اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شهرداری زندگی ما را آسفالت كرد!



اخبار,اخباراجتماعی ,شهرداری

کامیونی که آسفالت داغ را برای پروژه شهرداری در خیابان آزادگان حمل می‌کرد ساعت 3 صبح از مسیر خود منحرف و با شدت زیاد به ساختمان آنها برخورد کرده است.

صدای مهیب ویرانی ‌آمد، همه جا تاریك بود؛ فقط صدای سوختم ... سوختم... پسرم را می‌شنیدم. نمی‌توانستم از شدت حرارت كف زمین راه بروم. در این فكر بودم كه زلزله آمده یا آتشفشان شده كه به خود آمدم و دیدم یك كامیون در وسط پذیرایی خانه است. در تاریكی به  دنبال صدای پسرم‌می‌رفتم كه متوجه همسرم شدم كه زیر كمد بزرگی گیر افتاده بود. نمی‌دانم با چه توانی یا چگونه اما به تنهایی همسر و پسرم را نجات دادم.

به گزارش قانون، اینها صحبت‌های مادری است كه خانه و كاشانه‌اش را در یك كابوس شبانه از دست داد و بعد از گذشت یك سال همچنان با یاد آوری آن ماجرا، اشك بر چشمانش می‌نشیند و با غمی دردناك از آن شب سیاه سخن می‌گوید.شبی كه از آسمان خانه‌شان‌ آسفالت داغ‌می‌بارید. شبی كه بعد از گذشت یك سال هنوز برایشان صبح نشده و زن و مرد جوان برای تامین هزینه‌های درمان و ویرانی خانه ساعت‌ها با هم مشغول كار در یك مغازه كوچك هستند.

   ریخته شدن آسفالت بر تن پسرم
جمیله خلیق مهربانی برایمان از حادثه‌ای گفت كه 11 بهمن سال گذشته برای خانواده‌اش رخ داد و زندگی‌اش را آسفالت كرد! ساعت3 صبح با صدای وحشتناکی از خواب بیدار شدم. در ابتدا احساس می‌كردم زلزله آمده اما زمین داغ بود در ذهن خود به این فكر می‌كردم كه شاید لوله‌ها تركیده باشند. ناگهان با صدای سوختم سوختم پسرم به اتاق او رفتم.

 

چیزی دیده نمی‌شد فقط احساس داغی می‌كردم و متوجه نمی‌شدم كه روی او چیست اما داغ بود. فقط آنها را از روی پسرم كنار می‌زدم، اصلا فكر نمی‌كردم آنچه‌كه پسرم را در زیر خرواری از آن گیر افتاده آسفالت باشد. احساس سوختگی داشتم اما حس مادرانه ام باعث شده بود تحمل كنم تا بتوانم پسرم را بیرون بكشم.

بعد بیرون كشیدن او صدای همسرم را نمی‌شنیدم وقتی در آن تاریكی به سمتش دویدم، دیدم كمد روی او افتاده در آن لحظه فقط از خدا كمك خواستم. خداوند به منی كه به عنوان یك زن زور و بازویی ندارم، آنچنان نیرویی داد كه توانستم كمد را كنار كشیده و همسرم را نجات دهم. همسرم بیهوش بود پسرم  و خودم كه به شدت سوخته بودیم و خانه هم به ویرانه ای تبدیل شده بود.

   ورود كامیون به خانه
این مادر مهربان اشك‌هایش را با پشت دست پاك كرد و برایمان از ادامه ماجرا گفت كه چگونه کامیونی که آسفالت داغ را برای پروژه شهرداری در خیابان آزادگان حمل می‌کرد ساعت 3 صبح از مسیر خود منحرف و با شدت زیاد به ساختمان آنها برخورد کرده است.

   حادثه تكراری است
این مادر آسیب‌دیده در ادامه بیان داستان یك سال پیش، لبخندی معنا دار زد و برایمان توضیح داد كه این حادثه در سال‌های گذشته نیز چندین بار در همین محدوده رخ داده است و ساكنان محل به این دست از حوادث عادت دارند. هرچند این‌بار شدیدتر بود و  تمام بار آسفات در منزل ما ریخته شد تا خانه‌ ما به ویرانه‌ای تبدیل شود.

