اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شوخی با ائتلاف



اخبار,اخبارسیاسی,انتخابات

 ساعت‌های معکوس برای رسیدن به انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی به شمارش افتاده است. جریانات سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا، دو جناح دیرین و جدی برای به اجرا درآمدن سیاست‌ها و برنامه‌های خویش سخت در تلاش هستند تا شاید نسبت به دیگری، کرسی‌های بیشتری در مجلس دهم کسب کنند.

 

هر یک از این دو جریان برنامه‌های خود را قدرتمندتر از دیگری می‌دانند و می‌خواهند برگه‌های برنده خودشان را از قبیل؛ اتحاد، وحدت، برنامه‌های مدون، سیاست‌گذاری دقیق و برگه اجماع و ائتلاف که شاید در مرحله آخر بازی سیاسی به یکدیگر نشان دهند. بنابراین برگه‌های برنده جناح‌های سیاسی راست چپ، شاید تا روز آخر انتخابات یکی پس از دیگری رو شود. بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 92 جریانی با نام اعتدال پیروز انتخابات شد. جریانی که خود را فرا جناحی یعنی نه اصلاح‌طلب و نه اصولگرا می‌داند در راس قدرت سیاسی کشور قرار گرفته است. به همین دلیل بسیاری از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان برای ائتلاف یا اجماع با این طیف سیاسی خود را آماده کرده‌اند تا شاید از این طریق کرسی‌های بیشتری نسبت به دیگری در مجلس آینده داشته باشند.


برنامه اصلاح‌طلبان برای اجماع با فراکسیون رهروان ولایت
روز شنبه، کمال‌الدین پیرموذن در گفت‌‎وگو با ایسنا، با بیان این‌که «فراکسیون رهروان ولایت فراکسیونی سیاسی و حزبی نیست‌»، بیان کرد: در این فراکسیون نمایندگانی با مبانی فکری مختلف همچون اصولگرا،‌ معتدل، مستقل‌، و اصلاح‌طلب حضور دارند. وی با بیان این‌که «ما خیلی علاقه‌مند به قرار گرفتن در جبهه‌ای با تمامی معتدلان، اصلاح‌طلبان، اصولگرایان‌ و منتقدان به تندرویی‌های برخی در جبهه پایداری داریم»،‌ گفت: تاکید ما براین است که باید در انتخابات یکدیگر را تخریب نکنیم و برای این رویکرد باید اصلاح‌طلبان معتدلان و اصولگرایان معتدل همدیگر را تخریب نکنند. برهمین اساس قرار گرفتن در یک جبهه به معنای تخریب نکردن یکدیگر و نه اجماع است. وی با تکذیب اظهارنظر وزیر سابق فرهنگ و ارشاد مبنی بر اجماع فراکسیون رهروان و اصلاح‌طلبان گفت: با توجه به تفاوت مبانی فکری اصلاح‌طلبان و اصولگرایان اجماع بعید است ولی ما علاقه‌مند هستیم که در انتخابات یکدیگر را تخریب نکنیم.

 

نماینده مردم اردبیل در ادامه اظهار کرد: مقام معظم رهبری فرمایش گوهرباری را مطرح کردند مبنی بر این‌که اصولگرایی اصلاح‌طلبانه تنها راه نجات کشور است.طبیعتا براساس این فرموده باید تمامی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل و جریان مبتنی بر خط ملت دولت و رهبری در انتخابات حرکت کنند. یکدیگر را تخریب نکنند چون به حد کافی از ناحیه طیفی از جمله مخالفان برجام و دولت و مخالفان لاریجانی تخریب صورت می‌گیرد. با این حال طبق گفته پیرموذن، آیا اکثریت فراکسیون رهروان ولایت با اجماع اصلاح‌طلبان موافق هستند یا خیر؟ فراکسیون رهروان تا چه اندازه با اصلاح‌طلبان تفاوت دید دارند و آیا این اجماع شدنی است یا خیر؟ آیا این اجماع به نفع اصلاح‌طلبان برای کسب حداکثری کرسی‌های مجلس تاثیرگذار است؟


نزدیکی فراکسیون رهروان ولایت با دولت روحانی
عابد فتاحی، عضو فراکسیون رهروان ولایت نیز درباره برنامه اصلاح‌طلبان برای اجماع با فراکسیون رهروان ولایت به «ابتکار» گفت: امیدوارم برنامه اجماع اصلاح‌طلبان با فراکسیون رهروان ولایت هر چه زودتر در فاز اجرایی قرار بگیرد. به دلیل اینکه اکثریت اعضای فراکسیون رهروان ولایت را افراد معتدل و اعتدالگرا تشکیل می‌دهند. او در ادامه افزود: به نظر من، باید تعریف صحیح و دقیقی از اعتدال داشته باشیم. عضو فراکسیون رهروان ولایت ادامه داد: علی اردشیر لاریجانی بارها اعلام کرده اصولگراست در حالی‌که افرادی مانند لاریجانی‌ها به معنای واقعی کلمه اصولگرایان معتدل هستند.

