اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شهرداری از ادامه ساخت و ساز در پروژه «سیستانیکا» جلوگیری نکرد تا فرو ریخت! (عکس)



اخبار اجتماعی - شهرداری از ادامه ساخت و ساز در پروژه «سیستانیکا» جلوگیری نکرد تا فرو ریخت! (عکس)

پروژه سیستانیکا ساعت 17 روز چهارشنبه، علی رغم هشدار های قبلی و ضمن بی توجهی به دستور توقف مسئولین قضایی، فرو ریخت!

به گزارش معماری نیوز در پی هشدارهای قبلی این سایت در مورد پرخطر بودن «پروژه سیستانیکا» و همچنین علی رغم دستور توقف پروژه توسط بازپرسی شعبه2 دادسرای ناحیه 7 شعبه سید خندان - ویژه امور شهرداری و همچنین به استناد نامه «فریبرز واحدی»، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران، عوامل این پروژه در اقدامی تامل برانگیز به ساخت و ساز در این گود ادامه دادند که در پی این بی توجهی، عصر روز چهارشنبه 21 آبان ماه، سقف طبقه اول این پروژه فرو ریخت.

«فریبرز واحدی»، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران به استناد نامه نظام مهندسی و گزارش مهندس ناظر (مهندسین مشاور اوج انرژی گلستان) در نامه ای به «کریمیان اقبال» مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران، صراحتا به پرخطر بودن پروژه اشاره و مسئول هرگونه حادثه احتمالی را شهردار منطقه 9 اعلام کرده بود.

چرا علی رغم هشدارهای قبل وزارت راه و شهرسازی مبنی بر پرخطر بودن گود و درخواست توقف این پروژه؛ همچنان شاهد ادامه کار توسط مجریان طرح بودیم؟

چرا با مسئولین متخلف که با بی توجهی به قانون و عدم اجرای صحیح آن جان شهروندان و حتی کارگران شاغل در پروژه را به خطر می اندازند، برخورد جدی صورت نمیگیرد؟

بازپرس پرونده شکایت اهالی از این پروژه، دستور توقف هرگونه ساخت و ساز در پروژه را صادر کرده بود. چرا پیمانکار پروژه همچنان به کار خود ادامه داد و شهرداری منطقه از ادامه کار آن جلوگیری نکرد؟

متاسفانه هر روز شاهد این گونه بی توجهی ها توسط مدیریت شهری تهران هستیم. آیا وقت آن نرسیده قوه قضائیه با خاطیان و مقصران برخورد جدی کند تا شاهد به خطر افتادن جان شهروندان و ساکنان شهرمان نباشیم؟

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,پروژه سیستانیکا

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,پروژه سیستانیکا

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,پروژه سیستانیکا

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,پروژه سیستانیکا

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,پروژه سیستانیکا

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,پروژه سیستانیکا

 اخبار اجتماعی - معماری نیوز

 


ویدیو مرتبط :
این قلعه،فرو ریخت......................!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ساخت و ساز غیر قانونی نمایندگان هم ادامه دارد و هم توسعه یافته! + عکس



اخبار اجتماعی - وقتی اجاره نشینی، بهانه قانون‌گذاران برای دور زدن قانون می‌شود؛
ساخت و ساز غیر قانونی نمایندگان هم ادامه دارد و هم توسعه یافته!

نه کسی درباره ساخت و ساز غیر قانونی پرسید، نه کسی به این موضوع خرده گرفت که چگونه این تعاونی توانسته زمینی که فروش آن غیرقانونی است را بخرد، نه تعداد طبقات این برج و چگونگی دریافت مجوزهای لازم برای ساخت آن برای کسی سوال برانگیز شد، نه کسی درباره تغییر کاربری زمین آن ابراز نگرانی کرد و نه هیچ موضوع دیگری؛ شاید به این دلیل ساده که تعاونی مسکن یکی از قوای سه گانه پشت ماجرا بود

تجمع و اعتراض اعضای چند تعاونی مسکن جلو مجلساهمیت ماجرا زمانی آشکار می‌شود که می‌بینیم این قانون شکنی را کسانی رقم زده‌اند که نه تنها در کسوت قانون‌گذاری مشغول به کارند، بلکه نقش نظارت بر اجرای قوانین هم بر عهده دارند؛ آیا می‌شود از کنار قانون شکنی چنین افرادی به سادگی گذشت؟

