اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شهریه‌ جدید مهدهای کودک


معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با تشریح شهریه‌های جدید مهدهای کودک کشور گفت: به طور متوسط 25 درصد شهریه‌ها در کل کشور افزایش یافته است که میانگین افزایش از سال گذشته کمتر بوده است.

خبرگزاری ایسنا: دکتر محمد نفریه در نشست خبری که امروز در سازمان بهزیستی برگزار شد، با اعلام این خبر اظهار کرد: شهریه گروه سنی نوپا و نوباوه 24 درصد افزایش یافته که این میزان در گروه سنی شیرخوار مقداری بیشتر بوده است. هزینه ناهار برای مهدکودک‌هایی که این وعده غذایی را ارائه می‌دهند نیز 50 هزار تومان است؛ اما برای لوازم التحریر شهریه‌ای پیش‌بینی نشده و والدین باید لوازم التحریر را خودشان تهیه کنند و مهدکودک‌ها حقی ندارند بابت تامین لوازم‌التحریر وجهی دریافت کنند.

اضافه شدن 5 درصد به شهریه بابت هر فعالیت فوق برنامه

وی افزود: پنج فعالیت فوق ‌برنامه مانند فعالیت‌های فرهنگی، ورزشی، آموزش یک زبان خارجی می‌تواند در مهدکودک‌ها ارائه شود و برای هر کدام از آنها پنج درصد به شهریه پایه افزوده می‌شود. البته شرکت کودکان در فعالیت‌های فوق‌برنامه اختیاری است و با رضایت کتبی والدین باید انجام شود.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی در ادامه گفت: شهریه‌ها برای تمام وقت 208 ساعت و به صورت نیمه‌وقت 104 ساعت لازم است، لحاظ شود.

نفریه افزود: هزینه سرویس ایاب و ذهاب دیده نشده است البته مهدهای کودک باید از سرویس‌های معتبر استفاده و با تاکسیرانی هماهنگ کنند و ترجیحا از بانوان برای این کار استفاده شود.

وی با بیان اینکه خانواده‌ها می‌توانند شهریه مهدهای کودک را ماهیانه یا فصلی نیز بپردازند، گفت: لازم نیست خانواده‌ها شهریه‌ها را به طور کامل از ابتدا پرداخت کنند.

افزایش 10 تا 15 درصدی شهریه مهدهای کودک استان تهران/شهریه‌ها از اول مهر قابل اجراست


معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با بیان اینکه مهدهای کودک استان تهران به پنج گروه تقسیم شده‌اند اظهار کرد: منطقه یک، مناطق 2 تا 8، مناطق 9 تا 14، مناطق 15 تا 22 و سایر شهرستان‌های استان تهران، مناطق پنج گانه را تشکیل می‌دهند. شهریه مهدکودک‌های استان تهران بین 10 تا 15 درصد افزایش یافته که به طور متوسط 12 درصد است.

نفریه درباره زمان اجرای شهریه‌های جدید اظهار کرد: این شهریه‌ها از اول سال تحصیلی جدید قابل اجراست. از سوی دیگر از سال گذشته ستاره‌دار کردن مهدهای کودک در دستور کار ما قرار گرفته است و مهدهای کودک به سه، دو ، یک و تک ستاره مشروط تقسیم می‌شوند. 10 درصد از مهدهای کودک موجود سه ستاره، 42 درصد دو ستاره، 33 درصد یک ستاره و 15 درصد تک ستاره مشروط هستند.

روستا مهدها نیز رتبه‌بندی می‌شوند/اجرای طرح توزیع یک وعده غذای گرم در روستا مهدها


وی با بیان اینکه از سال جاری برای نخستین‌بار رتبه‌بندی روستا مهدها آغاز شده است، گفت: این کار تا بهمن‌ماه ادامه می‌یابد و شهریه ماهیانه این مهدها 15 تا 25 هزار تومان است و تعداد مهدهای روستایی تهران و حاشیه‌ای استان تهران 39 مهد است. از سوی دیگر طرح یک وعده غذای گرم در روستا مهدهای حاشیه‌ای اجرا می‌شود که سرانه آن روزانه 1100 تومان است و برای تامین آن به 22 میلیارد و 400 میلیون تومان نیاز است که نیمی از این بودجه ابلاغ شده است.