   راننده کامیون کشته شد
وی ادامه داد: به دلیل شدت برخورد، راننده کامیون کشته و من و پسرم از ساکنان طبقه اول آن ساختمان نیز دچار سوختگی و شکستگی شدیم، كه پس از حادثه توسط اورژانس به بیمارستان منتقل شدیم.

   نهایت لطف شهردار منطقه 6، یك تماس تلفنی بود
 این مادر كه هنوز جای سوختگی بر بدن دارد در رابطه با هزینه‌های درمان آهی كشید و گفت: برای بستری شدن پسرم هیچ بیمارستانی او را قبول نمی‌کرد در آخر هم بیمارستان مهر برای پذیرش پسرم را كه از درد به خود می‌پیچید و از شدت سوختگی در شرف مرگ بود شرط پرداخت 100میلیون تومان در همان لحظه را مطرح كرد. ما مانده بودیم و تن نیمه‌جان و سوخته پسرم و خانه‌ای كه دیگر نداشتیم، در آن زمان 100 میلیون را از كجا باید تهیه می‌كردیم. دستمان به جایی بند نبود. كمكی نداشتیم.

 

پس‌اندازی هم نداشتیم. در همان زمان خانمی از دفتر شهردار با بیمارستان تماس گرفت و گفت كلیه هزینه‌ها را شهرداری تقبل خواهد كرد. پسرم پذیرش شد اما هرگز پولی واریز نشد حتی دلجویی یا تماسی هم با ما گرفته نشد. نهایت لطف شهرداری كه كارگرش خانه ما را ویران كرده بود یك تماس تلفنی با بیمارستان بود.

   100 میلیون را خودمان تهیه كردیم
دوباره بغض راه گلوی این مادر را بست و با صدایی نالان از بی توجهی‌های شهرداری گفت: این مبلغ توسط خود ما با دوندگی بسیار تهیه شد به خیلی ها رو انداختیم. سوختگی و درد خودم را فراموش كرده بودم و با همسرم خود را به آب و آتش زدیم تا بتوانیم هزینه 100 میلیونی درمان محمد مهدی را تهیه كنیم. در تمام آن لحظات تاریك و دردآور خبری از کمک شهرداری نبود.

   طبق گزارش راهبر این آسفالت برای شهرداری است
وقتی بعد از چند روز به شهرداری مراجعه كردیم شهردار منطقه 6 در پاسخ به سوالات ما با لحنی زننده گفت: این قضیه به ما ربطی ندارد. به شهردار گفتم طبق گزارش راهبر این آسفالت برای شهرداری است، شهردار با لحنی تند جواب داد: ثابت کنید که ماشین آسفالت برای  شهرداری بوده است. به همین راحتی از خود و سازمان مربوطه سلب مسئولیت كرد و ما راآزرد.  در آخر هم تاكید كرد تلفنی كه از طرف ما شد لطف بنده بوده كه این‌كار را انجام داده‌ام.

   مقصر حادثه كیست؟
این ماجرا برای چندمین بار در تقاطع خیابان آزادگان و خیابان هفدهم رخ می دهد. شیب خیابان از مسیر شمال به جنوب بلوار آزادگان، سبب شده تا در چند سال اخیر شاهد این حوادث در این منطقه باشیم. در تمامی موارد شهرداری از خود سلب مسئولیت كرده است.البته در ماجرای این خانواده نگون بخت كارگر شهرداری در زمان حمل آسفالت  مسبب حادثه بوده، مسئولیت شهرداری غیر قابل انكار است اما این سازمان قدرتمند تن به انجام وظیفه خود در این‌گونه موارد هرگز نداده است.

