اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شوخی لاریجانی با وزیر روحانی


روز گذشته در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و علوم، تحقیقات و فن‌آوری در مجلس بسیاری از نمایندگان مشغول گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین علوی بودند.

روزنامه تهران امروز: روز گذشته در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و علوم، تحقیقات و فن‌آوری در مجلس بسیاری از نمایندگان مشغول گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین علوی بودند.

ایرنا نوشت: علی لاریجانی، رئیس مجلس خطاب به‌وی گفت كه آقای علوی اگر فرصت كردید روی صندلی بنشینید و صحبت‌های وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فن‌آوری را استماع كنید، هر چند كه زیبایی شما بیشتر از این حرف‌هاست!


ویدیو مرتبط :
شوخی لاریجانی با وزیر پیشنهادی ورزش : کوتاه صحبت کن!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توکلی: این کابینه حسن روحانی است نه مثلا لاریجانی یا حداد عادل/پیرموذن:حمایت از موسوی در انتخابات، حمایت از نخست وزیر امام بود



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

نماینده اصلاح طلب مجلس: حمایت از موسوی در انتخابات ریاست جمهوری گذشته، حمایت از نخست وزیر امام بود
سیاسنورالدین پیرموذن نماینده اردبیل در تذکری خطاب به کسانی که از صبح امروز در مخالفت با کابینه حسن روحانی از «فتنه» سخن می​گویند، گفت که آنهایی که برای میرحسین موسوی کار کردند، برای نخست وزیر امام تا مقطع اعلام نتیجه کار کرده بودند.

 

توکلی/ موافق: این کابینه حسن روحانی است نه مثلا لاریجانی یا حداد عادل

البته نیازی به گفتن این نكته نیست كه نه موافقت امثال بنده بی شرط و شروط است و نه مخالفت دوستان دیگر مطلق و دربست است. نه این مماشات است و نه آن تقابل. مهمترین دلیل موافقت كلی بنده با تشكیل این كابینه همین سختی وضعیت كشور و فشار شدید و یكپارچه دشمن بر مردم و اسلام است.

نماینده مردم تهران گفت:آقای دکتر روحانی تقریبا با نظر و رای نیمی از شرکت کنندگان در انتخابات توفیق خدمت یافته اند. اما برای نجات و اعتلای کشور، نیازمند حمایت و یاری همه مردم اند.

به گزارش مهر احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به  عنوان یکی از موافقان کلیات برنامه و کابینه دولت یازدهم در جلسه امروز دوشنبه مجلس شورای اسلامی به نطق پرداخت:

متن کامل نطق توکلی به این شرح است:
 پیش از دفاع کلی از کابینه به چند نكته درباره انتخابات اشاره می‌كنم.
اول: علت عدم موفقیت نامزدهای اصولگرا در انتخابات این بود كه اكثریت این جریان طی سال های گذشته هر چه رئیس جمهور وقت كرد یا حمایت کردند، یا با سكوت مهر تایید زدند و یا لااقل نقدی در خور خطاها و لطمات دیده نشد. هر چه مردم نالیدند اینان به داد نرسیدند، بنابراین توجیه كننده و حتی مسبب وضع نامطلوب معیشتی موجود شناخته شدند، مردم انتقاد حین انتخابات را هم باور نكردند، به ویژه آنكه رفتار انتخاباتی یكی از نامزدهای محترم اصولگرا بسیار شبیه رئیس جمهور وقت بود و بخشی از مردم نگران را از اصولگرایان می‌ترساند. تفرقه نامزدهای اصولگرا نیز مزید بر علت شد، چرا كه تصویری از قدرت طلبی آنان را  در اذهان تقویت می‌كرد نه دلسوزی را.

دوم این كه مردم تمایل بیشتری به اصلاح طلبان نیز نداشتند، چرا كه نامزد رسمی اصلاح طلبان ، نیز تا روز انصرافش ، در تمام نظرسنجی ها جزء نفرات پراقبال نبود و مهمتر، حمایت صریح آقای خاتمی نیز رای شگفت انگیزی در پی نداشت.

