اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شهرداران شهرهای بالای 200 هزار نفر...



 

 

شهرداران شهرهای بالای 200 هزار نفر...

 

در صورت تصویب نهایی مجلس؛

شهرداران شهرهای بالای 200 هزار نفر با رای مردم انتخاب می‌شوند


این طرح دارای سه ماده است كه در صورت تصویب نهایی آن شهرداران شهرهای مراكز استان‌ها با رای مردم و همزمان با برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی و با اكثریت نسبی آرا مردم انجام خواهد شد.

نمایندگان مجلس امروز به یك فوریت طرحی رای مثبت دادند كه در صورت تصویب نهایی آن شهرداران شهرهای مراكز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر در سطح كشور به صورت مستقیم، عمومی، با رای مخفی مردم انتخاب خواهند شد.
در جلسه علنی امروز یك فوریت طرح اصلاح موادی از قانون تشكیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی كشور و انتخاب شهرداران در دستور كار مجلس قرار گرفت كه نمایندگان با یك فوریت آن موافقت كردند.
این طرح كه به امضای 71 نفر از نمایندگان رسیده است با توجه به چالش‌ها و اختلالاتی كه استیضاح و بركناری مكرر شهرداران توسط برخی از شوراهای اسلامی شهرها به وجود آورده تدوین شده است.
این طرح دارای سه ماده است كه در صورت تصویب نهایی آن شهرداران شهرهای مراكز استان‌ها با رای مردم و همزمان با برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی و با اكثریت نسبی آرا مردم انجام خواهد شد.
همچنین در صورت تصویب نهایی این طرح صدور حكم نصب شهرداران پس از انتخابات توسط مردم در شهرهای با جمعیت بیش‌تر از 200 هزار نفر و مراكز استان‌ها توسط وزیر كشور و در سایر شهرها توسط استاندار صورت می‌گیرد...../تحلیل:ایلنا


ویدیو مرتبط :
بیش از 200 هزار نفر برای مرگ در مریخ ثبت نام کردند!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وضعیت مسکن مهر در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت



اخبارجدید,خبرهای جدید,اخبار جدید

مسکن مهر طرحی است که هدف اجرای آن حل مشکلات مسکن و خانه دار شدن اقشاری بود که خود نمی‌توانستند بدون حمایت‌های دولت صاحبخانه شوند اما این طرح به‌خاطر ایراد های زیادی که دارد نه تنها اهداف درنظرگرفته شده را برآورده نکرد بلکه حتی معضلات زیانباری بر بخش مسکن  تحمیل کرد که آثار آن تا مدت‌ها در این بخش باقی خواهد ماند.

بر اساس تقسیم بندی ساخت مسکن مهر شهرهای کوچک به بنیاد مسکن واگذار شد. در شهرهای کوچک با ساخت مسکن مهر محله‌ای به شهر اضافه شد به همین دلیل مسائل مسکن مهر در این شهرها مانند تأمین زیرساخت‌ها از شهرهای بزرگ و شهرهای جدید که عمدتاً مسکن مهر آنان خارج از شهر ساخته شد، کمتر بود. بنابر اعلام مسئولان مسکن مهر شهرهای کوچک، ساخت مسکن هایی که در این شهرها متقاضی دارند تا پایان امسال به اتمام می‌رسد و واحدهای بدون متقاضی که حدود 2 درصد کل واحد‌ها است هم با تعدیل شرایط به فروش خواهد رسید.

مسکن مهر شهرهای زیر 25 هزار نفر در حیطه فعالیت‌های بنیاد مسکن قرار دارد که نسبت به سایر بخش‌های بالای 25 هزار نفر در کشور از وضعیت مطلوب‌تری برخوردار است. شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر در کل کشور حدود ۸۷۰ شهر است که از ابتدا بنا بود ۳۸۰ هزار واحد مسکن مهر در این شهرها ساخته شود که به همین تعداد پرونده تشکیل و به بانک‌ها معرفی شد. اما به دلیل بستن خط اعتباری مسکن مهر برای ۳۴۷ هزار و ۱۰۰ واحد قرارداد منعقد شد و مابقی منجر به انعقاد قرارداد نشد.


