اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شهرداران را مردم انتخاب می کنند؟


نمایندگان مجلس شورای اسلامی دو فوریت طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران را تصویب کردند که در صورت تصویب نهایی، شهرداران با رای مستقیم مردم انتخاب شوند.

خبرگزاری ایرنا: نمایندگان مجلس شورای اسلامی دو فوریت طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران را تصویب کردند که در صورت تصویب نهایی، شهرداران با رای مستقیم مردم انتخاب شوند.

در صورت تصویب نهایی این طرح،شهرداران با رای مستیم مردم انتخاب خواهند شد و شوراهای شهر نقش نظارتی خود را بهتر ایفا خواهند کرد.

قسیم عثمانی نماینده مردم بوکان در مجلس و از طراحان این طرح، هنگام بررسی قید فوریت در سخنانی گفت: در شرایط فعلی تداخل کار شوراهای شهر با شهرداران مشکلات عدیده ای ایجاد کرده و انتخاب شهرداران توسط شوراها منجر به دخالت در امور اجرایی شده است.

او ادامه داد: فصل یکصدم قانون اساسی نقش نظاراتی به شوراها داده که هم اکنون با اختلال مواجه شده است. نماینده مردم بوکان در مجلس تصریح کرد: اصولا شهرداران که توسط شوراهای شهر انتخاب می شوند از امنیت کافی برخوردار نیستند و بعضا انتخاب شهردار، حاشیه های نادرستی را ایجاد می کند که در شان مدیران نظام مقدس جمهوری اسلامی نیست.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: اختیارات شوراها در خصوص انتصاب شهردار و عزل آن باید یک حیطه قانونی معقول و منطقی پیدا کند، در غیر این صورت نقش نظارتی و قانونی شوراها دچار اختلال می شود و از طرفی دیگر شوراها که نوعی پارلمان محلی هستند چندان پاسخگوی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نیستند و در حالی که مردم مشکلات شورا و شهرداری و تعلل آنها را در انجام وظیفه قانونی خود، به نمایندگان ربط می دهند.

او ادامه داد: با تصویب این طرح پاسخگویی شوراها به نمایندگان افزایش می یابد و ارتباط نماینده، فرماندار، شورا و شهردار تقویت خواهد شد و از طرفی دیگر قدرت پاسخگویی وزیر کشور درباره شوراها و شهرداران نیز افزایش می یابد و مجلس می تواند از ابزارهای نظارتی خود در این حوزه استفاده کند.

عثمانی گفت: با تصویب این طرح نقش نظارتی شوراها افزایش یافته و از امکان دخالت در امور اجرایی کاسته می شود همچنین انتخاب شهرداران ضابطه مند شده و استیضاح شهردار منطقی و امنیت شغلی برای شهرداران تامین خواهد شد.

او گفت: با تصویب این طرح شوراهای حل اختلاف شهرستان ها فعال تر شده و نمایندگان مجلس در این هیات ها نقش پیدا می کنند که همین موضوع باعث تعامل بیشتر خواهد شد در عین حال با تصویب این طرح جایگاه شورا به جایگاه قانونی مطابق قانون اساسی نزدیک شده و نقش نظارتی شوراها تقویت و امکان دخالت در امور اجرایی کاهش خواهد یافت.

نماینده مردم بوکان در مجلس گفت: ضمنا با کاهش تعداد اعضای شورا، ضمن امکان انسجام بیشتر، از هزینه های اضافی که از محل منابع مردم تامین می شود، جلوگیری خواهد شد. این طرح، شورا را به همان جایگاهی خواهند رساند که در قانون اساسی در نظر گرفته شده است.

طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران به امضای 133 نفر از نمایندگان رسید که در نهایت محمدرضا باهنر که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت ، دو فوریت آن را به رای گذاشت .

در این رای گیری از مجموع 200 رای اخذ شده، 135 رای موافق، 29 رای مخالف و 14 رای ممتنع داده شد و بدین ترتیب دو فوریت آن به تصویب نمایندگان رسید.


ویدیو مرتبط :
پنجمین مجمع شهرداران آسیایی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اختلاف‌نظر دولت با مجلس درباره نحوه انتخاب شهرداران



اخبار,اخبار اجتماعی , انتخاب شهرداران

 

اخبار اجتماعی - رای مردم یا گزینه «هیات حل اختلاف»؟
اختلاف‌نظر دولت با مجلس درباره نحوه انتخاب شهرداران

مجلس به یک‌فوریت طرحی رای داده است که در آن شهردار توسط هیات حل ‌اختلاف به شورای شهر پیشنهاد می‌شود، حال آنکه دولت در حال نهایی کردن لایحه مدیریت شهری است که براساس آن شهردار در شهرهای بالای 200هزارنفر با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شود.