محتوای آموزشی مهدها باید یکسان شود


معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی افزود: طی بخشنامه‌ای از سوی رییس سازمان بهزیستی تیم نظارتی در تمام استان‌ها برای بازدید از مهدهای کودک تشکیل می‌شود. علاوه بر آن محتوای آموزشی مهدها باید یکسان شود. در صورت تشخیص تخلف مهدهای متخلف از یک تا شش ماه به طور موقت تعطیل می‌شوند و لازم است که کمیته ماده 206 سازمان بهزیستی مراجعه کنند.

نفریه با اشاره به مواردی که باید در تابلوی اعلانات مهدهای کودک نصب شود، اظهار کرد: لازم است پروانه فعالیت، پروانه مسوول فنی و جدل شهریه روی تابلوی اعلانات نصب شود و مردم در صورت مواجهه تخلف می‌توانند به شماره 30008530 پیامک ارسال کنند.

تعطیلی 37 مهد در سال گذشته

وی افزود: سال گذشته همه مهدهای کودک بیش از یک بار بازدید شده‌اند و 37 مهدکودک به دلایلی مانند رعایت نکردن میزان دریافت شهریه تعطیل شدند.

برنامه بهزیستی برای نصب دوربین مداربسته در مهدهای کودک


به گزارش ایسنا، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به نصب دوربین مداربسته در مهدهای کودک سه ستاره، اظهار کرد: یکی از مواردی که برای مهدهای کودک امتیاز بود، نصب دوربین مداربسته بود و در حال حاضر کمتر از 10 درصد از مهدهای کودک سه ستاره، مجهز به دوربین مداربسته هستند. در حال حاضر قصد داریم مهدهای کودک دو ستاره و در آینده نزدیک مهدهای کودک تک ستاره نیز مجهز به دوربین مداربسته شوند.

آخرین وضعیت مهد ستایش استان اردبیل

نفریه با اشاره به آخرین وضعیت پرونده مهد ستایش استان اردبیل گفت: حکم اولیه در این زمینه صادر شده و در آن مجازات حبس برای فرد خاطی و مسوول فنی و دو سال عدم امکان فعالیت آموزشی برای مسوول فنی در نظر گرفته شده است؛ البته این مهدکودک پیش از رسانه‌ای شدن تخلفات آن، بسته و پروانه آن ابطال شد، البته ممکن است موارد مشابه این مهدکودک هم وجود داشته باشد.

شناسایی 300 مهد غیرقانونی در سال گذشته


معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی در ادامه گفت: سال گذشته 300 مهد غیرقانونی در استان تهران شناسایی شد که از میان آنها تعداد زیادی مجوزهای لازم را دریافت کردند.

وی با اشاره به اطلاع‌رسانی از طریق سایت سازمان بهزیستی اظهار کرد: جدول کامل شهریه‌های مهدهای کودک به تفکیک استان‌ها، در سایت قرار داده می‌شود.

اعلام آمادگی بهزیستی برای تجهیز و پرداخت یارانه نگهداری به مهدهای کودک در نزدیکی زندانها

نفریه درباره راه‌اندازی مهدکودک در زندان‌ها اظهار کرد: ما برای آموزش مربیان، معرفی نفرات و تجهیز این مهدکودک‌ها اعلام آمادگی کرده‌ایم. علاوه بر آن می‌توانیم یارانه‌ای به منظور نگهداری کودکان زنان زندانی در مهدهای کودک نزدیک زندان‌ها پرداخت کنیم.

 معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تعداد مهدهای کودک گفت: در حال حاضر بیش از 17 هزار مهدکودک در سراسرکشور فعالیت می‌کنند که 8000 مهدکودک روستایی هستند. 700 هزار کودک در حال دریافت خدمات از مهدهای کودک سراسر کشور هستند.

وی افزود: از دو ماه پیش طی بخشنامه‌ای قرار شد کمیته‌های استانی با حضور نماینده سازمان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و کانون مهدهای کودک تشکیل شود. دیدگاه‌های دریافت شده برای ما ارسال شد. تورم منتهی به اردیبهشت بیش از 30 درصد بود که در شهریه‌ها در نظر گرفته شد.

نفریه در ادامه گفت: دو روز قبل طی بخشنامه‌ای شهریه مهدهای کودک به استان‌ها ابلاغ شد و طی نامه‌ای نیز به سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان این امر اعلام شد.