امید محمدی مدیرکل مسکن مهر بنیاد مسکن در خصوص آخرین وضعیت ساخت مسکن مهر در این شهرها به «ایران» گفت: از مجموع 347 هزار مسکن، کار ساخت 5/87 درصد از واحدها به پایان رسیده و 5/12 درصد نیز در حال ساخت است که از واحدهای باقی مانده حدود 7 هزار واحد که 2 درصد کل پروژه‌ها را تشکیل می‌دهد به دلایل مختلف فاقد متقاضی است.


وی خاطرنشان کرد: فروش 90 درصد واحدهای فاقد متقاضی با تعدیل شرایط مشکلی ندارد و امیدواریم با ابلاغ شیوه نامه فروش تا پایان امسال فروش 90 درصد از این نوع واحدها انجام شود. اما پروژه هایی که متقاضی دارند تا پایان امسال تکمیل می‌شوند.


محمدی افزود: حدود 1000 واحد مسکن مهر شهرهای کوچک دچار مشکل هستند که ممکن است کار ساخت آنها تا آخر امسال تمام نشود؛ مشکل این واحدها معمولاً ریشه در اختلافاتی دارد که میان پیمانکاران و تعاونی‌ها به‌وجود آمده است. همچنین واحدهایی را انبوه سازان ساخته‌اند اما کسی برای خرید آن اقدام نمی‌کند.


 وی افزود: پرداخت اقساط 8/75 درصد از واحدهای مسکن مهر شهرهای کوچک شروع شده است. از میان متولیان ساخت مسکن مهر یعنی بنیاد مسکن که ساخت شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر را بر عهده دارد، سازمان ملی زمین که مسئولیت ساخت شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر را بر عهده گرفته، شرکت عمران شهرهای جدید و شرکت عمران و بهسازی شهری، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی رتبه نخست درصد فروش اقساطی را از آن خود کرده است.


به گفته محمدی تأسیسات  واحدهایی که تحویل شده‌اند تکمیل است اما تعدادی از واحدهای در حال ساخت مشکلات زیربنایی دارند که امیدواریم پس از اتمام واحدها و تا زمان افتتاح که مدتی طول می‌کشد این مشکلات رفع شود اما در مجموع در شهرهای کوچک چون یک محله به شهر اضافه شده است مشکلات مسکن مهر شهرهای بزرگ را ندارد و نیازی نیست که تأسیسات جداگانه در این محله‌ها ساخته شود و ساکنان آن نیاز و انتظارشان در حد همان امکانات شهر است.وی همچنین اظهار کرد: در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر مشکلی برای تأمین تسهیلات پروژه‌هایی که انعقاد قرارداد شده‌اند وجود ندارد.


محمدی با اشاره به اینکه خرید و فروش مسکن مهر قبل از ارائه مجوز از سوی وزارت راه و شهرسازی به صورت قولنامه‌ای انجام می‌شد، گفت: پیش از این خرید و فروش مسکن مهر به صورت غیررسمی و از طریق دلال بازی انجام می‌شد. خرید و فروش مسکن مهر تأثیر چندانی در افزایش قیمت مسکن ندارد و زمینه ساز افزایش قیمت در بازار داخلی نمی‌شود. متقاضیانی می‌توانند اقدام به خرید و فروش مسکن مهر کنند که واحدهایشان اتمام یافته یا پیشرفت 70 درصدی داشته باشد.