طراح این طرح مجلس، «قسیم عثمانی» نماینده شهرستان بوکان و تدوین‌کننده لایحه دولت «علی نوذرپور» معاون شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور است. در ادامه گفت‌وگوی «شرق» را با عثمانی و نوذرپور درباره جزییات طرح و لایحه‌ای که در روزهای اخیر بسیار در رسانه‌ها به بحث گذاشته شده، می‌خوانید:

نوذرپور، تدوین‌کننده لایحه دولت: انتخاب شهردار با رای مردم تدوین لایحه مدیریت شهری به کجا رسید؟
پیش‌نویس طرح در اختیار دولت قرار گرفت و دولت آن را به کمیسیون خاص امور کلانشهر تهران و دیگر کلانشهرها ارجاع داد. کمیسیون هم لایحه را برای نظرخواهی به تمام وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های درگیر فرستاده تا طی جلساتی نظرات کارشناسی جمع‌آوری شوند که در صورت تایید در کمیسیون اصلی به ریاست وزیر کشور تصویب می‌شود و به مجلس می‌رود.


‌تصور می‌کنید چه زمانی به مجلس ارسال شود؟
اوایل سال آینده.


‌این لایحه چه نکاتی دارد که در قوانین قبل لحاظ نشده است؟
این لایحه 298 ماده دارد. مهم‌ترینش عملی‌کردن مدیریت واحد شهری است، به این معنا که آن بخش از وظایف دولت که از جنس امور محلی‌اند همچون، توزیع آب، برق، گاز، احداث مدارس، درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها، میراث فرهنگی و گردشگری و... را که به نظر متخصصان مدیریت شهری، محلی هستند و نیازی به دخالت دولت ندارند به شهرداری و شورا واگذار شود. این بحث مربوط به دولت فعلی هم نیست و در قانون پنج‌ساله دوم توسعه هم آمده است. تصویب این لایحه در دولت با توجه به اینکه دولت باید تصدی‌گری‌اش را واگذار کند بسیار مهم است. به‌عنوان مثال تدوین طرح‌های توسعه شهری از جمله طرح جامع که در حال حاضر توسط وزارت راه‌وشهرسازی انجام می‌شود به شهرداری واگذار می‌شود.


‌در بحث انتخاب شهردار چه اتفاقی می‌افتد؟
در شهرهای بالای 200هزارنفر با رای مردم انجام می‌شود البته این زمانی است که شورای شهر تقویت شود و دیگر شورای شهرداری نباشد و با اجرای لایحه به‌طور واقعی تبدیل به شورای شهر شود. انتخاب شهردار با رای مردم تنها زمانی تضعیف شورا را به‌دنبال دارد که اختیارات شورا همچون اکنون محدود باشد اما اگر شورا از وضعیت حداقلی به حداکثری تغییر ماهیت یابد و اختیاراتش گسترش پیدا کند دیگر این امر محدودشدن شورا را به‌دنبال ندارد. تجربه دنیا هم همین است و از کشورهای توسعه‌یافته تا همسایگانی همچون ترکیه و پاکستان به این سمت رفته‌اند.


‌در طرحی که امروز یک‌فوریتش در مجلس تصویب شد، گزینه‌های شهردارشدن توسط هیات حل اختلاف به شورا پیشنهاد می‌شود. این سوال را به‌عنوان کارشناس مسایل شهری و نه از نقطه‌نظر مسوولیت حقوقی‌تان پاسخ دهید. ارتباط این هیات با شهرداری و شورای شهر چیست؟
من متوجه نشدم که چرا این موضوع مطرح شده است اما بالاخره مجلس با توجه به جایگاه قانونی‌اش از اختیارات قانونی خود استفاده کرده است. اما ای کاش مجلس اجازه دهد با توجه به تدوین‌شدن لایحه مدیریت شهری، این لایحه سرفرصت کارهای کارشناسی‌اش انجام و به مجلس برود تا تمام ابعاد مدیریت شهری بررسی شود. این لایحه لایحه جامعی پس از تصویب قانون شهرداری‌های کشور مصوب سال34 و بعد از گذشت 60سال است و جایگزین آن می‌شود. اما باز هم تاکید می‌کنم اگر دولت وظایفش را منتقل کند انتخاب شهردار توسط مردم نه‌تنها محدودیت نیست که موجب بسط و توسعه مشارکت مردم در اداره شهرها می‌شود. کمااینکه در شهرهای زیر 200هزارنفر که اختیارات منتقل نمی‌شود انتخاب شهردار توسط شورا انجام می‌شود.