 

فتاحی با بیان اینکه اکثریت نمایندگان ملت و افراد معتدل اعضای فراکسیون رهروان ولایت را تشکیل می‌دهند، تاکید کرد: فراکسیون رهروان ولایت به‌طور متوالی به دولت تدبیر و امید که دولتی اعتدالگراست کمک و هم اندیشی فراوانی کرده به دلیل اینکه فراکسیون رهروان ولایت همچون دولت حجت الاسلام روحانی خود را معتدل می‌داند. رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: فراکسیون رهروان ولایت و دولت تدبیر و امید به دلیل خط سیاسی اعتدالی که دارند خودشان را به هم نزدیک و از یکدیگر حمایت می‌کنند و این جای خوشحالی و امیدواری دارد. به گفته فتاحی، امیدوارم با اجرایی شدن اجماع اصلاح‌طلبان با فراکسیون رهروان ولایت، مجلس دهم همچون دولت تدبیر و امید، مجلسی معتدل و توانمند شود تا کشور عزیزمان ایران به درجات عالی خویش برسد.


مجلس دهم معتدل است
عضو کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس شورای اسلامی در ادامه به شخصیت معتدل علی اردشیر لاریجانی اشاره کرد و گفت: به نظر من، شخصیت لاریجانی بر دولت روحانی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبرهن و آشکار شده است. بنابراین من به مجلس دهم که مجلسی متخصص و اعتدالگرا خواهد بود امیدوار هستم تا ان‌شاالله با اجرایی شدن اجماع اصلاح‌طلبان با فراکسیون رهروان ولایت این امیدواری به قطعیت نزدیک شود. او در خصوص زمان اجرایی شدن اجماع بیان کرد: درباره اجماع اصلاح‌طلبان، اعضای فراکسیون ولایت با یکدیگر اختلاف چندان مهمی ندارند.

 

به دلیل اینکه در گذشته، بنده به همراه چند تن از نمایندگان مجلس قرار بود فراکسیونی تحت عنوان فراکسیون اعتدال را تشکیل دهیم. این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: من بارها با لاریجانی در خصوص خط سیاسی اعتدال صحبت کردم و به خوبی می‌دانم، او یک اعتدالگرای واقعی است. فتاحی با بیان اینکه هیچ ائتلاف و اجماعی با جناح تندرو و افراطی مجلس صورت نمی‌گیرد، تاکید کرد: اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان با افراد رادیکال و افراطی مشکل دارند و مطمئن باشید در این زمینه هیچ ائتلاف یا اجماعی انجام نخواهد شد. عضو فراکسیون رهروان ولایت تصریح کرد: آینده سیاسی و قانون‌گذاری مجلس شورای اسلامی باید در اختیار اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل قرار گیرد نه تندروها. به گفته فتاحی، تحت هیچ شرایطی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان تندرو در فراکسیون رهروان ولایت و مجلس دهم شورای اسلامی جایی نخواهند داشت، به دلیل اینکه ملت ایران به تندروی علاقه‌ای ندارند و از افراد اعتدال حمایت می‌کنند.


دیانت، عقلانیت و اعتدال
منصور حقیقت‌پور، عضو فراکسیون رهروان ولایت درباره برنامه اصلاح‌طلبان برای اجماع با فراکسیون رهروان ولایت به «ابتکار» گفت: به عقیده من، باید یک تصمیم سیاسی جدی و انقلابی در کشور صورت گیرد. رفته رفته قالب‌های سیاسی باید درهم ریخته شوند همان‌طور که توانستیم انقلاب و جنگ تحمیلی را به خوبی اداره کنیم باید در این خصوص از عهده کار به خوبی برآییم. نایب رئیس دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در زمان جنگ تحمیلی گروه‌های سیاسی همچون اصلاح‌طلب، اصولگرا و اعتدالگرا وجود نداشتند، اما همه افراد خود را انقلابی می‌دانستند و در کنار یکدیگر برای دفاع از کشور با دشمن می‌جنگیدند.