علت سوم انتخاب آقای دكتر روحانی به خود ایشان مربوط است. ایشان عضو روحانیت مبارز و از مسئولان با سابقه نظام بود. هیچ پیشینه اصلاح طلبانه به معنای جناحی نداشت و كسی هم نسبت اصولگرایی به وی نداده بود. با دولت آقای احمدی نژاد هیچ نسبتی نداشت بلكه معزول آن دولت بود. ادعای اعتدال داشت، و انتقاداتش نسبت به وضع موجود صریح بود و صادقانه تلقی شد. انتقادات به ویژه در زمینه سیاست خارجی این امید را برانگیخت كه ایشان راه نویی برای حل تحریم ها خواهد گشود. تبدیل اقای  روحانی به نماد تغییر و مشی معتدلی كه نوید داده شده بود امید به تدبیر را برای تغییر وضع موجود و پرهیز از افراط و تفریط دو جناح بر انگیخت . به ویژه كه انصراف آقای دكتر عارف به نفع ایشان و حمایت دو شخصیت غیر اصولگرا یا اصلاح طلب از ایشان، حاكی از عقلانیت طیف مقابل و نشان دیگری بود بر اینكه روحانی غیر اصلاح طلب، جزء اصولگرایان هم نیست، این امر شعار اعتدال را باوركردنی تر نمود.

دلایل دیگری هم می‌توان برای نتیجه تقریبا غیر منتظره انتخابات برشمرد. در هر حال آقای دكتر روحانی با رای كمی بیش از نصاب به ریاست جمهوری برگزیده شد و مردم و رهبری و تمام رقیبان تبریك گفتند و شادی و امید در كشور جلوه گر شد. به هر مقدار که این تحلیل از انتخابات را واقعبینانه بدانیم، مجلس اصولگرا در برخورد با کابینه، نزد افکار عمومی محدودیت¬هایی پیدا می کند؛ زیرا میپرسند چرا در برخورد با احمدی نژاد آن قدر سهل گیر بودید؟

در این زمان دو واقیعت، یكی تلخ و دیگری شیرین پیش روی ماست. تلخش وضعیت بسیار سخت و پیچیده معشیت مردم و اقتصاد كشور است . این وضعیت نامطلوب حاصل سیاست های نامتناسب و بعضا متعارض و سوء مدیریت سیاسی- اقتصادی سال های اخیر بوده است كه تحریم های ظالمانه آن را تشدید کرده است.

 

این دولت در احاطه مشکلات و دشواری هاست: كسری بودجه عظیم، ناكافی بودن ارز در دسترس برای واردات، دشواری های  پیچیده خرید و واردات، حتی دارو و برخی کالاهای حیاتی دیگر، مبهم بودن نحوه اجرای هدفمندی یارانه ها، تورم كمر شكن همراه با بیكاری شدید جوانان به ویژه تحصیلكردگان، تعطیلی واحدهای تولیدی، درهم ریختگی هنجارها و ساختارهای سیاسی- اداری و مشكلات بسیار دیگر.

 

در چنین موقعیتی اگر همه دست به دست هم بدهیم و برا ی نجات مردم و كشور پشت هم باشیم، امید غلبه بر مشکلات و دفع دشمنی استکبار کینه ورز وجود دارد. باید چنانكه مقام معظم رهبری فرمودند اتحاد و یكپارچگی را ضرورتی حتمی شمرد. چرا كه دشمن تمام قد در برابر خواست ملت ایستاده است. از آن طرف امید به آینده سرمایه اجتماعی گرانبهایی است و باید قدرش دانسته شود؛ چرا که برای حل مشكلات به آن نیاز داریم. اگر رفتاری از مجلس یا دولت سر بزند كه تقابل تلقی گردد، این سرمایه اجتماعی خدای ناخواسته از دست می‌رود و دشمن نیز در اعمال فشار جری تر می‌گردد.

البته نیازی به گفتن این نكته نیست كه نه موافقت امثال بنده بی شرط و شروط است و نه مخالفت دوستان دیگر مطلق و دربست است. نه این مماشات است و نه آن تقابل. مهمترین دلیل موافقت كلی بنده با تشكیل این كابینه همین سختی وضعیت كشور و فشار شدید و یكپارچه دشمن بر مردم و اسلام است.