عثمانی، تدوین‌کننده طرح مجلس: معرفی شهردار پیشنهادی توسط «هیات‌حل اختلاف»

‌ در طرح مجلس آمده که گزینه‌های شهرداری از سوی هیات حل اختلاف به شورای شهر پیشنهاد شود. این موضوع چه ارتباطی با هیات حل اختلاف دارد؟
نامش فعلا هیات حل اختلاف است و باید تغییر کند.


‌ترکیب این هیات چگونه است و چه وظایفی دارد؟
این هیات‌وظیفه پیشنهاد شهردار و نظارت بر شهرداری و شورا را دارد. در شهرستان‌ها متشکل از نماینده مجلس، نماینده دادگستری، رییس شورای شهر و یک نفر به پیشنهاد شورای تامین است. در مراکز استان؛ استاندار، سه نماینده مجلس از مرکز استان، مدیرکل دادگستری و یک نفر به پیشنهاد شورای تامین، عضو هیات هستند و در تهران معاون اول رییس‌جمهور ریاست آن را بر عهده دارد و شورا متشکل از دادستان یا معاونش، رییس دیوان محاسبات، سه نماینده از کمیسیون شوراها و امنیت ملی مجلس، دو نفر از شورای‌عالی استان‌ها ویک نفر از وزارت اطلاعات است.


‌حضور نماینده شورای تامین، دادگستری و... امنیتی‌شدن این شورا را به ذهن متبادر می‌کند... .


قبلا هم اینها عضو شورا بوده‌اند و موضوع جدیدی نیست. در قانون ذکر شده است.


‌اما پیش از این اختیار پیشنهاد شهردار را نداشتند؟
پیشتر بحث براین بود که گزینه از طرف دولت پیشنهاد شود اما ما تصور کردیم که خیلی دولتی نشود بهتر است و برای همین به ترکیب موجود رسیدیم.


‌برای انتخاب شهردار در شورا لابی‌های زیادی صورت می‌گیرد. آیا تصور نمی‌کنید این لابی‌گری به هیات فوق هم کشیده شود؟
اطمینان بیشتری در مورد این شورا وجود دارد که این اتفاقات در آن رخ ندهد.


‌آیا این محدودکردن اختیارات قانونی نمایندگان مجلس در شورای شهر نیست؟
خیر، چون طبق قانون نمایندگان مجلس وظیفه نظارتی دارند نه اجرا و در اصل 100 قانون اساسی هم این موضوع ذکر شده است.


‌ضرورت تصویب این طرح با توجه به اینکه لایحه مدیریت شهری در 290 بند در دولت در دست بررسی است و تا اوایل سال جدید به مجلس می‌آید چیست؟ آیا این موازی‌کاری با لایحه دولت نیست؟
صبر کنید لایحه دولت بیاید، شاید ترکیب شدند.


‌در لایحه دولت، انتخاب شهردار در شهرهای بالای 200هزارنفر با رای مردم است و این موضوع در سطح بین‌المللی هم موفق بوده. نظر شما چیست؟
در همه دنیا که تجربه نشده است. معتقدیم نباید هیچ‌کس در انتخاب و عزل شهردار اختیار مطلق داشته باشد چون فساد می‌آورد.

 

بنابراین فیلتری گذاشتیم تا قانونمند شود و صلاحیت افراد را تایید کند. در عزل شهردار هم این اتفاق می‌افتد و باید فیلتر داشته باشد تا اگر شهرداری تحت فشار و خواسته‌های فراقانونی شورای شهر قرار گرفت و خوب کار می‌کرد، نتوان به راحتی عزلش کرد و حکم عزل شهردار هم به هیات تجدیدنظر برود. البته ما نمی‌خواهیم اختیارات نظارتی شورای شهر را محدود کنیم و هدف ما جلوگیری از دخالت شورای شهر در کارهای اجراست.


‌ روند اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران چگونه خواهد بود؟
امروز (سه‌شنبه) یک فوریت طرح در مجلس تصویب شده و برای بررسی‌های بیشتر به کمیسیون می‌رود.
اخبار اجتماعی - شرق