 

حقیقت‌پور با بیان اینکه هر شخصی که مبانی انقلاب و اسلام را قبول دارد برای ملت عزیز ایران با ارزش شمرده می‌شود، تاکید کرد: در گذشته، نه اصلاح‌طلبان و نه اصولگرایان به تنهایی نتوانستند کشور را مدیریت و اداره کنند. بنابراین اشخاص سیاسی باید اهل دیانت، عقلانیت و اعتدال باشند. این نماینده اصولگرا تصریح کرد: کسانی که عقل و دین دارند و از همه مهمتر معتدل هستند می‌توانند به کشور خدمت کنند و اشخاصی که این سه ویژگی را نداشته باشند بعید است با آن‌ها به اجماع برسیم. به گفته وی، اصلاح‌طلب یا اصولگرایی که اعتدال نداشته باشد هیچوقت نمی‌تواند به مردم و کشور خدمت کند و نتیجه مثبتی برای ایران در بر نخواهد داشت. حقیقت‌پور گفت: بهتر است گفته شود انقلابی و غیرانقلابی از یکدیگر جدا شوند و انقلابی‌ها برای اجماع و خدمت به کشور برنامه داشته باشند.

 

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اشخاصی که ولایت فقیه، دفاع مقدس، قانون اساسی جمهوری اسلامی و انقلاب را قبول دارند برای اجماع مناسب هستند، افزود: اصلاح‌طلبان و اصولگرایان برای ایرانی آباد و پیشرفته هیچ دعوا و نزاعی نداشته و ندارند. وی تاکید کرد: با همدلی و همزبانی انقلاب رخ داد و در 8 سال جنگ تحمیلی توانستیم بر دشمن پیروز شویم پس بهتر است انقلابی بمانیم. همان‌طور که پیشتر گفته شد افرادی که اهل دیانت، عقلانیت و اعتدال هستند ایران را به قله‌های پیشرفت می‌رسانند. حقیقت‌پور اضافه کرد: وجود اصلاح‌طلبان و اصولگرایان افراطی و تندرو باعث پیشرفت کشور نمی‌شود.


به دنبال رقابت جدی هستیم
این گفته‌ها در حالی است که بسیاری از فعالان و کارشناسان سیاسی درباره اجماع اصلاح‌طلبان با فراکسیون رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی بی‌اطلاع هستند یا اجرایی شدن اجماع اصلاح‌طلبان با فراکسیون رهروان ولایت را غیر ممکن و محال می‌دانند. محمدجواد حق شناس، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی درباره برنامه اصلاح‌طلبان برای اجماع با فراکسیون رهروان ولایت به «ابتکار» گفت: این موضوع بسیار کلی و غیر قابل تحلیل است به دلیل اینکه شوراهای هماهنگی و سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان از این موضوع بی‌خبر هستند.

 

وی ادامه داد: چنین موضوعی مبنی بر اجماع اصلاح‌طلبان با فراکسیون رهروان ولایت بحث نشده و من از آن بی‌خبر هستم. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: ائتلاف و اجماع بر اساس وزن کشی‌های سیاسی یا انتخاباتی صورت می‌گیرد. این استاد دانشگاه با بیان اینکه هر حزب یا گروه سیاسی به دنبال رقابت جدی در انتخابات است تا بتواند سهم و کرسی بیشتری در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی کسب کند، افزود: اجماع یا ائتلاف در این برهه زمانی بسیار زود است. بنابراین زمان و وقت منطقی برای انجام این کار 7 اسفند به بعد است تا اصلاح‌طلبان با اصولگرایان معتدل اجماع یا ائتلافی داشته باشند.


اجماع بعید است
از طرف دیگر، محمدعلی اسفنانی، عضو فراکسیون رهروان ولایت نیز درباره برنامه اصلاح‌طلبان برای اجماع با فراکسیون رهروان به «ابتکار» گفت: اجماع اصلاح‌طلبان با فراکسیون رهروان ولایت امری محال و غیر ممکنی نیست، اما رخ دادن چنین اجماع یا ائتلافی بعید به نظر می‌رسد. وی تصریح کرد: به نظر من، این دو طیف از نظر عقیده سیاسی با یکدیگر فاصله زیادی دارند.

