اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شهلا ریاحی: در این دنیا کاری ندارم


شهلا ریاحی بازیگر با سابقه سینما و تئاتر روزهای دوری از حرفهاش را با خاطرات گذشته سپری میکند.

سوره سینما: تا الان هربار که به منزلش رفتم خبرنگار بودم. انگار پس ذهنم به این فکر می کردم هر قدر هم که پیشکسوتان دوست داشتنی و عزیزند اما من خبرنگارم و باید تمام حواسم به جزئیات باشد. اما این بار همه چیز فرق میکرد. آخرین بار که دیدمش بیش از یک سال پیش بود و علائم آلزایمر هنوز آنطور که می گویند خودی نشان نداده بود.

 آن سال ها سعی می کردم یکی از اعیاد مذهبی را بهانه کنم و راهی منزلش شوم. عاشق شیرینی و شکلات است و کیف میکردم وقتی با لذت نگاه میانداخت و تشکر میکرد. از این همه قصور در ندیدنش احساس عذاب وجدان داشتم به خصوص زمانی که یادم آمد به خاطر چشمش کمی مریض احوال شده بود. شنبه 17 خردادماه به پسرش زنگ زدم و او مثل همیشه با روی باز از من استقبال کرد و به خانه بانو شهلا ریاحی یکی از بازیگران زن باسابقه سینما و تئاتر ایران رفتم.

ظاهرا قبراق و سرحال بود و این جای خوشحالی داشت، اما دلم گرفت وقتی هیچ از من یادش نبود. 3،4 ساعتی را باهم بودیم. سریال دیدیم و چقدر از دست این پسر عاشق پیشه هندی حرص خوردیم و خندیدیم. پرستارش در پذیرایی سنگ تمام گذاشت.

شهلا ریاحی: در این دنیا کاری ندارم

 خوشحال بود میگفت: در این چندماه اجازه ندادند کسی به دیدن خانم شهلا بیاید. خودشان هم چون کسی را به خاطر نمیآورند کمی فضای مهمانی و دیدار سرد میشود. اما تا دلتان بخواهد از قدیم یادش است. پرستارش برایم تعریف کرد که چند روز پیش نوه مرحوم فردین به خانه شان آمده و خوش و بشی باهم کردهاند. انگار هرچه او اصرار داشت بگوید فردین همه فیلمهایش را دوست نداشت، خانم شهلا زیر بار نرفته و منکر میشد. تا جایی که گفت: «زمان پدربزرگت تو بودی یا من؟!»

کم کم اهمیت اینکه مرا یادش نمیآید در تعریف از خاطرات قدیمش گم شد. هیچ چیز اندازه گفتن از مرحوم اسماعیل ریاحی خوشحالش نمیکرد. اینکه تمام سال را تهران میماندند به عشق سفرهای شمال در تابستان. برایم تعریف کرد چطور او دستش را گرفت و به دنیای سینما برد و نامش که قدرت الزمان بود بعد از ازدواج به خواست همسرش شهلا شد. تنها دوست سینماییاش خانم نادره خیر آبادی بود و با رفتن او و همسرش سینما دیگر لطفی نداشت. وقتی برایش گفتم که این روزها بازیگران خارجی را برای کار دعوت میکنند. چندان خوشش نیامد و ناراحت شد. گفت مگر بازیگران ما کم استعداد دارند؟ از احوال پیشکسوتان و دوستان سابق عزتا... انتظامی، محمدعلی کشاورز، آزیتا لاچینی و ... برایش گفتم. انگار تازه سر درد دلش باز شده بود که گفت: «ما خیلی وقت است که اینجا کاری نداریم. حتی دلم برای کارم تنگ نشده. همان وقتها بازیام که تمام میشد همه زندگی ام خانه و همسرم بود» و شروع کرد به خواند این شعر:

زندگی گفت که آخر چه بود حاصل من؟ / عشق فرمود ببین تاکه چه گوید دل من

عقل نالید کجا حل شود این مشکل من؟ / مرگ خندید که در منزل من، منزل من

خانه اش پر است از عکس و قاب و تابلوهایی که خاطرات بسیاری را در خود پنهان کردهاند. رازهایی بزرگ از سینما و تئاتر ایران. به خوبی یادش هست که هر کدام از عکسهای جوانی را کجا گرفته، اما نوه و نتیجه هایش را نمیشناسد. خیلی کم از خانه بیرون میرود و تفریحش حل جدول و تماشای تلویزیون است.

همیشه این بیت را سر زبان داشت که: ما نمانیم و عکس ما ماند/ کار دنیا همیشه بر عکس است. به عکس های کودکی اش که زیر شیشه میز پذیرایی گذاشته شده نگاه میکردم که پرستارش گفت: «تمام زندگی اش همین عکسهاست. این بیماری فراموشی که باعث میشود حافظه کوتاه مدت ضعیف شود برایشان بد نیست، اگر قرار بود همه چیز یادشان بماند دنیا برایش تنگ میشد. فرزند ایشان سایتی طراحی کرده که همه اطلاعات و عکسهای خانم شهلا در آن درج شده و من خوشحالم دوستداران میتوانند در آن سایت اطلاعات درست را ببینند.»