   قوانین و شهرداری‌ها
پیمان‌حاج‌محمودعطار، وکیل پایه یک دادگستری در رابطه با مسئولیت اجتماعی در این‌گونه موارد گفت: با توجه به ماده 5 قانون محاسبات عمومی کشور شهرداری جزو موسسات عمومی غیردولتی محسوب می شود. برخی از وظایف و تکالیف نهادهای دولتی به موسسات عمومی غیر دولتی نیز بر می‌گردد و مدیران این نهادهای عمومی مکلف به انجام این وظایف هستند كه شهرداری هم مشمول این اصل خواهد بود.

   واگذاری اعمال تصدی گری باید با دقت انجام شود
عطار در این راستا به وظایف نهادهای دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی اشاره کرد و گفت: دو نوع از وظایف این نهاد‌ها شامل اعمال حاکمیتی و اعمال تصدی گری است. اعمال حاکمیتی عبارت است از اقدامات و وظایفی که یک نهاد حکومتی اعم از دولتی یا عمومی موظف به انجام آن وظایف است و این وظایف مختص آن نهاد بوده و غیر قابل تحویل و واگذاری به اشخاص دیگر است مانند صدور پروانه ساخت یا صدور گواهی پایان کار  شهرداری که جزو  وظایف اصلی شهرداری است و این وظیفه  قابل واگذاری به بخش خصوصی و پیمانکار نیست.

 وی ادامه داد: اعمال تصدی‌گری هم مانند اعمال حاکمیتی جز وظایف و تکالیف یک نهاد حکومتی هستند، اما به جهت خدماتی و غیر حاکمیتی بودن قابل واگذاری به اشخاص دیگر نظیر پیمانکاران و بخش خصوصی هستند. مانند جمع آوری زباله كه یکی از وظایف مهم شهرداری است.  ولی این جمع‌آوری زباله به رغم اینکه طبق قانون شهرداری از وظایف شهرداری است اما قابل واگذاری به بخش خصوصی و پیمانکار است. صرف نظر از اینکه اعمال تصدی‌گری قابل واگذاری به اشخاص دیگر  توسط شهرداری است‌یا خیر؟ در هر صورت در دو مرحله، شهرداری در خصوص اعمال تصدیگری که به اشخاص خصوصی و پیمانکاران واگذار کرده به صرف واگذاری انجام این وظیفه شخصا دارای مسئولیت قانونی و قضایی است.

 

در ابتدا باید شهرداری و نهادهای حاکمیتی دیگر در به کارگیری پیمانکاران انجام وظایف خدمات خود نهایت وسواس، دقت و گزینش را داشته باشندكه امروز متاسفانه ما شاهد هستیم آنگونه که شاید و باید،  بر نحوه گزینش و انتخاب پیمانکاران دقت و توجه لازم وجود ندارد.  بعد از این مرحله باید انتخاب شخص پیمانکار توسط نهاد عمومی مانند شهرداری صورت گیرد و بعد نظارت دقیق و بهینه بر عملکرد و رفتار پیمانکار صورت پذیرد. متاسفانه بعضا مشاهده شده است که این نظارت توسط نهادهای واگذار کننده خدمات به بخش خصوصی صورت نمی گیرد.

   شهرداری وظیفه پیگیری دارد
 عطار با اشاره به برخورد كامیون شهرداری با منزل مسكونی یكی از شهروندان خاطر نشان كرد: در این پرونده و پرونده‌های مشابه پیمانكاران مقصران اصلی پرونده بودند. مانند مورد چند ماه پیش در شرق تهران در منطقه تهرانپارس، اتوبان باقری یک راننده وانت در حضور فرزند كوچكش، توسط تیم سد معبر شهرداری که به قرار اطلاع پیمانکار شهرداری هم بودند، مورد ضرب و جرح قرار گرفت.

 

در نهایت با اصابت جسم سخت توسط یکی از پیمانکاران پس از چند ساعت فوت کرد و خانواده ای داغدار شدند. متاسفانه به رغم تشکیل پرونده در دادسرای مربوط به شهرداری در وقت مقتضی اقدام به دلجویی و جبران خسارت و دیه این مقتول به خانواده ایشان و جلب رضایت اولیای‌دم ‌نكردند و پس از اینکه رسانه‌های گروهی، روزنامه ها  و سایت ها اقدام به افشا‌گری در خصوص عدم پیگیری شهرداری کردند  شهرداری به ناگزیر اقداماتی را انجام داد. که از سرنوشت آن اطلاعی نداریم.