اما پیروزی در برابر غرب سلطه جو و بیدادگر و غلبه بر مشكلات كه به حول و قوه الهی مقدور است، شرایطی هم دارد كه كابینه پیشنهادی تا حد قابل قبولی واجد آن¬هاست البته در برخی موارد نیز مراقبت و ایستادگی شخص رئیس جمهور محترم برای تامین آن شرایط ضروری است. آنچه پس از این گفته می شود بعد از ملاقات با تقریبا نیمی از وزرای پیشنهادی در دفتر یا منزل اینجانب شکل گرفته است. در این ملاقات ها سئوالات صریح مطرح شد و در باره نقاط اشتراک یا افتراق گفتگو شد و نکاتی نیز تقدیم آنان گردید. اما شرایط مقاومت در برابر بیگانگان و غلبه بر مشکلات :

اولین شرط این است كه وزرای پیشنهادی به ساختار و مبانی و اهداف قانون اساسی كه رئیس دولت به آن سوگند خورده است وفادار باشند. این قاعده عقلی و همه جایی است و ربطی به اسلام و ایران ندارد. جمهوریت و اسلامیت جانمایه قانون اساسی است و فتنه¬گری سال 88  اولا مصداق کاملی از عدم التزام به قانون اساسی و ثانیا تقابل با جمهوریت نظام و ثالثا اقدامی ضدامنیت ملی بود.

 

بنابراین كسانی كه در عرصه قدرت نه به قانون تمكین كردند و نه دستور ولی فقیه را حرمت نهادند و به قشون كشی خیابانی برای پیشبرد اهدافشان دست زدند، یا کسانی که هنوز خود را در صف آنها بدانند برای عضویت در این كابینه صالح نیستند. . بحمدالله قاطبه پیشنهاد شدگان وفادار به قانون اساسی‌اند، ولی چند مورد استثنا وجود دارد كه اساسا قابل بررسی نیستند.

هر كس آزاد است در باره ناامنی ها و خیانت های پس از انتخابات که میدان را حتی برای منافقین روسیاه مهیا کرد، تحلیل خودش را داشته باشد، آن را فتنه گری بداند یا حق طلبی، ولی وقتی بخواهد به عنوان یك سیاستمدار در قدرت نقش ایفا كند، باید وفاداریش به ساختار قانونی نظام احراز گردد. البته از این بپرهیزیم كه به هر كسی این انگ را بچسبانیم.

شرط دوم اعتقاد یا لااقل ایستادگی بر سیاست های كلی اداره كشور است. سالها مخالفت منطقی ما با دولت های سازندگی و اصلاحات بر این مبتنی بود كه مثلا در عرصه اقتصاد پیگیری دستورات و سیاست های ابلاغی صندوق بین المللی پول به زیان توده های مردم و استقلال كشور است، ولی متاسفانه اعتنایی نمی شد. هر چند جمعی از وزرای پیشنهادی از همان كابینه ها هستند، ولی فرض من این است که امروز که سیاستهای كلی طبق قانون اساسی تعیین وابلاغ شده است، رئیس جمهور محترم و اعضای كابینه به آن ها معتقد یا لااقل پایبند هستند.

رهبری جانمایه این سیاستها را كه ما بر صحت آن استدلال مدون و علمی ارایه كرده ایم و از آن دفاع می كنیم چنین بیان فرموده اند: ' هر روش ، توصیه و نسخه ی اقتصادی كه دو هدف افزایش ثروت ملی و عدالت اجتماعی را تامین كند مورد قبول است و هر طرح و بحث دیگری كه به این دو هدف بی توجه باشد ، به درد كشور و مردم نمی خورد' . امروز دیگر در محیط های علمی نظام سرمایه داری نیز، علمای واقع بین و انساندوست تر رشد حامی فقیران و رشد فراگیر را نظریه پردازی میکنند. نه نسخه های رایج رشدمحور را.

بحمدالله امیدواری زیادی وجود دارد که كابینه به سیاستهای کلی رهبری پایبند خواهد بود. در عین حال جناب آقای دكتر روحانی به اقتضای سابقه اسلامی و انقلابی و سوگندی كه خورده برای اجرای سیاستهای كلی نظام محتاج مراقبت از كابینه هستند. اینجا یكی از نقاط حساسی است كه می تواند منشاء نزاع شده و بسیاری از مدافعان امروز را به مخالفت برانگیزد. و آن هنگام این مردم¬اند که زیان می¬بینند. همینطور است وفاداری به سیاستهای كلی در سایر عرصه ها مانند سیاست خارجی یا اداری.

شرط سوم كارآمدی است كه نتیجه علم و تجربه ذیربط است . دقت در سابقه تحصیلی ، تخصصی و تجربی معرفی شدگان نشان می دهد كه عمدتا از تحصیلات مرتبط برخوردارند و اكثریت آنان از تجربه طولانی نیز بهره مندند.