به گزارش «تابناک»، یک ماه و نیم پیش، زمانی که اعضای حدود 36 تعاونی مسکن در اعتراض به رعایت حقوق‌شان توسط مسئولان مقابل در مجلس شورای اسلامی تجمع کردند و ساخت و ساز تعاونی مسکن مجلس در محدوده فرادست پروژه‌های متوقف شده خود را، نمونه بارز پایمال شدن حق خود نامیدند، کمتر کسی فکر می‌کرد از میانه آتشی که دامن نمایندگان را گرفته، پروژه ای جدید سر بر آورد!

ایستگاه اول: زیر پا گذاشتن تمامی قوانین در سوهانک
حکایت ساخت و ساز غیرقانونی تعاونی مسکن مجلس از منطقه سوهانک در شمال پایتخت رسانه‌ای شد. از زمین بزرگی در ارتفاع حدود 2000 متری که گودبرداری شد تا برای نمایندگان مجلس در آن برج سازی صورت گیرد و هیچ کسی نپرسید تکلیف ممنوعیت ساخت و ساز در ارتفاع بالاتر از 1800 متر چیست؟

نه کسی درباره ساخت و ساز غیر قانونی پرسید، نه کسی به این موضوع خرده گرفت که چگونه این تعاونی توانسته زمینی که متعلق به دفتر نشر فرهنگ اسلامی بوده و فروش آن غیرقانونی است را در اختیار گرفته و بخرد، نه تعداد طبقات این برج و چگونگی دریافت مجوزهای لازم برای ساخت آن برای کسی سوال برانگیز شد، نه کسی درباره تغییر کاربری زمین آن ابراز نگرانی کرد و نه هیچ موضوع دیگری؛ شاید به این دلیل ساده که تعاونی مسکن یکی از قوای سه گانه پشت ماجرا بود.

همه نهادها و مسئولان سکوت کرده و حتی اعتراض مردم را هم ندید گرفتند تا اینکه تعاونی های مختلفی که به دلیل قوانین نادیدنی برای مجلسیان کارشان لنگ مانده مجبور به تحصن شوند. در بین این تعاونی ها بودند کسانی که ده ها سال زمین خریداری کرده بودند اما هنوز زمینشان قد نکشیده و از این بابت که نمایندگان مجلس بیخ گوششان قانون شکنی می‌کنند، به شدت دلگیر و عصبانی هستند.

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,ساخت و ساز غیر قانونی نمایندگان

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,ساخت و ساز غیر قانونی نمایندگان

 

ایستگاه دوم: توسعه ساخت و ساز مجلسیان
با رسانه‌ای شدن ساخت و ساز تعاونی مسکن مجلس در محدوده غیر مجاز، واکنش های متعددی رقم خورد؛ لازم به گفتن نیست که نمایندگان همه قانون شکنی ها را منکر شوند اما برخی از نمایندگان به این حد بسنده نکرده و به توجیهاتی روی آوردند که به عذر بدتر از گناه بیشتر شباهت داشت تا رفع ابهام.

یکی از اعضای کمیسیون عمران در این باره به تسنیم گفت: پروژه سوهانک برای نمایندگان مستاجراست. به قول امام راحل مجلس در راس امور است و بر اساس قانون خدمات کشوری نماینده مجلس هم‌سطح وزیر است. نماینده مجلسی که در راس امور است چرا باید هر سال به بنگاه‌های املاک مراجعه کند و یک ماه وقت برای پیدا کردن واحد مسکونی تلف کند؟

این نماینده در ادامه مطرح کردن مشکلات منتسب به این پروژه را در راستای تلاش برخی برای بی احترامی به مجلس دانست تا آشکار شود که چرا از لغو مصوبه پروژه سوهانک سخن به میان آمد اما چنین اتفاقی رقم نخورد.