   شهرداری، مسئول جبران خسارات است
این وكیل دادگستری در پایان تاكید كرد: به طور کلی شهرداری در قضایایی نظیر سد معبر، آسفالت کردن خیابان و جمع آوری زباله که در راستای اعمال تصدی گری به پیمانکار  واگذار می کند با آن پیمانکار در جبران خسارت مادی، معنوی و جانی قربانیان مسئولیت قضایی دارد. باید  در جبران خسارت مشاركت داشته باشند.

   اصول ایمنی باید رعایت شود
عباس قائید رحمت، نماینده مجلس نیز در گفت‌وگو با «قانون» تصریح كرد:  به طور كلی مسئولیت شهرداری یا امور عمرانی به عهده دستگاه‌های خاصی است. سازمان شهرداری دستگاه مستقیمی است كه با پیمانكار وارد قرارداد می‌شود. در این زمینه پیمانكارانی كه با سازمان شهرداری قرارداد بسته اند اصول ایمنی را باید رعایت كنند تا  به كارگران و  شهروندان آسیبی وارد نشود. رعایت اصول ایمنی یكی از شرایطی است كه به طور اخلاقا، قانونا، شرعا و عرفا باید مد نظر باشد و  سازمان شهرداری هم  طبیعتا وظیفه نظارت دارد.

   با ضعف نظارت مواجهیم
این نماینده مجلس در ادامه تصریح كرد: در كشور ما بیشتر اتفاقات به دلیل  بی‌دقتی‌ها و بی نظارتی‌هاست. زمانی ممكن است به علت سهل انگاری اتفاقی بیفتد كه قابل جبران نباشد . در این زمینه به طور كلی همه دستگاه‌های مربوط به خصوص دستگاه‌های نظارتی باید نظارت جدی داشته باشند و مسئولیت خود را به درستی انجام دهند تا مشكلی در این زمینه به وجود نیاید. در استانداری‌‌ها، نهاد‌های نظارتی یا ‌سازمان‌های نظارتی وجود دارد كه وظیفه نظارتی بر شهرداری‌ها را دارند. در مجموع وظیفه نظارت بر اجرای قوانین برای وزارت كشور، استانداری، فرمانداری‌و قوه‌قضاییه وجود دارد. در قانون اساسی  در جهت پیشگیری  از جرم تصریحا آمده است كه وظیفه نظارت به عهده قوه‌قضاییه هم است.

وی افزود: قوه مقننه نیز علاوه بر قانون‌گذاری وظیفه نظارتی هم دارد كه تلویحا در قانون اساسی مطرح شده است. این وظیفه باید در سطح عام در نظر گرفته شود. اگر نماینده‌ای مشاهده كرد كه حادثه‌ای در حال وقوع است باید به كمیسیون‌ها اطلاع دهد كه چنین بی‌احتیاطی صورت گرفته است. در این زمینه وظیفه مجلس است كه به این‌گونه مسائل ورود كند، زیرا  نمایندگان نسبت به همه احاد جامعه مسئولیت دارند.

   حتی می‌توان از وزیر سوال كرد
قائیدرحمت توضیح داد: حتی اگر نماینده‌ای اطلاع كاملی از حادثه نداشته باشد مانند این مسئله ( ورود كامیون شهرداری به خانه) در این صورت هم باید این مسئله را پیگیری كند وبا كسب اطلاعات، در صورت نیاز  از وزرای ذی ربط سوال پرسیده و تذكر دهند كه به طور مثال چرا  این اتفاق افتاده است باید پیگیری شودتا چنین قضیه‌‌ای دیگر به وجود نیاید.  وی خاطر نشان كرد: به طور كلی در چنین مواردی اگر نمایندگان قانع نشوند ممكن است وزیر استیضاح شود یا كارت زرد بگیرد یا ممكن است تحقیق و تفحص صورت گیرد كه چرا این اتفاق افتاده است. این‌ها از ابزار‌های نظارتی موجود در اختیار مجلس است. البته قوه‌قضاییه هم باید به صورت مستقیم وظیفه نظارتی خود را انجام دهد.