شرط چهارم ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی‌های دشمنان خارجی بویژه در موضوع پرونده هسته‌ای است اینجانب یکی از ملاکهای اساسی‌ام در موافقت کلی با دولت یازدهم، فرض استواری رئیس‌جمهور و دولت محترم بر دفاع کامل و قاطع از حقوق هسته‌ای ملت ایران است. آقای دکتر ظریف وزیر پیشنهادی امورخارجه نیز در ملاقات با اینجانب تصریح کردند که ذره‌ای از حقوق و منافع ملت ایران در عرصه جهانی کوتاه نخواهد امد در عین حال تاکید می کردند که می‌توان با اتخاذ تدابیر معقول و منطقی، حداکثر منافع را به دست آورد و با کاستن از هزینه‌های غیر ضروری، مجری سیاستهای خارجی نظام و رهبری معظم انقلاب بود.
در پایان اشاره به چند نكته را ضروری می دانم:

1- چرا به حداقل ها رضایت می‌دهیم؟ چون سختی روزگار و موقعیتی که کار در آن به این دولت تحویل داده میشود، چنان است كه اصل كارآمدی وزن بیشتری نسبت به صلاحیت های فردی پیدا می کند. بحث آرمانگرایی واقعبینانه همیشه حق بوده است. ولی اینكه رهبر معظم انقلاب آن را در این اوضاع طرح می كنند، چراغ هدایتی است برای همه مردم، به ویژه برادران و خواهرانی كه بر ارزشها پافشاری بیشتری دارند. من همیشه مروج این فكر بوده¬ام و امروز آشكارتر بر آن پایبندی نشان می دهم.

2- اینجانب به اقتضای رشته تحصیلی و سابقه طولانی سیاسی و مطالعات علمی‌ام که بحمدالله تلاش دارم آن را مرتبا به روز نگه دارم ، تاكید می‌كنم بیرون آمدن از شرایط ركود تورمی موجود در بهترین شرایط یعنی نبودن تحریم ، حاكمیت عقل و تدبیر و یكپارچگی سیاسی ( ولو مقطعی و موردی ) حداقل دو سه سال وقت می‌برد. پس باید به اقتضای موقعیت همان طور كه رهبری فرمودند‹‹ مهلت داد تا كار بكنند›› . این اولین آزمون رابطه دولت جدید و مجلس است. طرفین باید خود را جای هم بگذارند. هم جامعه ایران نیاز دارد رفتار بالغانه ای در این ارتباط ببیند و هم نشان دادن این بلوغ امید دشمنان را در فشار آوردن کم می کند. اما از آن جهت که دولت در خط مقدم مقابله با مشکلات فراوان قرار دارد ، می باید مجلس این را حس کند و همان فرصتی را که رهبری فرموده اند بدهد.

چنانكه مشاهده فرمودید اولین و مهمترین دلیل بنده در موافقت كلی همین جنبه مقابله با کوه مشکلات است . چنانكه در ابتدای دولت نهم نیز بیش از این همکاری كردم ولی وقتی معلوم شد راه را اشتباه می‌روند و به هیچ استدلالی هم اعتنا نمی¬کنند و دولت وقت خودش را اساسا محتاج هیچ خیرخواهی نمی داند و قانون را قبول ندارد چاره ای جز مخالفت برای مهار و كنترل باقی نماند.

3- پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله فرمودند: انصر اخاك ظالما او مظلوما:  یاور برادرت باش؛ چه ظالم باشد چه مظلوم! پرسیدند یا رسول الله مظلوم باشد راه یاوری را می دانیم اگر ظالم بود چگونه یاریش کنیم؟ فرمود او را از ستم باز دارید. ما به پیروی از این دستور نجات بخش برای فرد و جامعه، از دولت آقای دکتر روحانی تا جایی حمایت می کنیم که در مسیر عدالت، آزادی و استقلال و سایر  ارزش ها به شکل قانونی گام می زنند و اگر در این مسیر ضعف و فتوری دیدیم برای رفعش کمک می کنیم و اگر خدای ناخواسته جور و ستمی بر مردم یا اسلام و  ایران  مشاهده کردیم برای دفعش همت می ورزیم و همه این ها را نصرت برادران دینی خویش مشماریم.