اما بشنوید از اینکه نه تنها نمایندگان طاقت این بی احترامی ها به ساحت خود را نداشتند که برخی رسانه ها درباره پروژه شان بد بگویند، بلکه سعی کردند پروژه بعدی را هم به سرعت کلید بزنند تا مشت محکمی بر دهان ایشان زده باشند و بدین ترتیب بود که ساخت و سازی دیگر به اسم نمایندگان مستاجر کلید خورد؛ بی آنکه کسی از خود بپرسد ضرورت مالک شدن نماینده مردم فلان شهر در تهران چیست؟!

ایستگاه سوم: بهتر است فروخت و از این پروژه‌های مشهور رفت!
آن گونه که تصاویر نشان می‌داد، برای گودبرداری پروژه سوهانک، درختان زیادی قلع و قمع شده بودند که اگر این کار (تغییر کاربری "مسکونی ارزشمند سبز" به مسکونی از نوع برج!) را هر شرکت گردن کلفتی هم انجام می‌داد، ممکن بود رسیدگی به آن در مجلس در دستور کار قرار گرفته و حتی پای کمیسیون اصل نود را به ماجرا باز کند اما این اتفاق برای سوهانک رقم نخورد و معلوم نیست برای هیچ پروژه دیگری که تعاونی مسکن مجلس به انجام برساند، رخ دهد.

با چنین مصونیتی، طبیعی است که این تعاونی بتواند از زیر بار یک پروزه خلاصی نیافته، پروژه بعدی را کلید بزند و همین گونه هم شد؛ پروژه بعدی در شهرک شهید محلاتی یا همان مینی سیتی در سکوت کامل خبری آغاز به کار کرد اما به نظر می‌رسد که قرار نیست نمایندگان مستاجر با کمک امثال آن صاحب خانه شوند!

این موضوع زمانی آشکار می‌شود که می‌بینیم سایت «مسیرآنلاین» در پیگیری‌هایش در این پرونده نه تنها متوجه آغاز این پروژه با اسم «یاس» شده، بلکه دریافته که واحدهای این پروژه و پروژه «نور» که در سوهانک در حال ساخت است، برای پیش فروش به بنگاه‌های املاک منطقه سپرده شده و امتیاز نمایندگان در آنها، به ارزش شصت تا هفتاد میلیون تومان به متقاضیان فروخته می‌شود.

البته تا این لحظه نه از زیر پا گذاشتن قوانین محدود کننده ساخت و ساز در این پروژه خبری هست و نه قلع و قمع درختان، نه تغییر کاربری و نه تصاحب زمین نهادی و نه هیچ دیگری در ارتباط با آن مخابره شده اما وقتی می‌بینیم که پروژه قبلی ایشان با همه ایرادات کماکان جاری است، اصولا فرقی هم ندارد که پروزه یاس همه قوانین را رعایت کرده و خواهد کرد یا خیر.

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,ساخت و ساز غیر قانونی نمایندگان

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,ساخت و ساز غیر قانونی نمایندگان

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,ساخت و ساز غیر قانونی نمایندگان

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,ساخت و ساز غیر قانونی نمایندگان

 

ایستگاه آخر: ممکن است هرگز نمایندگان مستاجر، صاحب خانه نشوند!
آنچه در این میان قابل نقد به نظر می‌رسد، فعالیت تعاونی مجلس با انگیزه خانه دار کردن نمایندگان مستاجر و بعد فروش امتیاز این واحدهاست که مانع خانه دار شدن و خلاصی نمایندگان از دغدغه اجاره خانه است که بد نیست برای آن چاره جویی شود.

شاید بد نیست بخشی از حقوق نمایندگان مستاجر برداشت شده و به ازای آن واحدی به ایشان به اقساط واگذار شود تا هم ایشان مالک خانه شوند، هم لازم نباشد تعاونی مسکن‌شان مجبور به ساخت این همه برج شود و در نهایت شائبه‌های مختلفی پیرامون قانون‌شکنی قانون‌گذاران مطرح شده و به قول آن نماینده، به ساحت مجلس بی احترامی شود.

آیا این پیشنهاد عملیاتی تر از توسعه ساخت و ساز مجلسیان در بلبشوی اعتراض مردم نسبت به عملکرد تعاونی ایشان نیست؟!

اخبار اجتماعی - تابناک