اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شهادت 16 نفر از کارکنان نفتی ایران در عراق


منابع امنیتی عراق اعلام کردند که بر اثر حمله افراد مسلح به طرح خط لوله گاز ایران در استان دیالی عراق ، 16 نفر از کارکنان ایرانی به شهادت رسیدند.

ایرنا: منابع امنیتی عراق اعلام کردند که بر اثر حمله افراد مسلح به طرح خط لوله گاز ایران در استان دیالی عراق ، 16 نفر از کارکنان ایرانی به شهادت رسیدند.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری فرانسه در گزارشی از بعقوبه عراق نوشت: این حمله در منطقه ˈالندیˈ در نزدیکی ˈبلدروزˈ در 75 کیلومتری شمال بغداد رخ داد.

افراد مسلح با استفاده از سه دستگاه خودرو به کارگران ایرانی و عراقی حمله کردند.

عراق روز جمعه شاهد حملات خونین بود که در جریان این حملات بیش از 30 نفر کشته و ده ها نفر زخمی شدند.

بنا به اعلام برخی رسانه ها، این حمله همچنین هفت زخمی داشته است که 5 تن از آنان ایرانی هستند.


ویدیو مرتبط :
حمله عراق به سکوی نفتی ایران روایتگری خاطره گویی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ذخایر نفتی عراق از ایران پیشی گرفت



 

 

 

ذخایر نفتی عراق از ایران پیشی گرفت

 

با کشف ذخایر جدید نفت، عراق پس از کشورهای عربستان و ونزوئلا، جایگزین ایران به عنوان دارنده سومین ذخایر بزرگ نفتی جهان می شود.

عراق با اعلام افزایش ذخایر نفتی خود، با یک پله صعود، جایگزین ایران در فهرست دارندگان بزرگترین ذخایر نفتی جهان شد.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری ها، حسین شهرستانی وزیر نفت عراق اعلام کرد: میزان ذخایر نفت خام عراق با افزایش 25 درصدی به رقم 143 میلیارد و یکصد میلیون بشکه رسیده است.

با این وضعیت، عراق پس از کشورهای عربستان و ونزوئلا، جایگزین ایران به عنوان دارنده سومین ذخایر بزرگ نفتی جهان می شود.

با اعلام این خبر، جایگاه عراق در سازمان کشورهای صادرکننده نفت ( اوپک) تقویت می شود و در آینده از امکان دست یابی به سهمیه بیشتری برای تولید نفت برخوردار خواهد شد.

شهرستانی اضافه کرد: از زمان آغاز تولید نفت در عراق تا تاریخ اول ژانویه 2010 میلادی، 33 میلیارد و 463 میلیون بشکه نفت در عراق تولید شده است.

وزیر نفت عراق ادامه داد: برآوردهای جدید از میزان ذخایر نفتی میدان های "غرب قرنه" و "زبیر" باعث شد تا میزان ذخایر نفت عراق افزایش چشمگیری یابد.  هم اکنون میدان غرب قرنه دومین میدان نفتی بزرگ جهان است و به احتمال بسیار ، میزان بیشتری از نفت خام در این میدان کشف شود.

ذخایر نفتی اثبات شده عراق پیش از این، 115 میلیارد بشکه بود. همچنین نفت جنوب عراق از نظر هزینه استخراج در جهان مثال زدنی است و حدود پنج دلار برای هر بشکه عنوان می شود.

شهرستانی افزود: بازگشت شرکت های نفت خارجی برای فعالیت در عراق، باعث افزایش ذخایر نفتی این کشور شد. ذخایر نفتی عراق هم اکنون شامل 66 میدان نفتی می شود که میدان های دیگری نیز هنوز کشف نشده اند که در صورت کشف آنها، میزان ذخایر نفتی عراق بازهم افزایش می یابد.

رویترز در این باره می نویسد: در سال های اخیر شرکت های بزرگ نفت خارجی قراردادهایی را برای حضور در صنعت نفت عراق امضا کرده اند.

عراق با داشتن این ذخایر نفتی می تواند در بلند مدت ظرفیت تولید نفت خود را از رقم دو و نیم میلیون بشکه در روز فعلی به 12 میلیون بشکه در روز برساند.

در صورت تحقق چنین هدفی، عراق پس از عربستان سعودی با داشتن ظرفیت تولید روزانه 12 و نیم میلیون بشکه نفت خام، در جایگاه دوم جهانی قرار خواهد گرفت.

نفت عراق

عراق هم اکنون دو و نیم میلیون بشکه نفت در روز تولید می کند که حدود دو میلیون بشکه از آن را صادر می کند. بخش اعظم نفت صادراتی عراق از پایانه بصره در جنوب و باقی مانده از طریق خط لوله به بندر جیهان ترکیه در ساحل دریایی مدیترانه منتقل می شود.

71 درصد از ذخایر نفتی عراق در جنوب، 9 درصد در مناطق مرکزی و 20 درصد نیز در مناطق شمالی این کشور قرار دارند.

میدان نفتی "غرب قرنه"، یکی از بزرگترین میدان های نفتی عراق، در استان بصره درجنوب این کشور واقع است.

این میدان امتداد شمالی میدان "رمیله شمالی" در نزدیکی مرز عراق و کویت است.

تولید این میدان نفتی در سال 1973 میلادی آغاز شد و هم اکنون حدود 300 هزار بشکه در روز تولید می کند.

میدان غرب قرنه به دو میدان غرب قرنه -1 و غرب قرنه -2 تقسیم می شود.

شهر قرنه در جنوب عراق و در محل به هم رسیدن دو رودخانه دجله و فرات و تشکیل" شط العرب" قرار دارد. شهر قرنه 40 کیلومتر با مرز ایران و عراق فاصله دارد.

میدان نفتی "غرب قرنه " در غرب شهر قرنه و در شرق این شهر هم میدان نفتی مجنون قرار دارد. میدان مجنون میان ایران و عراق مشترک است. همچنین در جنوب شهر قرنه نیز میدان "نهرو عمر" واقع است.

میدان غرب قرنه در زمان صدام به شرکت های روسی واگذار شده بود اما در ژانویه 2010 توسعه این میدان نفتی در اختیار کنسرسیومی به ریاست شرکت آمریکایی "اکسونموبیل" قرار گرفت.

ذخایر نفتی کشورها

براساس گزارش شرکت بریتیش پترولیوم (بی پی) و وزارت نفت عراق هم اکنون این کشورها دارای بزرگترین ذخایر نفتی جهان هستند.

1- عربستان سعودی ( 264 میلیارد و 600 میلیون بشکه )

2- ونزوئلا (172 میلیارد و 300 میلیون بشکه)

3- ایران (137 میلیارد و 600 میلیون بشکه)

4- کویت( 101 میلیارد و 500 میلیون بشکه)

5- امارات ( 97 میلیارد و 800 میلیون بشکه)

6- روسیه ( 74 میلیارد و 200 میلیون بشکه)

7- لیبی ( 44 میلیارد و 300 میلیون بشکه)

8- قزاقستان ( 39 میلیارد و 800 میلیون بشکه)

9- نیجریه (37 میلیارد و 200 میلیون بشکه)

10- کانادا ( 33 میلیارد و 200 میلیون بشکه)

11- آمریکا (28 میلیارد و 400 میلیون بشکه)..../تحلیل:عصرایران