   به فریاد این خانواده برسید
براساس این گزارش و با استناد به سخنان كارشناسان باید گفت مسئولیت شهرداری برای جبران خسارات شهروندانی كه بر اثر بی احتیاطی كاركنان شهرداری یا پیمانكاران طرف قرار داد با این سازمان بسته به شرایط رخ داده غیر قابل انكار است.

 

اینكه شهرداری از قبول مسئولیت شانه خالی كند یا مسئولیت را به گردن پیمانكار بیندازد دوای درد خانه‌ای كه ویران شده نیست. جمیله خلیق مهربانی، مادر خانواده‌ بیش از یك‌سال است در گیر تهیه هزینه‌های درمان خود و پسرش است و با كوهی از بدهكاری ها مواجه بوده توجیهاتی چون  راننده مقصر بوده، خیابان شیب داشته یا پیمانكار شهرداری مقصر است و ... برای این خانواده نان و آب نخواهد شد.مسئولان شهرداری در كنار وظیفه نظارت بر طرح‌ها و پروژه‌های خود باید مسئولیت خطاها و اشتباهاتی كه با جان انسان‌ها بازی می‌كنند، را بر عهده بگیرد و به جبران خسارت بپردازد.

 

 اخبار اجتماعی   - قانون 


ویدیو مرتبط :
شیوه عجیب کارکنان شهرداری برای آسفالت خیابان!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زندگی نامه بزرگ شیعیان امام علی



حضرت علي ( ع ) نخستين فرزند خانواده هاشمي است كه پدر و مادر او هر دو فرزند هاشم اند . پدرش ابوطالب فرزند عبدالمطلب فرزند هاشم بن عبدمناف است و مادر او فاطمه دختر اسد فرزند هاشم بن عبدمناف مي باشد . خاندان هاشمي از لحاظ... فضائل اخلاقي و صفات عاليه انساني در قبيله قريش و اين طايفه در طوايف عرب ، زبانزد خاص و عام بوده است . فتوت ، مروت ، شجاعت و بسياري از فضايل ديگر اختصاص به بني هاشم داشته است . يك از اين فضيلتها در مرتبه عالي در وجود مبارك حضرت علي ( ع ) موجود بوده است . فاطمه دختر اسد به هنگام درد زايمان راه مسجدالحرام را در پيش گرفت و خود را به ديوار كعبه نزديك ساخت و چنين گفت : خداوندا ! به تو و پيامبران و كتابهايي كه از طرف تو نازل شده اند و نيز به سخن جدم ابراهيم سازنده اين خانه ايمان راسخ دارم . پرودگارا ! به پاس احترام كسي كه اين خانه را ساخت ، و به حق كودكي كه در رحم من است ، تولد اين كودك را بر من آسان فرما ! لحظه اي نگذشت كه ديوار جنوب شرقي كعبه در برابر ديدگان عباس بن عبدالمطلب و يزيد بن تعف شكافته شد . فاطمه وارد كعبه شد ، و ديوار به هم پيوست . فاطمه تا سه روز در شريفترين مكان گيتي مهمان خدا بود . و نوزاد خويش سه روز پس از سيزدهم رجب سي ام عام الفيل فاطمه را به دنيا آورد . دختر اسد از همان شكاف ديوار كه دوباره گشوده شده بود بيرون آمد و گفت : پيامي از غيب شنيدم كه نامش را علي بگذار .

