است و البته ما به این بداخلاقی‌های سیاسی عادت کرده‌ایم. مدیرکل امنیتی سیاسی نهاد ریاست‌جمهوری ادامه داد: متاسفانه برخی دستگاه‌ها تمام امور را رها کرده و منتظر هستند تا دولت خدمتی را آغاز کند و بعد جلوی کار دولت را بگیرند.

امیدی شهرکی با بیان اینکه این مصوبه یک تصمیم یکباره و ناگهانی نبوده، اما زمانی که خبر آن اینگونه منتشر شد، بداخلاقی‌ها آغاز شد و تاوان آن را مردم باید بپردازند اظهار داشت: برخی دوستان به دنبال به هم بازی هستند اما دلسوزان و سینه سوختگان نظام از این تغییر سود نخواهند برد. مدیر کل امنیتی سیاسی نهاد ریاست‌جمهوری ادامه داد: باید در ماه‌های پایانی خدمت دولت دهم فضا به گونه‌ای شود تا خدمات این دولت به صورت کامل محقق شود.

اقدامات تخریبی علیه دولت

امیدی شهرکی با تاکید بر فشارهای موجود بر دولت اظهار داشت: این اقدامات تخریبی فرهنگ سازی بدی را صورت می‌دهد و دود آن به چشم آنهایی خواهد رفت که در آینده مسئولیت‌ها را بر عهده می‌گیرند.

وی با بیان اینکه برخی‌ احساس می‌کنند چون تریبونی در مقابل آنها قرار دارد، باید حرفی بزنند تا منعکس شود گفت: ما باید به آرمان‌های انقلاب بازگردیم و نمی‌توان زمانی که دولت به دنبال حل مشکلات معیشتی مردم است، با آن همراهی نکرد، انشاءا... مردم در آینده جواب برخی بداخلاقی‌ها را خواهند داد.

واکنش احمد توکلی به استخدام‌های دولت

ساعتی از انتشار این خبر نگذشته بود که یک نماینده تهران با تاکید بر اینکه در صورت اجرایی شدن مصوبات استخدام دولت، نظام اداری به هم می‌ریزد، گفت: در طرحی مصوب دولت اجازه تغییرات بی‌شمار بدون هیچ قید و شرطی به وزیران و معاونان آنان، استانداران و معاونان آنان و حتی مدیران کل داده شده که هر کاری خواستند با نظام اداری کرده و حداقل 390هزار نفر را استخدام کنند.

احمد توکلی با اشاره به مصوبه دولت مبنی بر دادن اختیار به استانداران سراسر کشور در استخدام نیرو، عنوان کرد: غیر از تصمیم رئیس‌جمهور در واگذاری اجازه استخدام 1500 نفر به معاون خود، 4- 3 هفته قبل طرح عجیب و غریب دیگر به نام مهرآفرین تهیه شده که گفته می‌شود این طرح به تصویب هیات وزیران رسیده است.

وی افزود: این طرح مانند انفجار یک چمدان تی‌ان‌‌تی، نظام اداری را به هم می‌ریزد و بی‌نظمی را در آن حاکم می‌کند. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطر نشان کرد: بر اساس این طرح اجازه تغییرات بی‌شمار بدون هیچ قید و شرطی به وزیران و معاونان آنان، استانداران و معاونان آنان و حتی مدیران کل داده شده که هر کاری خواستند با نظام اداری بکنند و حداقل 390 هزار نفر را استخدام کنند، پست خلق کنند، واحدهای سازمانی را در هم ادغام کنند، 

تغییر وضعیت استخدامی دهند و ده‌ها اختیار دیگر از جمله اختیار امور مالی در مورد این استخدام‌ها را دارند. توکلی ادامه داد: این تعداد استخدام که بین دستگاه‌های مختلف از وزارتخانه تا دانشگاه و از بانک تا شرکت‌ها تقسیم شده است، غیر از استخدام‌هایی است که در احکام پیوست طرح مهر آفرین با اجازه خاص صورت می‌گیرد.

رئیس سابق مرکز پژوهش‌های مجلس خاطر نشان کرد: استخدام 390‌هزار نفر به معنای رشد 20‌درصدی نیروی انسانی در دولت است. اگر این مصوبه اجرایی شود امکان اینکه در 30 استان، دستگاه‌های اداری، 30جور باشند وجود دارد. اگر استاندار صلاح دید که فردی استخدام شود و به خزانه دستور پرداخت داد، خزانه باید اطاعت کند./آرمان

 


ویدیو مرتبط :
نمایندگان مجلس: توقع مجلس از دولت، معرفی وزیر معتدل است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

احتمال عدم حضور احمدی نژاد در مجلس؛ شوک جدید دولت!



معاون پارلمانی رییس جمهور , احمدی نژاد , اعتبارات مترو

 

خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی "انتخاب" گزارش داد: احتمال عدم حضور احمدی نژاد در مجلس بسیار جدی است.

بنابراین گزارش، با وجودی که میرتاج الدینی معاون پارلمانی رییس جمهور از حضور احمدی نژاد در مجلس در روز چهارشنبه خبر داده بود، شنیده شده احمدی نژاد روز چهارشنبه هم در مجلس حضور پیدا نخواهد کرد.

با این اوصاف، و در صورت عدم حضور احمدی نژاد در مجلس، طرح سئوال از رییس جمهور به سال 1391 موکول خواهد شد.

شنیده ها حکایت از آن دارد که برخی دولتی ها درصددند با عدم حضور احمدی نژاد در مجلس و تعویق "طرح سئوال" به سال آتی، و در ادامه افزیاش لابی ها با نمایندگان برای انصراف از این طرح، بار دیگر ، طرح مجلس را به بن بست بکشانند.

این در حالی است که پیشتر چند بار دیگر، طرح سئوال از احمدی نژاد در آخرین روزها، برگشت خورده است!

شنیده های خبرنگار "انتخاب" حکایت از آن دارد که "نمایندگان طرح سئوال از رییس جمهور" سه موضوع 11 روز خانه‌نشینی رئیس‌جمهور، عدم پرداخت اعتبارات مترو کلانشهرها و اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها با شیب تند را سه سؤال اصلی خود قرار داده‌اند.../انتخاب