4. آقای دکتر روحانی تقریبا با نظر و رای نیمی از شرکت کنندگان در انتخابات توفیق خدمت یافته اند. اما برای نجات و اعتلای کشور، نیازمند حمایت و یاری همه مردم اند. به این دلیل و نیز به خاطر آن که به درستی خود را رئیس جمهور همه مردم ایران خوانده اند، باید به خواسته ها و حساسیت های درست نیم دیگر شرکت کنندگان که به ایشان رای نداده اند به ویژه نیروهای متدین و انقلابی توجه کامل نشان داده شود. حتی شایسته آن است آن چنان عملکردی داشته باشند که ناامیدان از تغییر وضع موجود را به خیل امیدواران نظام اسلامی بیافزایند. مقصود آن نیست که همه خواسته ها قابل اجابت است ولی لااقل  قابل اعتنا هست و مردم خوب وصبور ما عذرپذیران کریمی هستند.

5. نکته آخر اینکه ما نمایندگان مردم واقع بینی را از همین جا آغاز کنیم. این کابینه را آقای دکتر حسن روحانی معرفی کرده است نه مثلا دکتر علی لاریجانی یا دکتر حداد عادل؛ پس اقتضای شاکله و شخصیت معرفی کننده، تعهداتش، امکاناتش و محیطی را که در آن به سر می بریم در نظر بگیریم بعد قضاوت کنیم. قضاوت بنده و بسیاری از دوستان نماینده که با یکدیگر مشورت جمعی داشته ایم، مثبت و حمایت است. مخالفت و رای ندادن به معدود کسانی که صالح یا اهل نمی دانیم اثری در این حمایت و دفاع ندارد.
 
نماینده کاشان در موافقت با کابینه: از 75 میلیون ایرانی 5 هزار نفر هم اصولگرا و اصلاح طلب نیستند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می گوید از 75 میلیون ایرانی 5 هزار نفر هم اصولگرا و اصلاح طلب نیستند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در ادامه جلسه علنی عصر امروز مجلس شورای اسلامی عباسعلی منصوری آرانی در موافقت با کابینه یازدهم گفت: فکر می کنم بحث اعتدال از مجلس نهم آغاز شد و یکسال گذشته نشان داد که مجلس نهم مجلس اعتدالی است.

وی ادامه داد: طبیعی است که افراطیون موافق اعتدال نباشند و بحث های آنها بر مبنای افراط باشد. انتظار داشتیم برنامه روحانی را مخالفان نقد می کردند.

نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل با بیان این که کسانی که به روحانی رای دادند امیدوارانه به وی رای داده اند، گفت: آنهایی که به روحانی رای دادند کسانی بودند که از وضعیت بد اقتصادی در رنج بودند.

منصوری ادامه داد: مخالفان باید درباره برنامه روحانی بحث می کردند. امروز میلیون ها ایرانی مجلس را تماشا می کند و به خوبی قضاوت می کنند. نمایندگان روی برنامه بحث کنند و انصاف را در برنامه رعایت کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: میلیون ها ایرانی که از رشوه و فساد اداری خسته شده اند و به روحانی رای دادند هم اکنون ما را تماشا می کنند تا متوجه شوند که چگونه مجلس به دولت کمک خواهد کرد.

وی با بیان این که جوان های زیادی که می خواهند ورزش کنند اما ورزشگاه ندارند این جلسه را تماشا می کنند تا متوجه شوند دولت می تواند این مشکل را برطرف کند یا خیر.

منصوری آرانی افزود: از 75 میلیون ایرانی 5 هزار نفر هم اصولگرا و اصلاح طلب نیستند و مردم در این واژه های سیاسی نیستند و اتفاقا همه مشکلات که بر سر 75 میلیون نفر آمده از همین 5 هزار نفر بوده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که امروز همه دارند می بینند که آیا ما با همدلی و وحدت و همسویی و یکرنگی و صفا به کابینه رای می دهیم یا قصد دارییم وارد ادبیات و کشمکش های سیاسی شویم، گفت: متاسفانه امروز برخی از دوستان صحن مجلس را در وضعیت خوبی قرار ندادند.

منصوری آرانی گفت: انشاالله رای بالا به کابینه خواهیم داد و نشان می دهیم که این کار درست است. بر خلاف گفته یکی از دوستان که گفتند وزیر اطلاعات فردی اطلاعاتی نیست باید بگویم علوی فردی است که سابقه خوبی دارد و امنیت را به جامعه خواهند بخشید.

وی تاکید کرد: دکتر دهقان یکی از بهترین وزرای پیشنهادی هستند و مخالفی نیز ندارند و آقای ظریف به عنوان فردی است که هوشمندانه وارد مذاکرات می شود و برنامه جامعی دارد و همچنین رحمانی فضلی بارها از مجلس رای گرفته است و از مجلس نیز رای بالا خواهد گرفت.
مهر/خبرآنلاین