 

 

 

دوران كودكي:


حضرت علي ( ع ) تا سه سالگي نزد پدر و مادرش بسر برد و از آنجا كه خداوند مي خواست ايشان به كمالات بيشتري نائل آيد ، پيامبر اكرم ( ص ) وي را از بدو تولد تحت تربيت غير مستقيم خود قرار داد . تا آنكه ، خشكسالي عجيبي در مكه واقع شد . ابوطالب عموي پيامبر ، با چند فرزند با هزينه سنگين زندگي روبرو شد . رسول اكرم ( ص ) با مشورت عموي خود عباس توافق كردند كه هر يك از آنان فرزندي از ابوطالب را به نزد خود ببرند تا گشايشي در كار ابوطالب باشد . عباس ، جعفر را و پيامبر ( ص ) ، علي ( ع ) را به خانه خود بردند . به اين طريق حضرت علي ( ع ) به طور كامل در كنار پيامبر قرار گرفت . علي ( ع ) آنچنان با پيامبر ( ص ) همراه بود ، حتي هرگاه پيامبر از شهر خارج مي شد و به كوه و بيابان مي رفت او را نيز همراه خود مي برد . بعثت پيامبر ( ص ) و حضرت علي ( ع ) شكي نيست كه سبقت در كارهاي خير نوعي امتياز و فضيلت است . و خداوند در آيات بسياري بندگانش را به انجام آنها ، و سبقت گرفتن بر يكديگر دعوت فرموده است . از فضايل حضرت علي ( ع ) است كه او نخستين فرد ايمان آورنده به پيامبر ( ص ) باشند . ابن ابي الحديد در اين باره مي گويد : بدان كه در ميان اكابر و بزرگان و متكلمين گروه معتزله اختلافي نيست كه علي بن ابيطالب نخستين فردي است كه به اسلام ايمان آورده و پيامبر خدا را تاييد كرده است .


حضرت علي ( ع ) نخستين ياور پيامبر ( ص ):


پس از وحي خدا و برگزيده شدن حضرت محمد ( ص ) به پيامبري و سه سال دعوت مخفيانه ، سرانجام پيك وحي فرا رسيد و فرمان دعوت همگاني داده شد . در اين ميان تنها حضرت علي ( ع ) مجري طرحهاي پيامبر ( ص ) در دعوت الهيش و تنها همراه و دلسوز آن حضرت در ضيافتي بود كه وي براي آشناكردن خويشاوندانش با اسلام و دعوتشان به دين خدا ترتيب داد . در همين ضيافت پيامبر ( ص ) از حاضران سؤال كرد : چه كسي از شما مرا در اين راه كمك مي كند تا برادر و وصي و نماينده من در ميان شما باشد ؟ فقط علي ( ع ) پاسخ داد : اي پيامبر خدا ! من تو را در اين راه ياري مي كنم پيامبر ( ص ) بعد از سه بار تكرار سؤوال و شنيدن همان جواب فرمود : اي خويشاوندان و بستگان من ، بدانيد كه علي ( ع ) برادر و وصي و خليفه پس از من در ميان شماست . از افتخارات ديگر حضرت علي ( ع ) اين است كه با شجاعت كامل براي خنثي كردن توطئه مشركان مبني بر قتل رسول خدا ( ص ) در بستر ايشان خوابيد و زمينه هجرت پيامبر ( ص ) را آماده ساخت .

 

حضرت علي ( ع ) بعد از هجرت:

 

بعد از هجرت حضرت علي ( ع ) و پيامبر ( ص ) به مدينه دو نمونه از فضايل علي ( ع ) را بيان مي نمائيم :

1 - جانبازي و فداكاري در ميدان جهاد : حضور وي در 26 غزوه از 27غزوه پيامبر ( ص ) و شركت در سريه هاي مختلف از افتخارات و فضايل آن حضرت است .