مدیر طرح مسکن مهر بنیاد مسکن با بیان اینکه تأثیر اجرای این طرح در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر نسبت به تهران و شهرهای بزرگ بسیار بیشتر بوده است، گفت: در پروژه‌هایی که خود مالک هستند مشکل تأمین خدمات زیربنایی نداریم زیرا زمین‌های آنها در داخل بافت شهرها قرار دارد و دارای خدمات زیربنایی هستند.


ابعاد بسیاری از سایت‌های مسکن مهر در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر با سایت‌های مسکن مهر در شهرهای بزرگ قابل مقایسه نیست به طوری که به استثنای چند پروژه در استان‌های بزرگ، مابقی پروژه‌ها حدود ۱۰۰الی ۱۵۰ واحد هستند و در مباحث شهرسازی برای این تعداد واحد مرکز خرید جداگانه در نظر گرفته نمی‌شود.


 سایت‌ها از خدمات موجود در اطرافشان استفاده می‌کنند، اما در شهرهای جدید مانند پرند که ظرفیت بالایی دارد، خدماتی مانند مدرسه، مسجد، مرکز خرید و... ایجاد می‌شود.محمدی گفت: کنترل تعاونی برعهده بنیاد مسکن در شهرهای زیر 25 هزار نفر نیست و وزارت تعاون متولی این امر است، البته در شهرهای زیر 25 هزار نفر تعاونی چندانی وجود نداشت و از سیستم‌های خودمالکی  و انبوه سازان برای ساخت استفاده می‌شد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: تعدادی تعاونی که در این شهرها وجود داشت بسیار خوب عمل کردند و تعدادی نیز با مشکل روبه‌رو شدند که طی صحبت با وزارت تعاون سعی در برطرف کردن این


مشکلات داریم.
ساخت مسکن نیازمندان
شهرهای کوچک با توجه به نوع مسکن، اقتصاد خانوار و تعریف‌هایی که از  واحدهای مسکونی دارد همانند مسکن مهر بوده اثرگذاری بیشتری از مسکن مهر داشته‌اند. بعد از اتمام مسکن مهر، دولت با طرح مسکن اجتماعی و حمایتی قالب جدیدی برای تأمین  مسکن مورد نیاز گروه‌های دهک‌های درآمدی پایین تهیه کرده است، این طرح می‌تواند بخشی از مشکلات مسکن مهر و فضاهای خالی مسکن را پر کند.


مسکن حمایتی در دولت یازدهم مطرح شد که برای افراد آسیب‌پذیر یک مسکن حداقلی تأمین شود که با آورده کم بتوانند صاحبخانه شوند. بیش از دو میلیون و ۹۰۰ هزار خانواده نیازمند در کشور شناسایی شده که فاقد مسکن هستند که باید ۹۰۰ هزار واحد توسط بنیاد مسکن ساخته شود.برای مسکن اجتماعی و حمایتی، اعتبار مشخصی تأمین نشده و در آغاز با مشارکت خیرین قرار است نیازمندان صاحبخانه شوند که این طرح در مرحله ابتدایی است و نیازمند تکمیل شدن و تأمین اعتبار لازم است.


در واقع از محل حساب ۱۰۰ امام و کمک خیرین و اعتبارات دولتی قرار است دو هزار مسکن حمایتی تکمیل‌شده و تحویل نیازمندان شود.


به گفته مسئولان شناسایی خانواده‌های نیازمند، مکان‌یابی، تأمین اعتبار و نوع و نحوه ساخت از مسائلی است که باید موردتوجه قرار گیرد اما به نظر می‌رسد این طرح در شهرهای کوچک عملیاتی خواهد شد. مسئولان ساخت مسکن در بنیاد مسکن امیدوارند با اتمام طرح مسکن مهر با ادغام طرح‌های مسکن اجتماعی و حمایتی  و روش‌های تأمین منابع بتوانند نیازهای مسکن در شهرهای کوچک و نقاط محروم را پاسخ دهند.

 

اخبارجدید,خبرهای جدید,اخبار جدید

 

اخبار اقتصادی - روزنامه ایران