 

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان با اکثریت فراکسیون رهروان ولایت به‌طور بنیادی اختلاف نظر و عقیده دارند، تاکید کرد: همان‌طور که گفتم، بعید می‌دانم این دو جریان با یکدیگر به اجماع یا ائتلاف برسند، اما این موضوع امر محال و غیر ممکنی نیست. به گفته اسفنانی، برداشت‌های اصلاح‌طلبان با فراکسیون رهروان با توجه به شرایط موجود جامعه کاملا متفاوت است. این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: علاوه بر طرز تفکر متفاوت، موضع‌گیری‌های سیاسی این دو جریان هم با یکدیگر سازگاری ندارد.


اجماع و ائتلاف در برنامه جبهه اصلاحات وجود ندارد
علی‌محمد غریبانی، رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نیز درباره برنامه اصلاح‌طلبان برای اجماع با فراکسیون رهروان ولایت به «ابتکار» گفت: در حال حاضر هیچ چیزی را نمی‌توان پیش بینی کرد تا در آینده چه برنامه‌ای مبنی بر اجماع یا ائتلاف اصلاح‌طلبان با فراکسیون رهروان ولایت رخ دهد یا خیر. وی تاکید کرد: به عقیده من، کمال الدین پیرموذن نظر شخصی خودش را اعلام کرده است. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه چنین برنامه‌ای در شورای هماهنگی یا مشورتی اصلاحات مطرح نشده است، افزود: درباره میزان درصد موفقیت و اجرایی شدن چنین اقدامی یعنی اجماع اصلاح‌طلبان با فراکسیون رهروان ولایت نمی‌توان نظر قطعی را بیان کرد. به دلیل اینکه چنین برنامه‌ای تا به حال به بحث گذاشته نشده و من اولین بار است چنین حرفی را می‌شنوم. به گفته غریبانی، اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس دهم برنامه ریزی و سیاست‌گذاری‌های بسیاری را انجام داده‌اند تا خودشان کاندیدا معرفی کنند، اما همان‌طور که گفتم نمی‌توان هیچ چیزی را در این برهه زمانی برای آینده پیش بینی کرد.


طنز تلخ
با توجه به گفته کارشناسان و فعالان سیاسی باید منتظر ماند و دید که اجماع اصلاح‌طلبان با فراکسیون رهروان ولایت تا چه اندازه جدی است. با این حال شاید محقق شدن چنین اقدامی جزء محالات یا شاید جزء غیرمحالات جناح چپ و فراکسیون باشد، اما برای اجرایی شدن یا نشدن چنین برنامه‌ای نیاز به زمان است که در این برهه از زمان نمی‌شود قطع به یقین نظری جدی داد. با توجه به اظهارات کمال الدین پیرموذن، نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون رهروان ولایت درباره اجماع اصلاح‌طلبان با این فراکسیون شاید نظری شخصی یا یک شوخی تلخ با هر دو جناح سیاسی باشد.

 

 اخبار  سیاسی  -  ابتکار 


ویدیو مرتبط :
ائتلاف آمریکا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ائتلاف هاشمی، خاتمی و ناطق شوخی است


قدرت الله علیخانی درباره ائتلاف هاشمی، ناطق نوری و خاتمی گفت: این حرف ها شوخی است، شان و جایگاه آقای هاشمی اجل بر این است که در این مسائل وارد شود.

ایسکا نیوز: قدرت الله علیخانی درباره احتمال ائتلاف جریان اصلاح طلب برای انتخابات مجلس گفت: زود است در این باره صحبت کنیم اما هر جریانی برای خودش کار می کند. جریان اصلاح طلب برای خودش و اصولگرا هم برای خود کار می کند باید دید که در بررسی ها به چه راهکاری می رسند.

وی درباره ائتلاف هاشمی، ناطق نوری و خاتمی گفت: این حرف ها شوخی است، شان و جایگاه آقای هاشمی اجل بر این است که در این مسائل وارد شود.

وی تاکید کرد: آقای ناطق نوری هم در این مسائل ورود پیدا نمی کند.

این نماینده سابق مجلس هم چنین درباره ائتلاف اصلاح طلب ها با یکدیگر گفت: خود به خود ائتلاف بین جریان های اصلاح طلب شکل می گیرد. نیازی به افراد و چهره های بزرگ نیست.

 شان این افراد خیلی بالا تر از این است که بخواهند جریانی را هدایت کنند و یا پشت لیست کاندیدا ها بایستند. شاید توصیه هایی داشته باشند اما در همان حد توصیه وارد فضای انتخاباتی می شوند.