2 - ضبط و كتابت وحي ( قرآن ) كتابت وحي و تنظيم بسياري از اسناد تاريخي و سياسي و نوشتن نامه هاي تبليغي و دعوتي از كارهاي حساس و پرارج امام ( ع ) بود . ايشان آيات قرآن چه مكي و چه مدني ، را ضبط مي كرد . به همين علت است كه وي را از كاتبان وحي و حافظان قرآن به شمار مي آورند . در اين دوران بود كه پيامبر ( ص ) فرمان اخوت و برادري مسلمانان را صادر فرمود و با حضرت علي ( ع ) پيمان برادري و اخوت بست و به حضرت علي ( ع ) فرمود : تو برادر من در اين جهان و سراي ديگر هستي . به خدايي كه مرا به حق برانگيخته است ... تو را به برادري خود انتخاب مي كنم ، اخوتي كه دامنه آن هر دو جهان را فرا گيرد . حضرت علي ( ع ) داماد رسول اكرم ( ص ) عمر و ابوبكر با مشورت با سعد معاذ رئيس قبيله اوس دريافتند جز علي ( ع ) كسي شايستگي زهرا ( س ) را ندارد . لذا هنگامي كه علي ( ع ) در ميان نخلهاي باغ يكي از انصار مشغول آبياري بود موضوع را با ايشان در ميان نهادند و ايشان فرمود : دختر پيامبر ( ص ) مورد ميل و علاقه من است . و به سوي خانه رسول به راه افتاد . وقتي به حضور رسول اكرم ( ص ) رسيد ، عظمت محضر پيامبر ( ص ) مانع از آن شد كه سخني بگويد ، تا اينكه رسول اكرم ( ص ) علت رجوع ايشان را جويا شد و حضرت علي ( ع ) با تكيه به فضايل و تقوا و سوابق درخشان خود در اسلام فرمود : آيا صلاح مي دانيد كه فاطمه را در عقد من درآوريد ؟ پس از موافقت حضرت زهرا ( س ) آن حضرت به دامادي رسول اكرم ( ص ) نائل آمدند .

 

غدير خم:


پيامبر ( ص ) بعد از اتمام مراسم حج در آخرين سال عمر پربركتش در راه برگشت در محلي به نام غديرخم در نزديكي جحفه دستور توقف داد ، زيرا پيك وحي فرمان داده بود كه پيامبر ( ص ) بايد رسالتش را به اتمام ( 9 )برساند . پس از نماز ظهر پيامبر ( ص ) بر بالاي منبري از جهاز شتران رفت و فرمود : اي مردم ! نزديك است كه من دعوت حق را لبيك گويم و از ميان شما بروم درباره من چه فكر مي كنيد ؟ مردم گفتند : گواهي مي دهيم كه تو آيين خدا را تبليغ مي كردي پيامبر فرمود : آيا شما گواهي نمي دهيد كه جز خداي يگانه ، خدايي نيست و محمد بنده خدا و پيامبر اوست ؟ مردم گفتند : آري ، گواهي مي دهيم . سپس پيامبر ( ص ) دست حضرت علي ( ع ) را بالا گرفت و فرمود : اي مردم ! در نزد مؤمنان سزاوارتر از خودشان كيست ؟ مردم گفتند : خداوند و پيامبر او بهتر مي دانند . سپس پيامبر فرموند : اي مردم ! هر كس من مولا و رهبر او هستم ، علي هم مولا و رهبر اوست . و اين جمله را سه بار تكرار فرمودند . بعد مردم اين انتخاب را به حضرت علي ( ع ) تبريك گفتند و با وي بيعت نمودند .

 

غدیر خم

 

حضرت علي ( ع ) بعد از رحلت رسول اكرم ( ص ):

 

پس از رحلت رسول اكرم ( ص ) به علت شرايط خاصي كه بوجود آمده بود ، حضرت علي ( ع ) از صحنه اجتماع كناره گرفت و سكوت اختيار كرد. نه در جهادي شركت مي كرد و نه در اجتماع به طور رسمي سخن مي گفت . شمشير در نيام كرد و به وظايف فردي و سازندگي افراد مي پرداخت . فعاليتهاي امام در اين دوران به طور خلاصه اينگونه است :

1 - عبادت خدا آنهم در شان حضرت علي ( ع )

2 - تفسير قرآن و حل مسائل ديني و فتواي حكم حوادثي كه در طول 23سال زندگي پيامبر ( ص ) مشابه نداشت .