نیم ساعت آخر بودنمان به عکس و ژست گرفتن و خندیدن و خنداندن گذشت. به این فکر کردم که وقتی من پایم را از این در بیرون بگذارم دیگر مرا یادش نمیماند، اما من همیشه یادم می ماند که این روز و این ساعت را کجا بودم. شهلا ریاحی متولد سال 1305 است، او سابقه حضور در تئاتر را دارد و در فیلمهای سینمایی «دعوت به شام»، «بادامهای تلخ»، «سلام به انتظار»، «تحفه هند» و ... مقابل دوربین رفته. وی در مجموعه های «در خانه»، «همسران»، «این خانه دور است»، «چراغ خانه» و ... بازی کرده است.


ویدیو مرتبط :


خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بی اطلاعی تقوی از پست جدیدش در سایپا؛ من و خدایم می‌دانیم که من کاری به رمال‌ها ندارم



سرمربی سایپا , پرسپولیس , باشگاه سایپا

 

سرمربی جدید سایپا گفت: «خبر ندارم که سرمربی سایپا شده‌ام یا نه. اگر قطعا این اتفاق رخ داده باشد، با تمام وجود سرمربیگری سایپا را قبول می‌کنم.»

به گزارش سرویس ورزشی جام نیوز، دیروز در جریان پخش مستقیم بازی صبای قم و پرسپولیس کارشناس تلویزیون کسی نبود جز مجتبی تقوی؛ مردی که ساعتی بعد به عنوان سرمربی جدید باشگاه سایپا معرفی شد. جالب است که دیشب هم کارشناس پخش زنده بازی میلان و آرسنال این بار سرمربی سایپا بود.

تقوی مدت‌هاست که به‌عنوان یکی از کارشناس‌های ثابت تلویزیون در هنگام پخش مسابقات فوتبال شناخته می‌شود. مردی که فن بیانش نسبت به دیگر مربیان و کارشناسان فوتبال ایران در سطح بالاتری قرار دارد و اگرچه با ریتمی تندتر از حد معمول صحبت می‌کند اما قادر هست که برای جذب مخاطب به اندازه کافی مطالب جذاب در میان حرف‌هایش بگنجاند.

مجتبی تقوی در مورد این‌که به عنوان سرمربی سایپا انتخاب شده است، گفت: «من چند ساعت در برنامه تلویزیونی بودم و خبر ندارم که سرمربی سایپا شده‌ام یا نه. اگر قطعا این اتفاق رخ داده باشد، با تمام وجود سرمربیگری سایپا را قبول می‌کنم چون 16 سال از عمرم را در این تیم گذرانده‌ام و کاپیتان آن بوده‌ام.»

تقوی در مورد حرف و حدیث‌هایی که این نوع انتخاب به دنبال خواهد داشت هم اظهار داشت: «من در عمرم هیچ وقت علیه کسی حرف بد نزده‌ام. در کارشناسی‌هایم هم دیده‌اید که مثبت صحبت می‌کنم. پارسال هم که در سایپا مشاور مدیرعامل بودم، مسئولیت تیم‌های پایه را هم بر عهده داشتم. می‌خواستم یک سری بازیکن بسازم ولی پارسال هم می‌گفتند قرار است من جایگزین سرمربی سایپا شوم.»

تقوی ادامه داد: «این بار هم نمی‌دانم چرا باشگاه این تصمیم را گرفته. باید مدیریت باشگاه جواب بدهد که چرا چنین انتخابی داشته. من امسال در لیگ یک بودم و با سایپای شمال کار کردم. ولی دیدم این تیم با ایده‌آل‌های من جور نیست و کنار کشیدم.»

تقوی در مورد این‌که گفته می‌شود او با رمال‌ها کار می‌کند هم تصریح کرد: «همه از این حرف‌ها می‌زنند ولی وقتی وارد آب می‌شوی، خیس شدن هم دارد. مهم این است که من و خدایم می‌دانیم که من کاری به رمال‌ها ندارم.»

در هر حال تقوی از امروز سرمربی جدید تیم سایپا است و با شغل جدیدی که او پیدا کرده احتمالا کمتر فرصت سر زدن به جام جم و کارشناسی بازی‌های فوتبال را پیدا خواهد کرد. از طرف دیگر مجید صالح با سپردن تیمش به تقوی فرصت بیشتری برای حضور در پخش زنده را پیدا خواهد کرد. صالح هم پیش‌ترها کارشناسی مسابقات فوتبال را در صداوسیما به دفعات تجربه کرده اما امسال سرمربیگری در لیگ برتر فرصت چندانی برای او باقی نمی‌گذاشت تا به این امورات بپردازد.

با نقل و انتقالی که در تیم سایپا رخ داده احتمالا از این پس به موازات دور شدن تقوی از تلویزیون شاهد حضور مجدد مجید صالح روی صندلی کارشناسی تلویزیون خواهیم بود. کلا جایگاه کارشناسی فوتبال در رسانه ملی محمل مناسبی برای مربیان بیکاری است که اگر طاقت بیکاری را داشته باشند طاقت دور شدن از انظار بینندگان عزیز را ندارند.