ویدیو مرتبط :
شهریه | قسمت اول | شاد بودن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش خودسرانه شهریه مهدهای کودک



 

 

مهدکودک

 

 

 

مهر: در حالی که شهریه مهدهای کودک باید تا پایان شهریورماه تعیین و توسط بهزیستی ابلاغ می شد مسئولان این سازمان با گذشت هشت ماه از سال خبر از تشکیل کارگروهی برای بررسی موضوع داده اند. حال آنکه این بلاتکلیفی سبب شده بسیاری از مهدها شهریه خود را با توجیه بیشتر شدن هزینه ها افزایش دهند.

زهرا نوع پرست سرپرست سابق معاونت امور اجتماعی سازمان بهزیستی اواسط آبانماه جاری اعلام کرده بود که تعرفه مهدهای کودک در 9 استان کشور با 10 درصد افزایش نهایی شد و تاکید کرده بود که افزایش تعرفه قبل از ابلاغ در استان تهران ممنوع است. از سوی دیگر سرپرست این سازمان نیز گفته بود که پیشنهاد افزایش شهریه مهدهای کودک در 9 استان به مرحله نهایی رسیده و کمیته سه جانبه ای شامل وزارت بازرگانی، سازمان بهزیستی و اتحادیه صنفی مهدهای کودک تشکیل و به زودی میزان افزایش شهریه مهدهای کودک را تعیین می کنند.

این در حالی بود که علی هاشم مطوریان سرپرست سابق بهزیستی استان تهران اوایل مهرماه مدعی شد که تا چند روز آینده نرخ شهریه مهدهای کودک در تهران ابلاغ می شود اما با وجود اعلام قبلی این سازمان مبنی بر نهایی شدن افزایش 10 درصدی شهریه مهدهای کودک در 9 استان، در جدید ترین اظهار نظر احمد اسفندیاری گفته است که تا به امروز شهریه مهدهای کودک افزایش نیافته و کارگروهی در حال بررسی موضوع است.

اعلام اخیر سرپرست سازمان بهزیستی مبنی بر افزایش نیافتن شهریه ها و ابلاغ نشدن آنها در حالی است که مدیر عامل کانون همیاری و توسعه مهدهای کودک می گوید تعرفه جدید در برخی استانها ابلاغ شده است.

فاطمه دعایی با بیان اینکه از جزئیات افزایش تعرفه ها در این استانها اطلاع کامل ندارد ادامه می دهد: در جلسه آینده ای که با مهدهای کودک استانها داریم جزئیات این افزایش تعرفه ها را بررسی و اعلام می کنیم.

شهریه مهدهای کودک در سال 88، 33 تا 186 هزار تومان محاسبه شد. در حال حاضر 25 درصد مهدهای کودک فاقد ستاره، 28 درصد یک ستاره، 31 درصد 2 ستاره و 10 درصد نیز 3 ستاره هستند.

در استان تهران 5 درصد مهدهای کودک 3 ستاره، 65 درصد مهدها یک و 2 ستاره هستند. شهریه مهدهای کودک بی ستاره در سال 88 افزایش نیافت و از 33 تا 96 هزار تومان بود. بر اساس ابلاغ بهزیستی شهریه مهدهای یک، 2 و 3 ستاره نیز در طبقات مختلف 86 تا 186 هزار تومان است. مهدهای کودک بدون ستاره فوق برنامه ندارند و مهدهای یک ستاره دارای 2 فوق برنامه، 2 ستاره دارای 3 فوق برنامه و مهد کودک 3 ستاره دارای 4 فوق برنامه هستند.

اگر چه اغلب خانواده ها از بالا بودن شهریه مهدها ناراضی هستند اما از سوی دیگر مدیران مهدها نیز معتقدند که شهریه های دریافتی کفاف مخارجشان را نمی دهد. در این زمینه فاطمه دعایی می گوید که در بسیاری از مهدها هزینه و شهریه دریافتی تقریبا برابری می کند.

وی ادامه می دهد: در بسیاری از مهدها نیز تنها به اندازه حقوق یک کارشناس برای مدیران سود باقی می ماند در حالی که 90 درصد مدیران تحصیلات لیسانس دارند..../تحلیل:عصرایران