3 - پاسخ به پرسشهاي دانشمندان ملل و شهرهاي ديگر .

4 - بيان حكم بسياري از رويدادهاي نوظهور كه در اسلام سابقه نداشت .

5 - حل مسائل هنگامي كه دستگاه خلافت در مسائل سياسي و پاره اي از مشكلات با بن بست روبرو مي شد .

6 - تربيت و پرورش گروهي كه از ضمير پاك و روح آماده ، براي سير و سلوك برخوردار هستند .

7 - كار و كوشش براي تامين زندگي بسياري از بينوايان و درماندگان تا آنجا كه با دست خويش باغ احداث مي كرد و قنات استخراج مي نمود و سپس آنها را در راه خدا وقف مي نمود .

 

خلافت حضرت علي ( ع ):


در زمان خلافت حضرت علي ( ع ) جنگهاي فراواني رخ داد از جمله صفين ، جمل و نهروان كه هر يك پيامدهاي خاصي به دنبال داشت .

 

شهادت امام علي ( ع ):

 

بعد از جنگ نهروان و سركوب خوارج برخي از خوارج از جمله عبدالرحمان بن ملجم مرادي ، و برك بن عبدالله تميمي و عمروبن بكر تميمي در يكي از شبها گرد هم آمدند و اوضاع آن روز و خونريزي ها و جنگهاي داخلي را بررسي كردند و از نهروان و كشتگان خود ياد كردند و سرانجام به اين نتيجه رسيدند كه باعث اين خونريزي و برادركشي حضرت علي ( ع ) و معاويه و عمروعاص است . و اگر اين سه نفر از ميان برداشته شوند ، مسلمانان تكليف خود را خواهنددانست . سپس با هم پيمان بستند كه هر يك از آنان متعهد كشتن يكي از سه نفر گردد . ابن ملجم متعهد قتل امام علي ( ع ) شد و در شب نوزدهم ماه رمضان همراه چند نفر در مسجد كوفه نشستند . آن شب حضرت علي ( ع ) در خانه دخترش مهمان بودند و از واقعه صبح با خبر بودند ، وقتي موضوع را با دخترش در ميان نهاد ، ام كلثوم گفت : فردا جعده را به مسجد بفرستيد . حضرت علي ( ع ) فرمود : از قضاي الهي نمي توان گريخت . آنگاه كمربند خود را محكم بست و در حالي كه اين دو بيت را زمزمه مي كرد عازم مسجد شد . كمر خود را براي مرگ محكم ببند ، زيرا مرگ تو را ملاقات خواهدكرد . و از مرگ ، آنگاه كه به سراي تو درآيد . جزع و فرياد مكن ابن ملجم ، در حالي كه حضرت علي ( ع ) در سجده بودند ، ضربتي بر فرق مبارك خون از سر حضرتش در محراب جاري شد و محاسن آن حضرت وارد ساخت . شريفش را رنگين كرد . در اين حال آن حضرت فرمود : فزت و رب الكعبه به خداي كعبه سوگند كه رستگار شدم سپس آيه 55سوره طه را تلاوت فرمود : شما را از خاك آفريديم و در آن بازتان مي گردانيم و بار ديگر از آن بيرونتان مي آوريم . حضرت علي ( ع ) در واپسين لحظات زندگي نيز به فكر صلاح و سعادت مردم بود و به فرزندان و بستگان و تمام مسلمانان چنين وصيت فرمود : شما را به پرهيزكاري سفارش مي كنم و به اينكه كارهاي خود را منظم كنيد و اينكه همواره در فكر اصلاح بين مسلمانان باشيد . يتيمان را فراموش نكنيد ، حقوق همسايگان را مراعات كنيد . قرآن را برنامه ي عملي خود قرار دهيد . نماز را بسيار گرامي بداريد كه ستون دين شماست . حضرت علي ( ع ) در 21ماه رمضان به شهادت رسيد و در نجف اشرف به خاك سپرده شد ، و مزارش ميعادگاه عاشقان حق و حقيقت شد .